5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

Edmondo De AMICIS : (شاعر و رمان نویس

nljju.jpg (800×575)


Edmondo De AMICIS :
(شاعر و رمان نویس ایتالیایی)



صفات انسانی ترک ها غیر قابل انکار می باشد. از جمله این صفات قدردانی ترک ها در برابر حتی یک کار عادی و پیش پا افتاده است. مهمان نوازی، حیوان دوستی و احترام به درگذشتگان از دیگر صفات مثبت ترک ها می باشد.

خانواده ی قشقایی

عکس بسیار زیبا از نمای بالا که زندگی یک خانواده ی قشقایی را به تصویر می کشد.

nkgjy.jpg (688×638)


استاد ابراهیم سلمانی نوازنده ی ساز قشقایی

استاد ابراهیم سلمانی نوازنده ی ساز قشقایی

nkg9d.jpg (640×480)


ادامه مطلب ...

قشقایی

قشقایی النه دریا قیاس آد چالخانور چالخانور برقرار اولور


24مای-کنسرت گروه حاوا

njm60.jpg (960×497)
(پروین بهمنی)-هاووس کولتورن-گوتینگن-آلمان-دامون شش بلوکی-آرش عزیزی-پروین بهمنی-آزیتا شش بلوکی-نازنین تکیه-


قورمه سبزی - 1


قورمه سبزی غذای خوشمزه و پر طرفدار ما ایرانیهاست ، اصل این غذا آذزیه ، " قورماق" (ghormagh) نوعی سرخ کردنه که دراون از روغن استفاده نمیشه ، " قورمه" به گوشتی گفته میشه که بدون روغن و با چربی خود گوشت سرخ میشه ، قدیم ازاین نوع گوشت خیلی تو منطقه آذربایجان استفاده میشد که معروفترین اونها شوربای قورمه و قورمه سبزیه .

چون این روش سرخ کردن گوشت کمی وقت گیر و مشکله به مرور روش طبخ گوشت قرمه سبزی فرق کرده و شده اون چیزی که امروزه باهاش قورمه سبزی پخته میشه ، بعدا تو یه پست مجزا طریقه قورمه کردن گوشت رو آموزش میدم ، اما امروز یکی ازروشهای رایج پخت قرمه سبزی رو براتون می نویسم .

قرمه سبزی در مناطق مختلف ایران با تغییراتی پخته میشه و روشهای طبخش هم متفاوته سبزیجات و چاشنی هائی که استفاده میشه و حتی نوع گوشتش هم فرق میکنه، روشی رو که امروز آموزش میدم راحت ترین روش طبخ این غذاست .

 


مواد لازم

لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز (ترجیحا" لوبیا چیتی) : یک پیمانه

سبزی خرد شده : شامل دو سهم تره و یک سهم جعفری: تقریبا ۵۰۰ گرم

پودر شنبلیله: دو قاشق غذاخوری

گوشت ران گوسفند یا راسته گوساله : ۵۰۰ گرم

پیاز: ۲ عدد

لیمو عمانی: ۴ عدد

روغن ، نمک و زعفران : مقداری

 

طرز تهیه

لوبیا رو ازیک ساعت قبل خیس کنید.

سبزی رو شسته و خشک کنید بعد بدون روغن تفتش بدید و مدام همش بزنید ، هرچقدر بیشتر سبزی رو تفت بدید رنگ خورشت شما تیره تر میشه و به همان اندازه هم ویتامینهاش کمتر میشه !

پیاز رو ریز خرد کنید و تفت بدید تا طلائی بشه بعد گوشت رو اضافه کنید و تفت بدید تا جائی که گوشت رنگش تغییرکنه ( بستگی به سلیقه خودتون داره که گوشت رو چقدر تفت بدید من معمولا زیاد تفت میدم تا کمی سرخ بشه ) آب لوبیا رو خالی کنید و به همراه سبزی سرخ شده به گوشت اضاف کنید ، لیمو عمانی ها رو هم بشوئید و روشون چند تا سوراخ ایجاد کنید و بندازید تو قابلمه خورشت ، حدود ۴ لیوان آب اضافه کنید ، حرارت رو زیاد کنید تا بجوشه ، وقتی جوشید حرارت رو کم کنید واجازه بدید غذا بپزه ، درحین پخت اگه آبش کم بود آب جوش اضاف کنید ، وقتی لوبیا و گوشت هردو پخته شدند، ودر شنبلیه ، نمک و زعفرون رو اضافه کنید و اجازه بدید جابیفته .

هرچقدر خورشت بیشتر جابیفته به همون میزان بیشتر روغن پس میده و درعین حال خواص تغذیه ایش کمتر میشه !

نکته ۱: تو پخت خورشت قورمه سبزی انتخاب با شماست که غذای سالمی بپزید یا سلامت غذا رو فدای زیبائی ظاهری خورشت بکنید!

نکته ۲: نگران زمان چخت همزمان گوشت و لوبیا نباشید ، هرکدوم که زود تر پخت وا نمیره این مساله به خاطر وچود لیمو عمانیه بعلاوه اگه گوشت گوساله استفاده کنید زمان پختشون تقریبا" برابره .

نکته ۳: زعفران قایل حذفه ولی توصیه میکنم حذفش نکنید چون خورشت رو خوشمزه میکنه.

نکته ۴: شما میتونید به جای پودر شنبلیله از خود شنبلیله استفاده کنید به این صورت که داخل ۵۰۰ گرم سبزی این خورشت حدود ۱۰۰ گرم شنبلیله استفاده کرده و به همراه سایر سبزیجات سرخ کنید اما به نظر من استفاده از پودر شنبلیه عطر خورشت رو بهتر میکنه ، بعضی ها مخصوصا" آذری ها عطر شنبلیه رو دوست ندارن دراین صورت میشه این سبزی رو حذف کرد .

نکته ۵: نمک رو به هیچ وجه اولش به خورش اضافه نکنید چون گوشت رو دیر پز میکنه.

نکته ۶: تو تبریز سبزی این خورشت فقط جعفری و تره ، هست اما درسایر مناطق گشنیز و اسفناج هم اضافه میکنن.

نکته ۷:ما تبریزیها سبزی رو ساطوری نمیکنیم بلکه ریز خرد میکنیم .

نکته۸ : میتونید ازلوبیا چشم بلبلی یا لوبیا سفید هم استفاده کنید.

دیگه نکته ای به فکرم نمیرسه

نوش جان

ادامه مطلب ...

کوفته تبریزی

تو سایتهای مختلف آموزشهای متفاوتی از کوفته تبریزی رو دیدم ، بعضی از اونها واقعا خوشمزه هستن اما او نچه که به روش سنتی تو تبریز تهیه میشه تا حدودی متفاوته ، هرچند اکثر خانمهای امروزی تبریزی این غذا رو حذف کردن چون فکر میکنن سخته اما من فکر میکنم مراحل درست کردن کوفته تبریزی واقعا لذت بخشه

حتما میدونید که به صورت سنتی داخل کوفته تبریزی بره درسته یا مرغ درسته قرار میدادن که خیلی خوشمزه و شکیل میشد ، اما حالا این روش تقریبا به تاریخ سپرده شده مگر این که کدبانوئی پیدا بشه و بخواد شاهکار کنه! امروزه داخل کوقته تبریز ی از موادی مثل تخم مرغ ، پیاز و انواع مغزها استفاده میشه.

در ادامه طرز تهیه کوفته تبریزی رو به طور سنتی با تمام ریزه کاریها و توضیحاتش براتون میذارم و اگر فرصتی دست داد عکسی از اون که داخلش مرغ درسته باشه به این پست اضافه میکنم. فعلا این عکس رو داشته باشید که باترب سفید گوجه فرنگی برگ ترب و ترشی پیاز تزئین شده



 

مواد لازم

 

گوشت چرخ کرده : یک کیلو ( بهترین حالت ۷۵۰ گرم گوشت گوساله و ۲۵۰ گرم گوشت گوسفندهست برای اینکه چربی گوشت متعادل میشه )

لپه : ۲۵۰ گرم (البته میتوان ازنخود به همین میزان هم استفاده کرد در این صورت کوفته کمی پوک تر خواهد شد اما دستور اصلی همون لپه ست )

سیب زمینی آب پز: ۱ عدد متوسط

برنج : یک پیمانه

آرد نخود چی : نصف پیمانه

تخم مرغ : ۲ عدد

مرزه خشک : ۲قاشق غذا خوری( سبزی سنتی کوفته تبریزی مرزه و تره خردشده هست اما من با روشهای مختلفی که پختم استفاده از مرزه خشک از همش خوشمزه تره البته به نظر من ! شما اگه خواستید کاملا سنتی تهیه کنید یک پیمانه تره خرد شده و نصف پیمانه مرزه خشک شده استفاده کنید)

نمک ، فلفل ،زرد چوبه ، زعفران ، پودر گل محمدی ، دارچین : به میزان لازم ( معمولا ادویه ها نقش مهمی در تعیین مزه غذا دارن هرچند مقدار اونها بستگی به ذائقه شما داره اما من در دستور تهیه مقدار دقیقی رو که استفاده میکنم براتون می نویسم )

موادلازم برای سس کوفته

پیاز خردشده : ۲ عدد

آّب : ۴ پیمانه

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران و نمک: به میزان لازم

 

مواد لازم برای داخل کوفته

تخم مرغ آب پز : ۴ عدد

گردو: نصف پیمانه(درشت خرد کنید)

پیاز سرخ شده : ۱ عدد

زرشک : یک قاشق غذاخوری

آلو و زردآلو ی خشک خرد شده: یک پیمانه

 

طرز تهیه

۱- لپه را کاملا پخته و چرخ میکنیم

۲- برنج را مثل کته پخته با زعفران آغشته کرده و چرخ میکنیم ( بعضی ها برنج را بدون چرخ کردن به کوفته اضافه میکنند)

۳- سیب زمینی را نیز چرخ میکنیم

۴- گوشت را دو بار چرخ می کنیم ، توجه کنید که گوشت نباید زیاد چرب باشد

۵- چهار تا ماده فوق را با آرد نخودچی ،تخم مرغ ، مرزه ، نمک و ادویه جات مخلوط می کنیم ( مخلوط ادویه که من استفاده میکنم شامل ۲ قاشق غذاخوری پودر گل محمدی، یک قاشق غذاخوری دارچین ،یک قاشق چایخوری فلفل سیاه ، یک قاشق مربا خوری زردچوبه و مقداری زعفران میباشد اگر به لپه و برنج نمک نزده باشید برای این مقدار مایع تقریبا ۲ قاشق چایخوری نیز نمک لازم است ).

نکته مهم ورز دادن کوفته هست باید اونقدر ورز بدید که مایع از ظرف جدابشه ، برای راحتی کار میتونید از دستگاه ۱ ۲ ۳ استفاده کنید ، اگه حسابی ورزداده باشید کوفته ها وا نمیرن.

از این مقدار ماده تقریبا" ۴ تا کوفته متوسط میشه تهیه کرد، موادر رو ۴ قسمت کنید ، همه مواد لازم برای داخل کوفته رو با هم مخلوط کنید باستثنای تخم مرغ ، یکی از ۴ قسمت رو بگیرید تو دستتون به شکل کوفته در بیارین بعد داخلش رو گود کنید یه تخم مرغ درسته و مقداری ازسایر موادرا که مخلوط کردیدتو گودی بریزید روش رو کاملا بپوشونید بعد تو روغنی که داغ کردید قرار بدید، روی کوفته رو با قاشق کمی فشار بدید تا یه کمی تخت بشه هردو طرف کوفته ها رو سرخ کنید ) حرارت رو کم کنید تا نسوزن ) من دیدم که خیلی ها این مرحله سرخ کردن رو جذف میکنن و کوفته ها رو مستقیما داخل سس می ریزن البته این طوری هم امکان داره ولی کیفیتش یه کم پائین میاد) درفاصله ای که کوفته ها سرخ میشن سس کوفته رو آماده کنید:

پیازرو تو روغن تفت بدید زیاد لازم نیست سرخ بشه همین که یه خورده طلائی شد رب رو بهش اضافه کنید و تقت بدیدبعد زعفرون ، نمک و ابرو اضافه کنید بزارید یه جوش بزنه بعد حرارت رو کم کنید و کوفته های سرخ شده رو داخلش قرار بدین در ظرف رو بزارین تا با حرارت ملائم پخته بشه ، چندین بار در ظرف رو بردارین و باقاشق سس رو روی کوفته ها بریزین ، تقریبا بعد از یک ساعت کوفته اماده ست ، کوفته و سس اون رو جدا سرو کنید معمولا کئفته تبریزی رو با نون سنگک به همراه ترشی یا سبزی خوردن سرو میکنند.

فریز کردن کوفته تبریزی

شما میتونید بعد از سرخ کردن کوفته ها اون ها رو داخل کیسه فریزر بزارید و تا ۲ ماه نگهداری کنید ، ووقتی خواستید مصرف کنید از فریزر در آورده و داخل سس بپزید فقط توجه داشته باشید که در این صورت از تخم مرغ اب پز برای مغر کوفته ها استفاده نکنیدو برای مایع کوفته نیز به جای ۲ عدد تخم مرغ خام از ۲۵۰ گرم گوشت بیشتر بهره ببرید.

ادامه مطلب ...

zencefili çoçə təbrizin

این نون ازنونهای معروف تبریزه معمولا تو سفره های نذری ، روضه ها ، مراسم عزاداری ، شبهای احیا و سر سفره های افطار سرو میشه ، خالیشم خوشمزه ست ولی با پنیر محشر میشه

 


 

مواد لازم

کره: 150 گرم

ماست: یک دوم لیوان

شیرولرم : یک دوم لیوان

شکر: یک قاشق غذاخوری

نمک : یک قاشق مرباحوری

تخم مرغ: یک عدد

خمیر مایه : 1 قاشق غذاخوری

زنجبیل: یک ونیم قاشق غذاخوری

آرد شیرینی پزی : حدودا ۴ پیمانه

زرده تخم مرغ – شیر – زعفران و کنجد برای روی نان


طرز تهیه

شیرشکر و مایه خمیر را با هم مخلوط کرده ومیگذاریم تا عمل بیاید. مایه خمیر عمل آومده رو تو لینک زیر میتونید ببینید.

http://www.vszf.blogfa.com/post-363.aspx

تخم مرغ را با چنگال می زنیم بعد کره ذوب شده ٬ زنجبیل ٬ ماست و نمک را به آن افزوده و مخلوط می کنیم. خمیرمایع عمل آمده را هم افزوده وبعد آرد را به تدریج اضافه کرده و ورز می دهیم تا به دست نچسبد ولی سفت هم نشود. به خمیر حداقل دو ساعت استراحت می دهیم. بعد آن را گلوله گلوله کرده کمی پهن میکنیم رویش هرطرحی خواستیم میزنیم بعد زعفران و زرده و یک قاشق شیر را مخلوط کرده با قلم مو روی نانها مالیده و کنجد میپاشیم .

در فری که ازقبل گرم کردیم وداغ شده در 165 درجه سانتی گرادبه مدت 30 تا 40 دقیقه می پزیم. گریل هم برای طلایی شدن رویه نان ضروری است.

ادامه مطلب ...