5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

کوفته تبریزی

تو سایتهای مختلف آموزشهای متفاوتی از کوفته تبریزی رو دیدم ، بعضی از اونها واقعا خوشمزه هستن اما او نچه که به روش سنتی تو تبریز تهیه میشه تا حدودی متفاوته ، هرچند اکثر خانمهای امروزی تبریزی این غذا رو حذف کردن چون فکر میکنن سخته اما من فکر میکنم مراحل درست کردن کوفته تبریزی واقعا لذت بخشه

حتما میدونید که به صورت سنتی داخل کوفته تبریزی بره درسته یا مرغ درسته قرار میدادن که خیلی خوشمزه و شکیل میشد ، اما حالا این روش تقریبا به تاریخ سپرده شده مگر این که کدبانوئی پیدا بشه و بخواد شاهکار کنه! امروزه داخل کوقته تبریز ی از موادی مثل تخم مرغ ، پیاز و انواع مغزها استفاده میشه.

در ادامه طرز تهیه کوفته تبریزی رو به طور سنتی با تمام ریزه کاریها و توضیحاتش براتون میذارم و اگر فرصتی دست داد عکسی از اون که داخلش مرغ درسته باشه به این پست اضافه میکنم. فعلا این عکس رو داشته باشید که باترب سفید گوجه فرنگی برگ ترب و ترشی پیاز تزئین شده



 

مواد لازم

 

گوشت چرخ کرده : یک کیلو ( بهترین حالت ۷۵۰ گرم گوشت گوساله و ۲۵۰ گرم گوشت گوسفندهست برای اینکه چربی گوشت متعادل میشه )

لپه : ۲۵۰ گرم (البته میتوان ازنخود به همین میزان هم استفاده کرد در این صورت کوفته کمی پوک تر خواهد شد اما دستور اصلی همون لپه ست )

سیب زمینی آب پز: ۱ عدد متوسط

برنج : یک پیمانه

آرد نخود چی : نصف پیمانه

تخم مرغ : ۲ عدد

مرزه خشک : ۲قاشق غذا خوری( سبزی سنتی کوفته تبریزی مرزه و تره خردشده هست اما من با روشهای مختلفی که پختم استفاده از مرزه خشک از همش خوشمزه تره البته به نظر من ! شما اگه خواستید کاملا سنتی تهیه کنید یک پیمانه تره خرد شده و نصف پیمانه مرزه خشک شده استفاده کنید)

نمک ، فلفل ،زرد چوبه ، زعفران ، پودر گل محمدی ، دارچین : به میزان لازم ( معمولا ادویه ها نقش مهمی در تعیین مزه غذا دارن هرچند مقدار اونها بستگی به ذائقه شما داره اما من در دستور تهیه مقدار دقیقی رو که استفاده میکنم براتون می نویسم )

موادلازم برای سس کوفته

پیاز خردشده : ۲ عدد

آّب : ۴ پیمانه

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران و نمک: به میزان لازم

 

مواد لازم برای داخل کوفته

تخم مرغ آب پز : ۴ عدد

گردو: نصف پیمانه(درشت خرد کنید)

پیاز سرخ شده : ۱ عدد

زرشک : یک قاشق غذاخوری

آلو و زردآلو ی خشک خرد شده: یک پیمانه

 

طرز تهیه

۱- لپه را کاملا پخته و چرخ میکنیم

۲- برنج را مثل کته پخته با زعفران آغشته کرده و چرخ میکنیم ( بعضی ها برنج را بدون چرخ کردن به کوفته اضافه میکنند)

۳- سیب زمینی را نیز چرخ میکنیم

۴- گوشت را دو بار چرخ می کنیم ، توجه کنید که گوشت نباید زیاد چرب باشد

۵- چهار تا ماده فوق را با آرد نخودچی ،تخم مرغ ، مرزه ، نمک و ادویه جات مخلوط می کنیم ( مخلوط ادویه که من استفاده میکنم شامل ۲ قاشق غذاخوری پودر گل محمدی، یک قاشق غذاخوری دارچین ،یک قاشق چایخوری فلفل سیاه ، یک قاشق مربا خوری زردچوبه و مقداری زعفران میباشد اگر به لپه و برنج نمک نزده باشید برای این مقدار مایع تقریبا ۲ قاشق چایخوری نیز نمک لازم است ).

نکته مهم ورز دادن کوفته هست باید اونقدر ورز بدید که مایع از ظرف جدابشه ، برای راحتی کار میتونید از دستگاه ۱ ۲ ۳ استفاده کنید ، اگه حسابی ورزداده باشید کوفته ها وا نمیرن.

از این مقدار ماده تقریبا" ۴ تا کوفته متوسط میشه تهیه کرد، موادر رو ۴ قسمت کنید ، همه مواد لازم برای داخل کوفته رو با هم مخلوط کنید باستثنای تخم مرغ ، یکی از ۴ قسمت رو بگیرید تو دستتون به شکل کوفته در بیارین بعد داخلش رو گود کنید یه تخم مرغ درسته و مقداری ازسایر موادرا که مخلوط کردیدتو گودی بریزید روش رو کاملا بپوشونید بعد تو روغنی که داغ کردید قرار بدید، روی کوفته رو با قاشق کمی فشار بدید تا یه کمی تخت بشه هردو طرف کوفته ها رو سرخ کنید ) حرارت رو کم کنید تا نسوزن ) من دیدم که خیلی ها این مرحله سرخ کردن رو جذف میکنن و کوفته ها رو مستقیما داخل سس می ریزن البته این طوری هم امکان داره ولی کیفیتش یه کم پائین میاد) درفاصله ای که کوفته ها سرخ میشن سس کوفته رو آماده کنید:

پیازرو تو روغن تفت بدید زیاد لازم نیست سرخ بشه همین که یه خورده طلائی شد رب رو بهش اضافه کنید و تقت بدیدبعد زعفرون ، نمک و ابرو اضافه کنید بزارید یه جوش بزنه بعد حرارت رو کم کنید و کوفته های سرخ شده رو داخلش قرار بدین در ظرف رو بزارین تا با حرارت ملائم پخته بشه ، چندین بار در ظرف رو بردارین و باقاشق سس رو روی کوفته ها بریزین ، تقریبا بعد از یک ساعت کوفته اماده ست ، کوفته و سس اون رو جدا سرو کنید معمولا کئفته تبریزی رو با نون سنگک به همراه ترشی یا سبزی خوردن سرو میکنند.

فریز کردن کوفته تبریزی

شما میتونید بعد از سرخ کردن کوفته ها اون ها رو داخل کیسه فریزر بزارید و تا ۲ ماه نگهداری کنید ، ووقتی خواستید مصرف کنید از فریزر در آورده و داخل سس بپزید فقط توجه داشته باشید که در این صورت از تخم مرغ اب پز برای مغر کوفته ها استفاده نکنیدو برای مایع کوفته نیز به جای ۲ عدد تخم مرغ خام از ۲۵۰ گرم گوشت بیشتر بهره ببرید.

http://vszf.persianblog.ir/post/85/

نظرات 4 + ارسال نظر
tarkan 1392/03/03 ساعت 09:49 ب.ظ http://www.idmanlink.ir


با سلام دوست عزیز . ایدمان لینک آماده انتشار خبرهای سایت شما است. یاشاسین تراختور
خبرهای سایت خود را از قسمت ارتباط با ما http://idmanlink.ir/contactus.php به ما ارسال کنید

kiylaq 1392/03/06 ساعت 05:52 ق.ظ http://www.kiylaq.blogfa.com

بسمه تعالی

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایته

علی ابن ابیطالب (ع)

ما ترکان ایران از بومیان این سرزمین هستیم و هزاران سال برادر وارانه در کنار ملل مختلف ایران زندگی کرده و پادشاهی های متعددی تاسیس نموده ایم. ترکان در تمام زمان ها در راه استقلال ایران جان هاشان را هدیه نموده اند. در سخت ترین شرایط سینه شان را در برابر دشمنان سپر کرده اند٬ که از این موارد می توان به ایستادگی ترکان در برابر مغول ها اشاره نمود٬ یا جانفشانی ترکان در هشت سال دفاع مقدس در برابر رژیم بعث عراق. در جنگ تحمیلی فقط از یک مدرسه قاشقایی ها بیست و پنج شهید تقدیم انقلاب نموده ایم که خود در بین دیگر اقوام بی سابقه است. در پی سیاست های شوونیستی روباه صفت رضا میرپنج و فرزندش ادبیات٬ فرهنگ و زبان ترکان ایران ممنوع و انکار گردید و بخش مهم تاریخ ما ترکان از کتب درسی حذف گردید. از سران آن موقع ما صلب مصونیت سیاسی شد٬ بازداشت شدند و در زندان های آن رژیم بصورت مشکوک اعدام گردیدند. چادر های مردم ما توسط ماموران غارت شده و نه هزار نسخه کتاب از قاشقایی ها نابود گردید. بخاطر این سیاست های خصمانه آگاهی های هموطنان در این باره منحرف گردید و تفکر آنان استثمار شد. اما با ظهور انقلاب اسلامی ایران نور چشم شوونیست را کور کرد و آزادی ها باری دیگر به این سرزمین بازگشت. نشریه کییلاق در سایه این آزادی های زبانی و فرهنگی که با ظهور انقلاب اسلامی پدید آمده با هدف اصلاح افکار نادرست و تکمیل خلاء فکری و فرهنگی مردمان این سرزمین در چارچوب احترام به تمام فرهنگ های بومی٬ پا به عرصه ظهور نهاده است.

لطفا آثار، مقالات و نوشته های خود را برای ما ارسال نمایید تا ما نیز از علم و دانش شما بهره برده باشیم

ایمیل:kiylaq@yahoo.com ve kiylaq@gmail.com

راستی نظر یادتون نره
با آرزوی توفیق برای شما خواننده گرامی

مدیریت ماهنامه کی لاق

آرمادینگیز

بو منیم اوزل وب سیتم دیر اولورسا اونو باغلانتی ائدینگ

یاشاسین ایران/ یاشاسین تورک/ یاشاسین تاراختیر

اوغورونان
کامران فریدونی کشکولی

[ بدون نام ] 1394/12/14 ساعت 02:23 ب.ظ

من حیدر بابایا شاشیر دیم،، تورکه من دورتایدیم، کیم نامردی دونیا دا ترک اوغلان آد گویوردیم این ترجمه ترکی از شعری مغولی منسوب به بنگی باهجت میباشد که تقدیم الدیم بوتون تورکلره

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد