5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

عکس های بازی ملوان تراکتور در رزو سیyasharevil 1389-

عکس های بازی ملوان تراکتور در رزو سیا1yasharevil 1389-11-30 22:53

http://www.pic.iran-forum.ir/images/ixkuflkzvd2chgv7vqq.jpg
http://www.pic.iran-forum.ir/images/lv14recrnzuw6lkhrmgd.jpg


http://www.pic.iran-forum.ir/images/1sp995p4f92bc4mjc9.jpg

http://www.pic.iran-forum.ir/images/zzqm0jk99ihia2oxcxu.jpg


ادامه مطلب ...

تراختور و تاثیر آن بر بازگشت هویت

سایت متحد هواداران- دیروز در برنامه موج فوتبال که از شبکه سهند تبریز روی آنتن رفته بود شاهد چیزهایی بودم که تا به حال اینچنین مرا به فکر نیانداخته بود. در این برنامه محمد نصرتی کاپیتان متعصب تیم تراختور مهمان برنامه بود که از اول برنامه تا آخر دست به تعریف و تمجید از تیم تراختور و هوادارانش و شهر زیبای تبریز و مردم خونگرمش و خوشحالیش از بازی کردن در این تیم و به اوج رسیدن توسط این تیم نمود. در اوایل برنامه مجری برنامه تماسی را با آقای درخشان برقرار کرد و ایشان با زبان شیرین و گویای ترکی و البته با لهجه ای شیرین شروع به صحبت کردن نمود که از این کار وی خوشحال و خرسند گشتم. بعد از این تماس تلفنی کنفرانس مطبوعاتی بازی تراختور و شاهین پخش شد که در این کنفرانس آقای استیلی سرمربی تیم حریف یعنی شاهین بوشهر بخشی از حرفهای خود را به زبان ترکی ایراد کرد که ایشان نیز به تعریف و تمجید از تماشاگران فهیم آذربایجان نمود و حتی خوشحالی خود را از برد تیم تراختور بیان نمود و به تمام هواداران تراختور تبریک گفت. در اواخر برنامه وقتی مجری برنامه از آقای نصرتی درباره تیم تراختور پرسید ومشکلات این تیم، وی در قسمتی از حرفهایش از هواداران گله مند شد که چرا امسال کم به ورزشگاه می آیند و تیم را حمایت نمی کنند و در آخر هم صحنه ای جالب را آفرید. ایشان به ترک بودن مادرش اشاره نمود و چند جمله ای را به ترکی سخن گفت و متاسف بود که نمی توانست به طور کامل و فصیح به ترکی حرف بزند.

 

حال شاید بپرسید که چرا این مطالب را نوشتم. چند سال پیش بود که در یک برنامه ای که آقای خیابانی مجری این برنامه بود ، در قسمتی از برنامه از آقای استیلی خواسته شد که به روی صحنه بیاید و جایزه ای را به خاطر گل زیبایی که به تیم آمریکا زده بود را به خاطر تقدیر و تشکر از وی دریافت نماید. در آن موقع آقای خیابانی از ایشان خواستند چند کلمه ای را به زبان ترکی حرف بزنند که متاسفانه ایشان طفره رفتند و با خنده ای نه چندان جالب اشاره کردند که قادر به صحبت کردن به زبان ترکی نیستند و فقط به "یاشاسین آذربایجان" اکتفا نمودند و صحنه را ترک نمودند. این یک نمونه و مثالی بود که به اصل مطلب برسم.

 

همه ما خاطرمان هست که تا چند سال پیش و با فشارهای دولت و البته ناآگاهی بخش کوچکی از ملتمان صحبت کردن به زبان فارسی در بین بعضی اقشار رواج پیدا کرده بود و حتی از ترک نامیدن خود نیز واهمه داشتند. بعد از سال 85 این مسئله تا مدتی رکود پیدا کرد ولی تنها مختص منطقه آذربایجان بود و بس. بعد از حضور تیم تراختور در لیگ برتر آتش زیر خاکستر آذربایجان شروع به شعله ور شدن گشت. در اوایل فصل زیاد در بین سایر شهرهای غیر ترک صحبتی از تراختور نمی شد ولی هر چه از بازیها می گذشت نام تراختور و آذربایجان ورد زبانها می گشت، تا جایی که دیگر لیگ برتر پارسال را به جرات می توان به نام تراختور و هوادارانش ثبت نمود و حتی در برنامه ای که بازیهای جام باشگاههای اروپا پخش می شد مجری برنامه از آقای صدر ، کارشناس برنامه، در مورد پدیده سال فوتبال دنیا پرسید، وی به قاطع اعلام نمود که تراختور و هوادارانش پدیده امسال فوتبال می باشند. آری تراختور آمد ولی این آمدن با بقیه فرق می کرد. تراختور آمد و با خود خیلی چیزها را به ارمغان آورد. تراختور آمد و باعث شد تا آنان که تا چند سال پیش جرات نداشتند که خود را ترک بنامند، در حالی که ترک بودند حال دنبال شجرنامه می گردند و در پی آن هستند که مبادا نسلشان ترکه و خودشان  خبر ندارند. تا دیروز پاشازاده ها و استیلی ها و درخشان و شفق ها و خیلی های دیگر حتی دوست نداشتند که ملت آن ها را ترک بشناسنـــد ولی حالا دست و پا میزند تا روزنه ای پیدا کنند و سندی در دست گیردند و ترک بودنشان را به اثبات برسانند. دیروز خوانندگان ایرانی ما از خواندن آهنگهای فارسی لذت می بردند ولی چند روز پیش منصور خواننده ای که فقط اسمشان به گوشم خورده بود ادعای ترک بودن می کند و ترانه ترکی می خواند. گلشیفته فراهانی مشهور و معروف است در بین جوانان ایرانی ولی باز برای بیشتر در چشم بودن و مفتخر شدن خود را ترک می نامد. همه و همه به نوعی می خواهند به هویت از دست داده که خود باعث آن بودند دست یابند. تراختور آمد و ترک بودن را به خیلی ها فهماند. تراختور آمد تا با آمدنش جان تازه ای به ملــت بدهد و نشان دهد که ترک بودن لیاقــت می خواهد و بس. بیایید قدر این نعمت بزرگ را بدانیم و از آن به نحو احسنت استفاده کنیم. فرصتی که الان تراختور با هوادارانش فراهم نموده اند بهترین استفاده را از این فرصت نمودن یعنی به هدف والا رسیدن است و آزادی را به ما خواهد داد. حال ما خود را در ایران به اثبات رسانیده ایم و صدای حق خواهیمان به گوش همه رسیده، بیایید این فریاد حق خواهی را به گوش جهانیان نیز برسانیم و آذربایجان را آن طور که لایق نامش هست در دنیا بشناسانیم.

 

یاشاسین آذربایجان

یاشاسین ترک ائلیم

یاشاشین تراختور آذربایجان

Qartal Türk oğlu

برد شیرین در برابر شاهین بوشهر

سایت متحد هواداران- تراختور امروز در بازی با تیم شاهین بوشهر با ارائه یک بازی متوسط بهترین نتیجه ممکن را گرفت. این دیدار که در حضور حدود 30 هزار تماشاگر - در بازی میان هفته البته در اوایل بازی تعداد تماشاگران 15 هزار بود - انجام شد. با درخش جاسم کرار که دو گل این بازی را به ثمر رساند با نتیجه دو بر یک به نفع تراختور به پایان رسید. با این برد تیم تراختور با امتیاز 38 در رده ی چهارم قرار گرفت. تا امیدوارانه به بازیهای بعدی فکر کند. گفتنی است شاهین در دقایق پایانی به دلیل خطای شدید کرمی 10 نفره به بازی ادامه داده بود.

از نکات جالب این دیدار برف سنگین در پیست تارتان سهند بود که در نماهای باز زیبایی خاصی به زمین مسابقه داده بود. در ضمن باز مشکل همیشگی ورود تماشاگران به زمین مسابقه پابرجا بود. که جادارد مسئولان مربوطه این مشکل را هرچه سریعتر حل نمایند. تا شاهد حضور حداکثری هواداران در استادیوم باشیم.

ادامه مطلب ...

شعر کوه سرخ -شاعر:تیمور گردانی

امروز مراسم تشییع

با تسلیت مجدد به علت درگذشت شاعر طنزپرداز ایل قشقایی

 استاد تیمور گردانی به اطلاع کلیه عزیزان میرساند مراسم تشییع

 پیکر پاک ایشان امروز یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ و از ساعت ۱۰ صبح

 از دارالرحمه شیراز به سمت زادگاهش پس کوهک (دره مارون)

 بوده و در همانجا به خاک سپرده می شود


شعر کوه سرخ

شاعر:تیمور گردانی

گزیده ای از شعر کوه سرخ رو از شاعر گرانقدر زنده یاد تیمور گردانی کشکولی واستون اماده کردم

شاعری که همیشه با عشق فراوان شعر میگفتند و حتی در لحظات پایانی زندگیشان هم با سرودن شعر، ایل قشقایی را وداع گفتند

چون من خودم در صحنه مرگ مرحوم گردانی حضور داشتم الان دارم لحظات سختی رو سپری میکنم

از صمیم قلب آرزو میکنیم که وسعت صبر خانواده ی این شاعر عزیز به اندازه ی دریای غمشون باشه

کوه سرخ

دئدیم الله کوه سرخ داغ کُمهر و کاکاندان اوجدادور
امجگلی سوینگ اشکفت طاق بستاندان اوجادور

کوه سرخ پیاگاه لرینگنه داها تفنگ تاقلاماز
گچّه لرینگ پرکلاماز پازانلارینگ باقلاماز

سنه باخنده او گینلر گئنه یادیمه دیشیلار
چاره یوخوم اه چکیرم ایکّی گؤزلرده جوشیلار

 

تیمـور گردانی کشکولی

تیمـور گردانی کشکولی

استاد تیمور گردانی کشکولی (کشکولی بزرگ تیره گردانی-بولوردی) بزرگ مرد و

شاعر طنز پرداز ایل قشقایی دیشب جمعه 22 بهمن 89 ساعت 18:30 در برنامه شب

شعر قشقایی در سالن فرهنگیان شیراز دار فانی را وداع گفت

دیشب قرار بود جشنواره موسیقی قشقایی در همین سالن برگزار بشه ولی با

توجه به اینکه شنبه شهادت امام حسن عسگری (ع) بود اجرای موسیقی لغو شد

و این برنامه فقط به شعر خوانی شعرا و سخنرانی مسوولین اختصاص یافت

جزئیات بیشتر از چگونگی مرگ استاد گردانی:

در شروع برنامه اقای منصور شامحمدی شعر خودشون رو قرائت کردند و بعد از

ایشون استاد تیمور گردانی ابتدا شعر طنز "یالان" رو خوندند که خیلی هم مورد

استقبال مردم قرار گرفت و با اسرار اونا قرار شد که ایشون یه شعر دیگه بخونن

استاد گردانی شعری تحت عنوان "یارانه" که در قالب طنز بود رو خوندند و پس از

خاتمه شعر در حین ترک تریبون و رفتن به جایگاه بودند که به زمین افتادند

خیلی ها سعی کردند به طرق مختلف به ایشون کمک کنند ولی دیگه خیلی دیر

شده بود و نمیشد با تقدیر جنگید

مدیر "بزرگترین آرشیو موسیقی قشقایی" درگذشت این شاعر بزرگ را به همه

بازماندگان به ویژه همسر محترمه و فرزندان ان مرحوم تسلیت گفته و رحمت و

مغفرت الهی را یرای وی مسالت می کند.


روحش شاد و یادش گرامی باد


http://shahrambadri.titrblog.com/post239.php

درد دلی با هوادارن آزربایجان

حاق سئل گیبی دریایه آخیب یول تاپاجاقدیر          


داش آتماقیلا کیمسه اونو دونده ره بیلمز


دونیادا قارانلیقلار اگر بیرله شه با هم                     


بیر خیرداجا شمعین ایشیقین سوندوره بیلمز


TractorFansPortal.Com. تا آنجا که یادم هست و در ورزشگاهها حضور داشتم هر تیمی که به تبریز می آمد با قدرت در میدان حاضر می شد انگار یک بازی بین المللی بود. حتی این را در روی سکوها هم می شد به وضوح دید. سال هایی که هنوز صحبتی از لیگ برتر نبود و آزادگان لیگ معتبر ایران بود بهترین عنوان برای یک تیم شهرستانی همان بهترین تیم شهرستانی شدن بود که با افتخار از آن یاد می کردند. بعد از تغییر نام آن به لیگ برتر، بیشتر چیزها تغییر یافت و دیگر قهــرمانی ها هم از دست پایتخت نشینان خارج شد. اصفهان و خوزستان هم قهرمان شدند. در آن زمان ما در لیگ ازادگان با تیم های نه چندان مطرح بازی می کردیم ولی باز سکوها شور و شوق همیشگی را داشت. هر چه بر تعداد تماشاگران در ورزشگاه افزوده می شد احساس نیاز را نیز بیشتر نشان می داد. آخرین باری که همگی متحد شده بودیم که حسرت لیگ برتر را از بین ببریم بازی با شیرین فراز بود که ورزشگاه مملو از تماشاگر با پرچم های سرخ رنگ بود که در نوع خود بی نظیر بود ولی چه کنیم که دست ما باز از لیگ برتر دور ماند. این حس باعث شد تا سال بعد از همان شروع شعار ما لیگ برتر را می خواهیم و سلام لیگ برتر را سر دهیم. همه و همه می آمدند و از لیگ برتر سخن می گفتند. آنچه می بایست اتفاق بیافتد به وقوع پیوست و تراختور و آزربایجان در لیگ سهمیه به خود دیدند. دست همه ی شما درد نکند. سال اول را همگی در کنار هم رکوردها را شکستیم. ما قهرمان لیگ برتر شدیم ولی جام نگرفتیم. سایر تیم ها امتیاز جمــع کردند و ما افتخار و رکورد. اولیــن رکورد تاریخــی را ما زدیم جایی که ورزشگاه آزادی را با پرچم های سرخ رنگ که نماد همبستگی در بین ملت آزربایجان بود را سرختر کردیم. همه و همه بودند. دیگر اردبیل و اورمو و زنگان و کرج و ساوه و تهران و ... نداشتیم. همه در کنار هم بودیم و با نام آزربایجان و با شعار یاشاسین آزربایجان. این رکوردها و همبستگی خیلی چیزها را به ما داد و خیلی چیزها را بر ما باعث شد. این حضور برنامه های دشمنان آزربایجان را به هم ریخت و برای سال آینده از قبل طرح و برنامه گذاشتند. نــمی خواهم از مشکلاتی که در این چند ماهه برای ما فراهم آورده اند چیزی بنویسیم چرا که همه ما ناظر و شاهد بودیم و هستیم.

می دانم که تا به حال فقط یک بار روز جمعه آن هم در روزی که همه سرشان به عید فطر و دید و بازدید مشغول بود در تبریز تراختور بازی کرد، می دانم همه بازیها وسط ظهر برگزار شده، می دانم که سرویس های اتوبوس رانی اصلاً در کار نبودند و نیستند، می دانم که ماموران محترم امنیتی در هر بازی چندین نفر را به دلایل نا معلوم دستگیر می نمایند و تهدید می کنند، می دانم در بین خودمان و از جنس خودمان برایمان دشمن آفریده اند و سعی در بر هم زدن اتحاد ما هستند، می دانم که این همه سنگ اندازی ها برای بر هـــم زدن اتحاد من و تو است تا نگذارند در کنار هم ما شویم. می دانم و می دانی و می دانند ولی ...

آیا این همه مسائلی که در بالا ذکر شده تنها برای امسال اتفاق افتاد؟ آیا مگر ما این همه بی حرمتی را در 8 سال حضور در لیگ یک ندیده بودیم؟ مگر غیر از این است که دشمنان آزربایجان همیشه و همه جا سعی در بر هم زدن اتحاد ما هستند پس چرا ما با آنها و برای آنها تلاش کنیم. چرا با عدم حضورمان دلگرمی را به آنها و پیروزی را بر آنها هدیه کنیم؟ یادتان هست بازی با سرخپوشان دلوار افزار را که در روز 7 اسفند که مصادف بود با فاجعه خوجالی، امنیت استان از ترس اینکه اعتراضی بعد از بازی صورت گیرد  بدون دلیل و آگهی و تبلیغ رسانه ای یک ساعت بازی را زودتر برگزار کردند،حتی خود من در آن بازی در ساعت 2 یعنی بعد نیمه اول به ورزشگاه رسیدم و بعد از بازی هم چندین نفر را به دلایل نامعلوم دستگیر کردند. مگر یادتان رفته که بازی تراختور با همای تهران را از زنجان به رشت و کرج و تهران و در آخر روانه اصفهان کردند و سر تراختور را آنجا بریدند. مگر بازی شیرین فراز یادتان رفته که چطور ما را اسیر سیاستهای فاشیستی نمودند. ولی ما چه کار کردیم؟ ما ایستادیم و مبارزه کردیم و خواستیم و توانستیم.

حال سوالی که دارم این است که آیا این همه مشقت و رنج فقط  برای حضور در لیگ برتر بود؟ آیا فقط حضور یکساله ما را سیراب کرد؟ این همه شعار و فریاد فقط برای یکسال بود؟ خسته شدید و دیگر نای فریاد زدن یاشاسین آزربایجان را ندارید؟ ارضا شدید یا به خواسته هایتان رسیدید که دیگر فریاد آزربایجان وار اولسون ایستمین کور اولسون را سر نمی دهید. چطور شد؟ چرا این چنین شد؟ چرا شعارهای آزربایجان یوردوموز تراختور بوز قوردوموز دیگر به گوش نمی رسد؟ پارسال در سرویس های مدرسه و کودکستان ها این شعارها به گوش می رسید چرا که در ورزشگاه سهند تبریز شنیده می شد ولی امسال خبری نیست چون دیگر در سهند تبریز شعار داده نمی شود، چون دیگر کسی نیست که این شعارها را بدهد. همه مشغول کار خود هستند. یکی از توجیهات دانشگاه و درس سخن می گوید دیگری از مشغله کاری و آن یکی از ترس ماموران و این یکی از سردی هوا و بی حوصلی می گوید. چندی پیش نوشته ای در سایت ها ی ورزشی بود که حمیر رضا صدر در آن از تیفوسی های تماشاگران الاهلی مصر نوشته بود که الان در مملکت خود سرنوشت ساز شده اند و در صف اول مبارزات قرار دارند. بعد از خواندن این مطلب به یاد سالهای گذشته افتادم که چه کارها که نکردیم ولی حیف که تداوم نیافت و دیگر آن شور و شوق در بین ملت نیست. دیگر کسی از تراختور و آزربایجان و حق و حق طلبی نمی نویسد و نمی گوید. دیگری خبری از شور و حضور و پدیدهنیست.

سخن را کوتاه کنم>دوستان و هواداران فهیم آزربایجان دیگر چیزی به آخر فصل نمانده و تراختور در جایگاهی قرار دارد که بیش از پیش به ما احتیاج دارد. بیایید یک بار دیگر هم که شده اتحاد و همبستگی را در بین هم بوجود آوریم و با حضور در ورزشگاه و پر نمودن آن صدای آزربایجان و فریاد یاشاسین آزربایجان را سر دهیم و گوش فلک را کر کنیم. بیاید زحمت این چند هفته را به جان بخریم و با حضورمان به آنچه که لایق آن هستیم برسیم. امروز بیشتر از قبل ما نیاز به همدلی  و همفکری و همبستگی داریم. این بار نه به خاطر خود بلکه به خاطر نام آزربایجان و دینی که به وطنمان داریم بیایم و با هم باشیم و قدرتمان را بر رخ دیگران بکشیم.

" آزادلیق چوره ک دئیل آما چوره کده ن اول دیر         آزدالیق چوره کی قازانان ال دیر"

پس بیا تا من و تو با هم  ما شویم و ماها را درست کنیم و برای آزادی بجنگیم.

یاشاسین آزربایجان

یاشاسین تراختور

یاشاسین آزربایجان تیملری

Qartal Türk oğlu

ادامه مطلب ...

تیمور گردانی در گذشت

قشقاییلار یاسا باتدیگ

تیمور گردانی شاعر طنز پرداز بزرگ ایل ، در برنامه شعر و موسیقی قشقایی در سالن فرهنگیان شیراز ، ابتدا شعری به نام یالان قرائت می کنند ، پس از استقبال قشقایی های حاضر در سالن واصرار آنها شعر طنز دیگری به نام یارانه قرائت می کنند ، پس از قرائت این شعر در حین ترک تریبون تعادل خود را از دست داده و دار فانی را وداع می گویند.

تانری بو بؤیوگ کیشی رحمت ادسین، بوتون قشقاییلارا چخ تر هونر قیسمتینده ایشلین دوستلاروموزا تسلیت دیرم.

بیر شعر تیمور گردانیدان

متی عمه قربان اولم خطییه...سقلییه سوره ده عورتییه...
کشکورله یغشه ارد و دممه...واره یانله قربان اولگ عممه...
بیز زوقیینن اولیرگ پخ پتی...نیچی سنیی خطیی اوله خط خطی...
تا کنییه گدموب تیکانله هله...سنه بیزه بیردن بیر پیغام یوله...
اروادیکه عممه تفنگ اتب...قرخ بش ایلده بهیگ یوخییه یاتب...
ا قرنیی پیمانسه که دوله ...هفت برم یاللره محیط زیست اوله...
عمه جانم سن گدیی هارده قالیی...شورادن سهامه عدالت الدیی..
ثبت احوالیی احوالنه بیلدیی..رنگه اصلی کارت ملیده الدیی..
بسکه گزلدیگ اولدیگ کرو کچل...غیبت بسده از جانییه داها گل...
یولده بیردن اوغردیی بیر نفره...تیمور سلامنه یترد ظفره...

 االله رحمتینه گدمگدن ایلری:

 

 

 

 

 

 

 مردم نگران و دلواپس شاعرشان 

http://qashqaitribe.blogsky.com/1389/11/23/post-32/
http://qashqay.blogfa.com/

بوتون قشقایی ائلیمیزه
بویوگ مصیبتی تسلیت دیرم
/الله بو  بویوگ کیشی رحمت ادسین/

محرومیت کرار جاسم بخشیده شد

Azarbaijan Sport - کرار جاسم بازیکن عراقی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز که به خاط مسائل پیش آمده در بازی با پیروزی با محرومیت 6 جلسه ای روبرو شده بود که 5 جلسه این محرومیت به خاطر حکم کمیته انظباطی و یک جلسه محرومیت نیز به خاطر کارت قرمزاخذ شده در این دیدار بوده است مورد بخشش کمیته انظباطی فدارسیون فوتبال قرار گرفت.
مجتبی شریفی رئیس کمیته انضباطی فوتبال از بخشش کلیه محرومیت‌های اهالی فوتبال و فوتسال به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد.
مجتبی شریفی ‌اظهار داشت: به مناسبت فرا رسیدن 22 بهمن و با توجه به درخواست‌های فراوانی که باشگاه‌ها از کمیته انضباطی به منظور عفو محرومیت‌ها داشتند کلیه محرومیت‌ها تا دو جلسه مورد بخشش قرار گرفته و این عفو و بخشش در تمام رده‌های فوتبال و فوتسال اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: سازمان لیگ، کمیته مسابقات فوتبال و کمیته مسابقات فوتسال و سایر کمیته‌های برگزاری مکلفند بخشودگی اعلام شده را در خصوص محرومیت بازیکنان، مربیان و سایر دست‌اندرکاران فوتبال اعمال نمایند.
کرار جاسم که 4 جلسه از محرومیت خود را سپری کرده بود و 2 جلسه از محرومیتش باقی مانده بود با توجه به بخشش 2 جلسه ای محرومیت تمام بازیکنان خاطی این بازیکن نیز محرومیتش به اتمام رسید و با این حساب می تواند تراکتور را در دیدار با شاهین بوشهر یاری کند.

MI TV و توهینی بزرگ تر از روزنامه ایران

MI TV و توهینی بزرگ تر از روزنامه ایران

a_MOHAJER_INTERNATIONAL_TELEVISION.jpg

 

امروز در ساعت پانزده و سی دقیقه با پخش برنامه ای از گروه هنری تصویر سازان بدترین توهین های ممکنه را در قالب طنز به ترکی زبانان ارائه نمود.

در بخشی از این برنامه که تحت عنوان " بحث و گفتگو و..." بود ، بازیگری با لهجه ترکی دارای سر و وضع نا مناسب همچون پیژامه قهوه ای ، جوراب پاره ، کراوات ، کت و ریش و سبیل نامناسب با  عنوان دکتر سلامت به ایفای نقش پرداخت.

وی در این نقش از تکیه کلام ها و واژگان نامناسب به طنازی پرداخت ! وی که نوع نشستن خود را هم بلد نبود بارها از طرف مجری فارسی زبان در قالب طنز مورد توهین قرار گرفت ! همچنین "دکتر سلامت" بارها با عنوان من گشنه هستم و به من غذا دهید بدترین نوع حرکات را از خود به نمایش گذاشت !

در بخش دیگری از این نمایش "دکتر سلامت" دست خود را لای انگشتان و ناخن های پای خود که از جوراب پاره به بیرون زده بود ، کرده و عنوان می کرد که من گشنه هستم در این حین مجری فارسی زبان برنامه با لحنی ایهام دار گفت : تا غذای آقای دکتر سرد و از دهن نیفتاده بگین به آقای دکتر غذا بیاورند.

آنچه جای سوال دارد این است که آیا اینان از حادثه روزنامه ایران درس نگرفته اند؟ تا کی ملت شهید پرور آذربایجان باید شاهد این برنامه ها باشد؟ مگر در طنز حتما باید لهجه یا قومیتی را به مسخره گرفت تا مردم را به خنده در آورد؟

چرا این طنز پردازان از شخصیت های جهانی همچون مستر بین و چارلی چاپلین الگو برداری نمی کنند و همواره توهین به قومیت ها را در برنامه خود قرار داده اند؟به راستی آیا دیده اید مستر بین و چارلی چاپلین به قومیت ها و نژاد ها و لهجه ها و زبان ها توهین کنند؟مثلا به سیاه پوستان توهین کنند؟!!!

آیا وقت آن نرسیده به شدت با عوامل تفرقه انداز و نژاد پرست مقابله کرد؟یقینا این نوع حرکت ها در خاطر ملت آذربایجان ثبت شده و می شود ، اگر دولت ایران بر پخش این نوع نمایش ها سکوت کند ، نشان از رضایت آنان از پخش این نوع برنامه هاست.

مقام معظم رهبری نیز اخیراً طی فتوایی توهین به قومیت ها را حرام اعلام کرده است ، چرا عوامل اجرایی کشور به مقابله با این برنامه ها نمی پردازند؟بهتر است از تاریخ درس بگیرند تا دچار تکرار تاریخ نشوند.

شایان ذکر است MI TV در تهران دفتر نمایندگی داشته و بصورت قانونی مشغول به فعالیت می باشد ، همچنین گروه هنری تصویر سازان یک گروه ایرانی می باشد آدرس وب سایت این گروه  : http://www.tasvirsazan.com/ می باشد.

ادامه مطلب ...