5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

بارش برف مناطق زلزله زده آذربایجان را سفید پوش کرد.


بارش برف مناطق زلزله زده آذربایجان را سفید پوش کرد.

ادامه مطلب ...

جواد کاظمیان به تراکتورسازی پیوست

هافبک سابق تیم پرسپولییس تهران دقایقی پیش با عقد قرار داد نیم فصل به تیم تراکتورسازی پیوست.

سایت رسمی


ادامه مطلب ...

سمینار بافته های ایل قشقایی

سمینار بافته های ایل قشقایی

به کوشش مصطفی «یاشار» نامداری

دانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی

زمان: یکشنبه 26 آذر ماه 1391 - ساعت 13 الی 14

مکان: دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - بخش زبان خارجه و الهیات - سالن کنفرانس دکتر شهیدی.

از تمامی قشقاییان و صاحب نظران ایلمان قشقایی و دوستداران این فرهنگ دعوت می نماییم.


مقدمه

ایل قشقایی از بزرگترین ایلات عشایری ایران می‌باشد که دارای تیره‌ها، طوایف و قومیت‌های مختلف می‌باشد از جمله هنرهای این ایل بزرگ دستبافت های زیبایی چون گلیم، گبه و جاجیم است، که در نهایت هنرمندی و زیبایی توسط بانوان توانمند این ایل بافته می‌شود و در طراحی و نقش پردازی آن از نقوش هندسی و نقوشی که بر گرفته از ذهنیت و زندگی ایلیاتی این بانوان می‌باشد، در رنگ پردازی آن همچون اساتید رنگ شناسی رنگ‌ها را به گونه ای بکار می‌برند که هر بیننده ای را متحیر می‌سازد.کار این ایل را در شمار زیباترین دستبافت های قرار دارد به طوری که موزه داران وکلکسیون داران خارجی را مشتاق به خریدن این آثار می‌کند. در این مقاله سعی بر این است به بررسی نقوش قالی قشقایی، گلیم، گبه و جاجیم و... بپردازیم.

ادامه مطلب ...

نماینده ورزقان و خاروانا: برخی از زلزله زدگان به‌خانه‌های نیمه‌مخرو

نماینده ورزقان و خاروانا: 

برخی از زلزله زدگان به‌خانه‌های نیمه‌مخروبه بازگشته اند

جام جم آنلاین: استاندار آذربایجان شرقی می‌گوید که حتی یک نفر از مردم زلزله‌زده این استان در چادرها سکونت ندارند؛ اما نماینده ورزقان که حوزه انتخابیه‌ش بیشترین آسیب را در جریان زلزله دیده‌ است؛ می‌گوید: مردم روستاهای زلزله‌زده از ترس‌ مرگ بر اثر سرمای شدید هوا به خانه‌های نیمه مخروبه و نا امن خود برگشته‌اند و مرگ احتمالی زیر پس‌لرزه‌ها را به مرگ حتمی از سوز سرما ترجیح داده‌اند؛ شاید همین موجب شده استاندار بگوید کسی در چادرها نیست.

"الله وردی دهقان" نماینده مردم ورزقان در گفت و گو با خبرنگار جام‌جم آنلاین با انتقاد از ناعدالتی و بی‌برنامگی در ساخت‌ واحدهای مسکونی و اعطای کانکس به مردم روستاهای زلزله زده، با رد سخنان "احمد علیرضا بیگی" استاندار آذربایجان شرقی، تأکید کرد: هنوز بسیاری از مردم روستاهای زلزله زده، بویژه روستاهایی که از مسیر عبور مسئولان دور هستند، نه صاحب خانه شده‌اند و نه کانکسی برای عبور از زمستان به آنان تعلق گرفته است.نماینده مردم ورزقان با اشاره به سخنان اخیر استاندار آذربایجان شرقی که تأکید کرده بود، هیچ‌کدام از روستاییان زلزله زده در چادرها سکونت ندارند، گفت: استاندار درست می‌گویند که کسی در چادرها نیست، چون مردمی که در چادرها زندگی می‌کنند می‌دانند که اگر این شب‌های سرد را در چادرها بگذرانند حتما از بین خواهند رفت، برای همین به زیر سقف و دیوار ترک خورده خانه‌های نیمه مخروبه یا نیمه ساز خود پناه برده‌اند.

دهقانی با بیان اینکه مردم این روستاها مرگ احتمالی را به مرگ حتمی ترجیح داده‌اند، افزود: ماندن در چادرها و گذراندن شب در آنها یعنی مرگ حتمی، اما برگشتن به خانه‌های نیمه مخروبه و پناه گرفتن زیر سقف‌هایی که معلوم نیست در کدام پس لرزه فرو بریزد یعنی مرگ احتمالی و مردم هم مرگ احتمالی را به مرگ حتمی ترجیح داده و به همان خانه‌های ناامن نیمه خرابه بازگشته‌اند.

جام جم آنلاین

«چراغلی» ورزقان؛ دیگر چراغ ندارد!!

22 آذرماه. چنین روزی در سال 1388 دو کودک دانش آموز 14 و 15 ساله که « مهدی » و « جعفر » نام داشتند، در روستای چئراغلی ورزقان قربانی بهمن برف شدند. آن ها در غیاب فقدان شهربازی مشغول بازی نبودند بلکه داشتند از روستای همسایه ـ روستای شخملو که چون چئراغلی قربانی زلزله 21 مرداد شد ـ و از مدرسه بر می گشتند.

اگر به هر یک از روستاهای قره داغ برویم،‌ سرگذشت و سرنوشت و رویدادهای ریز و درشت چنان دارند که بتوان برای هر یک کتابی نوشت. رویدادهایی که یکی شان برای خبرساز شدن شان کافی است. امروز تصویری از روستاهای « چئراغلی » در سایت اطلاع رسانی « نصرنیوز» دیدم که بر فراز آن نوشته بود «با بارش برف پاییزی و سرد شدن هوا در مناطق زلزله زده ارسباران تعدادی از روستاهای زلزله زده از جمعیت خالی شده اند». و نوشته بود « روستاهای ایشقلو با 41 خانوار، روستای خلف انصار با 50 نفر و روستای چراخلو با 104 خانوار از توابع شهرستان ورزقان از جمعیت خالی شده اند ». چئراغلی هم مثل صدها روستای این منطقه با پدیده ی «‌روستاییان فصلی » آشناست اگر در یکی از همین سرشماری ها و مثل بسیاری از روستاهای منطقه خالی از سکنه اعلام نشده باشد. انگار هیچ خانوار و خانه ای مُهر « دائمی » بر پیشانی نداشتند تا مِهر بازسازی شامل حالشان شود.  

با دیدن تصویر چئراغلی حکایت غریبی در من زنده شد. 22 آذر سال 1388 بود که خبر کشته شدن آن دو دانش آموز در زیر بهمن برف منتشر شد. متأسفانه بازتاب خبری چندانی نداشت مثل برخی رویدادهای مشابه که امروز می شنویم. بالاخره کودک، کودک روستایی بود و آن هم منطقه ی ورزقان! حتی کسی خواستار استعفای مبصر کلاس هم نشد چه برسد به وزیر! آن دو دانش آموز برای تحصیل در دوره ی راهنمایی مجبور بودند هر روز با پای پیاده به روستای همجوار بروند و برگردند. در یک روز برفی و موقع برگشت قربانی بهمن شدند و جان باختند. حالا مگر فرق می کند جان باختن جعفر و مهدی در زیر بهمن برف و فقر و یا در زیر آوار زلزله؟!

روستای « چئراغلی » اما چراغش سوسویی داشت موقع زلزله چون در گزارش های خبری خواندیم که تا « محمد » از تبریز به چئراغلی بیاید، زنش موفق به خارج کردن فرزندشان از زیر آوار نبوده است. پس چراغلی مصداق و نمونه پدیده ی نوظهور به نام «‌ روستاییان فصلی » و در سوی دیگر « قشلاق نشینان شهری» است.

حالا کم کم عمق فاجعه دارد آشکار می شود. فاجعه ای به مراتب بدتر از زلزله. بنیان سوز و ویرانگرتر از زلزله. حالا پرسش از آمار بازسازی و پاسخ مسئولان هر شکل و رنگی که پیدا کند، بالاخره به فرجام و انجامی می رسد. اینجا پرسش جدید و اساسی تری در میان است. به راستی پدیده ی « روستاییان فصلی »‌ آیا شیوه ی جدید معیشت در کشور است؟ کدام غفلت ها و بی تدبیری ها و بی توجهی ها چنین پدیده ای را شکل داده است؟ چه کسانی باید پاسخگوی این موضوع باشند؟ به راستی آیا «‌ روستاییان فصلی » معضلی اجتماعی همچون « حاشیه نشینی»، نیست؟

روستاهای ما روز به روز از جمعیت خالی می شوند و به این روز می افتند و کد رهگیری این همه فروکاست حیات روستایی در قره داغ به عامل « مهاجرت » می رسد. به راستی چرا مردم منطقه، سرزمین آبا و اجدادی شان را ترک می کنند؟ آیا دنبال آن چیزی نیستند که باید در موطن مادری شان می داشتند؟ آیا تمرکزگرایی و رشد نامتوازن در کشور و البته توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات در سطح کشور و استان، عامل این مهاجرت بنیان سوز نبوده است؟ و...

 روستای چئراغلی / زمستان 1388

کلاس دوم ابتدایی / رضا، کنار صندلی خالی پسرعمویش جعفر / 12 دی ماه 1388

جعفر خضوعی

برگرفته از: قاراداغ نیوز

یوسف علی بیگ دومین شاعر پر آوازه قشقایی


یوسف علی بیگ دومین شاعر پر آوازه قشقایی


یوسف علی بیگ دومین نام پر آوازه ی تاریخ شعر غنایی دوره نوین ادبیات قشقایی است. فرم و محتوی را در خدمت می گیرد و با اخذ قوت و الهام از روحیه ایل سرفراز خود لب به سخن می گشاید و در بیان اندیشه و علائق خود به "سلطان"(معشوقه اش ) حرف آخر را اول میزند .

قورخو یوخوم سلطا نیندان خانسندان
الیمی اورمم یار داما نیندان
بی نوا یوسف خسرو قا نیندان
هنوز اق الرن نگاری چومندر

یوسف علی بیگ یا به تلفظ قشقایی ها "حوسوب علی بی"فرزندخسرو بیگ قره قانلو شاعر قشقایی با تلخص شعری "یوسف خسرو"از تیره قره قانلو طایفه دره شوری بوده است تیره ی قره قانلو به دو بخش دره شوری و عمله تقسیم شده اندیوسفعلی بیگ در جوانی میرزا و منشی حاجی باباخان، کلانتر طایفه دره شوری بوده است .عشق ناکام او به سلطان دختری از وابستگان دستگاه کلانتر دره شوری باعث جدایی او از این طایفه و هجرت به طایفه عمله شده است.او زیباترین غزلهای عاشقانه را به یاد این عشق به یادگار گذاشته است.
عشق یوسف علی بیگ یگ عشق زمینی و رئالیستی است و اشعار او جلوه این عشق زمینی و حقیقی است.اشعار او ویژگی خاصی دارد از جمله این که سنت شکن است و همین سنت شکنی او است که او را از وصل یار محروم میکند.
سال تولدش معلوم نیست اما سال وفاتش را بین سالهای 1325_1322هجری قمری حدس می زنند وی در مسافرت به دهاقان فوت کرده است و در قبرستانی درگردنه ی آستانه در مسیر وردشت ، سمیرم به دهاقان مدفون است .

منبع:نشریه قره قاج سال اول شماره دوم

گل ای ساقی! دولدورجام-ی مستانا

دولدور جامی گـؤرم یاردان نه سؤیلر؟

بو غریب ائلکــده ده بو غمــــــخانا دا

گؤرم رنگی لاله زار دان نه ســــؤیلر؟

او یئـــــری کــــــی یار اؤزونـو بزردی

آغ بوغـــــازا لعــــل و مرجان دوزردی

 

ادامه مطلب ...

استاد یعقوب ظروفچی نین تراختور ماهنیسی

تبریزسسی: گونئی آزربایجانین آدلیم صنعتچی سی استاد یعقوب ظروفچی سون زامانلاردا تراختور تیمی حاقدا بیر ماهنی اوخویوب. بو بو گؤزل ماهنی دا استاد ظروفچی تراختورون آزربایجان کیملیگینه دایانماسینی گؤزه ل سؤزلرله ایفا ائدیر.

بو ماهنی نی تبریزسسی دوشرگه سینده ایزله مک اوچون بورایا کلیک ائدین

ادامه مطلب ...

نواختن تار آذربایجانی از طرف یونسکو

نواختن تار آذربایجانی از طرف یونسکو 

به عنوان میراث فرهنگی غیرمادی بشر ثبت شد



تبریز سسی: یونسکو هنر نواختن تار آذربایجانی را به عنوان میراث فرهنگی غیرمادی بشر ثبت کرد.

به گزارش اؤیرنجی سسی و به نقل از خبرگزاری ترند، کنفرانس حفاظت از میراث فرهنگی و غیرمادی بشر از ۳ تا ۷ دسامبر در شهر پاریس فرانسه برگزار خواهد شد.

در این کنفرانس لیست میراث غیرمادی و فرهنگی ارائه شد و هنر نواختن تار آذربایجان به عنوان میراث فرهنگی غیرمادی بشر ثبت شد.

گفتنی است در سالهای پیش هنر موغام آذربایجان، هنر آشیق آذربایجان، عید نوروز و همچنین فرش آذربایجان از طرف جمهوری آذربایجان در لیست میراث بشری یونسکو ثبت شده بودند.

وبلاگ قشقاییهای شاهین شهر


قشقاییهای شاهین شهر در قالب هیئت حضرت ابوالفضل(ع) قشقاییهای شاهین شهر به مدت ده روز در رثای قافله سالار دشت کربلا و یاران باوفایش عزاداری کرده و گریستند.

حضور مؤثر و جدی بزرگواران قشقایی و اظهار ارادت به ساخت مقدس حضرت امام حسین(ع)، نشان از وابستگی افراد ایل قشقایی به دین و مذهب است که در طول تاریخ به منصه ظهور رسیده است. با توجه به اینکه برنامه مذهبی و فرهنگی جدی در پیش داریم از کلیه عزیزان قشقایی در شاهین شهر تقاضامندیم نظرات و پیشنهادات خود را در این سایت اعلام نمایند و در صورت ارائه شماره تلفن با آنها تماس حاصل خواهد شد.

جا دارد از حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا سیدنورالدین حسینی «چشم و چراغ ایل قشقایی» که این جلسات به برکت حضور روحانی ایشان تشکیل شد صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری نموده و از خداوند بزرگ برای آن بزرگوار تقاضای سلامتی و طول عمر باعزت داریم.


وبلاگ قشقاییهای شاهین شهر:http://qashqaei.blogsky.com/

ادامه مطلب ...

در منطقه ورزقان زلزله‌زده‌ای که چادر نشین باشد نداریم

 آقای نیکزاد در یک گفتگوی رادیویی تأکید ‌کردند که "در منطقه ورزقان زلزله‌زده‌ای که چادر نشین باشد نداریم و هر خبرنگاری ادعایی مبنی بر این موضوع دارد بیاید ما بلیط بگیریم برود خودش ببیند." آقای نیکزاد آمارتان غلط است، هنوز هم در ورزقان هستند روستاهایی که مردمش در چادر‌های سفید پارچه‌ای و یا در آغل‌های ساخته شده برای احشام زندگی می‌کنند؛ البته افراد خوشبخت‌تری هم هستند که چادرشان در کنار کانکس‌های بدون پنجره و خانه‌های نیمه تکمیل شده برپاست و لااقل از یک طرف سوز باد استخوان سوز سرمای کوه‌های آذربایجان به چادرهایشان نمی‌خورد.


ادامه مطلب ...