بروزرسانی وبلاگ بابامنیر

با سلام
 
با توجه به وقفه طولانی مدت در بروز رسانی وبلاگ، زین پس سعی در بروز رسانی هفتگی وبلاگ داریم. تمامی عزیزانی که خواستار درج نوشته، عکس، پیام با هر موضوعی در راستای منطقه ماهور میلاتی می باشند لطفا از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی با اینجانب در ارتباط باشند.با تشکر

 

اشعار زیبا با موضوع بهار

 

شعر درباره نوروز از سعدی شیرازی:

برآمد باد صبح و بوی نوروز                  به کام دوستان و بخت پیروز

مبارک بادت این سال و همه سال          همایون بادت این روز و همه روز

 ****************** 

خیام نیشابوری:
بر چهره ی گل نسیم نوروز خوش است
بر طرف چمن روی دل افروز خوش است
از دی که گذشت هر چه بگویی خوش نیست
خوش باش ومگو ز دی که امروزخوش است

 ****************** 

شعر درباره نوروز از حافظ شیرازی:
ز کوی یار میآید نسیم باد نوروزی           از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی     به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی

  ******************

شعری از نظامی گنجوی درباره بهار
بهاری داری از وی بر خور امروز          که هر فصلی نخواهد بود نوروز
گلی کو ، را نبوید ، آدمی زاد            چو هنگام خزان آید برد ، باد

 ******************

شعری زیبا درباره بهار از مولوی:
ای نوبهار خندان از لامکان رسیدی
چیزی بیار مانی از یار ما چه دیدی
خندان و تازه رویی سرسبز و مشک بویی
همرنگ یار مایی یا رنگ از او خریدی

 

 ******************

از استاد سخن سعدی شیرازی:
برخیز که می‌رود زمستان
بگشای در سرای بستان
نارنج و بنفشه بر طبق نه
منقل بگذار در شبستان
وین پرده بگوی تا به یک بار
زحمت ببرد ز پیش ایوان
برخیز که باد صبح نوروز
در باغچه می‌کند گل افشان
خاموشی بلبلان مشتاق
در موسم گل ندارد امکان
آواز دهل نهان نماند
در زیر گلیم عشق پنهان
بوی گل بامداد نوروز
و آواز خوش هزاردستان
بس جامه فروختست و دستار
بس خانه که سوختست و دکان
ما را سر دوست بر کنارست
آنک سر دشمنان و سندان
چشمی که به دوست برکند دوست
بر هم ننهد ز تیرباران
سعدی چو به میوه می‌رسد دست
سهلست جفای بوستانبان

 ****************** 

شعری از نظامی گنجوی درباره بهار
بهاری داری از وی بر خور امروز   ****   که هر فصلی نخواهد بود نوروز
گلی کو ، را نبوید ، آدمی زاد   *****    چو هنگام خزان آید برد ، باد

 

از شهریار شعر ایران، استاد شهریار:  
از همه سوی جهان جلوه او می بینم
جلوه اوست جهان کز همه سو می بینم
 چون به نوروز کند پیرهن از سبزه و گل
آن نگارین همه رنگ و همه بو می بینم

  ******************

استاد شهریار: 

ای وطن آمده بودم به سلام نوروز
مگرم کوکب اقبال تو تابد پیروز
آمدم در پی آن کوکب آفاق افروز
لیک از این غمکده رفتم همه درد و همه سوز
دگر ای مادر غمدیده بخون زیور کن
جشن نوروز بهل، شیون شهریور کن

البته ایشان در قطعه دیگری نیز که با عنوان «مهمان شهریور» سروده، به بیرون رفتن قوای اشغالگر شوروی از خاک ایران در سال 1325 اشاره می‌کند و از خروج «مهمان ناخوانده» شادمان چنین می فرماید:

خوان به یغما برده آن ناخوانده مهمان می رود
آن نمک نشناس بشکسته نمکدان می رود
از حریم بوستان باد خزانی بسته بار
یا سپاه اجنبی از خاک ایران می‌رود
قحط و ناامنی و بیماری و فقر آورده است
گو بماند زخم، باز از سینه پیکان می‌رود

 ******************

 شعر از فریدون مشیری:
بوی باران بوی سبزه بوی خاک
شاخه های شسته باران خورده پاک
آسمان آبی و ابر سپید
برگهای سبز بید
عطر نرگس رقص باد
نغمه شوق پرستو های شاد
خلوت گرم کبوترهای مست
نرم نرمک می رسد اینک بهار
خوش به حال روزگار
خوش به حال چشمه ها و دشت ها
خوش به حال دانه ها و سبزه ها
خوش به حال غنچه های نیمه باز
خوش به حال دختر میخک که می خندد به ناز
خوش به حال جام لبریز از شراب
خوش به حال آفتاب
ای دل من گرچه در این روزگار
جامه رنگین نمی پوشی به کام
باده رنگین نمی نوشی ز جام
نقل و سبزه در میان سفره نیست
جامت از آن می که می باید تهی است
ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم
ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب
ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار
گر نکویی شیشه غم را به سنگ
هفت رنگش میشود هفتاد رنگ

به استقبال بهار ماهور برویم!!!!!





مسئول مهم یک کشور چگونه کم هزینه می‌شود؟ (حتما بخوانید)

محمود سریع‌القلم، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، امسال نیز در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس حاضر بوده و در این باره یادداشتی به قرار زیر نوشته است:

امسال، برای پانزدهمین بار به سلسله کنفرانس های داوس یا مجمع جهانی اقتصاد، دعوت شده بودم. 265 میزگرد در داوس امسال برگزار شد که طی پنج روز موفق شدم در 24 مورد که به حوزه پژوهشی من مربوط می شد شرکت کنم تا از زاویای مختلف نظام بین الملل در حال ظهور را بهتر درک کنم. در 12 مورد از این میزگردها خود نیز مشارکت داشتم. می‌توان گفت سطح یادگیری از تحولات سیاسی، ژنوپلیتیکی و اقتصادی جهان در داوس بی نظیر است. 2500 نفر کارآفرین، مدیر، سیاست مدار و دانشگاهی گرد هم می‌آیند تا با تبادل آرا از هم بیاموزند. داوس محل تصمیم‌گیری نیست بلکه کانون یادگیری و اثرگذاری است. طی یک هفته در داوس، فرصت کردم تا با ده‌ها کارآفرین، محقق و مدیر صحبت کنم و به عنوان یک دانشگاهی، نمایی مثبت از ایران عزیز به جا گذارم.

اما آنچه که مهم‌ترین درس من از داوس امسال بود در لابه لای جلسات و گفت و شنودها به دست نیامد، بلکه زمانی بود که داوس را ترک کردم. در فرودگاه زوریخ در صف تحویل چمدان ایستاده بودم که ناگهان، کسی مرا صدا کرد. هنگامی که برگشتم؛ پشت سر خود، وزیر خارجه سوئد را دیدم. این بار سوم بودکه او را طی یک هفته می‌دیدم. ضمن اینکه با هم صحبت می‌کردیم ده درصد از توجه من به این مسئله بود که ببینم کسی او را همراهی می کند یا خیر. او هم مانند دیگران در صف ایستاده بود تا چمدان خود را تحویل داده و کارت سوار شدن به هواپیما ر ا بگیرد.

باورم نمی شد. سال ها در رسانه ها خوانده بودم که مسئولین دولتی کشورهای اسکاندیناوی، مانند شهروندان دیگر رفتار می کنند و هیچ مزیتی نسبت به دیگران ندارند و حال، به چشم خودم این واقعیت را تجربه می‌کردم. من و او، چمدان خود را تحویل دادیم و مانند افراد عادی، کارت پرواز گرفتیم و چون به مقصدهای مختلفی می رفتیم از هم خداحافظی کردیم.

از آن لحظه مرتب به این موضوع فکر می کردم که کدام ساختار، قواعد و قوانینی باعث می شود تا به این حد، مسئول مهم یک کشور کم هزینه باشد. سوئد با 9.5 میلیون جمعیت، 550 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و حدود 44000 دلار درآمد سرانه، از منظر شاخص های توسعه یافتگی، جزء پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. این کشور، میزبان حدود صد وسی هزار نفر مهاجر ایرانی نیز می باشد.

چرا سوئد امکانات وسیعی در اختیار مدیران خود نمی گذارد؟ به عنوان مثال، بسیاری از مدیران این کشور با اتومبیل شخصی یا حمل و نقل عمومی به محل کار خود می روند. آیا این نتیجه نظام قانونی این کشور است؟ ولی همه کشورها، قانون دارند. چینی ها سخت ترین نظام های قانونی را طراحی کرده اند و در عین حال، در سال 2013 نزدیک به 182000 مسئول دولتی را به موجب سوء استفاده مالی و اداری مجازات کرده اند.

آیا وضعیت سوئد به خاطر فرهنگ، دانش و آگاهی مردم این کشور است؟ شاید اینگونه باشد. اما با استمداد از نظریه های توسعه یافتگی احتمال بیشتر را به این نکته می دهم: در سوئد ساختاری به وجود آمده که مردم فقط از دولت و حکومت، انتظار ایجاد امنیت و نظارت بر قانون را دارند. حکومت و دولت، کانون ثروت و ثروت یابی نیست. می توان دقیق‌ترین نظام قانونی را طراحی کرد ولی وقتی نود درصد ثروت یک کشور نزد حکومت و دولت است، حداقل از لحاظ نظری نمی توان در انتظار توزیع ثروت و عدالت اجتماعی نشست. توسعه یافتگی نتیجه تفکیک قدرت اقتصادی از قدرت سیاسی یک کشور است. چون مردم سوئد مسئول معاش خود هستند، از حکومت و دولت بی نیازند و می توانند بدون نگرانی، حقوق اجتماعی خود را درخواست کنند و مدیران را به سمت پاسخگویی سوق دهند. همینکه انسان نیاز مالی و اقتصادی پیدا کرد، مجبور است به خاطر بقای خود، بسیاری مسایل را کتمان کند. بی نیاری بنیان آزادی است. بی نیازی بنیان رشد است. بی دلیل نیست که کشورهای اسکاندنیاوی از بالاترین سطح توزیع ثروت و عدالت اجتماعی برخوردارند. اینجاست که نظریه ها و تجربۀ کشورهای دیگر به کمک ما می آیند تا بهتر رفتار مسئول سوئدی را بفهمیم. خاطرم هست هنوز ده سالم نشده بود که پدر بزرگم که فردی کارآفرین و بسیار متدین بود، مرتب تذکر می داد: تا می توانید درآمدتان در زندگی نتیجه زحمات شخصی شما باشد. هم فکرتان مال خودتان می شود و هم تدین شما واقعی.

محرم 92 بابامنیر در قاب تصویر

با سلام.ضمن تشکر از دوست عزیزمون آقای صادق رنجبر بابت تصاویر ارسالی، از اینکه تصاویر با فاصله زمانی در وبلاگ درج گردید عذراخواهی ما رو پذیرا باشید.
چه كوتاه است فاصله ظهرغدیرتاظهرعاشورا، روزبالارفتن دست على توسط پیامبرتا روز بالا رفتن سرحسین دركربلا! چه سخت است تشخیص حق از باطل برای اهل زمان و این عبرتیست برای بشر!خدایا بصیرت عطاكن تاماننداهل كوفه نباشیم كه آیندگان مارا نكوهش كنند.






طوایف ایل قشقایی

ایل قشقایی بزرگترین ایل کشورمان به لحاظ جمعیت و پراکندگی در سراسر کشور می باشد. لذا بر آن شدیم تا به معرفی طوایف متعدد این ایل به طور اختصار بپردازیم.

 

طایفه دره شوری:

نام درشوری از نام محل ییلاقی آنها ( دره شور ) گرفته شده است اینان پس از ورود به فارس در این ناحیه سکونت کرده اند دره شور از محل ( سمیرم ) امروزه جز مراکز ییلاقی این طایفه است .

خانهای طایفه دره شوری در سالهای اخیر به زراعت و باغداری توجه زیادی کرده اند .

و گروههای زیادی از آنها به زندگی یکجا نشینی پرداخته اند . طایفه دره شری یکی از طوایف پر جمعیت ایل قشقایی است و مردم آن به داشتن و پرورش اسب معروف هستند.


طایفه فارسی مدان:

طایفه فارسی مدان از قدیمیترین طوایف ایل قشقایی است که قبل از دیگر طوایف ترک زبان به فارس آمده اند و چون فارسی نمیدانستند ، واژه (فارسی مدان ) به آنها اطلاق گردیده است . طایفه فارسی مدان سابقا (در ) پادنا ییلاق و در اطراف کوه گیسگان قشلاق میکردند _ بعد اراضی سرمشهد و سپس منطقه ( دایین) به آن اضافه شد . امروزه گروههایی از طایفه فارسی مدان در حوالی اراک ( عراق ) و تهران زندگی میکنند و پاره ای از آنها هنوز به عراق معروفند . به نظر میرسد بعدها به فارس کوچیده اند . فارسی مدانها به علت قدرت مرکزی و نفوذ و اعتبار و مدیریت کلانتران خود ، با وجود رقابتها و اختلافات خویشاوندی کمتر دستخوش تجزیه و جدایی قرار گرفته اند.

طایفه کشکولی بزرگ: 

طایفه کشکولی در گذشته از سه تیره تشکیل میشد که به همراه سایر تیره های قشقایی ییلاق _ قشلاق میکردند . ییلاق آنها قسمتی از شمال سمیرم و ( دیز جان ) بوده است زمستان را به مناطق جنوبی فیروزآباد کوچ می کردند بعدها قشلاق آنها به ماهور میلانی تغییر کرد . 

دره شوریها هم این منطقه را که دارای مراتع وسیع و چراگاههای مناسبی برای دامهاست ، قشلاق خود قرار میدهند . کمی بعد از جانب کلانتر طایفه محل ییلاقی آنها به همای جان و کمهر که از لرهای ممسنی خریداری میشود تغییر میکند.
 
طایفه کشکولی کوچک:

این طایفه قبلا تیره ای بود بنام اخپلو که بعدها تیره های دیگری از جمله تیره کرمانی به او اضافه میگردد و گسترش پیدا میکند و ابتدا بنام کشکولی کرمانی و بعد تحت عنوان کشکولی کوچک نامیده میشود .. این نامگذاری بخاطر آن است که سران طایفه های کشکولی بزرگ و کوچک و قراچه ای همه از یک خانواده بودند که تجزیه میشوند و رییس طایفه کشکولی کرمانی به هنگام آمارگیری طوایف برای اخذ مالیات نام طایفه خود را کشکولی کوچک معرفی میکند.  

طایفه شش بلوکی :

شش بلوکیها اغلب از تیره های بسیار قدیمی و از همان ترکان عراقی یعنی مهاجران اولیه هستند . این طایفه از پرجمعیت ترین طوایف قشقایی است که در پرورش و نگهداری دام مهارت فراوان دارند.

طایفه عمله :(طایفه ی جعفر بیگی )

جز نیروی محافظ خان و عوامل اجرایی و اداری او به شمار میروند و مستقیما تحت نظر خان اداره میشود . تیره های مختلف طایفه عمله تحت سرپرستی کدخدایی است که مستقیما از خان دستور میگیرد . با وجود این پاره ای از تیره های بزرگ تحت سرپرستی کلانترها هستند که پایگاه آ نها از کلانترهای سایر تیره ها پایینتر نیست.

از طایفه های مختلف ایل قشقایی حدود 40 درصد همچنان بطور کوچ نشینی و نیمه کوچ نشینی زندگی میکنند و بقیه اسکان یافته اند . از تعداد و ترکیب دقیق جمعیت ایل قشقایی اطلاعات مستند و دقیقی در دست نیست ، مشکلی که در برآورد جمعیت این ایل وجود دارد همان است که درباره کل جمعیت عشایری ایران وجود دارد . زیرا اغلب آمارگیریها بر اساس معیارهای متعددی صورت گرفته است و نمیتوان آن را پذیرفت و مورد مقایسه قرار داد تا نوسانات و تغییراتی که در ساخت اجتماعی ایل قسقایی پدید آمده مورد بررسی قرار داده شود.

تیره ها در ایل قشقایی

همانگونه که پیشتر آوردیم هر طایفه ای دارای تعدادی تیره می باشد:


دره شوری 
51 تیره

فارسی مدان: 
25 تیره

کشکولی بزرگ  
47 تیره

کشکولی کوچک 
14تیره

شش بلوکی  
20 تیره

عمله (جعفربیگی ) 
47 تیره


اساس نامگزاری تیره ها:

1)بر اساس نامیا فامیل یا بزرگتر ها یا کدخدایان مثل قاسم لو از نام قاسم و بهمن بیگلو از نام بهمن .

2) بر اساس تعدادتیره ها یا بنکو ها مثل دو قوزلو که از 9 تیره کوچکتر تشکیل شده.

3)بر اساس حرفه و کار مثل عاشق لر که در موسیقی و آهنگر که در حرفه خود استاد بودند.

4)بر اساس اصل و نسب مثل :داود لو که از فرزندان داود و جهانگیر لو که از اولاد جهانگیر .

5)بر اساس وابستگی به شخص بخصوص مثل : بهرام کیخالو وابسته به بهرام و همت علی کیخالو ، وابسته به همت علی .

6)بر اساس منشاء قومی مثل : لَک ، بازمانده ای از لکهای غرب ایران و لر از جانشین لرهای اولیه .

7)بر اساس تکیه بر محل جغرافیایی مثل: موصلو از موصل عراق

8) بر اساس اولین مرکز تمرکز مثل : دره شوری ها در دره شور یا چگینی ها در چگین پیشگوه لرستان .

9) بر اساس نام سران یا پادشاهان که از طوایف مزبور بودند ، مثل ندر لو وابسته به نادر شاه و قجر لو از قاجارها.

منبع: بسیج عشایر

ما امام حسین خراب کن هستیم!!!!!!!

خبرآنلاین پرونده‌ای در روز سوم محرم درباره آسیب‌هایی که احیانا متوجه آیین محرم است را بررسی کرده است.
پرونده روز سوم محرم 1435 برابر 16 آبان 1392 در پنج بخش زیر تقدیم کاربران اندیشه ورز و خردمدار  شده است. این مجموعه تلاشی است برای گسترش اندیشه و معرفت حسینی و حرکت در جهت عقلانیت و درک عبرت‌های عاشورا که امیدواریم مورد توجه‌تان قرار بگیرد.
پیام‌آوران معرفت

استاد شهید مرتضی مطهری/ یک تحریف ماهرانه: می‌گویند اشک بریزید، حسین(ع) گناه شما را می‌بخشد!

استاد مرتضی مطهری در یکی از سخنرانی‌هایش درباره تحریفات مربوط به واقعه عاشورا فریاد می‌زند که ما امام حسین خراب کن هستیم! و از علل آن می‌گوید :

«حسین(ع) می‌گوید من نهضت کردم برای امر به معروف، برای اینکه دین را زنده کنم، برای اینکه با مفاسد مبارزه کنم. نهضت من یک نهضت اصلاحی اسلامی است. ما آمدیم یک چیز دیگری گفتیم و تحریف کردیم.

ما گفتیم حسین یک شرکت بیمه تاسیس کرد، بیمه‌ی گناه. گفت شما را از نظر گناه بیمه کردم. در عوض چه می‌گیرم؟ شما برای من اشک بریزید، من در عوض گناهان شما را جبران می‌کنم، اما شما هرچه می‌خواهید باشید، ابن‌زیاد باشید، عمرسعد باشید. ما می‌گوییم یک ابن‌زیاد در دنیا کم بود، یک عمرسعد در دنیا کم بود، یک سنان‌بن‌انس در دنیا کم بود، یک خولی در دنیا کم بود، امام حسین خواست خولی در دنیا زیاد شود، عمر سعد در دنیا زیاد شود، گفت أیها‌الناس هرچه می‌توانید بد باشید که من بیمه‌ی شما هستم!»

ادامه نوشته

عيد سعیدقربان مبارک باد



عيد قربان كه پس از وقوف در عرفات (مرحله شناخت) و مشعر (محل آگاهي و شعور) و منا (سرزمين آرزوها، رسيدن به عشق) فرا مى رسد، عيد رهايى از تعلقات است.

رهايى از هر آنچه غيرخدايى است. در اين روز حج گزار، اسماعيل وجودش را، يعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنيوى پيدا كرده قربانى مى كند تا سبكبال شود.

صدای پای عید می آید. عید قربان عید پاک ترین عیدها است عید سر سپردگی و بندگی است. عید بر آمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است.

 عید قربان عید نزدیک شدن دلهایی است که به قرب الهی رسیده اند.

 عید قربان عید بر آمدن روزی نو و انسانی نو است.

انتخابات  شورای روستا( البته شهر)، تکرار گذشته یا تحولی مثبت!؟



http://media.jamnews.ir/Original/1391/12/05/IMG21180593.jpg

انتخابات شورای اسلامی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 24 خرداد ماه در سراسر کشور برگزار شد و اهالی شهر و روستای کشور بعد از 6 سال اعضای جدیدی را برای مدیریت بر منابع و فرصت های موجود در منطقه محل سکونت خود انتخاب نمودند. همین موضوع بهانه ای به دست ما داد تا گریزی به نتایج انتخابات شوراها بزنیم. در ابتدا ضمن تبریک به اعضای جدید شورای اسلامی آقایان علی صالحی، اسدالله ابراهیمی، صمد راهی، بهرام جلیلی و روح اله نجفی و آرزوی موفقیت برای این دوستان عزیز، بر خود لازم می دانم قبل از ورود به بحث نتایج انتخابات این موضوع را متذکر شوم که این مقاله قصد توهین به شخص یا گروه خاصی را ندارد و فقط یک نگاه کلی فارغ از هر نوع وابستگی قومی و قبیله ای به مبحث انتخابات دارد.امید است که اعضای شورا با نگاهی منطقی به این مقاله به مانند اعضای قبلی از هرگونه واکنش های احساسی جداً خودداری نمایند. زیرا که اعضای قبلی شورا بعد از انتشار مقاله ای در تاریخ 5 شهریور 1389 در رابطه با عملکرد ضعیف و غیر قابل قبول شورای روستا، هر کدام به نوبه خود واکنش های غیر منطقی و کاملا احساسی از خود نشان دادند و حال بعد از گذشت 3 سال از آن تاریخ هر فرد آگاهی می تواند در رابطه با عملکرد شورای قبلی اظهار نظر کند و عملکرد آن ها را زیر سوال ببرد. به هر صورت مقاله حاضر ضمن آسیب شناسی جریان گزینش انتخابات از سوی مردم راهکارهایی را جهت بهبود عملکرد اعضای شورا پیشنهاد می کند و امید است که با به کار گیری اصول منطقی و علمی و استفاده از تجربیات مدیریتی دیگران فرصت به وجود آمده را غنیمت بشمارند و از آن به نحو احسن استفاده نمایند.(ان شااله)

نتایج انتخابات شورا را که مشاهده می کنیم متوجه یک معضل اساسی و ریشه ای در فرهنگ انتخاباتی شهرستان ممسنی می شویم که در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز به طور بارزی جلوه گری می کند و آن چیزی نیست جزء انتخاب قومی و قبیله ای.انتخابی که نه بر مبنای انتخاب اصلح، نه بر مبنای کارشناس بودن، تجربه گرا بودن و مردم دار بودن بلکه فقط بر مبنای این موضوع است که چه کسی اقوام بیشتری دارد و یا به قول معروف طایفه چه کسی سنگین تر است؟ برهیچ کس پوشیده نیست که انتخابات قومی و قبیله ای چه آسیب های جبران ناپذیری را برای شهر و روستا به همراه دارد؟ آسیب هایی که در سال های پیش افراد برآمده از این جریان متوجه روستا کردند، شاید گناه نابخشودنی باشد که هر کدان از ما در ارتکاب آن سهمی داریم و حال بعد از آن همه مشکلات و مسائل باز در همان وادی قدم گذاشته ایم ولی امیدواریم که نتایج آن نتایج دور قبل نباشد و برآیند کار مطلوب و مفید باشد و افراد انتخاب شده بتوانند آرمان های موکلان خود را پیگیری کنند.آرمان هایی که حال با توجه به شهر شدن بابامنیر(هر چند که در حد اسم باشد) می تواند در خور توجه باشد.ظاهرا افراد انتخاب شده از سوی مردم، هیچ نوع تجربه و آگاهی در زمینه مسائل عمرانی، شهری و مدیریت کلان شهری ندارند و حتی در مورد بعضی از آنها می توان گفت که هیچ تجربه ای در هیچ زمینه ای ندارند. متاسفانه به نظر می رسد دیدگاه اهالی بابامنیر در رابطه با شورا به بر مبنای این ذهنیت است که افراد در بعضی مسائل شخصی دچار مشکل می شوند و شپس با مراجه به شورا و ممهور کردن کاغذ ( و نه نامه!!!!!) خود به مهر شورا مشکلات خود را حل نمایند. حال آنکه با نگاهی دقیق تر به موضوع شورا می توان پی به وظایف خطیر و مهم آن ها برد.متاسفانه حالا که ما خود به این صورت انتخاب می کنیم و به آن صورت عمل می کنیم، گناهی به دیگری نخواهد بود، اگر نتایج مطلوب مورد نظر ما نباشد!!!

حال با همه این اوصاف امیدواریم که بعد از گذشت سال ها ، عملکرد شوراهای جدید به نحوی قابل دفاع باشد که باعث افتخار اهالی شهر( یا روستا) و اعضای شورای شهر باشد. لذا از اعضای جدید شورا خواهشمندیم که تمامی سعی و تلاش خود را راستای آبادانی شهر معطوف نمایند و  از هیچ گونه کوششی دریغ ننمایند. در پایان نیز پیشنهاداتی به منظور ایجاد بهبود در عملکرد شورای شهر  ارائه می گردد. به امید فردایی آباد و سبز

1-استفاده از نظرات منتقدان منصف و رعایت اعتدال در رفتار

2- استفاده از شورای مشورتی نخبگان و تحصیلکردگان

3-به روز بودن در زمینه منابع اطلاعاتی و علوم شهرسازی و معماری(حداقل بی اطلاع از این علوم نباشند)

4- تعیین و انتخاب شهرداری مناسب با توانمندی ها و محدودیت های شهر و نظارت برعملکرد آن

5- ایجاد تفکر درآمد زایی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه  به دلیل عدم وجود جذابیت های اقتصادی

6- چانه زنی هایی اصولی و منطقی در رابطه با جذب اعتبار و بودجه با توجه به محروم بودن و در اولویت قرارگرفتن منطقه

7- تهیه طرح تفصیلی شهر و اجرای دقیق آن

8- ایجاد نظام پیشنهادات شهری به منظور ایجاد مشارکت مردم و نخبگان در برنامه ریزی های شهری

9- شناسایی محل های درآمدی معقول و مناسب برای شهر

تک عکس از باغ های بابامنیر


آسیب‎‌شناسی و چرایی خشونت در انتخابات های ممسنی با حضور نامزدهای مجلس نهم در "نــوربـاران"


 



ما دنبال این نیستیم که قاصر یا مقصری پیدا کنیم تا قصورات و تقصیرات را به گردنش بیندازیم و به دنبال طرح مسائل کلان سیاسی هم در این جلسه نیستیم، هدف از تشکیل جلسه -با توجه به مسائل و قومیت‌هایی که در شهرستان ممسنی هست و بالطبع قوه‌ی عَصَبیَّتِ موجود در شهرستان- تبیین ضرورت گفتمان در جامعه و بالطّبع بالابردن آستانه‌ی تحمل و صبر مردم بر اساس آموزه‌های دینی و ردِّ هر گونه تحمیل و تحمل آرا و عقاید افراطی دیگران و پرهیز از آبرو فروختن و عاطفه خریدن و آتش احساسات برافروختن مردم در جامعه‌ی ممسنی به نحو اولی می‌باشد.
هر چند که در کتاب مقدس ما به مسئله‌ی شعوبیّت و طایفه هم توجه شده ولی این مسئله، فقط و فقط بر اساس شناخت و معرفت انسان‌ها نسبت به همدیگر تعریف شده‌است و برتری و تفاضل هر قومی نسبت به دیگری را تنها در تقوا دانسته‌اند. کسانی که بخواهند با احساسات مردم و تحریک قوه‌ی عَصَبیَّتِ مردم، روشنایی‌ای برای پیداکردن مسیر گم شده‌شان داشته باشند، دقیقاً مثل اشخاصی هستند که راه را گم کرده‌اند و آرزوی صاعقه دارند. صاعقه زودگذر و لحظه‌ای روشن می‌کند ولی خساراتی که صاعقه به بار می‌آورد به مراتب بیشتر از روشنایی است که از آن حاصل می‌شود. ما نظرمان بر این است که در درجه ی اول بفهمیم و نظر دوستان را بدانیم که به عنوان نخبه‌ای از نخبگان شهرستان و یا نماینده‌ای از طیف وسیع نخبگانی که پشت سر داشته‌اند چه نظری بر چگونگی و ریشه‌های خشونت در انتخابات ممسنی و رستم دارند و چه پیش‌بینی‌هایی برای کم کردن بار خشونت در انتخابات داشته و دارند.
آستانه‌ی تحمل ما خیلی پایین بوده و به محض ناآرامی در شهرستان قتل رخ داده‌است، از جریان 8 آذر گرفته تا صندوق ذوالفقار و انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی ممسنی و رستم. یعنی واقعاً ما در شرایط بحرانی و ناآرامی، حتی برای لحظه‌ای کوتاه نتوانسته‌ایم خویشتن‌داری کنیم و این بر این اساس بوده که آتش عَصَبیَّت بیش از حد شعله‌ور است و آنقدر تنور را داغ کرده‌ایم که حتی خود شاطر بسوزد. ما ضرورت تبیین و برنامه ی دوستان حاضر در این جلسه و اهداف، شاخص‌ها و اولویت‌های کاری عزیزان را جویا هستیم. از آنجا که در ممسنی و رستم توقعات مردم این  الزام را به وجودآورده که نمایندگان وقت با مردم دیدار چهره به چهره داشته‌باشند و برخی کاندیداها برای پوشش این کار کاروان های سنگین تبلیغی راه می اندازند که بیشتر به لشکرکشی شباهت داشته و پیامدهای سوئی دارد، چه بایدکرد؟
از آنجا که فلسفه‌ی دموکراسی و مردم‌سالاری دوری از خشونت و پرهیز از دیکته‌ی افکار و عقاید خود بر دیگران است، در این دوره‌ی گذر، چگونه مردم را باید ارشاد کرد و یا با فرهنگ سازی و بسترسازی، جلوی تحمیل عقیده بر دیگران را گرفت تا بتوانیم عقاید افراطی دیگران را نه تحمیل کنیم و نه تحمل؟
رقابت برای عرض اندام، برای ناهمتا و ناهمتراز بودن با بقیه و بالاتر از آنها قرارگرفتن، رقابت برای سردمداری، رقابت برای به دست‌آوردن بهترین‌ها و رقابت برای حاکمیت و قدرت، منحصر به یک سال و دو سال و ده سال و یک کشور و یک ملت خاص نبوده و نیست. رقابت‌های سالم و ناسالم ریشه در اعماق تاریخ بشریت دارد و متعلق به همه‌ی ملت‌ها بوده و هست اما به گواه تاریخ رقابت‌های سالم همواره پسندیده بوده‌اند و رقابت‌های تنش‌زا و خشونت‌طلبانه اگر چه برای بعضی‌ها لذت‌بخش بوده اما این حاکمیت اقتدارگرایانه، توتالیتر و سرنیزه‌ای، پسندِ توده وعوام و   عقلای هیچ جامعه‌ای نبوده‌است. حاکم دیکتاتور مسلک و خشونت‌مآب منفور آن قوم و ملت شده و حکومت کوتاه مدتش خیلی زود مضمحل گردیده‌است. بنابراین ما دیدگاه مبتنی بر خشونت‌طلبی را مطرود و محکوم به نابودی می‌دانیم ...  

باز هم عکس های جدید از بابامنیر








انتشار شماره جدید ماهنامه نورباران

جهت مشاهده عناوین این شماره بر روی لینک زیر کلیک کنید.

http://noorbaran90.mihanblog.com/post/191



نقد سبک زندگی ایران به قلم دکتر محمود سریع القلم

دغدغه پیشرفت و توسعه یافتگی در آثار و آرای دکتر محمود سریع‌القلم برجسته است. اگر مخاطب آشنایی با سیر فکری این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی تهران داشته باشد، درمی‌یابد که دغدغه سریع‌القلم توسعه یافتگی و طرح اصول ثابت آن با مطالعات مقایسه‌ای است.

کتاب‌های «عقلانیت و توسعه یافتگی ایران»، «فرهنگ سیاسی ایران» و «اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار» از جمله آثار وی در واقع این سیر را مورد بررسی قرار می‌دهند. هم‌اکنون کتاب «عقلانیت و توسعه یافتگی ایران» به چاپ نهم و کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار» به چاپ پنجم رسیده است.

سریع‌القلم بر این باور است که توسعه یافتگی از دو بخش کلان تشکیل می‌شود: اصول ثابت و الگوهای گوناگون به تناسب شرایط گوناگون کشور‌ها. کشورهایی مثل آلمان، انگلیس و ژاپن و... از اصول ثابت توسعه یافتگی برخوردارند مانند دولت حداقل، صنعتی شدن، توجه فراگیر به علم و عقلانیت، بخش خصوصی فعال، نظام آموزشی کاربردی، نخبگان ابزاری منسجم، مردم پرکار و مسئولیت پذیر، دولت پاسخگو... ولی الگوهایی که در سال‌ها پرورش و تکامل یافته، متفاوت است.

متن کامل مقاله را در ادامه مطلب مشاهده نمایید( به همه دوستان پیشنهاد میکنم که این مقاله رو تا انتها بخونن)

ادامه نوشته

سری جدید عکس های بابامنیر

با سلام.لازمه یه توضیح کوتاهی در رابطه با این عکسا بدم. این عکسا رو از تو فیسبوک و پروفایل دوستان و هم محلی های عزیز درآوردم.البته از این دوستان خواستیم که با اجازشون این عکسا رو تو وبلاگ درج کنیم.امیدوارم که راضی باشن.






حالا هر کی گفت اینجا کجاست؟


حال و هوای عید پر بارون میزنه به سر آدم!!!ان شاالله عید امسال