5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

اورمو گولو ایلینیز قوتولو اولسون

قطـعه ی زیبای درنالار 

آواز:عـلـی پویانیا 


تنظیم:ایمان پویانیا 

عیدی بزرگترین آرشیو موسیقی قشقایی به شما 

http://shahrambadri.titrblog.com/post532.php

قطعه ی بسیار زیبای "درنالار" با صدای هنرمند شهیر محلی اقای علی پویانیا و تنظیم اقای ایمان پویانیا (پسر) است.علی پویانیا متولد 1332 از دو نژاد ترک قشقایی (مادر کشکولی) و لر بویراحمد (پدر) می باشد که سالها در عرصه ی آواز محلی و به عنوان یکی از اعضای خانه موسیقی ایران فعالیت می کند و مدتی هم مسئولیت واحد شماره 2 خانه موسیقی را بر عهده داشت.آثاری که ایشان توسط فرزندانش اشکان و ایمان که هر دو تحصیل کرده موسیقی هستند خلق کرده اند شکل ارکسترال و قابل اجرا با ارکسترهای سمفونیک جهان است و برای اولین بار این امر توسط خانواده ی پویانیا محقق شده است.

آثاری همچون یولداشلیگ (ترکی قشقایی)، مهربان (ترکی قشقایی)، درنالار (ترکی قشقایی)، گلل دنا (لری بویراحمدی)، همسی شقایق (لری بویراحمدی) و باغ رضوان حاصل تلاش این عزیزان است.

علی پویانیا و شهرام بدری

فرمت MP3

 

 

 

دانلود 4shared





 

 

۹۰ نجی ایل ده باشا چاتدی 

منیم اوزومه گوره یاخشی بیر ایلیدی 

انشاللاه بو تازا گلن ایل ده یاخشیلیقلارلا دولو اولسون 

هامیدان اول سئوگی دولو بیر حایات یاشاماق واری تورکلره آرزیلاییرام 

سونرا اومیدیم وار بو ایل قاشقای میللتی ایچون اوغورلارلا دولو اولسون 

قاشقایی وارلیقلارین قورویاق و بو یولدا چالیشاق 

بو ایل اورمو گلو ایلی آدلاندیریلیب دیر 

 بو ایلین یاغینتیسی چوخودو انشالله اورمو گولو یاشار 

ترختور قهرمان اولار 

جانیم آزربایجانیم باشی بوندان دا آرتیق دونیادا اوجالار 

تورک میلتینه اوغورلار آرزیلاییرام 

یاشاسین قاشقای میلتی  

 

گزارش تصویری بازی سایپا 0-1 تیراختور در استادیوم انقلاب کرج

یاواش-یاواش دونوموز آچیلیر! بو اویون دئیه‌بیلرم بیر بؤیوک حماسه یاراندی. ایکی ایل بوندان قاباق یاغیش یاغاندان، تاماشاچیلار داغیلدی؛ و تیراختور سایپادان بیر قول یئییب اوتوزدو.

آنجاق بو ایل، یئل، کولک و قار، نه ایش گؤردولر تیراختور بایراغینی یاتیردا بیلمه‌دیلر. تیراختور اویونچولاری‌دا، بوتون وار-یوخلاری‌ ایله تیراختور قاپی‌سی‌نی قورودولار. آنجاق خبر آگئنتلیکلرینه باخیرام، هئچ بیری بو اویونودان “گزارش تصویری” یایمامیشلار؛ آما او ایکی سورخابی تاخیم اویناسایدی، مینلر گؤرونتو چکیب یایاردیلار یئرلرینه چکیشدیرنلردن! بو یاریشین اولایلاری‌نی آچیقلاماق یازماقلا اولان ایش دئییل. منیم ده هم کامئرام بو ایشی یاخشی گؤره بیلمیردی و ایسلانمیش ایدی، و همده منیم بارماقلاریم کامئرانین دویمه‌سی‌نی باسماغا فرمان آلمیردی!

هر حال‌دا دونن‌کی اولایلارین بیر بوجاغینی آشاغی‌دا کی گؤرونتولرده گؤره بیلرسینیز؛ ایلک‌ اوچ گؤرونتو اویونون باشلانیشی، اورتاسی و سونونا مربوط دور. ویدئو گؤرونتولر ده، گئجه آپلود اولاجاق:


اویون باشلانیر؛ تورکوسو، قار سپیر هله/ ابتدای بازی؛ شروع بارش پراکنده برف

 

ادامه مطلب ...

فرش قشقائی

             
 این اتاق روانکاوی زیگموند فروید و تخت معروف او است که به صورت اصلی حفظ میشود . به اعتقاد یکی از کارشناسان دستباف های ترکهای ایران فرش روی دیوار  قفقازی و فرش های روی تخت و روی زمین از ناب ترین دست باف های ایران است .روی کاناپه فرش قشقائی وروی زمین فرش هریس است .

چرشنبه نیز  

 

موبارک اولسونگ

تصاویری زیبا از دیدار تراکتور-سپاهان

تراکتورسازان فاتح دیدار بزرگ هفته ی ببست و هفتم لیگ برتر بودند. در این مسابقه علیرغم هوای برفی و برودت سوزناک حاکم بر استادیوم صحنه های زیبایی خلق شد.


ادامه مطلب ...

شهر سامان شهر قشقایی** شهر سامان - Saman şəhəri ۲


 

زبان و ادبیات

زبان مردم شهر و روستاهای پیرامون سامان اکثرا" زبان ترکی قشقایی است.

اهالی سامان در محیط اداری و مدرسه به فارسی سخن می‌گویند؛ اما در خانه و کوی و برزن غالبا" با هم به زبان ترکی قشقایی حرف می‌زنند. به خاطر همین اکثر شاعران آن دیار به غیر از فارسی به زبان ترکی قشقایی وگاها" بختیاری نیز شعر می‌سرایند.

سامان، منطقه‌ای شعرخیز و زادگاه شاعرانی چون عمان سامانی و دهقان سامانی است که درایلات بختیاری می‌زیسته‌اند. از شاعران دیگر می‌توان «قطره سامانی»، «نیسان سامانی» و «قلزم» را نام برد.   

ادامه مطلب ...

شهر سامان شهر قشقایی** شهر سامان - Saman şəhəri

بخش سامان از دو دهستان هوره و شوراب صغیر و دارای ۲۳ روستا و یک شهر و به مرکزیت شهر سامان و با جمعیتی بالغ بر حدود ۴۰۰۰۰ نفر و با وسعت جغرافیایی ۷۵/۵۴۸ کیلومتر مربع از شمال،شرق و جنوب شرقی به استان اصفهان و از جنوب و مغرب به حومه شهرکرد و از شمال غربی به بخش بن منتهی می شود و شامل روستاهای چمزین ،چلوان ،کاهکش ،چم خرم ، چمنار ، شوراب صغیر ، شوراب کبیر، محمد آباد،چمعالی ،چم خلیفه ،چم جنگل ، ایلبگی ،چم چنگ  با ۱۳  روستا جزء دهستان شوراب صغیر و روستاهای چم کاکا ،دشتی ،سوادجان ،هوره ،یاسه چاه، صادق آباد ،مارکده ، قوچان ، گرمدره، قراقوش  با ۱۰ روستا جزء دهستان هوره می باشد . و این بخش در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرکرد و مرکز استان واقع شده است . به دلیل عبور رودخانه  زاینده رود از بخش سامان وعبور جاده های شهرکرد اصفهان خوزستان و استعدادهای بالقوه و قابلیت های توریستی  جذاب هر ساله جمعیت قابل توجهی توریست به منطقه مراجعت و استراحت بهاره ،تابستانی و پائیز خود را می گذرانند.  


 

ادامه مطلب ...

روستای توریستی چلوان (قشقایی کندی)

شهر سامان شهر قشقایی در استان چهارمحال بختیاری 

و روستای توریستی چلوان در شهر سامان 

 

 

چلوان؛ نگین روستاهای حاشیه زاینده رود چهارمحال و بختیاری 


سامان - خبرگزاری مهر: روستای چلوان از سه طرف در محاصره رودخانه زاینده رود قرار گرفته و این ویژگی در کنار امتیازات دیگر موجب شده که این روستا مورد استقبال مسافران زیادی در چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، روستای چلوان در 25کیلومتری شمال غربی مرکز استان چهارمحال وبختیاری قرار گرفته وجزء محدوده بخش سامان است.
ادامه مطلب ...

مـنـیـم ائلیم قاشقایی

مـنـیـم ائلیم قاشقایی 

شاعر:محمد نادری 


گرداورنده:شهرام بدری

شعر بسیار زیبای "منیم ائلیم قاشقایی" از اقای محمد نادری دره شوری هست.

اقای محمد نادری دره شوری از تیره ی نادرلو متولد 1332 در ایل قشقایی

می باشند.ایشان دوره ی ابتدایی را در مدرسه ی عشایری تیره ی نادرلو

گذراندند، دوران متوسطه به صورت داوطلب متفرقه بودند و دانشگاه را در

رشته ی زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز

به پایان رساندند. 

منیم ائلیم قاشقایی

یاز اولاندا یازیلاندا گؤی داغلار

منیم ائلیم قاشقاییدان یاد ائدینگ

گول جوشاندا گولوشنده بولاغلار

منیم ائلیم قاشقاییدان یاد ائدینگ

***

یای اولاندا ائل یایلاغا چاتاندا

یاییق یایماگینا چاتما چاتاندا

گؤی چمنه توی چادیری دوتاندا

منیم ائلیم قاشقاییدان یاد ائدینگ

***

ادامه مطلب ...

هواداران زمین مسابقه را برای برد تیراختور آماده کردند

از بیست و هفتم مسابقات لیگ برتر امروز تیراختور در ورزشگاه سهند در هوایی برفی و سرد به مصاف سپاهان اصفهان رفت و توانست این تیم را با گل دقیقه 57 رودریگو توسی از نقطه پنالتی شکست دهد . 

ادامه مطلب ...