رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی ایران : درصورت خشکی دریاچه ارومیه یک چهارم کشور با گرد و غبار مواجه می

 وحید چگینی رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی ایران گفت: در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه ، یک چهارم کشور خسارت خواهد دید و با طوفان های گرد و غبار و نمک مواجه خواهد شد.
 
به گزارش خبرگزاری ایرنا، وحید چگینی گفت: اگر دریاچه ارومیه خشک شود استان های زیادی در کشور از جمله مازندران ، گیلان ، زنجان ، آذربایجان شرقی ، غربی ، اردبیل ، تهران ، قزوین و برخی مناطق دیگر تحت تاثیر قرار می گیرد به عبارت دیگر یک فاجعه زیست محیطی در سطح وسیعی از کشور رخ خواهد داد.
 
وی با اعلام اینکه پدیده خشکسالی تاثیر زیادی در کاهش سطح آب دریاچه ارومیه داشته است گفت: در حال حاضر مساله دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت نیرو و استانداری های استان های مجاور این دریاچه پی گیری می شود که امیدوارم هر چه زودتر تدابیر اندیشیده شده برای نجات این دریاچه نتیجه دهد.
 
گفتنی است که دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه ایران است. مساحت آن حدود شش هزار کیلومتر مربع می باشد. پرندگان مهاجر در طول مهاجرت از آن به عنوان منطقه استراحت استفاده میکنند. طی سالهای اخیرا 60 درصد آب آن خشک شده و بخش بزرگی از دریاچه تبدیل به بیابان نمک شده است. در دریاچه ارومیه در هر لیتر آب مقدار 330 گرم نمک وجود دارد. این رقم قبلاً 160-170 گرم بود. مساحت این دریاچه 5000 متر مربع بود.
 
انتقال اب رودخانه ارس به منظور رفع مشکلات کشاورزان و همچنین تامین آب دریاچه ارومیه ، همچنین ایجاد تونل به طول 40 کیلومتر برای انتقال آب سرچشمه های ذاب به دریاچه ارومیه یکی از مصوبه های دولت ایران برای رفع مشکل دریاچه ارومیه است.

اتمام پروزه نابودی تراختور به دست جعفری کلید خورد!

سريال عملکرد و يا بهتر بگويم عزم جزم مسئولان و هيئت مديره تيراختور و آقاي جعفري براي به خدمت نگرفتن بازيکنان مورد نظر تيراختور در نيم فصل نيز ادامه يافت و علا رغم اعتراض‌های فراوان هواداران تيراختور مسئولان اين تيم با بي شرمي هر چه تمامتر و با سو استفاده از اعتماد هواداران تيراختور تا آخرين روزهاي نقل و انتقالات به انتظار نشستند تا بازيکنان ذخيره ساير تيمها نيز جذب تيمهاي رقيب شوند.

اما جام حذفي فرصتي بود تا مسئولان تيراختور در صورت برد تيم در پشت آن قايم شوند و هواداران تراختور که اين روزها فقط برد می‌خواهند!اندکي از اعتراضاتشان نسبت به عدم جذب بازيکنان تيم کاسته شود و مشکلات تيم را به روزهاي آتي موکول کنند .که این چنین نشد .

بعد از باخت تيراختور مدير عامل سمبولیک تيراختور در حرکت ديگري اقدام به انتشار استعفاي خود از سايت رسمي باشگاه نمودند تا پروژه نابودي تيراختور را تکميل کنند.

در دو روز باقي مانده از نقل و انتقالات نم فصل به راه انداختن تبليغات رسانه اي براي استعفای مدير عامل باشگاه پروژه تکميل شدن به خدمت نگرفتن بازيکنان براي تراختور می‌باشد تا فرصت‌های باقي مانده از نقل و انتقالات را هم از بين ببرند.
ادامه نوشته

ما خودبهتر میدانیم با افتخاراتمان چه کنیم!شما به فکر مدیریت خود باشید.

ما خودبهتر میدانیم با افتخاراتمان چه کنیم!شما به فکر مدیریت خود باشید.(برسد به دست مدیر عامل تیم)

تیراختور نامی قابل احترام برای تمامی فوتبالدوستان است که تمامی احترام و منزلتش را مدیون هوادارانی است که لحظه ای پای پس نکشیدند و بزرگیش را بر فوتبال فرمایشی دردانه پرست دیکته کردند.

تیراختور بعد از 8 سال کارشکنی های آشکار مسولان فوتبال پای در مسابقات لیگ برتر گذاشت شور و شوق هواداران تیراختور به حدی بود که صدای تشویقهایشان در ورزشگاه های میزبان هواداران و مسولان سایر تیمها را نیز به حسادت وا میداشت هوادارانی با سبک تشویقهای متفاوت تر و آهنگ صدایی کوبنده تر لرزه بر اندام سایر تیمها می انداخت.

پر هوادار بودن و پرشور بودن به غیر از مزیتهایی که داشت باعث غرض ورزیهای مسولان تیمهایی که در نبود تیراختور یکه تازی میکردند و با آمدنش افتخارات پر هوادار بودنشان را از دست رفته میدیدند شده بود آنها دست به هر کاری میزدند تا تیم را به حاشیه ببرند و آن را در محافل مختلف کوچکتر نشان دهند هنوز هم یادمان نرفته دوربینهای برنامه 90 در ورزشگاه آزادی را که به دنبال کوچک نشان دادن هوادارانی بودند که نیازی به توصیف بزرگیشان نبود هوادارانی که با بازگشتن به اصلیتشان ورزشگاههای آنها را خال کردند و به یاری یارانشان شتافتند هوادارانی که حتی از دور افتاد ه ترین روستاهای آزربایجان کیلومترها را میپیمودند تا ندایی سر دهند ندایی بنام آزربایجان  و فقط برای آزربایجان عشق به سرزمین مادری تصویری از غیرت و مردانگی پدران و مادرنمان بر ذره ذره خاک مادریمان بود ه و خواهد بود .

ادامه نوشته

حریفان تیراختور در آسیا مشخص شدند .تیراختور مورد توجه کنفدراسیون فوتبال آسیا

مراسم قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا در سال 2013 امروز در کوالالامپور مالزی برگزار شد و طی آن تیراختور، استقلال و سپاهان سه نماینده ایران در این رقابت‌ها حریفان خود را شناختند.

گروهA

الشباب عربستان – الجزيره امارات - تیراختور – الجيش قطر

گروه B

لخويا قطر – الاتفاق عربستان - پاختاکور ازبکستان – برنده صباي قم و الشباب امارات

گروه C

فولاد سپاهان ايران – الغرافه قطر - الاهلي عربستان – برنده لوکوموتيو ازبکستان و النصر امارات

ادامه نوشته

حواشی بازی تیراختور و پرسپولیس از نگاه دوربین خبر ساز شبکه خبر


تیم نیاز مبرمی به جذب بازیکنان طراز اول برای تقویت نکات ضعف خود دارد در باد برد پرسپولیس نخوابیم!

تیم نیاز مبرمی به جذب بازیکنان طراز اول برای تقویت نکات ضعف خود دارد در باد برد پرسپولیس نخوابیم!

بعد از انتقادهايي فراواني که از مديريت تيراختور در سايتهاي هواداري از جانب هواداران تيراختور صورت گرفت ايشان در قبال تمامي اين انتقادها سکوت اختيار کردند تا بلکه برد در برابر پرسپوليس در تهران از شدت انتقادهاي به جاي هواداران بکاهد .

اما انتقاد هواداران که يکي از فازهاي آن عدم خريدهاي مناسب  در فصل نقل و انتقالات و سر باز زدن از به خدمت گرفتن بازيکنان جديد در نيم فصل بود اينبار بعد از پيروزي در برابر پرسپوليس تهران جوابي از جانب اين مدير عامل در مصاحبه وي دريافت کرد ه اند.

ايشان درقسمتي از مصاحبه خود بعد از بازي به خريدن تنها 3 بازيکن در نيم فصل اشاره ميکند :

(مديرعامل باشگاه تراکتورسازي تبريز از خريد سه بازيکن جديد در نيم فصل خبر داد و خاطرنشان کرد: با درخواست توني اوليويرا در سه پست بازيکن مي‌گيريم چرا که نيم فصل دوم بازيها فشرده تر مي شود.)
ادامه نوشته

گزارش تصویری از برد تیراختور آزربایجان در برابر پرسپولیس تهران

تیراختور و پرسپولیس اؤیونو چوخ گوزل و خاطیره لی صحنه لره مانع الدو کی بونلار ان اونملیسی آزارکشلرین اویونون  20 ایمینجی دقیقه سینده کؤینکلرین چیخارداراخ نظرلری قاراداغدا اولان زلزلیه جلب ائتملری ایدی کی تاسف له من بو صحنه لری دوربینیمه آلا بیلمدیم کی باشقا دوستلاریمین بو گوزل صحنه لری دوربین لرینن چکیب و سیته لره یئرلشدریب لر.


عکسها در ادامه مطلب

ادامه نوشته

طرحی که توجه جهان را به قره داغ جلب خواهدکرد .

طرحی که توجه جهان را به قره داغ جلب خواهدکرد.
Bu iş dünyanın üzün Qaradağa çevirəcəkdir

در دقیقه 20 بازی تراختور -پرسپولیس برای ابراز همدردی و حمایت از مردم زلزله زده قره داغ که اسیر سرما هستند، پیراهنهای خود را به مدت 1دقیقه در خواهیم آورد.

Traxtur-Piruzi oyununun 20-ci dəqiqəsində zəlzələdən zərər görmüş və soyuqda qalan Qaradağ xalqından himayət üçün 
Köynəklərimizi 1 dq çıxaracayıq

وعده دیدار
سیزده آذر ماه ورزشگاه آزادی 
تهران/بازی تراختور - پرسپولیس
Görüşümüz
3 dekabr Tehranın Azadi 
stadionu/Traxtur-Piruzi

سال گذشته طرفداران بشیکتاش برای زلزله زدگان وان این طرح را 
اجرا کردند
keçən il Beşiktaş yandaşları Van üçün bu işi gördülər

بی درایتی درمدیریت تیراختور صدای تونی را هم در آورد:اوضاع تیم نگران کننده است

سرمربی تیراختور گفت: با این اوضاع هیچ قولی به کسی نمی دهم و ادامه کار برای ما سخت خواهد بود و نتیجه گرفتن در آسیا با شرایط حاضر خیلی سخت است.


تونی اولیویرا سرمربی تیراختور پس از تساوی یک بر یک مقابل آلومینیوم هرمزگان در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما ۹۰ دقیقه صاحب توپ و میدان بودیم و تیم برتر میدان تیراختور بود.

وی که با مترجم جدید اسپانیایی خود در این نشست حضور یافته بود، با ابراز نگرانی از جدایی بازیکنان از تیم گفت: تیم هایی همانند استقلال و پرسپولیس مهره های زیادی دارند و هر روز بازیکنان جدیدی جذب می کنند ولی در مقابل آنها تیم ما هر روز بازیکنان بسیاری از دست می دهد.

وی در خصوص حضور ثابتی در درون دروازه گفت: من همیشه گفته ام ما سه دروازه بان ثابت داریم که بنابه تشخیص من در درون دروازه قرار می گیرند و می توانیم از آنها استفاده کنیم و امروز تخیص دادم که ثابتی دروازه بان تیم باشد.

ادامه نوشته

مدیران پتروشیمی تبریز اجازه حضور تیم دوچرخه سواری در مرحله نهایی لیگ برتر را ندادند.

آناج: با وجود پیگیری نمایندگان محترم مجس و مسئولین استانی که با دستور وزاری نفت و اقتصاد برای ادامه تیم داری وسرمایه گذاری پتروشیمی تبریز در رشته ی دوچرخه سواری شده است باز هم مدیر عامل پتروشیمی تبریز مانع حضور این تیم در مرحله ی نهایی لیگ برتر شده است تا دشمنی آشکتر خود با ورزش اول آذربایجان را نشان دهد.

خیانتی دیگر به ورزش آزربایجان

خیانتی دیگر برای ورزش آزربایجان:مدیران پتروشیمی تبریز اجازه حضور تیم دوچرخه سواری در مرحله نهایی لیگ برتر را ندادند.

به گزارش آناج, با وجود دستور وزرای نفت و اقتصاد برای ادامه تیم داری شرکت پتروشیمی تبریز در رشته دوچرخه سواری و نیاز به توجه و سرمایه گذاری در این رشته ی مدال آور که سال های متمادیست مهد پروش بزرگترین قهرمانان دوچرخه سواری ایران و آسیاست باز هم شاهد کارشکنی هایی از سوی مدیران پتروشیمی تبریز است.


(ممقانی مدیر عامل پتروشیمی تبریز)

در ادامه ی کارشکنی ها و سنگ اندازی های مدیر عامل و هیئت مدیره پتروشیمی تبریز برای انحلال تیم دوچرخه سواری که ادامه ی سناریوی تلخ حذف تیم های ورزشی از مجموعه ی پتروشیمی تبریز است و در سال های قبل با انحلال تیم های فوتبال و تنیس روی میز نمایان شده است, امسال نیز مدیر عامل محترم و هیئت مدیره غیر بومی مجموعه در ادامه ی برنامه ی چند ساله ی خود تصمیم بر انحلال تیم دوچرخه سواری به بهانه ی مشکلات مالی و مشکلات قانونی گرفته بودند که با تلاش رسانه ها و مسئولین استانی نامه ای از سوی وزیر محترم نفت و همتای اقتصادی ایشان امضا شد که دستوری بر ادامه تیم داری و سرمایه گذاری در این رشته می باشد ولی متاسفانه باز هم مشکلات پایان نیافته اند.

ادامه نوشته

شرايط نقل و انتقالات نيم فصل اعلام شد.


((تیمها میتوانند 7 بازیکن به خدمت بگیرند))

علي کاظمي در مورد برگزاري مرحله نخست مسابقات فصل جاري جام حذفي در تعطيلات نيم فصل و اعتراض برخي از مديران و مربيان تيم‌هاي شرکت کننده در اين جام به اين برنامه‌ريزي ضمن بيان مطلب فوق گفت: در زمان برگزاري قرعه‌کشي مسابقات، از همه در خصوص زمان و نحوه برگزاري اين جام راي‌گيري شد و به آن راي مثبت داده شد.


به گزارش مهر، وي اضافه کرد: با توجه به اينکه فصل نقل و انتقالات نيم فصل يک روز پس از برگزاري هفته هفدهم يعني روز 14 آذرماه آغاز مي‌شود، تيم‌ها مي‌توانند پس از ثبت قرارداد بازيکنان جديد خود در هيات فوتبال استان مربوطه و دريافت کارت بازي از سازمان ليگ، از نفرات جديد در مسابقات جام حذفي استفاده کنند، البته در صورتي که قوانين موجود را رعايت کرده باشند.

دبير سازمان ليگ همچنين خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره شده فصل نقل و انتقالات نيم فصل ليگ دوازدهم از 14 آذرماه آغاز شده و تا شنبه دوم دي‌ماه (02/10/91) ادامه خواهد داشت و تيم‌ها در صورت داشتن جاي خالي، خروج بازيکن مصدوم از ليست و فسخ قرارداد با يک بازيکن طبق مقررات موجود، مي‌توانند تا سقف 7 بازيکن جديد جذب کنند.

KEREM GİBİ

KEREM GİBİ


!!Hava kurşun gibi ağır
Bağır
bağır
bağır
.bağırıyorum
Koşun
kurşun
erit-
meğe-
...çağırıyorum
:O diyor ki bana
  !Sen kendi sesinle kül olursun ey-
ardi var......
ادامه نوشته

همزمان با تاسوعای حسینی؛ کمک های علی دایی بین مردم زلزله زده آذربایجان توزیع شد.

سرمربی تیم فوتبال راه آهن که قبلا با حضور در مناطق زلزله زده با مردم آذربایجان همدردی کرده بود، امروز دو کامیون لوزام مورد نیاز را بین آنها توزیع کرد.

به گزارش مهر، علی دایی که خود اهل اردبیل است و پس از وقوع زلزله در آذربایجان بازدیدی از این مناطق داشت، امروز شنبه دو کامیون موارد مورد نیاز مردم روستاها و شهرهای زلزله زده را از طریق دوستانش بین آنها توزیع کرد.

دو کامیونی که امروز شنبه و همزمان با تاسوعای حسینی به مناطق زلزله رسیدند شامل پوشاک گرم و لوازم مورد نیاز برای گرمایش منازل بود که توسط نزدیکان دایی بین مردم توزیع شد.

یاحسین مظلوم


اطلاعیه مهم:فاجعه سرما در قاراداغ/تصاویر گل و لای در مناطق زلزله زده(اهر-هریس-ورزقان)

با فرا رسیدن سرما و فصل بارش برف در مناطق زلزله زده خانواده هایی که هنوز در روستاهای دور افتاده از نعمت داشتن خانه های گرم بهرمند نیستند در چادرهای پلاستیکی. سرمایی استخوان سوز را تجربه میکند که میتواند موج جدیدی از فاجعه را به همراه داشته باشد لذا از تمامی عزیزانی که این مطلب را میخوانند عاجزانه خواهش میکنم به مانند موج اول کمک رسانی وسایل مورد نیاز عزیزانمان را جمع آوری کرده و با حضور در مناطق زلزله زده ضمن ابراز همدردی با آنها هر چقدر که از دستمان بر می آید دریغ نکنیم وامیدواریم با ارسال این مطلب به دوستان خود ما را در این امر یای فرمایید.متشکرم پینار

وسایل مورد نیاز :لباسهای گرم بخصوص برای کودکان-نایلون برای کف چادر و روی آن-والور و وسایل گرمایشی-پوتین و کفش های زمستانی-سیم و کابل برق......

تصاویر در ادامه مطلب:

ادامه نوشته

سکوت ما در براب حواشی تیم به معنای نابودی تراختور و خوشحالی دشمنان آن است.

زمان زيادي از پيروزي‌هاي غرور آفرين تراختور در برابر استقلال تهران و سپاهان اصفهان نگذشته و همگي ما قبل از اينکه از پيروزي‌هاي تيممان در برابر رقيبان اصلي مان براي کسب قهرماني خوشحال باشيم از روند رو به رشد تيم در ارايه بازي‌هاي دلچسب خوشحال بوديم.اما تساوي در برابر داماش و از دست دادن امتيازات حساس اين ديدار در بازي خانگي و به دنبال آن باخت در برابر فولاد خوزستان مقداري از شيريني‌هاي بردهاي پياپي تيم کاست اما باخت تيم در برابر رقيبان به مراتب گمنام‌تر از سپاهان و استقلال آن هم براي تيمي که هوادارانش داعيه قهرماني در ليگ را دارند جاي بسي تأمل دارد چرا که تيراختور در فصل گذشته تنها به دليل دست کم گرفتن حريفان به مراتب ضعيف‌تر و از دست دادن امتيازات مسلم آن بازي‌ها نتوانست مقام قهرماني را از دست بدهد اما آيا تيراختور به دنبال تکرار اشتباهات گذشته است؟در اينجا به بررسي تعدادي از مشکلات اخير تيممان مي‌پردازيم.

ادامه نوشته

فرماندار ورزقان: مردم در رساندن پتو به مناطق زلزله‌زده کمک کنند.

فرماندار ورزقان می‌گوید، زلزله صبح روز جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ به قدرت ۹ / ۴ ریشتر در منطقه ورزقان باعث تخریب سه واحد مسکونی شده وبرف و سرما زلزله‌زدگان آذربایجان را محاصره کرده است.

خبرگزاري ايسنا به نقل از محرم فروغي شجاعي فرماندار ورزقان مي‌نويسد که زلزله‌زدگان ورزقان با توجه به سردي هوا، نياز به پتو، لباس گرمز دستگش و لباس زير گرم دارند. شجاعي از مردم خواسته به ياري زلزله‌زدگان بشتابند

اين در حالي است که بارش برف مناطق زلزله‌زده در آذربايجان ايران را سفيد پوش کرده و سرماي هوا بر مشکلات زلزله‌زدگان افزوده است.

پيش از اين  و در روز چهارشنبه 17آبان هم، زلزله‌اي به قدرت 1/ 5ريشتر در  ورزقان رخ داده بود که دستکم 60 نفر را زخمي کرد. بنا بر گزارش‌ها چند نفر که مشغول تعمير ساختمان‌هاي خود بودند، از داربست سقوط کرده و کشته شدند.

ادامه نوشته

کاهش ارتفاع سطح آب دریاچه ارومیه+ تصاویر ماهواره ای

تصاویر ماهواره ای دریاچه ارومیه در نیمه آبان ماه 1391 نشان دهنده کاهش قابل توجه ارتفاع سطح آب در بخش های مرکزی دریاچه است.
نیمه اول پاییز یکی از خشک ترین دوره های فصلی دریاچه ارومیه است زیرا بعد از یک دوره بدون بارش، ارتفاع و گستره سطح آب به کمترین مقدار خود می رسد. تصویر زیر نشان دهنده شرایط فعلی دریاچه ارومیه است.
در این تصویر مقایسه مساحت دریاچه در نیمه آبان 1389 و نیمه آبان 1391 نمایش داده شده است.و در تصویر بعد دو نکته قابل توجه درباره شرایط جدید دریاچه وجود دارد.اول اینکه در بخش شمالی دریاچه دو خشکی جدید پدیدار شده است که دو جزیره جدید با یک دایره مشخص است.
دومین نکته، کاهش قابل توجه ارتفاع سطح آب در بخش مرکزی دریاچه است همانطور که مشاهده می شود پیشرفت خشکی و عقب نشینی مرزهای دریاچه در این بخش به شکل قابل توجهی از سایر بخش ها متمایز است به طوری که به نظرمی رسد اگر در آینده نزدیک بارندگی کافی نداشته باشیم ممکن است دریاچه به دو قسمت تقسیم شود.

تنها 10 درصد ازاقدامات لازم برای احیا دریاچه ارومیه انجام شده است در حالی که پیشرفت خشکی و عقب نشینی مرزهای دریاچه ارومیه با شتاب فزاینده ای رخ می دهد، رئیس سازمان محیط زیست اخیراً از عدم اجرای 90 درصد اقدامات لازم برای احیاء دریاچه ارومیه خبر داده است.

تصاویر در ادامه مطلب:

ادامه نوشته

پيشنهادي خطرناك‌تر از خشك شدن درياچه اروميه!(جوابیه)

هفته گذشته، دكتر پرويز كردواني طي سخناني در تالار شهيد آويني دانشگاه هنر، دست به يك هنرنمايي جديد زد و مشكل درياچه اروميه را براي هميشه حل كرد! پيشنهادي كه ناگفته پيداست تا چه اندازه مي‌تواند مورد توجه و استقبال همه آن مسوولان بومي، نمايندگان مجلس و مديراني در وزارت نيرو، جهاد كشاورزي، استانداري‌هاي سه استان درگير و سازمان حفاظت محيط زيست قرار گيرد كه سيماي امروز درياچه اروميه، نتيجه عملكرد نابخردانه‌ و مديريت كلنگي آنها در طول چند دهه اخير بوده است.

 چراكه يك ‌بار و براي هميشه كابوس خشك شدن درياچه و ناتواني مديران در احياي دوباره آن را از يك تهديد به يك فرصت بدل مي‌سازد تا همه يك نفس راحت كشيده و مجددا همه‌چيز آرام شود! آرامشي كه البته به نظر نگارنده، خطرش حتي بيشتر از وقوع توفان‌هاي گرد و غبار و ريزگرد نمكي در سواحل خاوري درياچه اروميه است.نخست، ببينيم دكتر كردواني دقيقا چه گفته است؟

ايشان، پيشنهادي در چهار مرحله ارائه داده‌اند:
ادامه نوشته

نود درصد اقدامات لازم برای نجات دریاچه ارومیه انجام نشده است.

دریاچه ارومیهرئیس سازمان محیط زیست از عدم اجرای 90 درصد اقدامات لازم برای احیاء دریاچه ارومیه خبر داد

محمدجواد محمدی زاده : در حال حاضر بازدهی آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه حدود 40 درصد است که باید حداقل به 80 درصد برسد

به گفته وی، باید با اصلاح روشهای آبیاری مصرف آب در این حوزه را کم کرده و آورد آب به دریاچه ارومیه را افزایش دهیم

محمدی زاده در خصوص انتقاد نمایندگان مجلس در مورد روند کند و ناکارآمد احیا دریاچه ارومیه اظهار داشت: ما با نمایندگان کمیسیون کشاورزی، برنامه و بودجه و اعضای فراکسیون محیط زیست برای رسیدگی به روند احیا دریاچه ارومیه کمال همکاری را خواهیم داشت

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: سال گذشته اعتباری معادل 264 میلیارد تومان برای اصلاح روشهای آبیاری در 3 استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان تخصص داده شد اما با این اعتبار تنها 10 درصد مأموریتی که برای احیا دریاچه ارومیه باید انجام شود، اجرا شده است

ادامه نوشته

دریاچه ارومیه به جای «زندگی با آمپول» خشك شود!

پیشنهاد گستاخانه یک پروفسور!

دریاچه ارومیه به جای «زندگی با آمپول» خشك شود!


باید از ورود هر گونه آبی حتی آب بارندگی‌ها به این دریاچه جلوگیری شود تا این دریاچه كاملاً خشك و نمك روبی شود، سطحش را تا ۱۰ سانتی متر از شن و ماسه بپوشانیم و تخم گیاه بپاشیم تا ظرف ۵ سال تبدیل به پارك ملی بسیار بزرگی شود و با ۱۰۲ جزیره آن هم می‌توان جاذبه توریستی ایجاد كرد و اكوسیستم آبی به یك اكوسیستم خشكی و گیاهی تبدیل شود. 



دریاچه ارومیه به جای «زندگی با آمپول» خشك شود!حامیان محیط زیست آذربایجان: پروفسور پرویز كردوانی، چهره ماندگار علم جغرافیای ایران پیشنهاد داد دریاچه ارومیه خشك شود و به جای اقدام در جهت احیای آن و زنده نگه داشتنش به زور آمپول، نمك روبی شده و اكوسیستم آبی منطقه دریاچه ارومیه به اكوسیستم خشكی و گیاهی تبدیل شود.

دومین گردهمایی كانون دانش‌آموختگان جغرافیای دانشگاه تهران كه پنج‌شنبه گذشته در تالار شهید آوینی دانشگاه هنر برگزار شد، محل تولد و انتشار ایده جدیدی در رابطه با دریاچه ارومیه بود. این ایده از سوی پروفسور پرویز كردوانی مطرح شد. وی طی اظهار نظری گفت: دریاچه ارومیه بهتر است خشك شود تا اینكه به زور آمپول آن را زنده نگه داشت.

وجود دریاچه ارومیه زمانی برای كشورمان بسیار مهم بود و در كنار دریای خزر و خلیج فارس، یكی از ۶ حوزه آبریزی به شمار می‌رفت كه در سال ۱۳۲۵ از سوی وزارت آب وبرق آن زمان شناسایی شدند.

ادامه نوشته

نماینده آذربایجان شرقی : توزیع لباس های کهنه از سوی هلال احمر در مناطق زلزله زده آذربایجان

به گفته نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، هلال احمر در مناطق زلزله زده و بین آسیب دیدگان زلزله لباس های کهنه توزیع کرده است و مردم از این بابت بسیار ناراحت هستند

نماینده آذربایجان شرقی-عباس فلاحی بابا جان زادهعباس فلاحی باباجان نماینده اهر و هریس در گفت و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی به وضعیت وخیم مردم در مناطق زلزله زده اشاره می کند و معتقد است سیاست بازی باعث شده بسیاری از مسئولان مردم و مشکلاتشان در مناطق زلزله زده را فراموش کنند و تنها به کشمکش های سیاسی بپردازند.

به گفته او هلال اهمر در مناطق زلزله زده لباس های کهنه پخش کرده است و این موضوع ناراحتی مردم آسیب دیده را به دنبال داشته است.
  
 او همچنین آمارهایی که درباره ساخت خانه در مناطق زلزه زده از سوی بنیاد مسکن ارائه می شود را دروغ می خواند و تاکید می کند: به عنوان نمونه در شهر اهر 3800 خانه به طور کامل تخریب شده اند، اما تا کنون حتی یک ساختمان ساخته نشده است.

ادامه نوشته

کشور در معرض یک فاجعه ملی زیست‌محیطی

دامنه سونامی غبار نمک دریاچه ارومیه به سلماس رسید/

کشور در معرض یک فاجعه ملی زیست‌ محیطی

مکث: بخش جنوبی دریاچه ارومیه تقریبا بطور کامل خشک شده است.

حاميان محيط زيست آذربايجان: گزارشات دريافتي حاکي از وقوع سونامي نمک در اروميه و شهرهاي اطراف آن از جمله سلماس است.

به گزارش حاميان محيط زيست آذربايجان به نقل از شفقنا، سونامي نمک، تازه ترين پديده ناشي از خشکسالي درياچه اروميه است که اکنون به مرز هشدار رسيده است.

معاونت سازمان حفاظت محيط زيست اعلام داشت که اگر اقدام فوري نشود، سونامي غبار نمک پس از در نورديدن استانها و شهرهاي اطراف درياچه به استانهاي البرز و تهران نيز خواهد رسيد.

بنا به اخبار منتشره در خبرگزاريهاي ايران، طي دو ماه گذشته اکثر شهروندان در سلماس از چشم درد ناشي از غبار و ريزگردهاي نمکي ناشي از خشک شدن درياچه اروميه رنج مي‌برند و خطرات جدي سلامت مردم در اين شهرستان را تهديد مي‌کند.

ادامه نوشته

یادداشت/وجدان های بیدار، به ندای طبیعت پاسخ دهید.محمد سهرابی

حامیان محیط زیست آذربایجان: دیگر چیز جدیدی برای نوشتن نمانده، همه گفتنی ها گفته شده و همه هشدارهای لازم از طرف کارشناسان داده شده است. کاملا مشخص است که با خشکیدن دریاچه ارومیه چه فاجعه هایی رخ می دهد و راه های جلوگیری از آن هم از طرف کارشناسان امر ارائه شده است.

تکلیف مدیران و مسئولانی استانی و کشوری هم مشخص است.اما به نظر می رسد اشتهای سیری ناپذیر متولیان حوزه آب و کشاورزی برای احداث سدهای هر چه بیشتر، منطقه آذربایجان را وارد بحرانی خود ساخته و ویرانگری می کند. خشم دریاچه ارومیه می تواند زندگی ۱۴ میلیون انسان ساکن دور سفره این منبع حیات را با اما و اگرهای زیادی مواجه کند. دریاچه ای که روزگاری نه چندان دور مظهر زیبایی ها و نعمات بی پایان خداوند بود، با خشک شدنش می تواند به کابوسی دهشتناک و تحدید کننده حیات مردمانش تبدیل شود. گفتن اینها تکرار مکررات است و همه ما بارها این جملات را شنیده ایم....

ادامه نوشته

رییس هلال احمر ایران: کم‌کاری نهادها در زلزله آذربایجان را به رییس‌جمهور گزارش دادیم

 save urmia lakeابوالحسن فقیه، رییس سازمان هلال احمر ایران، در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است که این سازمان درباره کم‌کاری نهادهای حکومتی در مواجهه با زلزله آذربایجان شرقی در مرداد گذشته به محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور گزارش داده است.

آقای فقیه گفته است که برخی از از دستگاه‌های مسئول پس از وقوع زلزله با سرعت لازم وارد عمل نشده‌اند.او گفته: "ما نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم. برای همین سازمان جوانان و داوطلبان هلال احمر وارد (عمل) شدند."

از جمله مواردی که به گفته او گزارش آن به رییس‌جمهور داده شده، بروز آتش‌سوزی در چادرهای زلزله‌زدگان است.نزدیک به دو هفته پیش چادرهای زلزله‌زدگان روستای قراجا در شهرستان هریس دچار حریق شد و در این حادثه یک نفر از شهروندان آذربایجانی جان باخت.

ادامه نوشته

طرح تفحص از عملکرد وزارت نیرو و جهاد کشاورزی درباره دریاچه ارومیه

وبلاگ پینار-دریاچه ارومیهکمال الدین پیرموذن در گفتگو با مهر، در این باره اظهار داشت: با توجه به وضعیتی که دریاچه ارومیه دارد، اگر وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی اقدامی انجام ندهند، از سوی نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص انجام خواهد شد.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: دریاچه ارومیه ۱۲ قرن است که بی آب نبوده و دچار خشکسالی نشده است علی رغم اینکه در مقاطعی بارندگی ها کمتر از این بوده، اما آب دریاچه بیشتر از حال حاضر بوده است.وی با اعلام اینکه عوامل انسانی مهمترین دلیل خشکسالی دریاچه ارومیه است، تصریح کرد: عامل انسانی مهمترین دلیل ایجاد بحران این دریاچه است که علت آن هم صدور مجوزهای بی شمار توسط وزارت جهاد کشاورزی برای حفر چاه های عدیده در اطراف این دریاچه و همچنین بی توجهی وزارت نیرو نسبت به این موضوع است.
پیروموذن در ادامه با اشاره به اتحاد نمایندگان آذری زبان مجلس درخصوص تفحص از دستگاه های مذکور گفت: همچنین قرار بود که مسئولان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی گزارشات خود را درخصوص موضوع دریاچه ارومیه و بارورکردن ابرهای حاشیه دریاچه ارومیه وساخت و ساز حریم دریاچه ارائه دهند که البته این گزارش ها رضایت بخش نبوده و تصمیم بر این شد تا این موضوع را در قالب تفحص از مسئولان دستگاه های مربوط انجام دهیم.
 به گفته وی، همچنین امروز جلسه ای به این منظور و برای تصمیم گیری در این خصوص انجام می شود.

تبدیل پنج جزیره دریاچه اورمیه به خشکی : دریاچه اورمیه 120 هزار کیلومتر کوچک‌تر شد

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دریاچه اورمیه 120 هزار کیلومتر کوچک‌تر شده و پنج جزیره آن به خشکی تبدیل شده است، گفت: دریاچه اورمیه در وضعیت بسیار مبهم و دردناکی از لحاظ زیست محیطی قرار دارد.


بنا به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد محمدی‌زاده ظهر امروز در پنجمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام هدف از مدیریت جغرافیایی محیط زیست را حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی، بدون بر هم زدن تعادل محیط، به منظور بهبود زندگی انسان‌ها عنوان کرد و افزود: مدیریت محیط زیست، کنش و واکنش میان عوامل زیستی و مکان‌های جغرافیایی سبب آن می‌شود که جغرافیا و مدیریت محیط زیست در حفظ تعادل انسان و محیط نقش آفرین باشند.
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به بحران دریاچه اورمیه اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش جمعیت در مناطق مختلف جهان و به تبع آن افزایش مداخله انسان و شدت بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی موجود، مشکلات زیست محیطی نیز افزایش یافته است.
ادامه نوشته

بیشتر جزیره های دریاچه ارومیه به باتلاق تبدیل شده است

رئيس اداره محيط زيست استان آذربايجان غربي با بيان اينکه وضعيت درياچه اروميه مانند سابق است، گفت: بيشتر جزيره هاي درياچه اروميه به باتلاق دو متري تبديل شده و يا اينکه خشک شده اند.

حسن عباس نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: وضعیت این دریاچه تغییری نکرده و همچنان با پس روی آب و تبخیر دریاچه روبرو هستیم واکثر جزیره های دریاچه ارومیه به باتلاق دو متری تبدیل شده و یا اینکه خشک شده اند.

مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی تصریح کرد: شرایط فعلی دریاچه ارومیه تغییر خاصی نداشته است و مانند گذشته است و بارش ها هیچ تأثیری در این دریاچه نداشته است.

پیش از این معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه شرایط دریاچه ارومیه همانند گذشته است و وخامت جدی در آن بروز نکرده است، گفت: کاهش بارش و افزایش تبخیری که در 15 سال اخیر در حوزه دریاچه ارومیه رخ داده است فشاری به بخش های کشاورزی، صنعت و شرب وارد نکرده و تمام فشار اکولوژیک بر محیط زیست و دریاچه ارومیه وارد شده است


99مین شماره هفته نامه فوتبالیست منتشر شد.

با خريد و معرفي به همه از اولين و تنها نشريه مستقل هواداري ورزش آذربايجان حمايت كنيم.

70 درصد خشک شدن دریاچه ارومیه به شرایط اقلیمی مربوط نمی‌شود.

خبر گزاری فارس اعتراف کرد:70 درصد خشک شدن دریاچه ارومیه به شرایط اقلیمی مربوط نمی‌شود.

دریاچه ارومیهحامیان محیط زیست آذربایجان: دوره‌های خشکسالی و ترسالی جنوب شرق دریاچه ارومیه با استفاده از توزیع‌های احتمالی و شبیه‌ساز مونت کارلو از سوی محققان دانشگاه تبریز در قالب طرح تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفت.




به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عضو هیئت علمی دانشکده علوم محیطی و معماری دانشگاه تبریز و مجری این طرح تحقیقاتی در همایش بررسی وضعیت دریاچه ارومیه با اشاره به نتایج این طرح پژوهشی گفت: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی تا حدی بر حوضه دریاچه ارومیه تاثیر گذاشته و باعث افت نسبی آب دریاچه شده است.

علی محمد خورشیددوست افزود: از سال 1993 تا سال 2011 سطح آب دریاچه ارومیه هفت متر کاهش یافته است که با روند فعلی کاهش سطح آب انتظار می‌رود که در سال‌های نه چندان دور شاهد خشک شدن کامل دریاچه باشیم؛ البته نقش اصلی را در این زمینه عوامل غیرطبیعی و انسانی ایفا می‌کنند.

ادامه نوشته