5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

نامگذاری دربی آزربایجان به نام شهر آی باتان آزربایجان یا همدان ا

نامگذاری دربی آزربایجان به نام شهر آی باتان آزربایجان یا همدان امروزی



تبریز سسی : شهر قدیمی وتاریخی آی باتان ( همدان امروزی ) که در تاریخ از آن به نامهای اکباتان و هگمتانه نیز نام برده شده است یکی از شهرهای بزرگ وتاریخی آزربایجان و جزئی جدا نشدنی از خاک آزربایجان است .

متاسفانه بعد از به روی کار آمدن سلسله فاشیست فارس پهلوی ، به ظاهر این شهر و روستاها و شهرهای اطراف آن از خاک آزربایجان جدا گشته و با سیاستهای شومی همچون آسیملاسیون فرهنگی سعی در فارسیزه کردن این قسمت از خاک آزربایجان جنوبی شده است ، اکنون با بیداری روز افزون ملی در بین ملت آزربایجان می رود که خط بطلانی بر تحریف تاریخی و فرهنگی مناطق آزربایجان کشیده شده وروح ملی قدرتمند دمیده شده در بین ملت آزربایجان قطعا آنها را به تاریخ و فرهنگ غنی تورک بازخواهد گرداند .

بنابراین ما جمعی از فعالین ملی آزربایجان جنوبی ضمن تقدیر و تشکر از اقدام سنجیده طرفداران تیم محبوب آزربایجان ( تراختور ) مبنی بر نامگذاری بازی دربی آزربایجان بین تیمهای شهرداری و تراختور در ورزشگاه سهند تبریز به تاریخ پنجشنبه  2/10/1389 آمادگی خود را برای حضور هر چه باشکوهتر در این بازی همراه با شعارهای ملی اعلام میکنیم .

همچنین همانطوریکه میدانید بازی بعدی تیم تراختور برابر تیم پاس همدان میباشد و این اقدام سنجیده هواداران تلنگری است بر ملت قهرمان تورک همدان که با حضور در این بازی و حمایت همه جانبه از تیم ملی سمبلیک آزربایجان تراختور و با دشعارهای یاشاسین آزربایجان بار دیگر لرزه بر اندام راسیست فارس بیاندازند .

شایان ذکر است اقدام بر نامگذاری بازیهای تراختور به نام شهرهای آزربایجان بعد از حوادث بازی شهرداری و پیروزی تهران شروع شده و تا کنون بازیها به ترتیب به نام شهرهای ، اردبیل ، اورمیه ، زنگان ، قزوین و بازی بعدی به نام آی باتان ( همدان ) خواهد بود .

شعار بازی :

1 - آی باتان ( همدان ) تورکون دور تورکون قالاجاق 

2 – تراختور آی باتان سسی ـ یوردوموزون بیر حیصه سی

عوام فریبی از نوع خبر ورزشی ــ تصویر

عوام فریبی از نوع خبر ورزشی ــ تصویر

http://www.azarbaijansport.com/images/stories/khabar%20varzeshi_300_209.jpg

ورزش

آزربایجان اسپورت : در اتفاقی نادر و در تاریخ روزنامه خبر ورزشی این روزنامه طی یک سیاست کاملا عوام فریبانه دست به ابتکار جدیدی زد و برای افزایش فروش خود در تبریز با کمک باشگاه تراکتور دست به عوام فریبی آشکار هواداران تراکتور زد.

امروز در حالی که اکثر نشریات ورزشی باخت های سرخابی تهران را بعنوان تیتر اصلی پوشش داده بودند نشریه خبر ورزشی در یک اقدام کاملا سوال برانگیز در تهران روزنامه را با تیتر دیگر به مردم می فروشد و در تبریز در یک اقدام کاملا عوام فریبانه صفحه نخست را به برد تراکتور در تهران اختصاص می دهد تا فروش این روزنامه که سابقه زیادی در ایجاد حاشیه برای تراکتور دارد فروش اش افزایش یابد و این در حالی است که این اقدام در حالی صورت می گیرد که با اینکار عوام فریبی بزرگ صورت می گیرد و سعی می شود دشمن در قالب دوست به مردم القا شود. 

این سیاست در حالی با حمایت باشگاه تراکتور در تبریز رخ می دهد که تیر اصلی نشریه مذکور در تهران چیز دیگری بود و برخلاف صفحه اول که در همه جای ایران به جز تبریز با تیتر " می خورن 4 تا 4 تا " بر روی دکه های تهران و سایر شهرستانها می رود ولی در تبریز این روزنامه با همان محتویات تهران که بیشتر اش مطالب مربوط به باخت های تیم های تهرانی اختصاص دارد با صفحه اول و تیتر دیگر در تبریز " خیز بلند تراکتور برای آسیا "  بر روی دکه ها رفته است که نشان می دهد این روزنامه با کمک باشگاه تراکتور سعی دارد وقایع را وارونه نشان دهد و این در حالی است که سیاست یک بام و دو هوای این روزنامه در حاشیه سازی، انتشار اخبار کذب و . . .  همگی این سیاه کاری ها در رزومه این روزنامه برای تراکتور و آذربایجان ثبت شده است اما سوالی که مطرح است این است که چرا بعضی ها دوست دارند دشمن را در قالب دوست به هواداران میلیونی تراکتور القا کنند؟ به نظر می رسد این سیاست یک بام و دو هوای که بعضی ها سعی دارند با این کارها در تبریز و آذربایجان به نام هواداری انجام دهند سودای جز عوام فریبی هواداران تراکتور در سر ندارد که آخر سر با شکست مواجه خواهد شد


http://www.tebrizsesi.com/site/idman/32-idman/2492-1389-09-30-16-22-12

چله گجه سی واری یولداش لارا مبارک اولسون.

سرنگَ دؤندگم گول اوزلی ساقی               جامی دولدور خوش دورانی یاداسال

بیر بنفشه گولونگ باشدان ایاقی                آغیـــــر هـــلی اویانایانـــی یاداســال

غم آپارموش اورگیمـــدن قراری               الــــیم دامـــنیگه گـــؤتور ســتـــاری

چال بیر باشَکی مارال یا لای چناری            بـیر قــص دیننز، بازرگانی یاداسال

"              قدرت اله رضایی رحیمی"

 

چله گجه سی واری یولداش لارا مبارک اولسون.


چیلله گلدی قارینان

قارپیزینان نارینان

چیلله نی گل قوتلایاق

کامانچانان تارینان


چیلله گئجه سی آزربایجان تورک خالقینا قوتلو اولسون

ادامه مطلب ...

دلی

دلی

چندی پیش سایت آقای عبدالله شهبازی را بررسی میکردم که به عکس و مطلبی در مورد دَ لی داغی که فارس ها آن را کوه دلو میخوانند برخوردم.آقای شهبازی پیشتر در کتاب ایل ناشناخته این کلمه را احتمالا تورکی خوانده بودند و پس از آن عزیزی این کلمه را فارسی و هم ریشه با و در ارتباط با دالاهو خوانده بود!!!


کوه دلی سالها بل قرن هاست که گذرگاه طایفه های مختلف قشقایی بوده است.در زبان تورکی کلمه دلی به معنای:دیوانه،بی باک،سر به هوا،شجاع و طغیانگر و ... آمده است.در بررسی مکان های جغرافیایی در حوزه قشقایی به رودخانه خشک شهر شیراز که آن را دلی چای مینامیم نیز برخوردم که وجه تسمیه آن بخاطر طغیانگر بودن آن است


دلی داغ:کوه بلند،کوه سرکش

دلی چای:رودخانه طغیانگر،رودخانه سرکش

به چند مورد دیگر از کاربرد های کلمه دلی در زبان و ادبیات تورکی دقت کنید:

دلی باش:بی پروا،شجاع

دلی:دلیر،شجاع.......در داستان کور اوغلو آنجا که کور اوغلو میگوید:هایدی دلی لریم

دلی خسرو:نام آهنگ

دلی میشتی،دلی نوشو:نام گیاهی شبیه لوبیا

دلی بولاما:نوعی آغوز-شیر حیوان تازه زاییده

دلی قانلی(این اصطلاح بیشتر در ترکیه بکار میرود):تازه جوان،زودرس،جوانمرد

...

دلی

http://qashqaitribe.blogsky.com/1389/09/28/post-31/

گؤرمک چاقی ( لحظه دیدار )

 بلاخره بعد از مدتها شبکه تلوزیونی فارس هم دست به ابتکار زد و  برنامه ای با نام گؤرمک چاقی ( لحظه دیدار ) با محتوای آشنایی با ایل قشقایی به نمایش گذاشت.اولین قسمت این برنامه امشب به نمایش گذاشته شد.این برنامه به زبان اصیل و شیرین ترکی قشقایی اجرا میشود، از این پس پنج شنبه ها ساعت 21 به نمایش گذاشته میشود.

اگر شما دوستان هم گه گاهی به برنامه های شبکه دنا (یاسوج) نگاه کرده باشید متوجه می شوید که چنین برنامه ای را به زبان لری شبکه دنا از چند سال پیش آغاز کرده و به نمایش گذاشته است.


خوب امشب بسیار خوشحال شدم وقتی دیدم که برنامه ای با مضمون ایل قشقایی نیز راه اندازی شده و اجرا می شود.بنابراین همینجا از تمامی عزیزانی که برای ایجاد و راه اندازی این برنامه فعالیت و تلاش کردند و نیز می کنند کمال تشکر و قدردانی را دارم.


شماره پیامک برنامه 30007112 می باشد که همه شما اهالی ایل بزرگ قشقایی  می توانید با این شماره پیامک با این برنامه ارتباط برقرار کنید و نظرات خودتان را بیان کنید.

 به امید سربلندی هر چه بیشتر ایل عزیزمان

قشقایی
http://www.qashqaie.mihanblog.com/post/119

شیعه باشین ساغ اولسون

شیعه باشین ساغ اولسون

بو ماتم عزاده

اولدوردولر حسینی

صحرای کربلاده


قاشقایی تاپماجالاری (بولماجالار)


                            (مجموعه چیستاتهای فولکلور قشقایی)

                                         توپلایان: ارسلان میرزایی

 باش سؤز

 گونلر گلیر گچیر و آیلار و ایللرده دالی سوره، دووره ده‌یشیلیر بیر یاندان بیلن قوجالار و قاری‌لار آرادان گئدیرلر و بیر یاندان بیلمه‌ین سود اوشاقلاری دونیایا گؤز آچیرلار. آتالاردان و آنالاردان سوروشماساق متللریمیز، تاپماجالاریمیز، مهنی لریمیز و ... هامی‌سی تورپاق آلتیندا چورویارلار.

سوروش اوغلان تا اؤلمه‌میش قوجالار   بیلمه‌نگ هاردا ائدنگ سوراق یوردوموز

                                                                                                     (داوود حسن آقایی)

 بوگون داها کامپیوتر، تلویزیون، موبایل و آتاری‌لار بو میجالی بیزدن آلمیشلار کی ایسته‌یه‌ک او قدیم کی ده‌یرلره چوخ قاناگ. آما اگر بیر آز دیقتیمز اولماسا و بو ایلگیلر کسیلسه چوخ، چوخ اؤنوملی زادلاریمیز آرادان گئدر. منده ائله بو دویغویونان آیاق بو مئیدانا قویدوم و دئدیم گرک کی تا چوخ گئج اولمامیش، قاشقایی تاپماجالارینی اوره‌گ گنجینه سیندن چاخاردام و کیتابلار یارپاغینا یاپدیرام. 1375 ایلیندن سورا بو ایشه باش قوشدوم، بؤیوکلردن، کیچیکلردن، آتالاردان، آنالاردان، هونرمندلردن، چوباندان، چولوقدان، دارغادان، بیلن و بیلمه‌ین کیمسه‌دن، طایفادان_ طایفایا ائلدن_ ائله سوروشدوم و یازدیم. ییغیشدیرمگی چوخ چتین ایدی، چون کی هر آدامدان اللی_ آلتمیش تاپماجا سوروشاسیدیم، تا بیر تازا تاپماجایا اوغرایام و ایلرتر یازمامیش اولام. خلاصه ائله بو آراشــدیرمــالارینــان، بـوگون اوچ یوزدن آرتیق تاپماجا تاپیب و بو کیتاب ایچینده گتیرمیشم. بو آرادا چوخ تاپماجالار وار ایدی کی هر ائل و طایفا بیر شیکله دئیرلردی. اونلاردی‌دا آیری_ آیری آرایا گتیرمیشم. بیر پارا تاپماجالار ذئهنلری آیری یولا سالماق ایچین ظاهیرلاری چوخ زشت و رکیک دیرلر. آما جاوابلاری و آنگلاملاری چوخ گؤزل و گؤنگول سئون دیر. و من ائله بو خاطیره لازیم دیر کی بوردا عزیز اوخویانلاریمیزدان معذرت ایسته‌یه‌م چون کی فولکلور مسئله سینده بیر یازار و محقیق گرک کی خلق امانتینی چوخ دیقتینن رعایت ائیله‌یه.

       بو تاپماجالار قدیم زامانلاری گئجه‌لرائلیمیز اوجاغینینگ ایشیغی‌ای‌میش. او زامان بو ایصطیلاح یاغیش یاغماز کرزلر و قره ایللرده ائل ایچینده چوخ راواج ایمیش کی گلینگ متل (تاپماجا یا بولما‌جا) دئیه‌ک تا یاغیش یاغا. بئش، اون آدام کی بیر اه‌وه اوتورورلارمیش، بؤیوکلر تاپماجا دئییرلرمیش و کوچوکلردن جاواب ایستیرمیشلر. هرکیم تاپماجا جاوابینی بیلمیرمیش گرک کی کند وئره‌سی‌ایمیش تا جاواب آلا. هر نه تاپماجا چتین تر و اؤنوملی تر اولایمیش بؤیوک تر کند و شهر ایستیرمیش.

حتا تاپماجالار ایچینده ده بو مسئله یی مطرح ائدیرلرمیش:

بند بند هیزار بند، بونو بیلنه قیرخ ایکّی کند.

بند دیر بند اوستونده، اوچ یوز آلتمیش کند اوستونده.

بوندان کی گچگ، بو آردا چوخ گؤزل تاپماجالار تاپیدیم، کی هر بیری بیر گؤزل شعرایدی و بیر پاراسی ایچینده هامی ادبی صنعتلر رعایت اولموشدو:

میثال:

 دوم دومولار، هئیوا چالار، نار اوینار. 

 دوم دوملار: یاییق دیر

هئیوا: یاییق یایان آرواد دیر

و اوینایان نار: یاییق ایچینده کی کره دیر 

و یا:

 آلتی گولاب ایچمه‌لی، اوستو چیمن بیچمه‌لی.

بو قویون دور:

آلتیندا کی گولاب: سودو دور

و اوستونده کی چیمن: یونگو دور

و یا بو آساناکا ( بایاتی) توجه ائیله‎‌یینگ:

داغدان گلر داغ کیمین

 قوللاری بایداق کیمین

اه‌ییلر کی سو ایچه

 چیغیرر اوغلاق کیمین

بو تاپماجانینگ جاوابی قیزیل آری دیر و ناغاد گوزل بنگزدیرمیشلر.

قاشقایی شاعیرلری ده بو مسئله ‌یه چوخ درین قانمیشلار:

سورو مأذوندان و جواب عیساخان کیخا ایگدیردن:

س_ بیر اوّل_ آخیری یوخ هامی یئرده

حاضیر و بی نیشان هاردا گؤروبسنگ ؟

بیر فینجان ایچنده عمّان دریاهی

گؤرمگ اولماز اونو هاردا گؤروبسنگ؟

ج_ او اوّل آخیری یوخ  هامی یئرده

حق دیر هامی یئرده او بی نیشان دیر

او فینجان کی دئدینگ گؤنگول‌دور عاشیق

عیلم اونونگ ایچینده بحر_ ی عمّان دیر

س_ مجلیس گؤردوم عالم اولور باده نوش

شهریستان گؤرموشم تمامی خاموش

گاه ساری، گاه یاشیل، گاهی سیه‌پوش

یئریمز صنعتی هاردا گؤروبسنگ ؟

ج_  اجل مئی‌دیر عالم اولور باده نوش

او شهر قبریستان‌دیر تمامی خاموش

او داغ دیر، یاز یاشیل، قیشی سیه‌پوش

فاییز گونو سارالیبان خزاندیر

س_  بیر خئیمه بئش ستون اون یتدی مقام

اونو قیلمه‌یه‌‌نه عقد اولور حرام

او چوخ کیمسه‌لردن کم اولماز طعام

هاردا شکر زهرماردا گؤروبسنگ؟

ج_ او خیمه ناماز دیر، اون یئدی رکعت

اونو قیلنلره حق قیلر رحمت

او چوخ کیمسه‌لردن کم اولماز نعمت

اوّل آچی آخیر راحت_ی جان دیر

س_  اگر عاریفیسنگ گل آچ دفترین

 بئش چیشمه گؤرموشم بیر_ بیره قرین

ایکّی آچی، ایکّی شوردور ، بیر شیرین

جوشوب بیرکاسادان هاردا گؤروبسنگ ؟

ج_ گل جوابینگ وئرم یاخشی دفتردیر

او بئش چیشمه بیر_بیرینه قطر دیر

قولاق آچّی، گؤز شور، آغزینگ شکردیر

کاسا باش دیر او بئش چیشمه جوشان دیر

س_  «مأذون» دئر: حئیرانام بئله اوستادا

منه سؤیله گینن گؤرم هارادا؟

ایکّی تن دیر یئمز، ایچمز دونیادا

اونلاری آسیلی هاردا گؤروبسنگ ؟

ج_  هاروت و ماروت دور بابیل چاهیندا

آسیلی روسیاه حق درگاهیندا

«عیسا»نینگ اومودو شاهلار شاهیندا

«مأذون» جاوابیندا گووهر فیشان دیر             

 پس عزیز و حورمتلی میللتیمیز و اوخویانلاریمیز چوخ حئیف دیر کی بو گؤزل و ده‌یه‌رلی فرهنگیمز آرادان گئده. گزینگ، تاپینگ و یازینگ. من بونا اینانیرام کی چوخ تاپماجالاری تاپمامیشام و بونلار کی یازیلمیش یاری‌سینینگ یاری‌سی‌دا ده‌ییل پس واری زامان بیز سیزینگ یارلیغینگیزه نیاز واریمیز. سوروشونگ، یازینگ و بیزه گؤنده‌رینگ تا آیری چاپلاردا بو کتیابی بوتون‌تر ائیله‌یک.

بوردا یئر واری دیر کی:

     اوّل تاپماجلار گنجینه‌سی عزیز آنامدان، سورا اوستاد اسداله مردانی، داریوش ‌نره‌ای  ومسلم‌رضایی‌دان کی تاپماجالارینگ یازماگیندا منه یارلیق ائیله‌دیلر و ائله بئله انجمن فرهنگی ادبی قشقایی ( آفاق توپلانتی‌سی) اوشاقلاریندان علی الخصوص:

مهندس کیانوش بوربوری

حاج امین قهرمانی

شهباز و علی فریدونیدان چوخ چوخ تشکور ائدم.

                                            ارسلان میرزایی 22/3/88 شیراز

این کتاب در دست انتشار است


http://www.shiraznashr.blogfa.com/post-70.aspx

تراختور آزربایجان میزبان ملوان بندرانزلی در مرحله یک چهارم نهایی


تبریز سسی : روز دوشنبه 22 آذر تیم تراختور آزربایجان از مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی کشور میزبان تیم ملوان بندرانزلی است.به گزارش گروه خبری تبریز سی به نقل از خبرگزاری ها این دیدار ساعت 14:30 دقیقه در ورزشگاه سهند تبریز  برگزار می‌شود و تیم برنده به مرحله نیمه نهایی جام حذفی راه می‌باید.

 

تراختور آزربایجان همچون سایر تیم‌های لیگ برتری از مرحله چهارم وارد جدول مسابقات شده است و در نخستین بازی خود میزبان تیم فجر سپاسی شیراز بود که به دلیل عدم حضور این تیم شیرازی تراختور به مرحله پنجم صعود کرد.

 

تراختور در مرحله پنجم در یک بازی خانگی به مصاف همشهری خود شهرداری آزربایجان رفته و در یک دیدار پرگل با نتیجه پنج بر دو حریف خود را شکست داده و به هشت تیم پایانی صعود کرد.

 

دیدار تراختور و شهرداری به قید قرعه به میزبانی تیم شهرداری آزربایجان برگزار شد تا تراختور در مقابل حریف بعدی خود شانس میزبانی را داشته باشد.

 

ملوان بندر انزلی پرافتخارترین تیم شهرستانی در جام حذفی است که در مرحله قبل در انزلی تیم فولاد نطنز را با سه گل مغلوب و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و چون در مرحله یک هشتم نهایی و در مصاف با حریفانشان تراختور میهمان و ملوان بندرانزلی میزبان بودند در جدال رو در رو این تیم تراختور است که از امتیاز بزرگ میزبانی سود خواهد برد.

 

تراختور آزربایجان بعد از دو پیروزی متوالی مقابل نفت آبادان و پرسپولیس تهران شرایط روحی بسیار خوبی سود جسته و برای پیروزی در این بازی با تمام قوا در میدان ظاهر می‌شود.

 

البته تیم تراختور علی علیزاده مهاجم بلند قامت خود را به دلیل اخراج در بازی با شهرداری نخواهد داشت. هر چند جاسم کرار در مقابل پرسپولیس در لیگ برتر اخراج شد

 

از سوی دیگر برنده دیدار شهرداری یاسوج با کاوه تهران به مصاف استقلال تهران رفته و پیروز این دیدار حریف برنده دیدار تراختور آزربایجان و ملوان بندر انزلی برای شناسایی یک پای فینال است.

 

اگر تیم تراختور بتواند از سد ملوان عبور کند به احتمال فراوان در مرحله نیمه نهایی به مصاف استقلال رفته و پیروزی این میدان به دیدار نهایی جام حذفی راه یابد.

 

مسلما تراختور بعد از گذر از ملوان در مرحله نیمه نهایی سخت‌ترین بازی خود در جام حذفی را پیش رو خواهد داشت زیرا احتمال اینکه بازی تراختور خارج از تبریز برگزار شود بسیار است اما تا پیش از برگزاری بازی‌های استقلال با برنده کاوه تهران و شهرداری یاسوج نمی‌توان در مورد میزبانی تراختور نظر قطعی داد.

 

در کارنامه تیم تراختور دو بار حضور در دیدار پایانی جام حذفی ثبت شده که در سال‌های 54 و 73 تیم تراختور در فینال جام حذفی ایران با شکست مقابل تیم‌های ملوان انزلی و بهمن کرج از کسب عنوان قهرمانی جام حذفی بازمانده است.

 

براساس این گزارش، روز دوشنبه 22 آذر در جام حذفی دو بازی دیگر برگزار شده و تیم راه آهن در اصفهان به مصاف سپاهان رفته و استیل آذین میزبان تیم فولاد خوزستان است.

 

مشابه بازی‌های فوق روز پنج‌شنبه در چارچوب لیگ برتر برگزار شد که راه آهن با سپاهان دو بر دو مساوی کرده اما استیل‌آذین دو بر یک فولاد خوزستان را مغلوب خود کرد

محرومیت جاسم کرار محمد تا اطلاع ثانوی


کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از محرومیت جاسم کرار محمد تا اطلاع ثانوی از حضور در تمامی مسابقات خبر داد.


دیدار دو تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس تهران از سری رقابتهای لیگ برتر 18 آذر در شهر تبریز برگزار شد که از سوی جاسم کرار محمد بازیکن عراقی تیم تراکتورسازی تخلفاتی صورت گرفت که در نهایت منجر به اخراج وی شد.

بر همین اساس وی به استناد ماده 11 آئین نامه انضباطی با صدور قرار دستور موقت تا اطلاع ثانوی از همراهی تیم خود و در تمامی مسابقات رسمی محروم و مقررشد تا روز یکشنبه 5 دی برای ادای پاره ای از توضیحات در کمیته انضباطی حضور داشته باشد.