5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

یرگزاری دومین جشنواره موسیقی ایل قشقایی در دانشگاه پیام نور مرکز

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور مرکز کازرون ، به همت انجمن ایل قشقایی این مرکز به مناسبت دهه ی کرامت جشنواره موسیقی اصیل و سنتی ایل قشقایی باحضور غلامرضا دهقان ناصر آبادی ، نماینده مردم شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی و کاووس رئیسی ، فرماندار شهرستان کازرون و دیگر مسئولین و علاقه مندان این موسیقی در تالار مردانی برگزار شد.

غلامرضا دهقان ناصر آبادی ، نماینده مردم شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت دهه ی کرامت به به مقام معظم رهبری و خانواده شهدا وهمچنین خانواده بزرگ ایل قشقایی ،اظهار داشت : ما در مهر ماه ، شروع سال تحصیلی قرار گرفتیم . این ماه برای ما یاد آور خاطره ها، رشادت ها و از خود گذشتگی ها بزرگ مردی از تبار ایل قشقایی ،مرحوم محمد بهمن بیگی است و لذا یاد و خاطر استاد بزرگ و برجسته و حقوق دان ایل قشقایی را گرامی می داریم .

وی افزود: مرحوم محمد بهمن بیگی به عنوان چهره ی علمی و جهانی منحصر به ایل بزرگ قشقایی نیست بلکه تعلق به جامعه جهانی دارد.

وی خاطر نشان کرد : سابقه تاریخی ، مهاجرتی ، ایلاتی و اجتماعی ایل قشقایی در طول تاریخ زبان زد خاص وعام بوده است . در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در دفاع از مرز و بوم ایران اسلامی منشا خیر ورشادت ها بوده است و تقدیم هزاران شهید موید این رشادت ها است.

دهقان ناصر آبادی ویژگی های موسیقی ایل قشقایی را برشمرد و افزود: موسیقی عشایری وج تمایززیادی با دیگر موسیقی های جهان دارد و از لعب ولهب به دور است .هر جا سخن از موسیقی دان و هنرمندان می شود آن چه به ذهن می رسد لعب و لهب است اما موسیقی عشایری عشق پاک به معبود است.

 

http://www.kazeroonnema.ir/fa/pages/?cid=5536

 

ادامه مطلب ...

بیر ایکی اوچ

زبانشناسان نشانه های از بین رفتن یک زبان را از بین رفتن اعداد در آن زبان میدانند که متاسفانه هم اکنون در بین جوانان و کم و بیش بزرگترهای قشقایی مشهود است

با وجود اینکه همه ما این اعداد را به تورکی میدانیم اما کمتر استفاده میکنیم

دوستی میگفت ما هنگام شمارش گوسفندان خوب همه را به تورکی میشماریم،اما نمیدانم چه میشود که نوبت به ساعت و... میشود اعداد فارسی میشوند

وقتی ما یک عدد را به فارسی میگوییم مجبوریم معدود آن را نیز به فارسی بگوییم و روزی آنقدر این شعاع بزرگ میشود که دیگر زبانی برای ما باقی نخواهد ماند

تا حالا کسی را دیده اید که بگوید:  سه گون؟!! اگر بخواهیم سه روز بعد به شیراز برویم، به دو صورت میگوئیم:

اوچ گون دن سورا گئدیرم شیراز

سه روز دن سورا گئدیرم شیراز

عده ای نیز میگویند:

سه روز بعد(!!!)گئدیرم شیراز

بترسیم از روزی که "گئدیرم" هم برای ما نماند!!!

بارها از زبان دوستان شنیده ام که میگویند:  "بیری اولایدی..." کاش یکی میبود که فلان کار را انجام دهد،همه ما دنبال قهرمان میگردیم،اما  قهرمان اصلی توئی،منم !!!

هر وقت به این موضوع فکر میکنماین ضرب المثل زیبای قشقایی بیادم میافتد:

بیر مئخ بیر نالی،بیر نال بیر آتی،بیر آت بیر کیشی یی،بیر کیشی بیر ائلی قورتارار*

کافیست این تغیرات را از خودمان شروع کنیم...

http://qashqaitribe.blogsky.com/1389/08/06/post-29/