5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

کوینک

کوینک


یازی کوینک ائدیب گییه بیلسه ایدیم

یئنه قاییتاردیم اوز کندیمیزه

دسته گول الیمده آناملا بیرگه

سنی آلماق اوچون گلردیم سیزه

 

یازی کوینک ائدیب گییه بیلسه ایدیم

بیله ردیم نئیله ییم منی سئوه سن

مرواری توکه ردیم ماوی گوزونه

آیاقین آلتینا سالاردیم چیمن...

 

آمما حییف یازدان کوینک بیچیلمز

قایچی سالماق اولماز ماهنییا قوشا

آغاجین جانیندا ایینه ایشله­مز

دویمه تیکمک اولماز یاغان یاغیشا...


وبلاگ رسول یونان



یک‌صد ترانه‌ی ترکی قشقایی
رسول یونان با چهار کتاب جدید در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهد داشت.

یونان که پیش‌تر، مجموعه‌ای از مینی‌مال‌هایش را با نام «فرشته‌ها» منتشر کرده است، فضای مجموعه‌ی جدیدش را کمی سیاه و حول محور مرگ، زندگی و عشق توصیف کرد.به گزارش ایسنا، دومین مجموعه از داستان‌های مینی‌مال‌ این داستان‌نویس و شاعر به تازگی با نام «احمق! ما مرده‌ایم» از سوی نشر مشکی منتشر شده است.
همچنین گزیده‌ای از شعرهای فارسی و ترکی یونان با انتخاب احمد پوری با نام «مرده‌ای به کشتن ما می‌آید» از سوی نشر افکار در نمایشگاه کتاب ارائه خواهد شد.
پوری این گزینه را از همه‌ی مجموعه‌های شعر یونان شامل «روز به‌خیر محبوب من»، «کنسرت در جهنم»، «من یک پسر بد بودم» و «پایین ‌آوردن پیانو از پله‌های یک هتل یخی» انتخاب و به همراه ترجمه‌ی یک‌صد شعر ترکی او گرد آورده است.
«صد آساناک» شامل ترجمه‌ی یک‌صد ترانه‌ی ترکی قشقایی نیز دیگر کتابی است که از یونان توسط نشر مشکی در نمایشگاه عرضه خواهد شد.
او کتاب دیگری را هم با نام «پرواز یک تکه برف» شامل ترجمه‌ی شعر معاصر سینکیانگ از سوی نشر افکار در نمایشگاه خواهد داشت.
یونان در عین‌ حال به مجموعه‌ی نمایشنامه‌ی ترکی‌اش با نام «دوئل» اشاره کرد که حدود یک‌ونیم سال است از سوی نشر پینار در انتظار کسب مجوز است و گفت: امیدوارم بودم این کتاب به نمایشگاه برسد، که متأسفانه نمی‌رسد.
چاپ سوم مجموعه‌ی شعر «من یک پسر بد بودم» این شاعر نیز در نمایشگاه حضور خواهد داشت.

ادامه مطلب ...

انتشار دومین شماره نشریه سهند دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی جاری

انتشار دومین شماره نشریه سهند دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی جاری

به همت دانشجویان تورک دانشگاه اصفهان چهاردهمین شماره نشریه دانشجویی سهند که دومین شماره سال تحصیلی جاری می باشد انتشار و در سطح دانشگاه توزیع شد که با استقبال خوب دانشجویان آذربایجانی و قشقایی این دانشگاه مواجه گردید.

در این شماره می خوانیم:

تغییرات زبانی در ارتباط با جنسیت

فولکلور منطقه ماکو نماد پیوستگی فرهنگی جهان ترک

آثار باستانی اورمیه

زن در آذربایجان

diş ağrısı

kəpənək

و مطالب متنوع و خواندنی دیگر

 http://oyrenci.org/news.php?id=212

زبان ترکی

یئنی بیر قشقایی وئبلاگی



http://ghashghayi.parsiblog.com/

مصاحبه با مصطفی اکرامی” اولویت اول من تیم تراکتورسازی هست

مصاحبه اختصاصی Tractor-fans.com با مصطفی اکرامی :


سلام آقای اکرامی ممنونم که پذیرفتید گفت و گوی داشته باشید با سایت هوداران تراکتور-فنس. خوب ابتدا میخوام که برای هواداران از خودتون بگید و فوتبال رو از کجا آغاز کردید .

سلام خواهش میکنم در خدمتم . من متولد 31 خرداد 1362 هستم. خوب تهران متولد شدم ولی اصلیتم ترک هستش. مادرم اهل تبریز و پدرم اهل سراب هستند. سال 75 فوتبال رو از تیم نوجوانان راه آهن تهران شروع کردم به مدت 4 سال توی این تیم بودم. سال 79 به تیم نوجوانان پرسپولیس , 80-82 به تیم بانک ملی , سال 83 از بانک ملی به تیم استقلال رفتم سال 84 پیام مشهد و سال 85 شیرین فراز کرمانشاه بودم سال 86 ازشیرین فراز به استقلال اهواز رفتم و در نهایت از سال 87 تا الان توی تیم تراکتورسازی بازی میکنم .

فصلی که گذشت رو چه طور ارزیابی میکنید؟ ایا اوایل فصل فکر میکردید رتبه هفتم جدول رو کسب کنید ؟

در مجموع فصل بسیار خوبی بود. موقع شروع فصل همه ی بچه ها هم قسم شده بودیم که تمام سعی و تلاشمون رو بکنیم که بتونیم بهترین جایگاه ممکن رو کسب کنیم . من به شخصه فکر میکردم رتبمون تک رقمی بشه ولی اینکه ششم یا هفتم یا حتی هشتم بشیم رو نمیدونستم ولی میدونستم که توی جایگاه ابرومندانه ای قرار میگیریم .

بهترین بازی فصل گذشته به نظرتون کدوم بازی بود ؟

به نظر من بازی استقلال تهران توی آزادی خوب بود . بازی با سپاهان هم که توی تبریز برگزار شد اونم خوب بود

یکی از بهترین گلهایی که باعث شادی و خوشحالی هوداران شد گل شما به استقلال تهران در ورزشگاه آزادی بود . نظرتون در این باره چیه و چه حسی داشتید ؟

خیلی خوشحال بودم به خاطر اینکه وقتی گل به ثمر رسید و سرم رو بالا کردم خوشحالی هواداران رو دیدم که بیشتر به خاطر خوشحالی هواداران خیلی خوشحال شدم و از طرفی چون قبل بازی بین هواداران استقلال و تراکتورسازی کری اوفتاده بود وقتی دیدم به خاطر این گل من هواداران اینطور خوشحال شدن واقعا خوشحال شدم

نظرتون درباره هواداران چیه ؟ هوادارانی که همیشه از تراکتورسازی حمایت کردند.

به جرات میتونم بگم که کمتر تیمی یا اصلا هیچ تیمی توی جهان همچین هواداران پرشوری رو نداره . هوادارانی که از دقیقه یک تا دقیقه 90چه تیم جلو باشه چه عقب باشه و چه مساوی همواره تیمشون رو تشویق میکنند و دست از تشویق تیم برنمی دارند . فکر کنم برای هر تیمی داشتن همچین هوادارانی یک نعمت باشه و مسئولین استان باید قدر همچین هوادارانی رو که سرمایه های اصلی ورزش هستند رو بدونه

بحث هواداران پیش اومد میخواستم بدونم حضور این همه هوادار توی بازی های مهم از جمله بازی با پیروزی یا استیل آذین یا سپاهان چه تاثیری بر عملکرد بازیکنان داره؟

خوب این خیلی انگیزه مثبت و انرژی مضاعفی به بازیکنان قبل از بازی میده . از این لحاظ خیلی خوبه ولی از طرف دیگه فشار روی بازیکنان خودمون هم هست چون احساس مسئولیت میکنند و متوجه میشن که در قبال شکست و مساوی و برد تیمشون کسان دیگه ای هم سهیم هستند که از برد تیم خوشحال و از باخت تیم خیلی ناراحت میشن و این مسئولیت خیلی سنگینی هستش که بخوای انتظارات این همه آدم رو براورده کنی. ولی در مجموع انرژی خیلی مضاعفی رو میده به بازیکنان

همونطور که میدونیم تعداد زیادی از هواداران توی فضای مجازی پیگیر اخبار تراکتورسازی هستند و سایتهای هواداری زیادی هم داریم شما خودتون به شخصه چه قدر دنبال میکنید نظرات هواداران رو توی فضای مجازی
؟

حقیقتش خیلی وقت نمیشه ولی هر از گاهی میام توی سایت اما اینکه بخوام پیگیر باشم نه وقت نمیشه

به جرات میتونم بگم که یکی از محبوب ترین بازیکنان تراکتورسازی مصطفی اکرامی هستش برای فصل بعد چه قدر امیدوار باشیم شما رو توی تیم تراکتورسازی ببینیم ؟

من خودم به شخصه خیلی دوست دارم این اتفاق بیافته و توی تیم بمونم ولی نمیشه صد در صد گفت چون باید ببینم پیشنهاد باشگاه چیه و باقی پیشنهادها هم بررسی کنیم ولی اولویت اول من تیم تراکتورسازی تبریز هستش

خوب همون طور که میدونیم تیم شهرداری تبریز هم به احتمال زیاد به لیگ برتر صعود خواهد کرد و به نظر من و خیلی از هواداران یکی از جالبترین بازی های فوتبال دربی تبریز خواهد بود نظر شما در این باره چیه؟

این بازی توی جدول مثل بازی های دیگه سه امتیاز داره ولی خوب اینطور فکر میکنم که اکثر مردم آذربایجان تیم اولشون تراکتورسازی هستش که اینم باید بگم که بازم بار روانی بازی روی بازیکنان تیم تراکتور بیشتر میشه توی این بازی چون اگه شهرداری نتیجه نگیره کسی بهش خرده نمیگیره چون بالاخره از تیم اول استان نتونسته امتیاز بگیره ولی اگه نتیجه برعکس بشه من فکر میکنم برای بازیکنان و مسئولین تراکتورسازی سختتر باشه

درسته ولی بیشتر منظورم من در مورد هواداران بود در این مورد چی ؟

من این طور فکر میکنم که قریب به اتفاق هواداران توی بازی تراکتورسازی و شهرداری بیشتر دوست داشته باشن تراکتور برنده باشه ولی توی بازی های دیگه شهرداری همه دوست دارن شهرداری پیروز باشه

آقای اکرامی خیلی ممنونم از شما که صبورانه به سوالات ما جواب دادید من از طرف خودم و هواداران به شما میگم که همه شما رو دوست داریم و دوست داریم فصل بعد شاهد بازی خوب و عالی شما باشیم

منم همه ی هواداران رو دوست دارم . از شما و مسئولین سایت هم تشکر میکنم و از همه هواداران عزیز که توی این دوساله که توی سرما و گرما عاشقانه اومدن و تیمشون رو تشویق کردن تشکر میکنم با ارزوی سلامتی و موفقیت برای شما و مسئولین سایت و همه مردم خوب استان اذربایجان شرقی

مصاحبه : علی دلجوان

http://www.tractor-fans.com/?p=2594

ترختور ماهنی سی

این آهنگ توسط تعدادی جوان تورک آذری آماده شده
سطح بالایی نداره ولی اولین اهنگ رپ برای تراختوره

این آهنگ تو سایتم { http://farshidpc.tk } تو بخش دانلود {با لینک مستقیم} گذاشتم
امیدوارم خوشتون بیاد


یاشاسین گوزل آزربایجانیم

http://me.byethost33.com/download/%5b%2013%20%5d%20TRAKHTOR%20F.A.N.mp3

http://www.4shared.com/audio/VD9yv2nH/_13__TRAKHTOR_FAN.html


منبع خبر:http://www.trakhtorfans.com

جشنواره فرهنگی، ورزشی بسیج عشایری کشور پایان یافت

شهرکرد-اولین جشنواره فرهنگی - ورزشی بسیج عشایری کشور روز چهارشنبه در چهارمحال و بختیاری به کار خود پایان داد.

دبیر این جشنواره در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در مراسم اختتامیه این جشنواره از نفرات اول تا سوم برگزیدگان مسابقات فرهنگی - ورزشی تجلیل شد.

سردار"منوچهر قلی زاده" افزود: در رشته تیراندازی نفر اول از چهارمحال و بختیاری و نفر دوم و سوم از استان کهگیلویه و بویر احمد انتخاب شدند.
به گفته وی، در رشته قرائت قرآن نفر اول از استان کهگیلویه وبویراحمد و نفر دوم و سوم از استان خوزستان و در رشته "اذان" نفر اول از یاسوج، نفر دوم از استان خوزستان و نفر سوم از استان چهارمحال وبختیاری انتخاب شدند.
وی گفت: در مسابقات رشته "طناب کشی"استانهای کهگیلویه و بویراحمد و فارس برتر شدند.
به گفته وی،دربخش غرفه برتر، غرفه مشترک فارس و کهگیلویه و بویراحمد و در رشته صنایع دستی غرفه عشایر قشقایی از استان اصفهان و غرفه پایگاه دانش آموزی حوزه دیناران استان چهارمحال و بختیاری برتر شدند.

به گزارش ایرنا،جشنواره فرهنگی،هنری و ورزشی بسیج عشایری کشور امسال در شهرکرد با شرکت استانهای فارس،کهگیلویه و بویراحمد،خوزستان و اصفهان به مدت دو روز برگزار شد.


ادامه مطلب ...

زبان مردم شهر کیان

زبان مردم شهر کیان


مردم شهرکیان اغلب به ترکى نزدیک به ترکى قشقایى صحبت مى‏کنند. و زبان فارسى را به خوبى حرف مى‏زنند ولى متاسفانه چند سالى است به خاطر تکلم فارسى مردم شهر با فرزندان خود، زبان ترکى رو به فراموشى است.

 "سرزمین ما ایران از دیر باز اقوام ونژادهاى مختلفى رادرخود پذیرفته است و پیش از هجوم اقوام ایلامى، هیتى، هورمى، میتانى، اورارتو، کاسى، فوتى، لولویى، ماننا، مادها و غیره، سومرى‏ها و ایلامى‏ها توانستند در علوم ریاضى، ستاره‏شناسى، هنر، ادبیات، معمارى وغیره به آنچنان پیشرفت شگرفى دست یابند که تا آن زمان ابناء بشر بدان نائل نشده بودند.

 در رژیم پهلوى ودر پى اجراى سیاست‏هاى شوونیستى، مورخان آریامهرى دست به تخریب وجعل حقایق زدند. چنانچه دکتر ضیاءصدر )در کتاب ارزشمند کثرت قومى‏وهویت ملى ایرانیان(مى نویسد:به علت آن که زبان ایلامى‏ها وسایر تمدن‏هاى فوق‏الذکر همگى التصاقى بود نه تحلیل )آریایى( در دوران 53 ساله پهلوى این تمدنها به عمد به فراموشى سپرده شده اند وتاریخ ایران از میانه آن یعنى از هخامنشیان و حداکثر از مادها مورد توجه مورخین داخلى )همچون پیرنیا، تاریخ ایران باستان( وبرخى از مورخین خارجى )چون پتروفسکى ودیاکونوف( قرار گرفت.

 محققین بر این باورندکه سومرى‏ها، ایلامى‏ها وتمام اقوام فوق الذکر به زبان‏هاى التصاقى )که زبان ترکى نیز ازخانواده زبان‏هاى التصاقى است(صحبت مى‏کرده‏اند وهمگى از قوم آلتاى بوده اند ولذا اجدادونیاکان ترکان بومى ایران به شمار مى‏آیند. هخامنشیان آریایى با حمله به حکومت مادها که از اقوام ترک بومى ایران بوده اند به قدرت رسیدند وپس از آن آنها اشکانیان که از اقوام سکایى ترک بودند به زمامدارى رسیدند و سپس ساسانیان آریایى زمام امور را در دست گرفتند

http://kiyandargozaretarikh.blogfa.com/post-24.aspx


شــــهر کــیان (شهرک) در دشت هموار و حاصلخیز واقع شده است . این شهر از طرف شمال به شهرکرد ، از طرف شرق به فرخ شهر از سمت جنوب غربی به هفشجان ، طاقانک و روستای بهرام آباد واقع شده است و مسافت این شهر با مرکز استان حدود 5 کیلو متر است.


کیان در فاصله تقریبی دو کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

نام اول این شهر «لار سرخ» بوده که بعدها به «شهرک» و در چند دهه اخیر با نام «شهر کیان» یاد می‌شود.

لازم به ذکر است که «شهر کیان» بصورت ترکیبی از شهر و کیان است و بصورت «کیان» نیست.

زبان

بیشتر مردم شهر کیان از ترکان قشقائی مهاجر بوده و به ترکی نیز صحبت می‌کنند.

اقتصاد

مردم این شهر بیشتر به کارهای کشاورزی مشغولند. تعداد زیادی از تحصیل کردگان آن در شهرکرد مشغول بکارند.

جمعیت

جمعیت این شهر در حدود ۲۰۰۰۰ نفر می‌باشد.

اماکن تاریخی، مذهبی و تفریحی.

مسجد جامع یکی از آثار تاریخ این شهر است. از جمله جاذبه‌های مذهبی این شهر امام‌زاده «شاهزاده عزیزالله» است.

http://www.shahrekian.blogfa.com/

عشایر تورک قشقایی کوچ رو در سمیرم قرق ییلاق را شکستند

عشایر تورک  قشقایی کوچ رو در سمیرم قرق ییلاق را شکستند

اصفهان- رییس اداره امور عشایر تورک قشقایی سمیرم گفت: عشایر کوچ رو روز یکشنبه قرق ییلاق را شکستند و پیش از موعد وارد مراتع این خطه شدند.

"ابوالقاسم هاشمی" روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: با هماهنگی مسوولان استان اصفهان و شهرستان سمیرم مقرر شده بود 15 اردیبهشت ماه عشایر وارد ییلاق شوند اما به دلیل وجود برخی مشکلات این موعد زودتر اتفاق افتاد.

وی از جمله دلایل شکسته شدن زودتر از موعد قرق سمیرم را معضلات اجتماعی و تجمع زیاد خانوارهای عشایر در مرزهای شهرستان عنوان کرد و گفت:برخی روستاییان بهره بردار از مراتع نیز با ورود به عرصه های طبیعی برای عشایر مشکلاتی ایجاد کرده بودند که عاملی برای رعایت نشدن موعد تقویم کوچ بود.
شهرستان کوهستانی و ییلاقی سمیرم دارای 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مراتع و جنگل های طبیعی از نوع خوب و متوسط است.

شهرستان سمیرم با 75 هزار نفر جمعیت ثابت و افزون بر 30 هزار نفر جمعیت عشایری در شش ماهه دوم سال در 160 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.


ادامه مطلب ...