ترکجه اس ام اس

قیزیل گولم در منی
مخمل اوسته سر منی
الله اوزو شاهیددی
چوخ ایستیرم من سنی

**************

سن سن حیاتیمین معناسی
سن سن سئوگیمین رویاسی
سن سن دونیامین دونیاسی
سنی چوخ ایستیرم کلم دلماسی

*********************

ادامه نوشته

آشنایی با رقص فولکلوریک و ملی آذربایجان

رقص يک نوع هنر اجراي ريتميک حرکات بر اساس انعطاف پذيري بدن انسان است. توضيح ارائه شده در دايره المعارف سوويت کامل نيست چرا که در تاريخ بشر قبل از پيدايش هنر و هنر آفريني،رقص موجود بود.تکامل تدريجي رقص از گردش موزون و پريدن از آتش تا انجام مراسمي با فرمهاي بديع، حرکات ظريف، پانتوميم، تقليد و نقل، راه درازي را پيموده است. اين سلسله از حرکات با مفهوم شکار، کمين، رديابي، رماندن، گرفتن و جنگيدن و با تمثيلهايي چون فرا رسيدن بهار،بيداري طبيعت، کاشت، برداشت محصول، باغ چيني، صيد ماهي، کومه سازي و در نهايت در حرکات موزون پهلواني و حماسه هايي با شمشير کوراوغلو، با سينه اي فراخ، با نگاهي به دوردست، مغرور و گاه آرام، گاه تند، پايکوبان، با پرشها و جهش هاي سريع و نشاني از مهارتهاي جنگي، با ريتم تند طبل ها، به اوج مي رسد.
ادامه نوشته

قاليچه صلح و دوستي در خانه ستارخان تبريز رونمايي شد

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، عشرت شايق دبير موسسه صلح و دوستي و ايده‌پرداز طرح قاليچه صلح و دوستي در آيين رونمايي از اين قاليچه فرش هنر ايراني مدت‌ها بود دچار مهجوريت شده و با وجود شهرت جهاني و سابقه آن، جايگاه واقعي خود را در جهان نيافته است بر همين اساس از دو سال پيش طرح بافت قاليچه صلح و دوستي در تبريز پي‌ريزي شد.
ادامه نوشته

زندگینامه شاعر تبریز – " نصیر " پایگذار

زندگینامه شاعر

تبریز – " نصیر " پایگذار سال تولد ۱۱ / ۱۱ / ۱۳۱۱

نصیر پایگذار متخلص به " نصیر " دریازدهم بهمن ماه سال ۱۳۱۱ متولد شد. پدرش مهدی کارمند راه آهن بود.
ابتدائی و متوسطه را در شهر مرند و دانش سرای مقدماتی را در تبریز به پایان رسانیده و به عنوان معلم در شهر مرند شروع به کار کرد. یک سال رئیس تربیت بدنی مرند بود و به تبریز منتقل شد و در سال ۱۳۴۲ از دانشکده ادبیات تبریز در رشتهزبان و ادبیات فرانسه لیسانس گرفت و در دبیرستانهای دخترانه و پسرانه تبریز – انستیتو بازرگانی، انستیتو تکنولوژی، مرکز مربی کودک، دانش سراهای مقدماتی وراهنمائی تحصیلی، دانشگاه تبریز به تدریس تربیت بدنی و ژیمناستیک و زبان فرانسه پرداخت. مدتی مدیر مسابقات دانشگاه تبریز بود.

ادامه نوشته

آشپزی آذربایجان

آشپزی آذربایجان ایران یکی از کامل ترین ترکیبات غذایی در جهان را شامل می‌شود.خورش‌ها و آش‌های آذربایجانی سرشار از مواد مغذی و مفید می‌باشند. آشپزی آذربایجان در آشپزی سایر ملل منطقه و ایران تاثیرات عمیقی گذاشته‌است، قورمه سبزی، قیمه، دلمه، کوفته تبریزی و...از غذاهای سنتی آذربایجان می‌باشد که به آشپزی دیگر ملل نیز راه یافته‌است.آشپزی آذربایجان از آشپزی سایر ملل نیز تاثیر پذیرفته و این تاثیر باعث تنوع در غذاهای آذربایجان گردیده‌است.
ادامه نوشته

آذربايجان آنالارين لاي لاي لاري  

لاي لاي لار

لالايي دديم ياتاسان          قيزيل گوله باتاسان 
قيزيل گول سنين اولسون    كولگسينده ياتاسان



لالايي دئديم اوجادان            سسين چيخماز باجادان
آللاه سني ساخلاسان         چيچهه دن قيزيلجا دان

ادامه نوشته

هواداران فولادگستر تبریز

سایت هواداران فولادگستر تبریز

http://www.gftfans.com

رعد آذربايجان وموسس توپخانه سپاه، شهيد حسن شفيع زاده

زندگينامه

شهيد حسن شفيع‌زاده در مرداد سال 1336 ه‌.‌ش در يک خانواده مذهبي در شهرستان تبريز متولد گرديده و تحت تربيت پدر و مادري مومن‌، متدين و مقلد امام پرورش يافت‌، از همان کودکي در مجالس ديني از جمله برنامه‌هاي سوگواري امام حسين (ع‌) حضور داشت و عشق خدمتگذاري به آستان شهيد پرور حضرت اباعبدالله (ع‌) در عمق وجودش ريشه دوانيد‌. سادگي‌، بي‌آلايشي و گذشت او در سنين کودکي زبانزد همه بود‌. حق را مي‌گفت ولو به ضررش تمام ميشد‌.

ادامه نوشته

تکم چی ها، سفیران فراموش شده نوروزی

تکم چی می خواند "آیوز، ایلوز، هفتوز، گونوز مبارک". کودکان دست در دست مادرانشان هنگام عبور از کنارش، مات و مبهوت او و عروسک رقصان روی صفحه چوبی را می نگرند و جوانترها گاهی متلکی بارش می کنند اما او با لبخند بهار را به همه تبریک می گوید.

 

به گزارش خبرگزاری مهر از تبریز، عسگر ایمانی 70 سال دارد و 35 سال است که این عروسک رقصان در دستهای هنرمند او خبر از آمدن بهار می دهد.

ادامه نوشته

ارک عليشاه

ارک عليشاه از جاذبه هاي تاريخي تبريز
تبريز- ارک علشاه به عنوان به جا مانده از دوران ايلخاني از جاذبه هاي تاريخي شهر تبريز به شمار مي آيد.
مسجد تاج الدين عليشاه جيلاني (گيلاني) معروف به" ارک عليشاه "در رديف مسجد کبود و مجموعه بازار معظم سنتي و سرپوشيده تبريز ، از جمله معدود ولي ارزشمندترين بناهاي تاريخي تبريز و فاخرترين ميراث فرهنگي و باشکوهترين ساختمان هاي باستاني و همچنين شاخصترين هنر و معماري ايراني – اسلامي محسوب مي گردد.
ادامه نوشته

سایت جدید هواداران تراکتور

سایت جدید هواداران تراکتورسازی راه اندازی شد.

http://www.tiraxtorfans.com

ربع رشیدی

ربع رشیدی یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تبریز است. حدود ۷۰۰ سال پیش در تبریز، دانشگاهی به‌نام رشیدالدین فضل الله همدانی ایجاد شد. رشیدالدین وزیر غازان خان از حکمرانان وقت آن دیار بود. در آن زمان این دانشگاه شامل چهار دانشکده بود که در چهارطرف آن قرار داشت و اربع یا چهار عربی را به خود اختصاص داد و این مکان ب‌نام ربع رشیدی شهرت یافت.[۱]
ادامه نوشته

زندگینامه سردار بدر شهید مهدی باکری

زندگینامه سردار بدر شهید مهدی باکری

تولد و كودكی

به سال 1333 ه.ش در شهرستان میاندوآب در یك خانواده مذهبی و با ایمان متولد شد. در دوران كودكی، مادرش را – كه بانویی باایمان بود – از دست داد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در ارومیه به پایان رسانید و در دوره دبیرستان (همزمان با شهادت برادرش علی باكری به دست دژخیمان ساواك) وارد جریانات سیاسی شد.

زندگینامه سردار بدر شهید مهدی باکری

ادامه نوشته

نوروز در آذربایجان

                                            نوروز در آذربایجان

صبر اولسا کونول، قيش دا گئده ر، شخته ده، قاردا

بايرام دا گلر، آرديجا بولبولده، باهاردا

بير آزجا گولوم سن بو غم فرقته دؤزسن

هيجراندا چاتار باشا، گلر نازلي نيگاردا

عید نوروز نه تنها در آذربایجان، بلکه در تمام ایران و حتی در بعضی از ممالک مشرق زمین عزیز شمرده می شود. و در این موقع ما شاهد جشنهای باشکوه و ملی می باشیم.

در نوروز طبیعت لباس خود را عوض کرده و با آمدن بهار شادابی را در طبیعت می بینیم.

به زعم مورخان تورک نوروز از زمانهای  بسیار کهن در آذربایجان مرسوم بوده است و حتی می توان آن را برابر با دین زرتشت به حساب آورد. بنا به استناد یافته های اخیر باستانشناسی و گفته های مورخان سرشناس خارجی و تورک، قدمت آذربایجان به حدود 8 هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. با کنکاشی که از دورانهای کهن آذربایجان به عمل آمده است کشف شده است که نوروز از دیرباز در این سرزمین و دیگر ممالک تورک وجود داشته است

ادامه نوشته

ایل‌گلی(شاه گلی)

ایل‌گلی (استخر مردم) که پیش‌تر شاه‌گلی (استخر شاه) خوانده می‌شد، یکی از بوستان‌های بزرگ و تاریخی ایران است در ناحیهٔ جنوب شرقی شهر تبریز واقع شده‌است و مهم‌ترین تفرجگاه مردم تبریز و مسافران این شهر محسوب می‌شود.

مساحت استخر ایل‌گلی ۵۴٬۶۷۵ متر مربع می‌باشد و این استخر در دامنهٔ تپه‌ای قرار گرفته‌است که با پله‌های متعدد، نهرهای آب و همچنین فضای سبز مناسب، به‌صورت گردشگاهی عمومی درآمده‌است.

ادامه نوشته

حماسه 29 بهمن تبریز و تأثیر آن بر روند انقلاب

منابع مقاله:

حماسه 29 بهمن تبریز، شیرخانی، علی ؛


در شهرهای مختلف ایران اسلامی حوادث و وقایع مهمی در تاریخ معاصر بروز کرده است. یکی از آن شهرها، شهر تبریز است، شهر فراز و فرودهای تاریخی، شهر حماسه ها، شهر حوادث و رویدادها و شهر تاریخ ساز و زادگاه بزرگان علم و ادب و سیاست و مبارزه.

شهر تبریز اگر نگوییم در تاریخ یکصد و پنجاه ساله ایران نقش مهم و بسزایی داشته است، باید بگوییم که از زمان مشروطه نقشی فعال و مؤثر در تاریخ سیاسی اجتماعی ایران داشته است.

یکی از بارزترین صحنه های مبارزاتی این شهر، مبارزات مردم در نهضت امام خمینی بوده است . مردم شهر تبریز با آغاز نهضت امام خمینی همواره با رهبران نهضت در تماس بوده و در تمامی صحنه ها از پیشقراولان نهضت اسلامی محسوب می شدند. ارتباط وثیقی بین شهر قم، کانون مبارزات و شهر تبریز از زمان نهضت امام خمینی تا پیروزی انقلاب اسلامی برقرار گردید. حمله به مدرسه طالبیه تبریز مقارن با حمله کماندوهای رژیم به مدرسه فیضیه قم در سال 1342 بود .

ادامه نوشته

زندگی نامه حسين صدقياني  اولین لژیونر فوتبالیست آذربایجان

  وقتي تيم مشهد با عنوان تيم ملي در شهريور 1320 به کابل رفت و با تيم هاي ملي افغانستان و هندوستان بازي کرد
    حسين صدقياني را به عنوان سرمربي در کنارش داشت
    تا سال 1329 همواره مرد اول و تصميم گيرنده امور فوتبال بود
    حسين صدقياني، معروف به حسين افندي اولين مربي تاريخ فوتبال ملي و اولين فوتباليست ايراني است که در اروپا بازي کرد. قبلاً در مبحث مردان نامدار تاريخ فوتبال از او ياد کرديم و امروز به مرور کامل زندگينامه اش مي پردازيم.

ادامه نوشته

زندگی نامه لطفعلی زاده بنیانگذار منطق فازی

لطفعلی عسکرزاده، مشهور به لطفی ع. زاده استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا و بنیان‌گذار نظریهٔ منطق فازی (Fuzzy Logic) است. در بخش یادکرد منابع اکثر متون فنی مربوط به منطق فازی نام او به صورت «Zadeh» ذکر می‌شود.
ادامه نوشته

زندگی نامه آیت الله سید علی قاضی طباطبایی

 

زندگی نامه  

 

ولادت

حاج سید علی آقا قاضی فرزند حاج سید حسین قاضی است. ایشان در سیزدهم ماه ذی الحجة الحرام سال 1282هـ.ق. از بطن دختر حاج میرزا محسن قاضی، در تبریز متولد شد و او را علی نام نهادند، بعد از بلوغ و رشد به تحصیل علوم ادبیه و دینیه مشغول گردید و مدتی در نزد پدر بزرگوار خود و میرزا موسی تبریزی و میرزا محمد علی قراچه داغی درس خواند.

ادامه نوشته

زندگی نامه عبدالرحیم طالبوف

عبدالرحيم طالبوف، در کوی سرخاب تبريز به دنيا آمد. پدرش ابوطالب، درودگر تهيدستی بود. عبدالرحيم در 16 سالگی تبريز را ترک کرد و به تفليس که کانون انقلاب و انديشه های نو بود، رفت. در آنجا زبان و ادبيات روسی و برخی از رشته های دانش جديد را فرا گرفت. چندی بعد به تمرخان شوره، مرکز داغستان رفت و تا پايان عمر در آنجا به سر برد. او با پيمانکاري، دارايی هنگفتی گردآورد و با آسودگی خاطر به خواندن و نگارش کتاب پرداخت .

عبدالرحيم طالبوف، نوگرا، آزاديخواه و دانش پژوه بود. هدف اساسی او در نوشته هايش، بيداری ايرانيان و آشنا ساختن آنان با دنيای نو بود. برای طالبوف، دانش ارزش و ارجی ويژه داشت. او تکامل و نيکبختی انسان را در دستيابی به دانش و فن آوری نو می دانست، به همين سبب به فکر باز کردن مدرسه افتاد و در سال  1319 ق./1280 ش. با ياری ملک المتکلمين که از راه بادکوبه به اروپا می رفت، در بادکوبه مدرسه ای برای ايرانيان باز کرد. بنيان انديشه های طالبوف بر خرد استوار است . او با تاريخ، ادبيات و فلسفه ايران و فرهنگ اسلامی و نيز باورهای انديشمندان يونان و روم آشنا بود و از نظريه های سياسی و اجتماعی غرب آگاهی داشت. جای پای انديشه های دوران روشنگری اروپا در آثار او به روشنی ديده می شود . در ميان نويسندگان و دانشوران ايرانی نيز از آخوندزاده و ميرزا ملکم خان تأثير پذيرفته است.

ادامه نوشته

زندگی نامه علامه امینی

شيخ عبدالحسين امينی در سال 1281 هجری شمسی در شهر تبريز پا به دنيا گذاشت، پدر وی از دانشمندان متقی و پرهيزگاران زمان خود بود و عبدالحسين در کنار پدرش پرورش يافت و بعد از گذراندن مقدمات دانش ها در مدارس در محضر علمائی مانند: سيد محمد مولانا، سيد مرتضی خسرو شاهی و شيخ حسين، به فرا گرفتن مراحل مختلف علوم اسلامی پرداخت.
ادامه نوشته

رو نمایی از قالیچه ی صلح و دوستی در تبریز

عشرت شایق امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: به پاس تلاش‌ها و هنرنمایی‌های دو استاد برجسته هنر فرش یعنی استاد فرشچیان و استاد خیابانی قرار بر این شد که رونمایی از این اثر ملی همزمان با بزرگداشت این دو شخصیت صورت گیرد.
ادامه نوشته

زندگی نامه پروین اعتصامی

پروين اعتصامي که نام اصلي او "رخشنده " است در بيست و پنجم اسفند 1285 هجري شمسي در تبريز متولد شد ، در کودکي با خانواده اش به تهران آمد . پدرش که مردي بزرگ بود در زندگي او نقش مهمي داشت ، و هنگاميکه متوجه استعداد دخترش شد ، به پروين در زمينه سرايش شعر کمک کرد.
ادامه نوشته

آیت الله میرزا علی آقا ثقه الاسلام تبریزی

ولادت

ميرزا علي آقا ثقه الاسلام، فرزند حاج ميرزاموسي ثقه الاسلام در سال 1277ق در تبريز ديده به جهان گشود، تحت نظر پدر به فراگيري علوم ديني پرداخت و براي ادامه تحصيلات ديني به عتبات عاليات عزيمت كرد. با كسب درجه اجتهاد پس از هشت سال در 1308ق به موطن خود بازگشت  و پنج سال در نزد پدر به دستياري وي مشغول بود. با فوت ميرزاموسي در رمضان 1319ق لقب و مستمري اش از سوي مظفرالدين شاه به ميرزاعلي آقا رسيد .

ادامه نوشته

رسم و رسوم عروسی کردن در آذربایجان

 

خواستگاری (الچی گدمه )

در زمانهاي‌ قديم‌ مادر و يا عمه‌ يا يكي‌ از نزديكان‌ آقا پسردر جاهاي‌ عمومي‌ ـ مسجد ـ عروسي‌ ـدختري‌ را مي‌پسنديدند و بعد از آنكه‌ پسر را در جريان‌ امر قرار دادند روزي‌ را تعيين‌ مي‌كردند به‌خواستگاري‌ دختر بروند. خواستگاري‌ هم‌ عموما در مواقع‌ عصر انجام‌ مي‌گرفت‌. شخصي‌ را بنام‌ ايلچي‌به‌ خانه‌  عروس‌ مي‌فرستند بعد از چندي‌ كه‌ در خانه‌ نشستند يكي‌ از افراد كه‌ از ديگران‌ زرنگ‌تر و پرروتربود سر سخن‌ را باز مي‌كند و هدف‌ را بيان‌ مي‌كند بعد از چند مدتي‌ او را به‌ اتاق‌ دعوت‌ مي‌كردند(عروس‌) در حاليكه‌ نگران‌ و ترس‌ او را فراگرفته‌ وارد اتاق‌ مي‌شد دربعضي‌ موارد اتفاق‌ مي‌افتد كه‌شربت‌ و چاي‌ را به‌ زمين‌ و يا لباس‌ مهمانان مي‌ريخت‌ و بعد ازچند روزي‌ يك‌ نفر دوباره‌ بخانه‌ دختر مراجعه‌ مي‌نمايد و اگر مورد موافقت‌ قرار گرفت‌ خانواده‌ پسر رادر جريان‌ امر قرار مي‌دهد.

وقتي‌ خانواده‌ دختر با ازدواج‌ دخترشان‌ موافقت‌ كردند شخصي‌ را تعيين‌ مي‌كردند براي‌ تعيين‌ مهريه‌در خانه‌ دختر جمع‌ مي‌شوند چند نفر از خانواده‌ دختر و چند نفر از خانواده‌ پسربه‌ خانه‌ دختر مي‌روندو پس‌ از صرف‌ شام‌ تعيين‌ مهريه‌ مسايلي‌ را مطرح‌ مي‌كنند وقتي‌ مورد موافقت‌ قرار گرفت‌ كله‌ قندي‌ را ازطرف‌ خانواده‌ داماد به‌ همراه‌ خود مي‌آورند آن‌ را خرد مي‌كنند

ادامه نوشته

زندگی نامه علامه جعفری

زندگی نامه علامه جعفری

استاد علامه محمد تقي جعفري قدس سره به سال 1304 خورشيدي در شهر تبريز متولد شد و پس از تحصيلات عاليه علوم اسلامي در شهر تبريز، طهران، قم و نجف اشرف در محضر آيات عظام، ميرزا فتاح شهيدي، شيخ محمدرضا تنكابني، شيخ كاظم شيرازي، سيد عبدالهادي شيرازي، سيد ابوالقاسم خويي و سيد محسن حكيم كسب فيض نمود.

تا حال حاضر بيش از هشتاد اثر از آثار استاد به طبع رسيده است و چاپ بعضي از آنان همچون شرح مثنوي در 15 جلد مكرر را تجديد گرديده است. ضمناً تحت نظارت ايشان و طي 12 سال كاملترين كشف الابيات مثنوي مولوي در 4 جلد رحلي تحت عنوان «از دريا به دريا» منتشر شده است.

ادامه نوشته

پیامک باشگاه تراکتورسازی

سامانه پيام كوتاه باشگاه كه به شماره 10004444 با اپراتور همراه اول آغاز شده بود از امروز اپراتور ايرانسل نيز راه اندازي شد

لذا از هواداران محترم كه از اپراتور ايرانسل استفاده مينمايند در خواست ميشود با فرستادن يك پيامك به شماره 10004444 كد هواداري دريافت كنند و در زمانهاي مختلف اخبار باشگاه را از طريق پيامك دريافت نمايند

لازم به ذكر است براي اثبات پرطرفدار ترين تيم ايران و شايد آسيا و جواب افرادي كه ميخواهند باشگاه تراكتور و هواداران را كوچك جلوه دهند جوابي محكم خواهد بود لذا از تمامي هواداران درخواست مي شود به اين شماره پيامك بفرستند و حضور پر شور خود را همچنان كه در ورزشگاه ها ي كشور اثبات كرده ايم در اين مورد نيز اثبات نماييم

رحيم موذن‌زاده اردبيلي

رحيم موذن زاده اردبيلي اول مهرماه سال 1304 در اردبيل به ‌دنيا آمد.

اذان‌گويي و نوحه‌خواني و منبري را از شيخ عبدالكريم به ارث برد و تا آخر عمر راه او را ادامه داد. خودش مي‌گفت كه اذان‌گويي در خانواده آنها، 150 سال قدمت دارد و نام فاميل آنها به‌همين دليل موذن شده است؛ «زماني كه آن موقع‌ها در اردبيل شناسنامه مي‌دادند، به تناسب شغل و حرفه، نام خانوادگي انتخاب مي‌كردند. به پدربزرگم هم گفته بودند تو چه‌كاره‌اي؟ گفته بود موذن. گفته بودند نام خانوادگي شما موذن است».

ادامه نوشته

استاد علی سلیمی

آهنگساز بزرگ شرق

استاد علی سلیمی ازآهنگسازان برجسته موسیقی است که یونسکو اورا آهنگساز بزرگ شرق معرفی کرده است . پدرسلیمی سالها قبل ازتولد وی ازروستای مهماندوست اردبیل به باکو رفت.

استادعلی سلیمی درسال ۱۳۰۱ درباکو به دنیاآمد. استعدادوی مادر رامجبورکردکه تاری برای وی بخرد و اورا به مکتب موسیقی بفرستد. استاد مقدمات نوازندگی را نزدموسیقیدان نامی اذربایجان"باکیخانوف"آموخت.دردوران حکومت استالین پدرسلیمی به جهت ایرانی بودنش از آذربایجان

اخراج شد و او به همراه خانواده درسال ۱۳۱۷ به اردبیل برگشت. چندی بعدپدر دارفانی را وداع کرد.اولین رخداد هنری استادسلیمی درسال۱۳۳۲ بودکه وی موفق به دریافت مدال طلای یک فستیوال موسیقی گردید.وی درهمان زمان به رهبری ارکسترآذربایجانی رادیو ایران انتخاب شد.

ادامه نوشته

علی مسیو

کربلایی علی مسیو ، فرزند حاج محمد باقر تبریزی می‌باشد که در شهر تبریز به دنیا آمد و رشد کرد. در محله نوبر تبریز زندگی می‌کرد . علی مسیو یکی از برجسته‌ترین انقلابیون ایران در یک‌صد سال گذشته‌است. مبارز و متفکری خردمند و فداکار ، که به حق پیشوای گمنام انقلاب مشروطه به شمار می‌آید.

در باره زندگی علی مسیو ، کمترین اطلاعات نسبت به دیگر چهره‌های تاریخی وجود دارد . خانواده او که وی تنها فرزند آن بود ، خانواده‌ای با فرهنگ بود و پدرش به شغل بازرگانی اشتغال داشت. علی مسیو نیز مانند پدر بازرگان بود و در شهر تبریز مورد اعتماد شدید مردم بوده و از احترام برخوردار. او در عین حال روشنفکری مبارز ومطلع بود . به اروپا و عثمانی سفر کرده بود و به زبان فرانسه تسلط داشت . مسافرتهای متعدد او به اتریش ، قفقاز و استانبول ، تماس با جهان نوین را برایش به ارمغان آورده بود. در تبریز کارخانه چینی سازی دایر کرد. وسعی در توسعه صنعت داشت. او با تاریخ اروپا بویژه انقلاب کبیر فرانسه آشنا بوده و زیر و بم آن را می‌شناخت. در صحبت‌هایش معمولا" از تاریخ انقلاب فرانسه مثال می‌آورد. رابطه او با انقلابیون روس در قفقاز روشن وکتمان ناپذیر است.

ادامه نوشته