5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

گسترش فولاد


یولاداشلار


جمعه گونو ساعات آخشام 4 ده


سهند استادیوموندا حضور تاپاق


و گسترش فولاد تیمیمیزی تشویق ائلیاخ


ییلاق و قشلاق ، راهی که به سختی طی می شود

عشایر براساس فصول سال و نیازهای زندگی شان براساس رسومی که در زمان های قدیم متداول بوده میان ییلاق و قشلاق حرکتی دائمی دارند .

به گزارش واحد مرکزی خبر ، هم اکنون عشایر با 212 هزار خانوار ، یک میلیون و200 هزارنفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی ، لرستان ، اردبیل ، چهارمحال و بختیاری ، ایلام، خراسان جنوبی خوزستان ، سمنان ، کهگیلویه و بویراحمد ، کرمان ، کرمانشاه ، گلستان و فارس پراکنده اند .

عشایر فارس هم از سه ایل قشقایی ، خمسه ، لر ممسنی و هشت طایفه مستقل شامل 360 تیره تشکیل شده است .

به گفته حسن حبیبـی مدیرکل امـورعشایر قشقایی فارس، جمعیت عشایر قشقایی استان بیش از 180 هزار نفر است که 14 درصد از جمعیت عشایر کشور و پنج درصد از جمعیت استان را بخود اختصاص داده اند .

عشایر فارس سالانه 2 بار کوچ می کنند ؛ کوچ بهاره از اواسط فروردین و کوچ پاییزه از اواسط شهریور آغاز می شود ؛ طول مسافت بلندترین کوچ عشایر قشقایی 900 کیلومتر و کوتاه ترین مسیر آن 25 کیلومتر است .

عشایرفارس درفصل ییلاقی درنواحی شمال استان در شهرستان های آباده ، اقلید ، بوانات ، سپیدان ، خرم بید پاسارگاد ، مرودشت و در فصل قشلاقی در شهرستان های داراب ، زرین دشت ، فسا ، جهرم ، استهبان ، نی ریز قیروکارزین ، لامرد ، خنج ، مهر ، لارستان ، فیروزآباد ، فراشبند ، کوار ، کازرون و ممسنی پراکنده اند .

مدیرکل امورعشایرفارس، می گوید: به منظور تأمین خوراک دام عشایر قشقایی استان حدود 6 میلیون هکتار از عرصه مرتعـی فارس در اختیـار آنهاست که بیش از سـه میلیـون و نیـم رأس دام را به شیوه سنتی نگهداری می کنند .

عشایر استان به عنوان تأمین کننده بخشی از نیازهای دامی و حتی کشـاورزی جایگاه ویـژه ای دارنـد که از جمله آن می توان به تولید گوشت ، محصولات لبنی ، پشم و صنایع دستی مانند گلیم ، جاجیم و گبـه اشـاره کرد .

هم اکنون عشایر ایران 20 درصد مواد پروتئینی و سایر فرآورده های دامی و 35 درصد صنایع دستـی کشور را تولید می کنند ؛عشایر قشقایی فارس هم با بیش از16 هزار تن گوشت قرمز بیش از 14 درصد از کل گوشت عشایر کشـور و 30 درصـد گوشت فارس را تولید می کنند ، همچنین سالانه بیش از 50 هزار تن لبنیات و بیش از 2 هزار تن پشم و مو را تولید می کنند ؛

علاوه بر این می توان بر تولید بیش از 97 هزار تن گندم آبی ، 10 هزار تن گندم دیم ، 24 هزار تن جو دیم و بیش از 57 هزار مترمربع صنایع دستی اشاره کرد .

با این همـه عشایر قشقایی استـان در مسیر کوچ با تحمل سختی های فراوان هر ساله خسارت های زیادی را متحمـل می شوند .

فقر مراتع ، دست یافتن روستائیان به مراتع و محدوده های عشایر قشقاییی، جلوگیری روستائیان از استفادهعشایر قشقایی از مراتع میان بند ( مراتع حدفاصل مراتع ییلاقی و قشلاقی )، حوادث و سوانح طبیعی ازجمله خشکسالی و سیل و تصادفات جاده ای حین کوچ از مشکلاتی اند که عشایر قشقایی در کوچ با آن روبرواند .

ارچی مرادی ازعشایر قشقایی ایل قشقایی تیره قره گزلو درخصـوص مشکلاتش حین کوچ می گوید : تبدیل راه های عبور ایل به جاده های اصلی موجب شد ، مجبور شویم از آزادراه ها و یا مسیرهای سخت گذر عبور کنیم که در این گذر از مسیرها علاوه بر اینکه جان خودمان به خطر می افتد دام هایمان هم تلف می شوند .

علی قلی حمزوی معاون فرماندار سمیـرم اصفهان که شهرشـان میزبان عشایر قشقایی استـان فارس است گفـت : گسترش شهرسازی و واگذاری مسیرهای عبور ایل به بخش های صنعتی و کشاورزی موجب مسدودشدن محل های عبور ایل یا همان ایل راه ها شده است .

این مسأله موجب شده است عشایر قشقایی مجبور شوند جاده ها را برای عبورخود انتخاب کنند ویا به سراغ مسیرهای دیگر که بیشتر سخت گذر است ، بروند .

به گفته گرامی مدیر روابط عمومی امورعشایر استان فارس پارسال براثر بارش برف و باران در مسیـر ییلاق و قشلاق و میان بندهای شمالی استان فارس بیش از 700 منزل عشایر قشقایی خسارت دید و بیش از هفت هزار و 500رأس دام هم تلف شد ؛ ابتـدای امسـال هم بیش از 200 رأس دام براثر برخورد با قطار شیراز ـ اصفهان تلف شد .

مدیرکل امورعشایراستان هم درخصوص مشکلات عبورومرورعشایر قشقایی استان فارس گفت : با توسعه شهرنشینی بیشتر ایل راه ها مسدود شده است که از جمله آن می توان به مسیرهای کازرون، دشت ارژن، فیروزآباد و فسا اشاره کرد .

او افزود : هم اکنون راه های فرعی برای کوچ ایل درنظر گرفته شده است که نقشه برداری ازاین راه هــا آغاز شده و امیدواریم بتوانیم این مسیرها را احیاء کنیم .

حبیبی گفت : با توجه به آسیب پذیر بودن زندگی عشایر قشقایی بیمه آنان ضروری به نظر می رسد که در این خصوص اقداماتی ازجمله بیمه عمر ، بیمه زندگیعشایر قشقایی انجام شده است کهعشایر قشقایی می توانند با پرداخت مبلـغ ناچیزی خود ، دام ها و چادرشان را بیمه کنند .

وی معتقداست اسکان عشایر قشقایی بهترین راه برای کاهش خسارت های واردشده به عشایر قشقایی وافزایش ظرفیت تولیدی این قشر است .

حمزوی معاون فرماندارسمیرم استان اصفهان هم معتقداست برای اینکه مشکلات کوچ کاهش یابد وزمان کوچ به وضع مطلوب برسد و خدمت رسانی به عشایر قشقایی سریع ومنظم شود ، هماهنگی میان استان های همجوار کوچرو مانند فارس ، بوشهر ، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان ضروری است .

وی همچنین ازدیاد اطراق گاه ها در مسیر کوچ ، ایجاد پایگاه های مشخص برای عبور ایل و اعـلام زمان کوچ به آنان را از راه هایی می داند که می توان از مشکلات عبورعشایر قشقایی کاست .

برای طهمورث قشقایی

حسین حیدری کشکولی: ساعت 5/8 صبح پنجشنبه 6 اسفند بود. مردم ایلات قشقایی، بویراحمد-دشمن زیاری-ممسنی و تمامی دوستداران فرهنگ و هنر عشایر در حضوری پرشکوه و چشمگیر، پیکر پاک فرزند خلف و هنرمند صاحبنام آواز ایل، استاد طهمورث کشکولی را تا روستای «برشنه» از توابع سپیدان تشیع کردند.طهمورث کشکولی که به عنوان هنرمندی مردمی با تمامی سجایای اخلاقی در دل مردم جای بازکرده مورخ 3 اسفند به علت عارضه قلبی مرغ روح پاکش به افلاک پرواز کرد .این هنرمند پرآوازه آواز ایل ، این بلبل خوش الحان قشقایی، این شیر مرد بیشه هنر و تقوا، این آشنای همیشه سبز دیده ها و شنیده ها، او که حیاتش ستاره روشنی بخش فرهنگ ایل بود؛ او که طلوعش آغاز شکوفایی ارزش های ایلی بود به یکباره ستاره پرفروغ عمرش به خاموشی گرایید و ایلی را گریان و نالان کرد. روز جمعه 7 اسفند در مجتمع فرهنگی توریستی ییلاق شاهد تجمع بزرگ مردمی بودیم که جهت بزرگداشت یاد و نام این هنرمند بی بدیل و این پاسدار ارزش های گرانقدر حضور به هم رسانده بودند. حضور آن هم خودجوش و مردمی چنان بود که نه می توان گفت و نه می توان شنید. هنرمندان صاحبنام عشایر در اقدامی ناباورانه گرد آمده بودند تا به یاد این عزیز بنوازند، بخوانند، بسرایند و بگویند حقیقتاً چنین برنامه ای آن هم به تجلیل از هنرمندی فقید که حنجره طلایی اش در پروازی ابدی خاموش گردیده چقدر جالب توجه و دیدنی است. آری همه در این جایگاه ما شده بودند. مایی که با حضور پرمعنای خود می گفتند طهمورث کشکولی، لبریزند از حروف تو این سوگیانه ها- می خواهم از تو، باز بخوانم ترانه ها- عصر پس از تو چیست؟ شروع گریستن آغاز آشنایی سرها و شانه ها. این حضور پرشکوه، می گفتند دراین مجلس جمع شده ایم تا یاد و نام خورشید پرفروغ آواز ایل را گرامی بداریم، در پرواز مرغ روحش سرها را بر شانه ها گذاریم و از ساقی مژه ها اشک زلال عشق را به یادش جاری سازیم و به یاد تمامی خوبیهایش مویه سردهیم- هر کس را می دیدی سرتا پای وجودش غم و اندوه و بغض بود. طهمورث کشکولی کجاست تا آهنگ «خسرو، باش خسرو اش» غم ها را از دل بزداید و شیرینی وحلاوت را جایگزین آن کند و آوای لالای اش همه را به دور از دغدغه های زندگی به خوابی خوش فرو برد.او کجاست تا با «گئدن دارغا» بیش عشقی پاک و الهی را به تصویر کشد. طهمورث ای که همواره چون گوهری ارزشمند در صدف دلها ماندگار و پایداری، ترا به غیرت ایلی ات زجا برخیز، زجا برخیز و زمزمه کن. زمزمه کن تا مطلع آوازت طلوعی دیگر را در دشت های غم گرفته رقم زند. تو شایسته ماندنی چرا که ایل ترا می خواند، باده معرفت طهمورث کشکولی باده ای گیرا بود که هر کس جرعه ای از آن می گرفت بر نشئه های دیگر دل نمی بست. او شخصیتی والا بود که به عنوان هنرمندی سرشناس و ارزشمند در تار و پود وجودش ریشه های معرفت صورتگری می کرد و در رمز و راز آواز بی بدیلش جلوه های ذاتی هنر جلوه گری می کرد .عاشقانه می خواند و می خواند.حال جسم بی جان طهمورث زیرتلی از خاک آرام گرفته است. ایل در سوگ نشسته، یاران مغموم و غمگین دوستداران سر به زیر و نالان، هنرمندان با آواها و نواها به یاد تمامی هنرمندان فقید ایل چون هولاکوخان-حبیب خان- محمد حسین کیانی و نادر فرهنگ و این یگانه بلبل خوش آوای ایل که با عصای یقین از کوه خستگی بالا زد تا شیفتگان را به ضیافت «آغول ائل» فراخواند و بر قله استقامت و پایداری پرچم پرافتخار ایل را برافراشت، آهنگ «آغورائل» را به رسم وفاداری زمزمه می کنند. 

یاد و نامش گرامی 


ادامه مطلب ...

کوچ بهاره عشایر قشقایی استان بوشهر آغاز شد

کوچ بهاره عشایر قشقایی استان بوشهر آغاز شد

بوشهر- مدیرکل امور عشایر قشقایی استان بوشهر گفت: همزمان با گرم شدن هوا ، کوچ بهاره عشایر قشقایی این استان به مناطق ییلاقی در آیینی با حضور استاندار بوشهر آغاز شد

علی ابراهیمی شنبه در حاشیه این آیین درگفت وگو با ایرنا افزود:استان بوشهر دارای پنج هزارو 200 خانواده عشایر قشقاییی در قالب 30 هزار نفر کوچ رو و ساکن هستند که از پنج طایفه شامل فارسیمدان، شش بلوکی، دره شوری، کشکولی و عمله تشکیل شده است.

 

ادامه مطلب ...

برگی از تاریخ ایل قشقایی در زمان رضاشاه

برگی از تاریخ ایل قشقایی در زمان رضاشاه



رضا شاه  تازه سلطانی ،که صولت الدوله سلطان 

بدون تخت را از میدان بدر کرد

 روز ۲۲ آذر ۱۳۰۴ مجلس مؤسسان احمد شاه، آخرین پادشاه قاجار را از مقام سلطنت خلع کرد، و سلطنت دائمی ایران را به رضا خان پهلوی و اعقاب او واگذار کرد. دو روز بعد "رضا شاه پهلوی" رسما به تخت سلطنت نشست.

ادامه مطلب ...

اوزاق یولوم٬آغیــــــــــــــــــــــــــر ائل دن قالمیشام

اوزاق یولوم٬آغیــــــــــــــــــــــــــر ائل دن قالمیشام


 

http://qashqaitribe.blogsky.com/1389/01/28/post-21/


کاشکی باشاردیگ اؤز باشیمزا بؤرک قویاگ 

داها بؤرکیمه آند ایچیره م؟؟؟


تساوی یک بر یک/ چرا؟

فرار پرسپولیس با یک امتیاز

 دیدار تیم‌های تراکتورسازی و پرسپولیس با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان رسید.
 دیدار تراکتورسازی و پرسپولیس از ساعت 17 با حضور بیش از 100هزار نفر در ورزشگاه یادگار امام آغاز شده بود با نتیجه تساوی به اتمام رسید.  این چندمین بار است که در بازی های مشابه این و با حضور دهها هزار طرفدار مشتاق در استادیوم و درحالی که همه چیز برای برد مهیا است باز هم نتیجه مساوی رقم می خورد. نتیجه ای که برای بازی قابل پیش بینی نبود و انتظار هر نتیجه ای غیر از این می رفت.
دو تیم بازی را در شرایطی آغاز کردند که ورزشگاه یادگار امام مملو از هواداران تیم میزبان بود. شاگردان فراز کمالوند بازی بهتری را نسبت به سرخپوشان تهرانی ارائه کردند و موقعیت های خوبی را در جریان بازی از دست دادند.
نتیجه تلاش تبریزی ها گل دقیقه 38 توسط فرهاد خیرخواه بود. در حالی که لحظه ای قبل از گل، علیرضا حقیقی با واکنشی مناسب توپ را از عرفان اولروم گرفته بود در توپ برگشتی به دلیل اشتباه محرز جلال اکبری به راحتی دروازه خود را باز شده دید.
شاگردان علی دایی در نیمه دوم برای جبران نتیجه به میدان آمدند و موفق شدند در دقیقه 56 توسط هادی نوروزی به گل تساوی برسند.
پرسپولیس در دقیقه 90+1 فرصت بسیار خوبی را از دست داد و در نهایت این بازی با نتیجه یک بر یک به پایان رسید. ادامه مطلب ...

تورباخ

«تورباخ»؛



وقتی اقتصاد و فرهنگ پای سفره عشایر می نشینند


گزارش ویژه بیشاپور از برپایی نخستین جشنواره نوروزی عشایر کازرون

سرویس اجتماعی بیشاپور: بنشین و نگاه کن. این عنوان  ساده­ای است که مسوولین برگزاری نخستین جشنواره نوروزی عشایر شهرستان کازرون، برای این اقدام خود انتخاب کرده­اند و ظاهراً معنای فارسی واژه تورباخ است. اقدامی که به قول مدیر داخلی این جشنواره تجربه­ای متفاوت برای معرفی ظرفیت­های عشایر شهرستان کازرون به گردشگران نوروزی است. تجربه­ای که به اعتقاد بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان، توانسته میدان­های تازه­ای را در عرصه­ی فعالیت­های اقتصادی ـ گردشگری در کازرون باز نماید.

ادامه مطلب ...

qiymətli daş‌lar qaşqayi elində

قیمتلی داشلار(mücevherlər) قشقایی ائلینده

ادامه مطلب ...