5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

پروین بهمنی خواننده بزرگ ایل قشقایی

پروین بهمنی خواننده بزرگ ایل قشقایی 
 

parvin bahmani

پروین بهمنی خواننده بزرگ ایل قشقایی این قوم، سازی به نام چگور داشتند


نما هایی ازخواننده بزرگ ایل قشقایی
1384-10-26 | 17:19:56


نمایش هفتگی مجموعه استادان موسیقی مقامی ایران ساخته حمیدرضا اردلان در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران این هفته یکشنبه پی گیری شد . در این مراسم محمدرضا اصلانی،حمیدرضا اصلانی و پروین بهمنی حضور داشتند.

به گزارش سایت خبری خانه‌ی هنرمندان ایران محمدرضا اصلانی فیلم ساز صاحب نام به اتیمولوژی واژه فرهنگ پرداخت و بیان کرد که هر سنتی الزاما معنی فرهنگ را القا نمی کند چراکه فرهنگ پویا و زنده است . در ادامه بحث وی نسبت میان فرهنگ ، سینما و موسیقی را مورد تاویل قرار داد .

پس از سخنان محمدرضا اصلانی فیلم " پروین بهمنی" به نمایش درآمد. این فیلم یک پلان سکانس 25 دقیقه ای بود که در آن وقایع زندگی پروین بهمنی خواننده بزرگ ایل قشقایی بیان می شد . این سکانس پلان 25 دقیقه یک نمای نزدیک و ثابت از دهان گوینده بوده که خود راوی زندگیش بود و ارتباط کارگردان فیلم با او صرفا انتخاب یک نمای ثابت است که جادوی فیلم هم در همین موضوع نهفته است . راهی ساده اما عمیق . حرکات عضلات صورت به حدی گویا و تاثیرگذار بود که نیاز به هر تصویر دیگری را از بین می برد . محمدرضا اصلانی در توضیح فیلم گفت : این یک ابداع است ، یک فکر زلال و مستحکم که مارا به معنی سینما نزدیک می کند . اینجا ما در می یابیم چگونه موسیقی مقامی ما، به سینما تبدیل می شود و معنی فرهنگ می یابد .
حمیدرضا اردلان به ارتباط موسیقی مقامی با عناصر مدرن اشاره کرد و چهار ویژگی مهم موسیقی گذشته که استعداد بهره گیری مدرن دارد را بیان کرد : تذکرگرایی ، بداهه ، نقش تعیین کننده نوازنده و خواننده در اجرای اثر و گرایش به سادگی جزء این ویژگیها بود.
سپس وی بطور اجمالی راجع به موسیقی ترکمن صحرا مطالبی را ارائه کرد و پس از آن فیلم دوم وی بنام نوازنده بزرگ ترکمن قربان محمد روان پخش شد. این فیلم مجموعه ای از سئوال و جوابها بود که مسائل درونی یک نوازنده جوان و پرقدرت را در بر می گرفت . روند سوالها مجموعه مشکلات نوازندگان موسیقی مقامی را به گونه ای غیرمستقیم مورد توجه قرار می داد . فقر ، بی توجهی و هجوم موضوعاتی که سبب انزوای این فرهنگ شفاهی یا موسیقی مقامی می شود دیگر مطالب این فیلم بود. نمایی لانگ شات از یک دشت پر از گلهای وحشی که نوازنده در آن به سمت اجرای یک آئین کهن می رفت پایان بخش فیلم بود .

گفت و گو با پروین بهمنی

واحد مرکزی خبر، مهر: طرحی برای احیای موسیقی قشقایی به مرکز موسیقی دادم، اما برنامه پر محتوایی که با دعوت از هفده نوازنده صاحب سبک تدارک دیده شده بود توسط مرکز موسیقی به یک کنسرت اجرایی درجه چهار مبدل شد. پروین بهمنی ضمن بیان این مطلب افزود: موسیقی قشقایی در سه بخش کنجی ها، ساروان ها و عاشیق ها خلاصه می شود. این قوم، سازی به نام چگور داشتند که در حال حاضر به صورت کمانچه در آمده است و متاسفانه بعد از مرگ نوازنده های مطرح و صاحب سبک این موسیقی فراموش شده است. او در ادامه از عدم حمایت مالی این سازمان برای اقامت این نوازنده ها و حتی حمایت روحی آنها اشاره کرد و گفت: در روز اجرا هیچکدام از مسئولان در تالار وحدت حضور نداشتند و حتی من به کمک سازمان عشایر بلیت این نوازنده را تهیه کردم. به علاوه به علت تامین نکردن هزینه اقامت این هنرمندان در تهران، من مجبور به پناه دادن در خانه استیجاری شصت متری خود شدم. در حالی که یک ماه از زمان برگزاری یادواره عاشیق اسماعیل به همت پروین بهمنی نگذشته است این هنرمند عرصه موسیقی قشقایی، شهریور ماه در شیراز به اجرای برنامه می پردازد .بهمنی با تایید این خبر گفت: این اجرا با همراهی گروه موسیقی قشقایی اهورا با سرپرستی و خوانندگی خودم هفدهم و هجدهم شهریور ماه در تالار حافظیه شیراز برگزار می شود.

چهارم مرداد هشتاد و چهار


آلبوم موسیقی قشقایی و محلی شیرازی با تنظیم غلامعلی گرگین پور، (نوازنده قشقایی) بزودی به بازار موسیقی عرضه می‏شود.

به گزارش خبرنگار سرویس هنری ایلنا, در این مجموعه قطعاتی از موسیقی قشقایی مانند "باش گرایلی", "عاشق گلده محلمزه" (عاشق به محفل ما آمد), "گدن آغور ال" (ایل شکوهمند در حال کوچ) و همچنین قطعاتی چون "به کوه های سابونات", "دایی دایی جون" و "مستم مستم"، (از آهنگ‏های محلی شیرازی) اجرا شده است.
پروین بهمنی، تهیه کننده این آلبوم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: 80 درصد ضبط قطعات به انجام رسیده است.
گفتنی است، در این آلبوم, غلامعلی گرگین پور, فرج علیپور, ایرج دشتی زاده, کاوه آهنگرانی, ایمان مشایخی, حسن جعفر تبار (نوازندگی) و پروین بهمنی, آزیتا شش بلوکی و احمد بهمنی (خوانندگی) گروه را برعهده دارند.

پروین‌ بهمنی‌:دلایل‌ واهی‌ یا واهی‌ های‌ بی‌ دلیل‌ !

دغدغه‌ بهمنی‌ نیز علاوه‌ بر مشکلات‌ هنرمندان‌ مرد به‌ جنسیت‌ او نیز باز می‌ گردد . او می‌ گوید: متاسفانه‌ هر روز یک‌ قانون‌ جدید در مورد موسیقی‌ بانوان‌ در ایران‌ گذاشته‌ می‌شود، یک‌ روز می‌گویند همخوانی‌ مشکلی‌ ندارد، فردای‌ همان‌ روز می‌ گویند باید تعداد آقایان‌ و خانم‌ های‌ همخوان‌ به‌ یک‌ اندازه‌ باشد، بعد دوباره‌ کلا همخوانی‌ را ممنوع‌ می‌کنند. باید قانونی‌ مشخا تدوین‌ شود تا تکلیف‌ ما هم‌ مشخا باشد.
این‌ خواننده‌ موسیقی‌ قشقایی‌ از لغو کنسرت‌ گروه‌ حاوا ابراز گلایه‌ می‌ کند و می‌ افزاید: متاسفانه‌ نمی‌ دانم‌ چرا اوضاع‌ به‌ شیوه‌ یی‌ شده‌ است‌ که‌ به‌ راحتی‌ کنسرت‌های‌ موسیقی‌ به‌ دلایل‌ واهی‌ یا بدون‌ دلیل‌ لغو می‌شوند?
وی‌ ادامه‌ می‌دهد: در ماه‌ گذشته‌ قرار بود ما در تهران‌ و شیراز کنسرت‌ داشته‌ باشیم‌. قرار بود در روز های‌ 17 و 18 شهریورماه‌ شهر شیراز که‌ موطن‌ قشقایی‌ هاست‌ میزبان‌ ما باشد، اما متاسفانه‌ کنسرت‌ ما در این‌ شهر لغو شد و پشت‌ سر آن‌ کنسرت‌ تهران‌ هم‌ کنسل‌ شد. در ماه‌ رمضان‌ هم‌ که‌ کلا برگزاری‌ کنسرت‌ ممنوع‌ است‌.

اجرای کنسرت موسیقی قشقایی

کنسرت موسیقی قشقایی «یادمان عاشیق اسماعیل جعفری نیا» با حضور جمعی از اساتید و هنرمندان برجسته موسیقی قشقایی در محل تالار وحدت به اجرای برنامه خواهد پرداخت. این اجرا توسط انجمن موسیقی ایران و با مشارکت سازمان امور عشایری ایران (اتحادیه تعاونی های عشایری) به سرپرستی پروین بهمنی و خوانندگی طهمورث کشکولی و علیرضا شهبازی پنجشنبه 26 خرداد ماه راس ساعت 21:30 اجرا خواهد شد.

گروه قشقایی حاوا،

گروه قشقایی حاوا، که به نام بانوی خوانندة بنام ایل قشقایی (خوانندة آهنگ معروف «جیران‌جیران») نامگذاری شده، به منظور حفظ و اشاعة موسیقی نواحی کشور به‌ویژه موسیقی قشقایی تشکیل شده است. پروین بهمنی، همخوان این گروه، اطلاعات بسیاری دربارة موسیقی ایل قشقایی دارد.

گروه سنتی قشقایی «حاوا» به سرپرستی «پروین بهمنی» و خوانندگی«قربان نجفی» 15 دی ماه در فرهنگ‌سرای دانشجو به اجرای برنامه می‌پردازد.

در این اجرا که با همکاری مؤسسه خیرین صالح و با حضور هنرمندان سینما، تئاتر، تلویزیون و چهره‌های پرطرفدار تیم ملی برگزار می‌گردد، گروه‌ حاوا متشکل از کاوه مهران: تار، سمیه عباسی، تارباس، دامون شش بلوکی: نقاره، سید شهاب شهریاری: کمانچه، آزیتا شش بلوکی: دایره زنگی، حسن جعفر تبار: نی و رؤیا حراج زاده:تنبک به اجرای برنامه می‌پردازند.
بنابر این گزارش در این کنسرت که به اجرای نواهای قشقایی اختصاص دارد، گروه حاوا قطعاتی چون های بورنا، نمجه نمجه، سفرگرجستان، عاشیق گلدی، همی هلی، تند و کند، آواز گرایلی، جنگه جنگه ساز می‌آید، پسر کدخدا، کورچ عیوض، بازرگان، های های گلدی، اویان، دایه دایه جون، دور نالار، یه حمومی و ماراالاباخ را به روی صحنه می‌برند.
گروه حاوا به سرپرستی «پروین بهمنی» 15 دی‌ماه ماه ساعت 18 الی 20 در سالن شفق فرهنگسرای دانشجو به اجرای برنامه می‌پردازدکه درصدی از عواید حاصله از این کنسرت صرف امور خیریه می‌شود.

منبع : فارس

انجمن موسیقی ایران کنسرت موسیقی قشقایی برگزار می کند
گروه موسیقی قشقایی " حاوا " کنسرت موسیقی برگزار می کند.

پروین بهمنی " سر پرست این گروه در مورد اهدافش از اجرای این برنامه گفت: در وهله اول هدفم حفظ و اشاعه موسیقی قشقایی است و همچنین به میدان آوردن نوازندگان قشقایی و مطرح کردن آنها در محیط های فرهنگی و هنری کشور .
وی افزود: در کنار این موضوعات من به موسیقی بانوان نیز بسیار اهمیت می دهم و برای پیشبرد آن هر کاری از دستم بر بیاید ، انجام می دهم.
" پروین بهمنی " در مورد موسیقی قشقایی گفت: من همیشه آرزومندم که بتوانم موسیقی قشقایی را همانطور بکر و دست نخورده به گوش مردم برسانم . برای این برنامه نیز بیشتر قطعات حماسی را برگزیده ام که از آثار شاعر معروف و برجسته قشقایی " ماذون " هستند .
وی ادامه داد : قطعاتی چون " معصوم " ، " هلهله " که از ترانه های سینه به سینه است ، " دور نالار " که براساس داستان کوراوغلو است ، " شاهختایی " و " بوز داغ " در قسمت اول برنامه اجرا می شود و در قسمت دوم قطعات " باش گرایلی " ، " عاشق گلدی محلمیزه " ، " هیلان هیلان " ، " هلی در سه قسمت " و " بازرگان " اجرا می شود.
وی افزود: "علیرضا شهبازی" که از پیشکسوتان آواز قشقایی است ، "آزیتا شش بلوکی " و " افسون شش بلوکی" همخوانی قطعات را به عهده دارند.
اعضای این گروه را " شعله ممتحن " تار ، " افسون شش بلوکی " دف ، " اشکان شش بلوکی " تنبک، " ابوطالب مهدوی" سه تار ، " برزو طیبی پور" نی ، " پیمان سلیمانی زاده " نقاره ، " محمد شهبازی " سنتور ، " رستم حیدری " بالابان ، " محمد جاوید " کمانچه ، " کاوه آهنگرانی " بم تار ، " صمصام شاه محمدی " تار و "فرین سرداری " تنبک ، تشکیل می دهند.
این برنامه در روز 19 شهریور ماه در تالار وحدت اجرا می شود.

کنسرت موسیقی قشقایی و آذری برگزار می شود
وزارت جهاد کشاورزی در تالار وحدت کنسرت های موسیقی محلی برگزار می کند.

به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، این کنسرت به همت وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت سازمان امور عشایر ایران به مناسبت ولادت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) برگزار می شود.
در این برنامه، گروه موسیقی قشقایی " حاوا " به سرپرستی " پروین بهمنی" و با هنرنمایی " عاشیق امیران حیدری " و " عاشیق احد ملکی " با اجرای قطعات موسیقی آذری به صحنه می روند.
این کنسرت به منظور حمایت از دانش آموزان کم بضاعت عشایری در تاریخ 19 شهریور ، ساعت 30/20 در محل تالار وحدت برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد