5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

برگزاری تور گردشگری پا به پای قرقاج وجشنواره اگرقرقاج نبود


یادواره استاد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر

 اینجانب کرامت نظری آرخلو با همکاری تعدادی از هنرمندان،شاعران ،صاحب نظران،معلمان،دانشجویان وبزرگان  ایل قشقایی در حال برنامه ریزی برای برگزاری یک تور بسیار زیبای گردشگری با اتوموبیل با عنوان پابه پای قرقاج   و یک جشنواره با نام  اگرقرقاج نبود به طور همزمان جهت گرامیداشت یاد استاد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایری در نیمه اول اردیبهشت ماه 1391 می باشم .

این برنامه جهت آشنایی بیشتر قشقایی ها به خصوص جوانان عزیز از سرچشمه رودخانه قرقاج  تا انتهایی ترین مسیر قشقایی نشین آن صورت می گیرد وشامل برنامه های متنوع طبیعت گردی، شناخت مناطق دیدنی اطراف قرقاج,کوهها،جنگلها ،آبشارها ،دریاچه ها،جاذبه های طبیعی و خاطرات بزرگان ،آشنایی با مسیرها و گذرگاههای حساس مسیر عبور ایل قشقایی در گذشته ،گدارهای گذر ایل قشقایی و پل های قدیمی،دیدن محل جنگهای ایل قشقایی با قوای انگلیس ،  محل قشلاق آقای بهمن بیگی و توصیف زیبای ایشان از قرقاج  درکتابهایشان  و برنامه های مفرح ،فرهنگی هنری ، موسیقی ،آواز و موارد متعدد دیگر نیز در بر خواهد داشت.

  همانگونه که می دانید بسیاری از قشقایی ها ضمن ارج نهادن به یاد و خاطره قرقاج متاسفانه یا خود اصلا" قرقاج را ندیده و هیچ اطلاعی ندارند یا اینکه فقط اطلاعاتی در حد عبوربا ماشین از یکی از پلهای آن دارند ، بسیاری از جوانان  ضمن تماس با اینجانب اظهار می دارند با اینکه پدرانشان از معلمین  بهمن بیگی بوده و به قرقاج و ایل قشقایی افتخار می کنند و سنگ قرقاج را به سینه می زنند  ولی نه تنها بچه هایشان بلکه خودشان هم  حتی مسیر  و جهت رودخانه قرقاج را هم نمی دانند و فقط  در نوشته ها و اشعار دیگران تکرار  واژه قرقاج را دلنشین می دانند،حتی سرچشمه اش را نمی دانند ،حتی طوایف اطراف آن را نمی شناسند.

   لذا این برنامه  فرصت خوبی است تا علاقه مندان با صرف هزینه اندک و زمانی کوتاه  ،حداقل برای یک بار از نزدیک و به طور طبیعی زیبایی های رودخانه قرقاج  را حس کرده و خاطره خوشی را به خاطرات خود اضافه نموده و ماندگار کنند ، خاطره هایی  که شاید هیچوقت فرصت تکرار پیدا نکند.

   تاریخ اجرا: نیمه اول اردیبهشت ماه 1391  و در دو روز(پنجشنبه و جمعه)برگزار می گردد.

 اجرای تور در دو بخش عمومی و خصوصی  و به صورت همزمان برگزار می شود،

1-     هر خانواده با ماشین شخصی خود (ولی مطابق قوانین و  برنامه تور)

2-     به صورت اتوبوس و گروهی (ولی مطابق قوانین و برنامه تور)

 موضوع برنامه در دو بخش و به صورت همزمان برگزار می شود،

 1- گردشگری پا به پای قرقاج(برگزاری اردو در چندین نقطه زیبا، اسکان در محل اردو ،شب مانی و شب خوابی در چادر ایلی،گذر پیاده از رودخانه ولمس شنهای آن   ،صبحانه و ناهار در دل جنگلهای انبوه ،خوابیدن در ساحل رودخانه ،تجربه گذر از مناطق مختلف رودخانه،جنگلها و آبشارها ،برمها و زیبایی های حاشیه رودخانه،عکاسی از مناظر بی نظیر طبیعت ، توضیخات راهنماهای مجرب و برنامهای متنوع و لذت بخش.

2-  جشنواره اگرقرقاج نبود (اجرای زنده موسیقی توسط هنرمندان قشقایی،قرائت اشعار و نوشته های نویسندگان و شاعران، سخنرانی چهره های سرشناس ایل،خاطره پیرمردان و پیرزنان،نمایشگاه صنایع دستی و دهها برنامه دیگر که متعاقبا" اعلام خواهد شد)

 شرکت برای همه افراد به شرط ثبت نام  در برنامه بلا مانع می باشد. (در بخش گروهی ،حداقل سن 15 سال می باشد )

چون در حال هماهنگی با نهادها و هنرمندان محترم ایل  جهت برگزاری باشکوهتر برنامه تور می باشیم  در اطلاعیه های بعدی  (اسفندماه) اطلاعات دقیق و نحوه ثبت نام و تهیه بلیط اعلام خواهد شد.

  توضیحات :

1-     این برنامه نه تنها هیچگونه نفع شخصی برای اینجانب نداشته بلکه هزینه های زیادی نیز متحمل خواهم شد لذا تنها انگیزه برنامه ریزی آن  فقط جهت ارج نهادن و انجام یک کار فرهنگی ماندگار برای ایل بزرگ قشقایی می باشد. و امیدوارم با همکاری تمامی هنردوستان قشقایی بتوانیم کاری هرچند کوچک در جهت احیای فرهنگ غنی ایل قشقایی انجام دهیم.

2-     تمامی شاعران محترم که مطالب نوشتاری یا  اشعاری در وصف قرقاج و موضوعات مرتبط  قرقاج و ایل قشقایی  دارند می توانند در زمان ثبت نام اعلام نموده   تا ضمن هماهنگی  با آنان در زمان اجرای برنامه به صورت زنده توسط خود شاعر یا مجری برنامه قرائت شود.

3-     در طول فقط یک هفته که این موضوع  دروبلاگ تعدادی از دوستان خوبم اطلاع رسانی شده بود بیش از 100 نفر ضمن تماس تلفنی  و تشکر خواهان نحوه و تاریخ اجرای برنامه  تور بودند که از همه دوستان کمال تشکر را داریم.

4-     لطفا" از تمامی دوستان به خصوص قشقایی های باذوق خواهشمندیم ضمن اطلاع رسانی به صورت  خانوادگی،تیره و طایفه،همکاران، به خصوص انعکاس در سایتها و و بلاگهای خود، نظرات و پیشنهادات خودرا در برگزاری هرچه بهتر این برنامه به وبلاگ یا ایمیل  اینجانب ارسال نموده یا  از طریق تماس تلفنی اینجانب را راهنمایی فرمائید.

بی شک هر قدمی که توسط شما عزیزان در راه احیای فرهنگ غنی ایل قشقایی برداشته شود ،ضمن ارضای روحی و روانی،  نوید بخش آینده ای روشن برای فرزندان این ایل خواهد بود.

 این هم نوشته زیبای  استاد بهمن بیگی در مورد قرقاج که ایشان در کتابهایش دلیل برگشت از آمریکا و اروپا به ایران را (بیش از 60 سال پیش) رود قرقاج  بیان کردند.

((اگر قره قاج نبود؛اگر پیچ و خم‌های رودخانه‌ی قره‌قاج، آنجا که به نخلستان «مَکو» می‌رسد آن همه دل‌انگیز نبود؛اگر بیشه‌ها و دشت‌های پیرامونش آن همه درّاج و آهو نداشت؛اگر پر و بال دراج‌هایش آن همه رنگین و چشم آهوهایش آن همه سیاه نبود، روز و روزگار من غیر از این بود!

اگر این اگرها نبود، من آدمی دیگر و در عالمی دیگر بودم! گوشه‌ای از سرگذشتم را بشنوید. می‌کوشم سال‌ و ماهی دراز را لای عباراتی کوتاه بپیچم ...))

                                                                                       با تشکر :

                                                                              کرامت نظری آرخلو

وبلاگ: شکوه ایل قشقایی

آدرس وبلاگ karamatnazari.blogfa.com

ایمیل:nazari_k_baran@yahoo.com

تلفن تماس:09179408943

 

 

 

 http://karamatnazari.blogfa.com/post-9.aspx

نظرات 3 + ارسال نظر
اوگتای 1390/11/30 ساعت 05:02 ب.ظ http://asadabadafshar.blogfa.com

سلاملار و سایغیلار
۲ اسفند دونیانین آنا دیلی گونو سیزه و قشقایی قارداش باجی لارا موتلو و موبارک اولسون
سیزی لینک ایله دیم

یاشار 1390/12/02 ساعت 07:09 ب.ظ http://www.qaraqishlaq.blogfa.com

سلام منیم عزیز سوی داشلاریما,
دونیا آنا دیلی گونو بوتون آنا دیلینی سونلره, اورغورلو و مبارک اولسون.
ساغ قالین شاد یاشایین.

یوسفی 1390/12/03 ساعت 11:57 ب.ظ http://tractor-th.persianblog.ir/

با سلام دوست محترم وبلاگ هواداران تهرانی تراکتور سازی بنا به دلایل نا معلوم فیلتر شده و ما مجبور شدیم آدرس وبلاگ رو عوض کنیم . شما هنوز در این وبلاگ لینک هستید از شما تقاضا دارم آدرس جدید ما رو دوباره لینک کنید
موفق باشید
آدرس جدید ما :http://tractor-th.persianblog.ir/

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد