5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

سخن برخی سران کشور های استعماری در مورد قشقایی ها :

 


در زمان حکومت پهلوی ، محمد رضا پهلوی بارها اعلام کرده بود که (( این قشقایی ها نباید در کشور من زندگی کنند)) و چرچیل نیز گفته بود : ((به این قشقایی های لعنتی نمی توان اعتماد کرد آنها در جنگ جهانی اول و دوم پدر ما را در آوردند.))

ساد چیکف سفیر روس در ایران به شاه می گوید : ((چرا قبل از اینکه کار پیشه وری را یکسره کنید این قشقایی ها را متلاشی نمی کنید)) که شاه پاسخ می دهد: ((چون قشقایی ها در مرکز ایرانند و راه فراری ندارند اما پیشه وری در غرب حامیان زیادی دارد.)) 

 

 

http://tqbd.org/?p=1088

آهنگهای قشقایی

1ـ آهنگ گل یاروم GAL YAROM

GAL - YAROM1.mp3

2ـ آهنگ قاش کمان GHASHE KAMAN

GHASHE - KAMAN1.mp3

3ـ آهنگ خوشحال لوگ KHOSH HALLOG
KHOSH HALLOG - KHOSH HALLOG ``1.mp3

4ـ آهنگ سنین خبر یوخونگ دور SANIN KHABAR YOKHONG DOR
SANIN KHABAR YOKHOING - SANIN KHABAR YOKHOING1.mp3 

 

5ـ آهنگ اللره خناله ALLAREH KHENALEH

ALLAR - KHNALE1.mp3

6ـ آهنگ عاشق ASHEGH

 

 

ASHEGH - ASHEGH1.mp3 

 

 

http://ghashghaiemusic.vcp.ir/?viewpost=f3172bbf155g

تسلیت و گرامی داشت یادوخاطر صولت خان مبارز ترک قشقای

تسلیت و گرامی داشت یادوخاطر صولت خان مبارز ترک قشقای 

پس از خاتمه جنگ جهانی اول و تخلیه ایران از قوای خارجی، در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای ملی از جهرم به وکالت انتخاب شد. همچنین در دوره هشتم مجلس شورای ملی نیز مجدداً به نمایندگی مردم جهرم برگزیده شد و به مجلس راه یافت. در این دوره پسرش ناصرخان نیز به عنوان نماینده مردم آباده انتخاب شد.

رضاشاه اصولا با صولت خان قشقای به خاطرافکار ملی وی و مبارزه او در جهت حق خواهی ملت ترک قشقای میانه‌ای نداشت و درصدد بود آن را از میان بردارد. صولت خان قشقای در سال ۱۳۱۱ خورشیدی، به همراه پسرش ناصرخان در حالیکه هر دو وکیل مجلس بودند و مصونیت داشتند به دستور رضاشاه وتوسط پلیس سیاسی دستگیر و به زندان افتادند. صولت خان قشقای قریب شش ماه در زندان قصر در شرایط نامساعدی به سر برد. ودر شانزدهم مهر ۱۳۱۱ در زمانی که نماینده مجلس شورای ملی بود، در زندان قصر تهران درگذشت.

صولت خان قشقایی به خاطرچندین سال مبارزه ملی در راه حق خواهی ملت ترک قشقای به درجه رهبریت رسید وتوانست نام خود را در تاریخ ملت های زیر ظلم و استبداد به عنوان یک قهرمان و مبارز ملی ثبت نماید . اما متاسفانه چهره واقعی و ماهیت افکار ایشان همانند پیشه وریها ستارخانها و دیگر مبارزان ملی غیر فارس آن زمان به دست تاریخ نویسان پان فارس تحریف و متعاقب آن تخریب گشته است. برخی ازنویسندگان فارس درتخریب نامه های خود شخصیتی مقام دوست از صولت خان قشقای به نمایش گذاشته و همگی در صدد مخفی نمودن روحیه و مبارزه ملی وی را داشته اند که مبادا طرز تفکر ایشان به نسل های بعدی ملت ترک قشقای بروز کند .امروزه مطالب راستین در حق این مبارز ملی را در نوشته ها و کتاب های پرفسور ذهتابی می توان جست .

گفتنی است هر سال مراسمی در جهت گرامی داشت یاد وخاطر این مبارزملی و رهبر ابدی ملت ترک قشقای از طرف فعالین قشقایی برگزار میشود

اؤیرنجی: صولت خان قشقای از فرزندان داراب خان رئیس ایل قشقائی بوده و در فیروزآباد از شهرهای استان فارس در سال ۱۲۹۵ قمری (۱۲۵۷شمسی) متولد شد. به علت رشادت و مهارت وی در تیراندازی و جنگ‌های چریکی، در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه قاجارازطرف ایل قشقای به وی لقب صولت خان داده شد.صولت خان قشقای در سال ۱۳۲۴ قمری رسماً به ریاست ایل قشقائی رسید. او از بدو امر طرفدار مشروطه خواهان بوده و همواره با نفوذ بیگانگان در فارس مخالف بوده‌است. پس از صدور حکم جهاد توسط شیخ عبدالحسین مجتهد لاری علیه انگلیسیان و تعرض پلیس جنوب به قسمتی از ایل قشقایی تصمیم به جهاد گرفت و تا عزل فرمانفرما از ریاست فارس و ورود دکتر مصدق السلطنه به فارس یعنی آخر سال ۱۳۳۸ قمری‌جنگید. پس از ورود دکتر مصدق‌السلطنه به شیراز آمد د و چون سردار سپه ظهور کرد و اوضاع ایران تغییر یافت او نیز مانند دیگر روسا در تهران ساکن شد و از طرف ایل قشقایی، وکالت مجلس شورای ملی را یافت.

محمد ناصر صولت قشقایی

تصاویر:محمد ناصر صولت قشقایی

در این پست پنج تصویر قدیمی از بزرگ مرد ایل قشقایی محمد ناصر صولت اماده کردم

محمد ناصر صولت معروف به ناصر خان قشقایی فرزند ارشد صولت‌الدوله قشقایی است.

او از ایلخان‌های ایل قشقایی و از سیاست‌ مردان دوره پهلوی بود وی سال 1278 در

شهرستان شالدان (در شهرستان قیر و کارزین، 20 کیلومتر مانده به کیله) متولد و

سال 1362 در خارج از کشور (ایالات متحده آمریکا) درگذشت.

1.محمد ناصر صولت قشقایی.تصویر یک


2.محمد ناصر صولت قشقایی.تصویر دو


3.محمد ناصر صولت قشقایی.تصویر سه


4.محمد ناصر صولت قشقایی.تصویر چهار


5.محمد ناصر صولت قشقایی.تصویر پنج

http://shahrambadri.titrblog.com/post477.php

فرود اژدری (دومان)

wxr2ehdx476781b8ekzx.jpg

تصاویر جدید 
زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم 
www.pichak.net کلیک کنید

گلمیشیدیم گؤرمگه

(اشعار  ترکی قشقایی)

فرود اژدری (دومان)


تقدیم به :

ایل پر افتخارم

ناشر: انتشارات قشقایی t_jamshid@yahoo.com/ ناشر همکار: انتشارات تخت جمشید shiraznashr.blogfa.com/ نوبت چاپ: اول، 1389 قیمت: 1500 تومان

مرکز نشر: شیراز، خیابان پیروزی، انتشارات تخت جمشید/ تلفن: 2245401- 0711 - ۰۹۱۷۱۱۱۸۵۸۰


فهرست مطالب

علی(ع) 15/ یـاز. 16/ گول و پروانه و بولبول. 17/ داغلار قاری. 18/ حقانیت.. 20/ تـؤی. 21/ معلم. 22/ « من اؤلنده ». 24/ دنگیـز «دریا». 25/ ترک عارف... 26/ فـال. 27/ منی یاد ائیله 28/ شیرین کا مونه 29/ گلمیشیدیم گؤرمَگه 30/ یئل اَس. 31/ مأذون سؤزلری. 32/ ایراقلوق. 35/ یولی آتاک وطنه 36/ ساغی. 37/ رحمت ائدینگز تا گَله 38/ نالـه 39/ همای رحمت.. 41/ پوشالدیگ.. 43 //سلامی معشوق. 44 وئرمنه مهتابیمی سن. 45/ هئچ کیم بیلمه دی سَن کیمنگ.. 46/ یـار و یولداش. 47 /دئمک اولماز. 48 /اجل گلَر. 49 /بـاغ. 50/ یـانوما قـال. 51/ شمع. 52/ /نـاز. 53 /آغلادیگ.. 54 /عیش و مستلیگ.. 55/دردیمیزه دوا عشق. 56/ هاچاق اولور؟ 57/ اولفت.. 58/قوجالدیگ.. 59/ کربـلا. 60/ یاریم وفا سیز اولدو 62/ آنـا 63/ اؤبـا 64/ گؤینوم ایستیر. 65/ نجف شاهی کلامی. 66/ عشق یازماگی. 68/دئدی ، دئدی. 69/ دئدیم ، دئدی. 70/ شهریار. 71/ لبیک.. 73/ دیش.. 74/ فجر. 75/ چوبان. 77 /گئدیم کوهسرخ باشونا 79/ ده لی. 84/ کلمه لر لیستی. 86

باش سؤز

قشقایی ائللرینده بوندان ایلرتر کی اوخوللار (مدرسه‌لر) ائل ایچینه یول آچا، خانلار، کلانترلر و به‌ی‌لر چادیری قیراغینا وورولان مکتبلرده اوچ اسلام دیلی یعنی تورک دیلی عرب دیلی و فارس دیلی مکتبه گئدن اوشاقلارا اؤرگه‌دیلیرمیش. بو مکتب خانالاردا مولالار قورآن، سعدی، حافیظ،... و حیسابدان آیری، نگار محمود، مهرو خاور، صیدی خان و پریزاد و داها تورکو شعرکیتابلارینی دا درس وئریرلرمیش.

آما پهلوی زامانیندا کی ائللر ایچینده دوولت اوخوللاری قورولور، تورکو یازماق و تورکو درس وئرمگ یاساق اولور. قشقایی‌دا یازیلان تورکو کیتابلار کی هامی‌دا ال یازی‌سی‌دیلار خورجینلار، چنته‌لر و قوولوقلار ایچینده او منزلدن بو منزله، او یورددان بو یوردا، یایلاقدان قیشلاغا چورویوب و بیر بیر آرادان گئدیرلر.

ایللر گچیر و ائلده چوخ ساوادلی آداملار آیاق توتورلار، 1367 ایلینده رحمتلیک شهبازخان شهبازی قشقایی شاعیرلرینینگ شعرینی بیر شعر توپلوسوندا «قشقایی شعری» عنوانیندا چاپا چاتدیریر. بو کیتاب قشقایی شعرینده بیر ده‌ویریم (انقلاب) یولا سالیر بوندان سورا نغمه های ایل قشقایی (چاغداش قشقایی شاعیرلرینگ شعری) رحمتلیک نوذر دانشور، غزل‌سرایان قشقایی منوچهر هنرور، آتالار سؤزو و آسانکلار اسداله مردانی رحیمی، سیری در بوستان قشقایی محمد نادری دره‌شوری، آی سودا و یاغار بولوت محسن رجایی‌پناه، یارپاق و قره کیشی تیمور گردانی، یوسف‌علی به‌ی شعر لری ناصر ایرجی، آللینجاق اولدوزو فتانه مرادی قره‌قانی، اوزاق یول ارسلان میرزایی و...

کیتابلار آیدینلیغا گؤز آچیرلار. جوان و استعدادلی شاعیر لار ائلدن آیاق توتورلار و بو آرادا بو جوان شاعیرلر:

عوض‌اله صفری کشکولی، بهمنیار آقارضایی، کاوه ایروانی کشکولی، رهام بهرامی، جلال بهرامی، کیهان شهبازی، بهمن مرادی علمدارلو، فتانه مرادی قره قانی، راضیه کاظمی کرانی، مسلم حسینی، حسین پارسا، علی فریدونی و... اؤزلرینی اوزه چکیرلر و قشقایی ادبیاتی بیر یئنگی باخیشینان اؤزونو تورک دونیاسینا تانیشدیریر.

بو جوانلاردان دا بیریسی حورمتلی یولداشیمیز فرود اژدری (دومان) دیر بو جوان شاعیریمیز 1368 ایلینده قشقایی ائلینده دونیایا گؤز آچیر، اوشاقلیقدان شعر و ادبیاتا علاقه‌‎سی وار. مأذون، یوسف‌علی به‌ی، محمدابراهیم، نعمت‌اله، استاد شهریار، فضولی و داها تورک دونیاسینینگ شاعیرلری اثرینی مطالعه ائدیر.

10 یاشارلیقدان شعر دئمه‌گی باشلیر، ائلینه، دویغوسونا، اعتقادینا، سئودالارینا گؤزل قوشمالار قوشور.

بو جوان شاعیریمیز آیاق او یوللارا قویور کی بوندان ایلری چوخ چوخ بؤیوکلر بو یولدان گچیب و افتخار اوجه‌لیگلرینه چاتمیشلار.

بیز دومان شاعیریمیزی بو کیتابیندان «گلمیشدیم گؤرمه‌گه» ساری اورگدن آلغیشلیراگ و بیلرگ کی یاخین گله‌جک ده قشقایی میللتینگ بؤیوگ افتخارلاریندان اولار.

ارسلان میرزایی

6/6/89

مقدمه

بخش بزرگی از فرهنگ هر ملّت را ادبیات و شعر آن ملت نمایان می‌کند. ادبیات ایل قشقایی به صورت فلکلور و سینه به سینه در بین زنان و مردان، ساربانان، چوپانان و... نقل گردیده، تاکنون به این مرحله رسیده است. اکنون می‌بینیم که ادبیات شفاهی ایل جایگاهی ویژه در میان تمام اهل ادب و متفکران عصر حاضر باز کرده است. با نگاهی اجمالی و کوتاه بر اشعار شاعر و عارف فرهیخته ایل بزرگ قشقایی، میرزا مأذون درمی‌یابیم که وی با اشعار مؤزون، ساده و روان و در عین حال تأثیرگذار از پیشگامان شعر قشقایی هستند. بینش وی بینشی کلّی است و بینش همه‌ی شاعران را در بر می‌گیرد، سعدی‌شناس است و با حافظ مأنوس و جادوی افکار وی در اشعارش همچون معجونی شفابخش روح‌ها را صیقل داده و زنگار دنیای ریاکار را از دل‌ها می‌زداید و همچنین شاعرانی همانند غول اوروج، یوسف‌علی بیگ‌قره قانلی، حسین بایات، میرزا محمد متخلص به نثار نیز در پیشرفت شعر قشقایی از شاعران بلند آوازه عصر خود به‌شمار می‌آیند. با این تفاسیر نیز می‌بینیم بسیاری از جوانان ایل با قالب‌های شعری اصیل قشقایی مأنوس نیستند و به نظر می‌رسد نیاز به شناخت آن بسیار لازم و ضروری است.

قالب‌های شعر قشقایی

شعر قشقایی به‌مانند اشعار بسیاری از کشورها دارای وزن عددی (هجایی) می‌باشد و این مقیاسی برای سنجش قالب‌های قشقایی است.

1)    آساناک ـ (بایاتی): این قالب‌های شعری که هر مصرع آن دارای هفت هجاست و عموماً درون مایه‌ای عاشقانه دارند و شاعران بیشتر با تصویر و احساسی خیال‌آمیز با نگاهی ژرف و خوش‌آهنگی واژه‌ها و وزنی ترانه‌گون در به تصویر کشیدن عواطف و احساسات از این قالب شعری بسیار استفاده می‌کنند.

تئللرینگ خرمن، خرمن

 

عالم اسیر نه بیر من

گـل عـــالمی باغیشلا

 

تا بیر قالام اسیر من

موهایت به‌مانند خرمن است/ همه عالم اسیر توست نه تنها من/ بیا و تمام عالم را ببخش/ تا فقط من اسیر تو بمانم.

2)       گرائیلی: در لغت به معنای ایل سیاه پوش (قره ایلی) است. هشت هجا دارد و جان مایه آن عشق، غم و حسرت و آه است.

گؤزه ل آیریلیق چاغی دیر

 

قال ای چـشم مستانیم قال

باهار فصلی،گول باغی دیر

 

تمــاشالی بــستانیم قال

ای ماهروی من هنگام جدایی است/ ای چشم مستان من بمان، بمان/ فصل بهاراست، گل‌ها شکفته‌اند /ای بستان تماشایی من بمان.

«میرزا مأذون»

3)    قوشما: از نظر محتوایی، غنی‌ترین قالب شعری است که عموماً درون مایه‌ای از جمله: پند و اندرز، مدح و رثای شهیدان دارد. یازده هجایی می‌باشد و مأذون قشقایی، یوسف‌علی بیگ قره قانلی از شاعران معروف این قالب شعری هستند.

من گلمیشدیم بو گولشنده گول دورم

 

بیلمدیم که گول توکولموش خاری وار

مـن گلمیشدیم غملی کویلوم گولدورم

 

بیلمدیم کی یارینگ آه و زاری وار

من آمده بودم تا در این گلشن گل بمانم/ ندانستم که گل پژمرده است و خارش برجاست/ من آمده بودم تا قلب غم آلودم را بخندانم/ ندانستم که یارم نالان است و زاری می‌کند.

«یوسف‌علی بیگ‌قره قانلی»

4)    شاه ختایی: شاه اسماعیل ختایی اولین کسی است که با این قالب، شعر می‌سراید. قالبی پانزده هجایی است. درون مایه آن، احساس غم و اندوه که به امیدواری می‌گراید. شهریار از بزرگان این قالب شعری است.

5)    قالب‌های دیگر: مسدس و همچنین قالب‌های نو از جمله آغجا قوشما (شعر سپید)، یئنگی قوشما (شعر نو) که شاعر گران‌قدر ایل، ارسلان میرزایی در کتابی با عنوان «اوزاق یول» این قالب‌های شعری را معرفی کرده و اشعار فراوانی در این قالب‌ها سروده است.

اتفاقات تلخ و شیرین زندگی، بینش‌ها و عواطف و احساسات شورانگیز، شاعر را بر آن می‌دارد که در کارگاه خیال خویش آنها را پرورش دهد و به زبانی خیال‌آمیز بیان کند و با این جادوی بیان، تصورات و خیالات ذهنی خود را با همان صراحت و روشنی در ذهن شنونده برانگیزد و زنده گرداند، گویی شنونده آن را شخصاً تجربه می‌کند.

در این جا، جا دارد که از جناب آقای محمد نادری دره‌شوری، استاد بزرگوارم به‌خاطر حمایت‌هایشان از این جانب، تشکر و قدردانی کنم. از استاد محترمم جناب آقای
ارسلان میرزایی، شاعر گران‌قدر ایل که مرا در ارایه هر چه بهتر این اثر یاری دادند و همچنین از خانواده عزیزم که در این راه مشوق‌ام بودند و یاری‌ام کردند و از تمام دوستانم که به گونه‌ای در این مسیر همراهم بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

با آرزوی آن که همه‌ی جوانان ایل قدر داشته‌های خویش را بدانند و برای داشتن آینده‌ای پیروز و افتخارآمیزتر تلاش کنند.

فرود اژدری

شهریورماه


http://www.shiraznashr.blogfa.com/post-99.aspx


تاریخ اجتماعی و سیاسی ایل بزرگ قشقایی

xk78niv3gz5z3lylr6wk.jpg

 

تاریخ اجتماعی و سیاسی

 ایل بزرگ قشقایی

نویسنده: نوروز دُرداری (فولادی) ndordari@hotmail.com

ناشر: انتشارات قشقایی (shiraznashr.blogfa.com)

ناشر همکار: تخت جمشید  t_jamshid@yahoo.com/ نوبت چاپ : اول، 1389، دوم 1390/    قیمت: 12000 تومان/ مرکز نشر: شیراز، خیابان پیروزی، انتشارات تخت‌جمشید. تلفن: 2245401 - 09171118580

   فهرست مطالب:

 فصل اول: 15/ پیشینه‌ی تاریخی ایل قشقایی_ 15/ منشأ نام ایل قشقایی_ 15/ تاریخ مهاجرت ترکان به فلات ایران_ 22/ تاریخ مهاجرت ترکان قشقایی به فارس__ 25/ اسناد موجود تاریخی_ 28/ فصل دوم: 33/ موقعیت جغرافیایی و جمعیت_ 33/ حدود قلمرو ایل بزرگ قشقایی_ 33/ جمعیت عشایر کوچنده‌ی ایران_ 37/ جمعیت ایل نشینان قشقایی_ 44/ فصل سوم: 59/ زبان و فرهنگ ایل بزرگ قشقایی_ 59/ زبان ترکی_ 59/ جمعیت مردم ترک زبان در دنیا 77/ سواد آموزی در عشایر_ 80/ تأسیس مدارس عشایری در فارس__ 83/ پوشاک مردم قشقایی_ 96/ تزیینات و زیورآلات زنان در ایل قشقایی_ 102 /پوشاک مردان قشقایی_ 108/ موسیقی در ایل قشقایی_ 111/ موسیقی و اهمیت آن در ایل قشقایى_ 114/ همسر گزینی در ایل قشقایی_ 140/ تشریفات عروسی_ 144/ آهنگ‌های مرسوم در عروسی_ 158 /عید نوروز در میان ایل_ 160/ مذهب و اعتقادات در ایل قشقایی_ 163/ گرگ در اساطیر ترک_ 166/ فصل چهارم: 177/ کوچ نشینی و زندگی در ایل قشقایی_ 177/ ویژگی‌های کوچ نشینی_ 177/ کوچ ایل قشقایی_ 182/ زندگی در عشایر قشقایی_ 187 /برخی پیشه‌های مردم 206/ فصل پنجم: 213/ اقتصاد و دست بافته‌های عشایر قشقایی_ 213/ اقتصاد عشایری_ 213 /شیوه‌های بهره‌برداری از دام‌ها 216/ 3. بافته‌ها یا صنایع دستی قشقایی_ 219/ قالی‌بافی_ 221/ گبه بافی_ 232/ سایر بافته‌ها 237/ گلیم بافی_ 237/ آشنایی با دار و ابزار بافت در ایل قشقایی_ 252/ مالیات در عشایر ایران_ 257/ فصل ششم: 267/ سازمان سیاسی ـ اجتماعی ایـل بـزرگ قشقایی_ 267/ تشکیلات_ 267/ بنکو‌های عمله 272/ تقسیمات ایل بزرگ قشقایی_ 273/ نگاهی به ایل‌های قشقایی_ 279/ تشکیلات و سازمان اداری و اجرایی در ایل قشقایی_ 289/ بعضی نقش آفرینان در ایل قشقایی_ 301 /فصل هفتم: 305/ تاریخ سیاسی ایل بزرگ قشقایی_ 305/ بخش اول: از دوران صفویه تا قاجاریه 305/ دوران صفویه 305/ حکومت افغان‌ها 316/ دوران نادرشاه 321/ کریم‌خان زند_ 326/ حکومت آقا محمد‌خان قاجار (1193 قمری) 1157 خورشیدی_ 331/ حکومت فتح‌علی‌شاه ـ 1211 هجری قمری (1175 خورشیدی) 334 /ایلخانی‌گری جانی‌خان قشقایی_ 343/ حکومت محمد شاه قاجار ـ 1250 هجری قمری (1213 خورشیدی) 347 سلطنت ناصرالدین شاه قاجار (1264 – 1313 ق) 1226 تا 1273 خورشیدی) 353/ سلطنت مظفرالدین شاه 1313 تا 1324 قمری (1273 تا 1284 خورشیدی) 360/ انقلاب مشروطیت ایران_ 367/ سلطنت محمد علی شاه قاجار- 1324 قمری 1327(1284 تا 1287 شمسی) 375/ دوران سلطنت احمد شاه 391/ سلطنت احمد شاه و صولت‌الدوله 398/ شورش در شیراز 403 /پلیس جنوب ایران و صولت الدوله 411/ ورود نیروی انگلیس در قالب پلیس جنوب_ 431/ قرارداد صولت‌الدوله با پلیس جنوب_ 440 /جنگ در شیراز 454/ دخالت بیگانگان در امور کشور 459 /درخواست بختیاری‌ها برای حکومت جنوب ایران_ 465/ والی گری دکتر مصدق در فارس__ 467/ فصل هفتم: 473 /بخش دوم: دوران پهلوی_ 473/ رضا شاه پهلوی_ 473/ شورش جنوب و ایل قشقایی_ 487 /سرانجام صولت‌الدوله قشقایی_ 569/روابط رضا شاه با آلمان_ 573/ سلطنت محمدرضا شاه‌ 580/ /آزادی (فرار) محمدناصر خان قشقایی_ 581 سران قشقایی و ارتباط با آلمانی‌ها 592/ جنگ سمیرم 601/ نهضت جنوب و قشقایی‌ها 604/ نفت در سرزمین‌های جنوب ایران_ 614/ ملی شدن نفت ایران و سران قشقایی_ 629/ رابطه محمدناصر خان قشقایی با محمدرضا شاه پهلوی_ 639/ دکتر محمد مصدق و محمدناصر خان قشقایی_ 642/ کودتای 28 مرداد 1332_ 656/ سرنوشت محمدرضاشاه 677/ سرنوشت آخرین ایلخان قشقایی: ملک‌منصورخان_ 684/ فصل هشتم: 695/ اسکان عشایر قشقایی_ 695/ جنایت یا سوء مدیریت در اسکان عشایر قشقایی_ 705/ اقدامات و عملکرد دولت‌ها در رابطه با عشایر_ 716/ آینده عشایر قشقایی_ 755/ فصل نهم: 757/ شاعران ترک و غزل‌سرایان قشقایی_ 757/ شاعران ترک و شاعران پارسی گوی از سرزمین ترکان_ 757/

سرآغاز

عشایر بخشی از مردم ایران هستند و تاریخشان قسمتی از تاریخ کهنسال این سرزمین است. آنان مردمانی ساده دل با زندگی بی‌پیرایه، فارغ از دروغ و ریا هستند. عشایر فرزند آزاد طبیعت هستند و جز با مظاهر طبیعت و آب و خاک خود با چیزی میانه و اُنس ندارند. افراد این جماعت همانند گُلی خودرواند که سپیده‌دمان سر از سینه‌ی دشت برمی‌دارد، قد می‌کشد، به گُل می‌نشیند، دانه می‌کُند، پژمرده می‌شود و همان‌جا فرو می‌ریزد. در دامانِ بازِ دشت‌ها و در آغوش فشرده‌ی کوهساران به وجود آمده‌اند، با مظاهر طبیعت بزرگ شده‌اند. با احشام و اغنام خود خو گرفته‌اند، به گُل نشسته، دانه کرده و پژمرده‌اند، عاقبت نیز در دامان همان دشت‌ها و در آغوش همان کوهساران، به‌سان همان گل خودرو، فرو ریخته‌اند و از خویش اثری جز یکی دو تن چون خود به جای ننهاده‌اند و دامنه‌ی این سیرِ جبری، قرن‌ها است که ادامه دارد.

قطعی است که چنین مردمانی در محیط زندگانی عادی خود کم‌تر با خط و سواد سروکار دارند تا وسیله‌ی ثبت و ضبط وقایع و سوانح زندگی آن‌ها باشد و در میان ایشان آن چه هست سینه به سینه نقل می‌شود و این گونه محفوظات هم رفته رفته با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده خواهد شد. اما آن چه مسلم است، این که این فرزندان آزاد طبیعت سده‌های پیاپی، پاسداران مرزهای کشور ما بوده‌اند و تاریخ این سرزمین، صفحاتی بس درخشان از شرح جانبازی‌ها و از خودگذشتگی‌های آنان در بر دارد.

تاریخ عشایر ایران با تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم آغاز شده و سرگذشت آنان با عمق زندگی و فرهنگ پر بار این سرزمین به هم آمیخته است. زندگی آنان از سویی آمیخته با رنج‌ها و ظلم‌ها و ستم‌هایی است که از سوی حاکمان و مباشران، ایلخانان، کلانتران، خان‌ها و... بر آن‌ها رفته و از سویی با مجاهدت‌ها و سلحشوری‌ها و ستم ستیزی‌هایی همراه است که به منظور دفاع از آب و خاک و دیانت و شرف و ناموس خویش در  مقابل بیگانگان و دست نشاندگان داخلی‌شان از خود نشان داده‌اند.

جمعیت عشایری ایران زمانی اکثریت جمعیت ایران را تشکیل می‌داد؛ به ترتیبی که در سال‌های نه چندان دور؛ یعنی در سال ۱۲۶۷شمسی (۱۸۸۴ میلادی) از جمعیت شش میلیونی ایران، نیمی از آن یعنی سه میلیون از  عشایر کوچنده بودند. در یک صد سال گذشته، دگرگونی‌های بزرگی در جهان پدید آمده است که چهره‌ی این سیاره و به‌ویژه جماعت‌های انسانی آن را به گونه‌ی بی‌سابقه‌ای دگرگون کرده است. در طول این یک صد سال، جامعه‌ی عشایری نیز دچار تحول شده است و از متن به حاشیه رانده شده و جمعیت آن رو به کاستی نهاده است، به ترتیبی که در سال ۱۲۸۸ شمسی جمعیت آن دو و نیم میلیون نفر بوده که حدود یک چهارم جمعیت کشور گشته و هم اکنون جمعیت آن کم‌تر از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر است که حدود دو درصد جمعیت ایران است.

به طور کلی می‌توان گفت که در یک سده‌ی گذشته جماعت‌های شهری و روستایی در مسیر پیشرفت افتاده‌اند، اما اجتماعات عشایری از نظر نظام اقتصادی و شیوه‌ی تولیدی و فرهنگی کم و بیش در جا زده‌اند و حضور سیاسی آنان به‌تدریج محدود شده است. سازمان سیاسی آنان فرو پاشیده و بسیاری از آن‌ها به شهرها و روستاها مهاجرت کرده و کوچ نشینی را ترک نموده‌اند.

اکنون سال‌هاست که محیط عشایر به تمدن شهرنشینی تغییر و تبدیل یافته است. دیر یا زود، رفته رفته، دیگر از زندگی عشایری و بیابان گردی و خانمان به دوشی آن‌ها اثری باقی نمی‌ماند. در حقیقت یکجا نشینی، تیر خلاص عشایر کوچنده است.

به جاست که برای حفظ پیشینه و تاریخ گذشته‌های آن‌ها که خود فصل مهمی از تاریخ اجتماعی ایران است، به جمع‌آوری سوابق و پیشینه‌های این طبقه از اجتماع ایران همت بگماریم و نگذاریم تاریخ و گذشته‌های آن‌ها به دست فراموشی سپرده شود.

تدوین این کتاب تلاشی است در راستای این هدف، و کوششی است جهت ثبت پاره‌ای از اطلاعات و وقایعی که در گذر زمان بر ایل بزرگ قشقایی گذشته است. ایل بزرگ قشقایی که یکی از بزرگ‌ترین گروه عشایر کوچنده‌ی ایران است و در گذر زمان نقش مهمی درتاریخ کشورمان داشته است، به همت پژوهشگران بیشری نیاز دارد تا تصویر روشنی از آنان به دست داده شود.

مؤلف که خود از میان عشایر قشقایی برخاسته است، تلاش کرده که از راه مطالعه‌ی کتاب‌ها و نوشته‌های مختلف و مراجعه و گفت‌وگو با مطّلعان ایلی و محلی در استان‌های فارس، کوهکیلویه و بویراحمد و اصفهان، اطلاعات و وقایع را جمع‌آوری و ثبت نماید. در هر یک از بخش‌های این کتاب منابع و مواخذ مورد استفاده برای آگاهی علاقه‌مندان یادآوری شده است. این یادداشت‌ها خالی از اشکال نخواهد بود. نقد صاحب نظران و همکاری آگاهان می‌تواند در تکمیل و غنی سازی مطالب و مستندات تاریخی آن کمک نماید.

در پایان از همه‌ی کسانی که در جمع‌آوری این اطلاعات در طول پانزده سال گذشته مؤلف را یاری کرده‌اند سپاس‌گزارم به‌ویژه از همسرم که با صبر و حوصله در طول بیش از پانزده سال با من همکاری کردند و عمرش کفاف نداد تا چاپ این نوشته را ببیند. این کتاب را به روان شادش تقدیم می‌کنم. 

 نوروز دُرداری (فولادی)

فروردین 1386. اوتاوا ـ کانادا

http://www.shiraznashr.blogfa.com/post-96.aspx


ویژه نامه ( روزنامه ) عصر قشقایی چاپ شد …

ویژه نامه عصر قشقایی به چاپ رسید امروز ( دوشنبه ) شما می توانید آن را در تمام دکه های روزنامه استان فارس دریافت نمایید، البته این ویژه نامه ضمیمه ی روزنامه ی عصر مردم می باشد.

توجه فرمایید که هیچ مبلغی برای ویژه نامه در نظر گرفته نشده است و این ویژه نامه به صورت رایگان می باشد … 

http://tqbd.org/?p=1012#comments

نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز

تبریزین اولوسلار آراسی کیتاب سرگیسی 

 

انتشارات قشقایی  

 

در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز    

 

 

 

 

 

انتشارات قشقایی