5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

دستبافته‌های عشایر قشقایی در سعدآباد به نمایش درآمد

دستبافته‌های عشایر قشقایی در سعدآباد به نمایش درآمد



89/4/22 - میراث تورک
    
    آثار یکی از هنرمندان استان فارس (استان قشقایی) در پنجمین جشنواره فرش و قالی های نفیس ایرانی به نمایش گذاشته شد.
    
    معاون صنایع‌دستی استان فارس(استان قشقایی) با بیان این مطلب گفت: بهنام محمدی کشکولی هنرمندی است که هم اکنون تولیدات خود را در این جشنواره به نمایش در آورده است.
    
    حبیب شهبازی ادامه داد: این هنرمند در بافت فرش دستباف و سایر دستبافته‌های عشایر قشقایی استان فارس(استان قشقایی) مهارت دارد.
    
    وی تصریح کرد: این جشنواره با هدف ارائه هنر صنعت ارزنده ایرانی برگزار شده و بازدید از جشنواره فرش و قالی‌های نفیس ایرانی و عشایری برای عموم آزاد است.
    
    معاون صنایع‌دستی استان فارس تأکید کرد: علاقه‌مندان به هنر صنعت اصیل فرش می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از تاریخ 15 تا 25 تیرماه به مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.
    
    به گفته این مقام مسئول پنجمین جشنواره فرش و قالی‌های نفیس ایرانی در موزه نگارستان مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شده است. ادامه مطلب ...

نخستین دوره مسابقات ورزشی روستاها و عشایر قشقایی در سمیرم برگزار شد.


 افزون بر 400 ورزشکار مرد و زن در رشته های قیقاچ (سوارکاری با اسب و تیراندازی)، اسب دوانی، دارپلان، کشتی محلی و ورزشهای سه گانه و پنج گانه در این دوره به رقابت پرداختند.

سرپرست اداره تربیت بدنی سمیرم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: موقعیت گردشگری سمیرم و وجود بیش از پنج هزار خانوار قشقایی با جمعیتی بالغ بر 32 هزار نفر، موجب شد تا مسوولان این منطقه را برای میزبانی برگزاری این دوره از مسابقات انتخاب کنند.

شهرستان سمیرم با 75 هزار جمعیت ثابت و 32 هزار جمعیت قشقایی بعنوان بزرگترین ییلاق عشایری کشور در 160 کیلومتری جنوبی اصفهان قرار دارد.
 
 

انجمن دانشجویان قشقایی دانشگاه شیراز

http://elkamez.blogfa.com/post-23.aspx

منبع :خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 1180585

گلیم بافی ایل قشقایی ماندگار شد

با تولید مستند آموزشی؛
گلیم بافی ایل قشقایی ماندگار شد
استان: فارس (استان قشقایی)

معاون صنایع‌دستی استان فارس (استان قشقایی) از اتمام ساخت فیلم مستند آموزشی گلیم بافی در این استان خبر داد.

حبیب شهبازی در گفتگو با میراث آریا(CHTN)، با بیان این مطلب گفت: ساخت این مستند آموزشی 40 دقیقه‌ای بیش از یک سال به طول انجامیده است.

معاون صنایع‌دستی استان فارس افزود: امروزه گلیم قشقایی استان فارس در مناطق مختلف این استان بافته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تنها در سه شهرستان بافت این گلیم مشاهده می‌شد، تصریح کرد: با آموزش‌هایی که معاونت صنایع‌دستی استان فارس
(استان قشقایی) در تمامی شهرستان‌های این استان برگزار کرده اکنون گلیم قشقایی در بسیاری از شهرستان‌ها تولید می شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه گلیم استان فارس
(استان قشقایی) از شهرت جهانی برخوردار است، ادامه داد: در این گلیم‌ها بیشتر از رنگ‌های طبیعی و گیاهی استفاده می‌شود.

معاون صنایع‌دستی استان فارس
(استان قشقایی) اضافه کرد: این فیلم با هدف توسعه و ترویج بیشتر گلیم قشقایی ساخته شده است.

به گفته شهبازی از این فیلم می‌توان برای آموزش مجازی استفاده کرد ضمن اینکه ساخت این فیلم به ماندگاری گلیم قشقایی در سال‌های آتی کمک شایانی میکند.

وی یادآور شد: این فیلم در مناطق روستایی و عشایری تصویر برداری شده است تا زنان این قشر از جامعه از هنر خود در راستای رونق اقتصاد خانواده‌شان بهره گیرند.

معاون صنایع‌دستی استان فارس (استان قشقایی)در پایان خاطر نشان کرد: این مستند آموزشی قرار است بر روی سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس
(استان قشقایی) قرار گیرد.


http://www.chtn.ir/WebForms/Fa/News/NewsInfo.aspx?ID=50322

به همت پروین بهمنی آوازهای قشقایی منتشر شد

به همت پروین بهمنی
آوازهای قشقایی منتشر شد
مجموعه ای از موسیقی و آواز های قشقایی به همت پروین بهمنی از سوی انتشارات ماهور روانه بازار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران این مجموعه شامل آوازهاى قشقایى است که توسط محمدحسین کیانى (آواز)، هادى نکیسا، حبیب‏اللَّه گرگین‏پور (سه‏تار) و فرود گرگین‏پور (ویلن) اجرا شده است. محمدحسین کیانى سرآمد آوازخوانان بنامِ قشقایى است. استاد هادى نکیسا و حبیب‏اللَّه گرگین‏پور از اساتید بنامِ سه‏تارِ قشقایى هستند.
دلیل ورود ویلن به این موسیقى به دوره‏ى پهلوى برمى‏گردد. تعدادى از عاشیق‏ها و دیگر نوازندگان ایل را در زمان حکومت رضاشاه پهلوى براى آموختن علم روزِ موسیقى به تهران فرستادند و آنها با این ساز در آنجا آشنا شدند.
موسیقى در ایل قشقایى در قالب سه کارگان (رپرتوآر) مختلف - موسیقى عاشیق‏ها، موسیقى چنگى‏ها و موسیقى ساربان‏ها (دارغاها) - اجرا مى‏شود. این موسیقى، همچون زبان و دیگر شاخص‏هاى فرهنگى آن، از موسیقى و فرهنگ دیگر کوچک‏گردها و یکجانشین‏ها متفاوت است.
در یک تعریف ساده مى‏توان همه‏ى مردم ایل را آوازخوان دانست؛ به‏طورى‏که در همه‏ى مراسم و در روزمرگى زندگى بهترین و لذت‏بخش‏ترین سرگرمى براى کوچک و بزرگ و در هر سنى آوازخواندن است. ریشه‏هاى اصلى مقام‏هاى آوازى را مى‏توان در هر سه کارگان موسیقى ایل جستجو کرد.

دغدغه ی هواداران ! حضور در تهران یا تبریز ؟

نظر به قرعه کشی جهت دار روز گذشته ی سازمان لیگ ، و حضور دو تیم از آذربایجان در این دوره و همزمانی روز بازیها ی تراختور و بلدیه اسپور بر حسب ضرورت بحث این هفته را به این مهم تخصیص دادیم .

 


 

دغدغه ی هواداران ! حضور در تهران یا تبریز ؟

کمتر کسی فکر می کرد قرعه کشی مسابقات لیگ برتر و به دنبال آن مشخص شدن وضع بازیها،  تا این حد باعث دغدغه هواداران تیمهای تراکتور و شهرداری شود. سوالی که خیلی  از هواداران از خود می پرسند حضور در تهران و حمایت از تیم محبوب آذربایجان یعنی تراکتور و یا حضور در تبریز و حمایت از تیم تازه به لیگ برتر آمده شهرداری می باشد. با اینکه جواب این سوال چندان سخت به نظر نمی آید، اما هواداران سعی می کنند با احتیاط به این سوال پاسخ دهند. اکثریت هواداران حضور در تهران را مناسب تر از گزینه دیگر می دانند؛ این عده معتقد می باشند که اولا تیم تراکتور نماینده اول آذربایجان است و محبوبیتی بسیار بیشتر از شهرداری دارد . این عده معتقدند که حضور در ورزشگاه آزادی می تواند ، بار دیگر پرهوادارتر بودن تیم تراکتور را به رخ هواداران پرسپولیس بکشد و نشان دهد که امسال هم هیچ تیمی نمی توانند همانند تراکتور محبوب و پرهوادار باشد. همچنین کری و رقابتی که از سالها قبل بین فوتبال تبریز و تهران بوده دلیل دیگری برای حضور در ورزشگاه آزادی می باشد. اما حضور هواداران در ورزشگاه یادگار در تبریز هم از طرفی حائز اهمیت می باشد. به طبع به علت حضور شهرداری بعد از سالها در لیگ برتر بارقه یی از امید را بین هواداران بوجود آورده و آنان را امیدوار به آینده فوتبال تبریز کرده است. باید به خاطر داشت که یکی از نکات برجسته بازیهای خانگی فصل قبل تراکتور عدم حضور تماشاگران سایر تیمها در ورزشگاه یادگار به خصوص در بازی با پرسپولیس می باشد و حضور حداکثری در تهران این شائبه را به وجود می آورد که اگر ورزشگاه یادگار به وسیله ی هواداران شهرداری پر نشود باعث حضور تماشاگران استقلال در ورزشگاه خواهد شد. در این میان به نکته ای که باید دقت کرد این است که دربازیهای فصل قبل تراکتور که در شهر تهران انجام شد،همه ی تماشاگران طرفدار تراکتور صرفا از شهرهای آذربایجان نرفته بودند، بلکه درصد زیادی از آنها ترکهای مقیم شهر تهران و اطراف تهران بودند. پس با این حساب می تواند گفت که می توان باری دیگر ورزشگاه آزادی را به تسخیر در آورد و همانند بازی برگشت با استقلال برگ زرینی در دفتر خاطرات فوتبال کشور به نام هواداران تراکتور ثبت کرد. البته بی شک هوادارانی هم خواهند بود که به هر دلیل نخواهند توانست خود را به تهران رسانده و در بازی هفته ی اول تراکتور با پرسپولیس در ورزشگاه آزادی حضور یابند،که به طبع انتظار از این هواداران حضور در ورزشگاه یادگار و حمایت از دیگر تیم دیار آذربایجان، شهرداری می باشد.

حال با این شرایط تصمیم گیری بر عهده تک تک هواداران است، تا دلایل خود را گفته و حضور در تهران و یا تبریز را مشخص کنند.خرد جمعی که همیشه هواداران تراکتور و شهرداری داشته اند باعث موفقیت این تیم ها تاکنون شده است و امروز هم یکبار دیگر تراکتور و شهرداری به آن نیاز دارد.
تصمیم با شماست تهران یا تبریز؟

فرزاد

http://www.trakhtorfans.com/component/content/article/784--16.html#JOSC_TOP

گزینه ملاحی به عنوان مدیر عامل باشگاه کاملا منتفی است

سرپرست باشگاه تراکتورسازی تبریز:
گزینه ملاحی به عنوان مدیر عامل باشگاه کاملا منتفی است  

سرپرست باشگاه تراکتورسازی تبریز از منتفی بودن مدیرعاملی "کریم ملاحی" در این باشگاه خبر داد.   
"جمشید خطیبی"  بدون ذکر نام دیگر گزینه های مدیرعاملی باشگاه، افزود: در جلسه ای که امروز و یا فردا و به همین منظور برگزار خواهد شد هیات مدیره باشگاه تعیین خواهد شد و این هیات مدیره از بین گزینه های معلوم، یک نفر را انتخاب و به عنوان مدیرعامل معرفی خواهد کرد.
وی در خصوص مدیرعاملی "کریم ملاحی" در این باشگاه افزود: این گزینه به کلی منتفی است و گزینه های دیگری مد نظر هستند که پس از نهایی شدن، به اطلاع عموم خواهد رسید.
وی در خصوص لئوناردو پیمنتا بازیکن برزیلی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز کهئ اواسط فصل پیش، به صورت قرضی به تیم بوتافوگو برزیل پیوست، گفت: این بازیکن مشکل پاسپورت داشته و پس از برطرف شدن آن و در روزهای آتی در ترکیه به تیم ملحق خواهد شد.
تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز برای برپایی اردوی آمادگی 10 روزه در ترکیه حضور دارد و در این کشور چند دیدار تدارکاتی با تیم های ترکیه ای و حاضر در اردو برگزار خواهد کرد.


آیاز: هرچند می توان در موارد بخصوصی بر غیربومی بودن تعداد زیادی از بازیکنان و یا مربی تیم مهر تایید زد، ولی هواداران نمی توانند وجود مدیرعامل و یا مسئولان اجرایی غیربومی که لاجرم تعهد و تعصبی به تیم و هواداران را نخواهند داشت را در تراختور تحمل نمایند. مدیرعامل تراختور باید در کنار داشتن توان و شایستگی مدیریتی همچنین باید متعصب به تیم و آذربایجان نیز باشد. کسانی که فکر می کنند می توانند امواج خروشان آذربایجانی ها را تحت کنترل خود در آورند و از قدرت سهمگین این امواج کاخ برانداز سو استفاده کنند در خوابی ابلهانه به سر می برند.

 اولدو وار - دوندو یوخ!

http://traktorfans.blogfa.com/post-385.aspx

عزم تراختورچی ها برای تسخیر تهران/ پیش به سوی آزادی

عزم تراختورچی ها برای تسخیر تهران/ پیش به سوی آزادی

البته تهران ائله تورکلرین تسخیرینده دیر


از گوشه و کنار تبریز خبر می رسد با اعلام برنامه هفته های اولیه مسابقات لیگ برتر، هواداران تراختور در نظر دارند تیم خود را در تهران تنها نگذارند.

در حال حاضر حرکتهای خودجوشی به چشم می خورد که حاکی از برنامه ریزی محفل های هواداری تراختور برای حضور در آزادی و حمایت تیمشان در تهران است. روز ۵ مرداد و نیمه شعبان روزی خواهد بود که آذربایجانی ها رنگ سرخ تراکتوری را در تهران جولان خواهند داد. قطعا تعطیل بودن این روز بر میزان استقبال تماشاگران از این بازی خواهد افزود.

ایجاد موج اطلاع رسانی و تبلیغ زمان و مکان بازی تراختور و پس پس وظیفه هر هوادار


http://traktorfans.blogfa.com/post-386.aspx

قورآن-ی-کریم قاشقایی توٚرکجه سینده منظوم چه وریم

قورآن-ی-کریم قاشقایی توٚرکجه سینده منظوم چه وریم 


                                                 بیرایمکی بؤلوٚم 

Quran-ı-Kerim

Qaşqayı Türkcesinde Menzum Çevrim

Birimki Bölüm


یارادان      تاری        آد ینان            باغیشلایان    مهربان دیر

                  [اوکی اه ورن تؤردمیش دیر             هر  نه واردیر یارادان دیر ]

Yaradan Tarı Adıynan           bağışlayan Mihrebandır

[o ki Evren Töretmiştir         Her ne vardır yaradandır]

قورآن-ی-کریم چه وریمی  دوقوزایمکی قرین ده اوزون حسن آغ قویونلو امرینن قاشقایی

توٚرکجه  سینده یازیلمیشتیر.بو  نوسخا   کی توٚرکوٚ نثره چه وریلمیش مشهد شهری حضرت-ی- ائمام رضا(ع) موزا سیندا ساخلانیر.

قاشقایی توٚرکجه  سی ایگیرمی یئددیمکی قوْل توٚرک دیلیندندیر.دوٚنیادا اوٚچ اوٚز میلیون توْپلوم

توٚرک  دیلینه دانیشان وارکی چوْخانچاز ایسلامییته
تاپیرلار.ایران گونئیینده کی قاشقاییلاراوٚچ میلیون جمعییت دیر کی توٚرک
 دوٚنیاسینینگ اوٚزدن بیری ساییلیرلار.بو اوٚچ میلیون قاشقایی واریسی اون
ایککی ایماملی شیعه دیرلر.

 آلّاهینگ بیر گؤزه گلمز "حقیر"بنده سی عوض اله صفری کشگؤلّی
 مینگ اوٚچ  اوٚز  سه یسان بئش (هجری شمسی) ایلینینگ سوْنوندا
"قورآن-ی-کریمینگ منظوم   چه وریمی نی باشلادیم .

ایندیینچز بئش "جُزئی"باشا چاتمیش .بوآلّاه سؤزلرینینگ
اوتتوز جزئی باشا چاتانانچازچوخ عومور ایستیر.تصمیمیم  بو اوْلدو کی
اوّلیندن بیر جُزء –بیر جُزء، جیبی کیتاب قالیبیندا علاقه لی کیمسه لرینگ
الینه ائتیشتیرم. بو الینگیزده کی کیتابجا،قورآنینگ اوّل کی جزئی نینگ
منظوم چه وریمی دیر . منی ده اؤز دوعالارینگیزدان پایسیز قویمایینگ.

اجرینگیز اولو آلّاها.

Quran-ı-kerim doqquzumku qerinde Uzun Hesen Ağ Qoyunlu
emrinen Qaşqayı Türkcesinde yazılmıştır. Bu nusxa ki Türkü nesre
çevrilmiş Meşhed Şehri Hezret-i-İmam Riza Muzasında Saxlanır

Qaşqayı Türkcesi igirmi yéddimki qol Türk dilindendir.
Dünyada üç üz milyon toplum Türk diline danışan var ki çoxançaz
İslamiyete tapırlar. İran günéyindeki Qaşqayılar üç milyun cemiyetidir
ki Türk dünyasınıŋ üzden biri sayılırlar. Bu üç milyon Qaşqayı varısı
On ikki İmamlı Şiadırlar.

Allahıŋ bir gözegelmez ˝heqir˝ bendesi Evez İllah Seferi
Keşgöllü miŋ üç üz seysan béş (Hicri Şemsi) iliniŋ sonunda
Quran-ı-Kerimiŋ menzum çevrimini başladım.

İndiyençez béş cuzu başa çatmış. Bu Allah Sözleriniŋ ottuz
cuzu başa çatanançaz çox umur istir. Tesmim bu oldu ki evvelinden bir
cuz - bir cuz cibi kitab qalıbında elaqeli kimseleriŋ eline étiştirem.
Bu eliŋizdeki kitabca, Quranıŋ evvelki cuzunuŋ menzum çevrimidir. Meni
de öz duvalarıŋzdan paysız qoymayıŋ. Ecriŋiz Ulu Allaha
   حمد سوره سی ،یئددی آیا ،مکّه-ی-مکرّمه ده نازیل اوْلموش .

"Hemd surası" , yéddi aya, Mekke-i-Mukerremede nazıl olmuş.

           یارادان      تاری       آد ینان              باغیشلایان     مهربان دیر (1)

          [او کی اه ورن تؤردمیش دیر              هر نه واردیر یارادان دیر]

Yaradan Tarı Adıynan           bağışlayan Mihrebandır (1)

[o ki Evren Töretmiştir         Her ne var yaradandır]

حمد اوْلسون یارادان ایککی عالمی)2)            بخشیش لی مهربان[ گؤینوٚم همدمی](3)

Hemd olsun yaradan ikki alemi(2)

Bexşişli mihreban[göynüm hemdemi](3)

قیامت گوٚنوٚنده  پاداش   اه یه سی(4)             [بو اه ورن باشینا سریش کؤلگه سی]

Qıyamat gününde padaş eyesi(4)           [bu evren başına seriş kölgesi]

بیر سنی پرستش ائیله رک  تاری!                  تک سندن بیز مدد ایسته رک تاری! (5)

Bir seni perestiş éylerek Tarı!           Tek senden biz meded isterek Tarı! (5

هدایت ائیله   بیر  دوٚز  یولا بیزی (6)             [دؤندرمه ساغ یولدان سن سوْلا بیزی]

Hidayat éyle bir düz yola bizi (6)   [ dönderme sağ yoldan sen sola bizi]

کیمسه لر یوْلو کی نعمت آلمیشلار                  نه کسلر کی سنی   خشمه سالمیشلار(7 )

Kimseler yolu ki néhmet almışlar        ne kesler ki seni xeşme salmışlar(7)

(دوٚز بویورموش بؤیوٚک آلّاه)

(اوْلمایا     بنده لر    گومراه )

(Düz buyurmuş böyük Allah)

(olmaya bendeler gumrah)



http://www.bashqai.blogfa.com/post-21.aspx