5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

مسابقه راه آهن-تیراختور

هواداران عزیز توجه نمایند 

 بنا به اعلام سایت رسمی باشگاه مسابقه راه آهن-تیراختور به جای روز شنبه 91/2/2، در ساعت 17 روز یکشنبه 91/2/3 در ورزشگاه تختی  تهران برگزار خواهد  شد.

Qardaşıma güc bağışlamaqıçın

1- فتح‌الله زاده: آن موقع آنقدر بودجه می دادند که نمی دانسیتم چکارش کنیم!!

در برنامه دیروز ورزش و مردم، در حالی که حرفهای عجیب و غریب ویسی (مربی صبا) را در مورد پیشنهاد رشوه می شنیدیم؛ فتح الله زاده مدیرعامل استقلال که از کمی بودجه می نالید گفت آن سالها (اواخر دهه هفتاد) آنقدر بودجه و پول داشتیم که اضافه هم می آوردیم. و این یعنی چرا بازیکنهای شاخص آزربایجان و تیراختور سر از تیمهای تهرانی در می آورند! در حالی که عالیجنابان سرخابی با پول اضافه نمی دانستند چکار کنند، تیمی مثل تیراختور باید بی خیال آب در کوزه می شد و توسط امثال یاوری دست به دامان بازیکنهای بی کیفیت ارمنستانی می شد؛ و کار به جایی رسید که خبری از فوتبال آزربایجان نبود.

2- فئدراسیون یالان یازیر، سیز نه‌یه دوزون دئمیرسیز؟ (فدراسیون اطلاعیه غلط می زند، مسؤولان تیم در معرض سقوط شهرداری چرا محل صحیح بازی را اعلام نمی کنند؟!)

دونن تیراختور یاریشان زامان تئهران‌دا بیر افتضاح اولدو و آزربایجانلی فوتبول سئورلر پیس دورومدا راحاتسیز اولوب اینجیدیلدیلر. بلدیه اصفهان‌دا بیر موساوی آلمیشدی و دئییردیک دای بونلار حتمن موصمم اولوبلار سقوط ائله‌مه‌سینلر. تیراختورون اوینونا تیلویزیوندان باخماق و بلدیه‌نی تک باشینا بوراخماق اینصافسیز نظره گلیردی. آنجاق گئتدیک گؤردوک اویون اورادا دئییلمیش! فئدراسیون تیراختورا گؤره‌ده، بئله بیر سابیقه‌سی وار؛ آنجاق من بیلمه‌دیم بلدیه‌ نه‌دن قاباخدان بیلدیرمه‌ییب!!؟ ایسیترسیز سقوط ائلیه‌سیز میللتی نه‌یه سریییرسیز آخی؟!

من‌ده گؤردوم اؤزلری‌نین وئجینه دئییل تئز قاییتدیم ائوه تیراختورون باخمالی یاریشین الدن وئرمیه‌م.

3- و سه امتیاز شیرین تیراختور

واقعا بازی جذابی بود. اگر بازیکنان تیراختور در سی دقیقه انتهایی بازی به فکر زدن هنرنمایی نمی افتادند، یقینا نتیجه بهتری حاصل می شد که البته این بار هم باید یک کمک داور خودی نشان می داد و گل زیبا و صحیح سیاووش اکبرپور را که دیروز عملکردی عالی داشت، مردود اعلام می کرد. چند موقعیت عالی گل هم که برای فولاد اهواز مهیا شد و توسط فروزان به خوبی مهار شد، ناشی از جلو کشیدن تحت تاثیر تشویق استثنایی هواداران، غفلت از ضد حمله‌ها و دست کم کشیدن تیمی بود که در اهواز تیراختور را با قدرت شکست داده بود. در هر صورت بازی دلچسب و به یادماندنی بود و تا حدودی اعصابمان را به خاطر جابجایی بازی بلدیه تسکین داد! البته شعارهایی هم علیه فردوسی پور داده شد، تا آخرین بارش باشد که در مورد آزربایحان و تیراختور و هوادارانش گستاخی می کند.

در میان تصاویری که در مورد بازی تیراختور 2-0 فولاد اهواز منتشر شده، سه عکس زیر جالب بودند که توجه شما را به آنها جلب می کنم البته حتما قبل از من دیده‌اید:

به نمایندگی از همه هواداران خانم تیراختور؛

تیراختورچو قادینلارین طرفیندن گلمیش قیز

فلاویو بعد از گل زدن پیراهنش را بالا زد و نوشته‌ای نشان داد که مشخص نشد. ولی عکاسان کنار زمین هم این لحظه را ثبت کرده‌اند. او به زبان پورتغالی نوشته Para ti maninho Força که معادلش می شود :” برای قدرت و قوت قلب دادن، تقدیم به تو، برادرم“! که این ابلته پیام خوبی برای هواداران تیراختور هم باشد تا در پنج بازی آینده هم با قوت قلب به حمایت از تیراختور ادامه دهند:

***

Para ti maninho Força؛

برای قدرت دادن به برادرم؛

Qardaşıma güc bağışlamaqıçın

***

اینهم رقص آزربایجانی فلاویو بعد از گلزنی برای تیراختور؛

بو دا فلاویونون آزربایجان رقصی قول ووراندان سونرا؛

Flaviyonun qol vurandan sonra Azərbaycan dansı

آیدین کسائی

http://tiraxturum.blog.com

کلیپی هدیه به دختران و زنان آذربایجان به مناسبت 27 فروردین؛

لزوم انتشار این کلیپ ــ لینک دانلود

تبریز سسی : با تقدیم این کلیپ به دختران و زنان آذربایجانی 27 فروردین روز دختران و زنان طرفدار تراختور آذربایجان را گرامی می داریم. امیدواریم حضور دختران تراختوری هر روز پررنگتر شود و روزی شاهد حضور آنها بعنوان اولین ها در استادیوم سهند باشیم.

ادامه مطلب ...

به یاد 27 فروردین روز دختران هوادار تیراختور آذربایجان؛

انتشار مصاحبه دو بازیکن دختر هوادار تراختور

تبریز سسی : ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ تنها برای یک نفر می تواند در این دنیا بهترین خاطره و زیباترین صحنه به یاد ماندنی باشد. آن کسی نیست به جز دختری که توانست به دعوت خودجوش هوادارن تیراختور آذربایجان عمل کند و با پرچم قرمز از تپه های اطراف استادیوم سهند بالا برود و برای همیشه در تاریخ معاصر آذربایجان جرات و شجاعت دختران آن دیار را به ثبت برساند.

شاید تا ابد او را نشناسیم و او در گمنامی بماند. اما هر که است و هر کجاست به احترامش فریاد می زنم: یاشاسین آذربایجان قیزلاری! 

به یاد 27 فروردین؛ روز دختران هوادار تیراختور آذربایجان

انتشار مصاحبه دو بازیکن تیم فوتبال دختران شهرداری اورمیه هوادار تیراختور

یاشاسین آذربایجان قیزلاری

دختران فوتبالیست پارس آبادی اردبیل افتخاری برای فوتبال آذربایجان

ادامه مطلب ...

روز هواداران زن تراختور مبارک !

هوادار زن تراختور قهرمان 27 فروردین  
 
روز هواداران زن تراختور مبارک !   
  
16Nisan Traxtor  
 
Qız Terefdarları Günü Qutlu olsun 
 

موسی طیبی جراح و جنگاور ایل (قشقایی)

موسی طیبی جراح و جنگاور ایل (قشقایی)

موسی طیبی از جنگاوران ایل بود که بارها در جنگها و درگیری ها زخمی شده بود.موسی علاوه بر اینکه یک چریک شجاع و جنگجوی کم نظیر بود اطلاعات پزشکی وی بقدری شهرت پیدا کرده بود که او را جراح می نامیدند.کارهای پزشکی موسی خارق العاده بود امروز پس از حدود یک قرن از زندگی او نام موسی ورد زبانهاست از کارهای پزشکی و جراحی او به چند نمونه اشاره می کنیم .

1-عمل جراحی استخوان

در جنگ میان قشقایی ها با نیروی پلیس جنوب موسی از ناحیه کتف تیر می خورد بطوریکه شانه او متلاشی می شود و هیچ کس جرات نمی کرده استخوانهای متلاشی شده را خارج کند.موسی تصمیم میگرد خود را معالجه کند پس لوازم پزشکی خود را که شامل سوزن و نخ و قیچی و تیغ سلمانی بود در اب جوشانده ضد عفونی می کند ایینه ای جلو خود قرار داده با تیغ سلمانی کتف خود را می شکافد .چون شدت درد زیاده بوده دهان خود را پر از پارچه می کند که بر اثر فشار دندانهایش نشکند.آنگاه استخوانهایی ریز ریز شده را خارج کرده و پس از شستشوی زخم استخوانهای کتف را کنار هم جفت و جور کرده و زخم را می دوزد و روی آنرا می بندد و برای اینکه که کتف جا به جا نشود دستور میدهد از ساقه درخت چوب مخصوصی بتراشند تا کتف با آن بسته شده و جابجا نشود.و به نزدیکان می گوید ترسوها دبه مادرتان بگویید این چنین پسر بزاید.

2-جراحی مثانه

از جراحی هایی موسی عمل مثانه بوده . شخصی بنام علی پناه چندین روز از شدت درد نه خواب داشته و ارامش .ادرارش بند امده و خود را روی زمین می کشیذه وقتی موسی به بالین او می اید بیمار بیهوش و در حالت مرگ بوده چون موسی می دانسته که بدون عمل بیمار جان سالم به در نمی برد دستور می دهد اب جوش و شاخه درخت خوشک آماده کنند.سپس همه را از چادر خارج کرده فقط یکنفر را برای گرفتن و بستن دست و پای علی پناه نگه می دارد .در حالیکه بیمار عرق سردی بر بدنش نشسته بود او را لخت و دستو وپایش را می بندد.مچاله ای از پارچه در دهان او فرو می کند تا دندانهایش نشکند .تیغ سلمانی را در اب جوشانده . دستهایش را با اب و صابون شسته و شکم بیمار را باز کرده و مسیر حرکت ادرا را برسی کرده و متوجه میشود که اشکال در کلیه و لوله های ادراری نیست زیرا مثانه پر و خالی نمی شود .قسمت انتهایی مثانه را شکافته و ادرار را خالی کرده بود .او درست حدس زده بود سنگریزهایی لوله خروجی را بسته بود . او با شجلعت بوسیله یک چورقتی بدون اینکه مسیر لوله اداری را زخم کند سنگها را خارج کرد و از پوست زیرین شاخه درختچه خوشک رشته های باریکی به عنوان نخ جراحی تهیه کرد .ابتدا مثانه و سپس پرده های دیگر را که پاره کرده بود به ترتیب دوخته و خون های داخل شکم را خارج و جای بخیه ها را ضد عفونی می کند.او را در حالیکه عمل میکرده به فریادهای بیمار توجه نداشته.با وجوداینکه اطرافیان امیدی به زندگی او نداشته ناباورانه متجه آرامش بیمار شدند و دستهایش را بازکردند پارچه را از دهانش در آوردند و دائم زخم ها را ضد عفونی می کردند،طولی نکشید که علی پناه خوب شد و تا سن 80 سالگی زنده ماند.

3-معالجه سیاه زخم

موسی مهارت خاصی در معالجه بیماری سیاه زخم انسان دادشت.وی اطراف غده های سیاه زخم را بسیار خطرناک بودند با خمیر محدود می کرد و با سیخ مخصوصی وسط غده را سوراخ کرده و روغن داغ در حال جوش را در سوراخ غده می ریخت تا سلولهای آن بسوزد و غده متلاشی شود.خمیر مانع بود که روغن به جاهای دیگر سرایت کند.با این روش بیمار پس از چند روز بهبود می یافت.

4-خارج کردن غدد چربی

موسی مهارت زیادی در خارج کردن غدد چربی از بدن اشخاص را داشت .وی با فشار اطراف غدد و از شکل و قیافه ظاهری و میزان رشد روزانه آن تشخیص می داد که غده خطرناک است یا خیر برای خارج کردن غدد از وسایل ساده جراحی یعنی مواد ضد عفونی کننده بخصوص ابجوش و تیغ جراحی که همان تیغ سلمانی بود و پارچه تمیز و خاکستر ضد عفونی شده استفاده می کرد و در مدت کوتاهی پوست را می شکافت و غده را خارج می کرد و پس از ضد عفونی کردن داخل پوست را می دوخت و انرا پاسمان می کرد.


طب وطبیبان سنتی در ایل قشقایی

نویسنده:دکتر منوچهر کیانی 

http://elkamez.blogfa.com/post-221.aspx

مجموعه کامل آثار استاد محمد بهمن بیگی

مجموعه کامل آثار استاد محمد بهمن بیگی (با صحافی گالینگور و کیفیت چاپ بسیار عالی)

جهت خریداری این مجموعه ارزشمند نام و شماره تماس خود را تا تاریخ 31 فروردین 1391 از طریق ایمیل با پیامک ارسال نمایید.کلیه وجوه حاصل جهت بازسازی مقبره ایشان در شیراز صرف خواهد شد.

همراه:09397387527 و ایمیل:  

yesmaelpor@ut.ac .ir 

 

 

http://qashqaee.blogfa.com/post/202

رقص لزگى آذربایجانى فلاویو لوپز

رقص لزگى آذربایجانى فلاویو لوپز 


  Flavio Lopez'in Azerbaycan Reqsi

تیراختور 2 فولاد صفر؛ غرش شیران سرخ در آسمان آذربایجان

جمعه, 25 فروردین 1391 ساعت 18:49

Tiraxturfans.Com. در روزی حساس که تیراختو آذربایجان ر برای عقب نماندن از قافله ی مدعیان به 3 امتیاز مسابقه نیاز مبرمی داشت در یک بازی برتر توانست فولاد خوزستان را از پیش رو بردارد.

مسابقه در حضور افزون بر 30 هزار نفر از هواداران تیراختور با آهنگی تهاجمی آغاز شد. در دقایق ابتدایی دو تیم با یورش به دروازه ی همدیگر موقعیتهایی را خلق نمودند اما این تیراختور بود که در دقیقه ی 18 پاس ارسالی احسان حاج صفی را با ضربه ی سر سیاوش اکبرپور به گل اول خود تبدیل نمود تا استادیوم یکپارچه مملو از شور و هیجان گردد. در ادامه تیراختور جهت افزودن بر گلهای خود و فولاد جهت جبران مافات تلاش نمودند اما درخشش دروازه بانان دو تیم مانع از فرو ریخته شدن دروازه یشان گشت و دو تیم با پیروزی 1 بر صفر تیراختور به رختکن بروند.

تیراختور که در نیمه ی دوم آهنگ تهاجمی تری بخود گرفته بود در دقیقه ی 50 پاس عمقی رودریگو توزی را با ضربه ی روپای فلاویو لوپز به تور دروازه ی فولاد چسباند تا هواداران حاضر در استادیوم و میلیونها بیننده ی تلویزیونی سر از پا نشناسند. پس از به ثمر رسیدن گل دوم تیراختور، مهدی مؤمنی بازیکن فولاد در یک موقعیت صد در صد گل با محسن فروزان تک به تک شد و در شرایطی که توپ داشت وارد دروازه ی تیراختور میشد دروازه بان تیراختور با حرکتی خارق العاده مانع از باز شدن دروازه ی خود و تیمش گشت. در ادامه در یکی از لحظات حساس دیگر پاس ارسالی از جناح چپ با ضربه ی سر سیاوش اکبرپور در درون دروازه ی فولاد جای گرفت که کمک داور پرچم را به علامت آفساید بالا برده و گل صد در صد سالم تیراختور بدلیل اعلام آفساید سوزانده شد. تیراختور در دقایق باقیمانده نیز فرصتهایی را جهت باز نمودن بیشتر دروازه ی حریف بدست آورد اما تلاشهایش ثمر بیشتری در برنداشت تا با پیروزی 2 بر صفر خود را به 3 امتیازی سپاهان در صدر جدول برساند.

در این بازی اگرچه به نسبت مسابقه با فجر سپاسی هواداران کمتری در استادیوم حضور یافته بودند اما هواداران با شور و حال و تشویقهای بی امان خود ابتکار عمل را از میهمان اهوازی گرفتند.

تیراختور در یک بازی حساس دیگر در روز شنبه دوم اردیبهشت به مصاف راه آهن در تهران خواهد رفت.

در دیگر مسابقه، بلدیه اسپور دیگر نماینده ی آذربایجان در مقابل نفت تهران نتیجه ای بهتر از تساوی 0-0 بدست نیاورد تا با توجه به پیروزی رقبایش مثل راه آهن و مس کرمان خطر سقوط را بیش از پیش احساس نماید.

پورتال هواداران تیراختور ضمن تبریک این پیروزی ارزشمند به آحاد ملت آذربایجان برای تیم محبوب آذربایجان در 4 بازی فوق العاده حساس فصل آرزوی موفقیت می نماید.