5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

به همت پروین بهمنی آوازهای قشقایی منتشر شد

به همت پروین بهمنی
آوازهای قشقایی منتشر شد
مجموعه ای از موسیقی و آواز های قشقایی به همت پروین بهمنی از سوی انتشارات ماهور روانه بازار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران این مجموعه شامل آوازهاى قشقایى است که توسط محمدحسین کیانى (آواز)، هادى نکیسا، حبیب‏اللَّه گرگین‏پور (سه‏تار) و فرود گرگین‏پور (ویلن) اجرا شده است. محمدحسین کیانى سرآمد آوازخوانان بنامِ قشقایى است. استاد هادى نکیسا و حبیب‏اللَّه گرگین‏پور از اساتید بنامِ سه‏تارِ قشقایى هستند.
دلیل ورود ویلن به این موسیقى به دوره‏ى پهلوى برمى‏گردد. تعدادى از عاشیق‏ها و دیگر نوازندگان ایل را در زمان حکومت رضاشاه پهلوى براى آموختن علم روزِ موسیقى به تهران فرستادند و آنها با این ساز در آنجا آشنا شدند.
موسیقى در ایل قشقایى در قالب سه کارگان (رپرتوآر) مختلف - موسیقى عاشیق‏ها، موسیقى چنگى‏ها و موسیقى ساربان‏ها (دارغاها) - اجرا مى‏شود. این موسیقى، همچون زبان و دیگر شاخص‏هاى فرهنگى آن، از موسیقى و فرهنگ دیگر کوچک‏گردها و یکجانشین‏ها متفاوت است.
در یک تعریف ساده مى‏توان همه‏ى مردم ایل را آوازخوان دانست؛ به‏طورى‏که در همه‏ى مراسم و در روزمرگى زندگى بهترین و لذت‏بخش‏ترین سرگرمى براى کوچک و بزرگ و در هر سنى آوازخواندن است. ریشه‏هاى اصلى مقام‏هاى آوازى را مى‏توان در هر سه کارگان موسیقى ایل جستجو کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد