5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

ماذون قشقایی تر است یا ارد بزرگ؟؟!!

ماذون قشقایی تر است یا ارد بزرگ؟؟!!

پنجشنبه 19 آذر ماه سال 1388 ساعات 00:33 AM

شاید عنوان مطلب کمی برای خواننده عجیب و گیج کننده باشد

مگر ماذون قشقایی نیست؟؟؟!!
مگر ارد بزرگ قشقایی است؟؟؟!!

بله جالب اینجاست که این دو شخصیت هر دو از لحاظ نسبی به یک اندازه قشقاییند. براساس آنچه خوانده ایم و میدانیم  میرزا ماذون، شاعر شهیر قشقایی از پدری لر و مادری ار ترکهای قشقایی به دنیا آمده و ارد بزرگ نیز از پدری از ترکان خراسان و مادری ترکهای قشقاییت. اما چگونه است که همه ماذون را قشقایی میشناسند ولی حتی کسی نمی داند ارد بزرگ بااینکه او هم همانند ماذون فقط از طرف مادری به قشقایی ها منسوب است قشقاییست؟؟؟

پاسخ اینست که هویت انسان به عنوان یک موجود ذی شعور پیش از اینکه تابع  نژاد، خون و نسبش باشد تابع فرهنگ، زبان، عقاید و تفکرات اوست. نقش ماذون و اشعارش در فرهنگ هویت و زبان قشقایی ها کاملا  واضح و غیر قابل انکار است. تا آنجا که با شنیدن کلمه ی قشقایی یکی از اولین کلماتی که به ذهن می آید نام ماذون به عنوان یک شاعر ترک قشقاییست.  سروده های ماذون در کنار سروده های دوستش ، یوسفعلی بیگ قره قانلو ، بخش اعظمی از میراث شعر ترکی قشقایی را تشکیل میدهند. از طرفی همین سروده ها باعث خلق آثاری بسیار زیبا و ماندگار در موسیقی قشقایی شده اند.

پس به کار بردن تعبیر قشقایی برای ماذون  کاملا صحیح خواهد بود و میتوان او را با توجه به نقش مهمش در فرهنگ و زبان قشقایی ها از بسیاری قشقایی ها قشقایی تر دانست!!!

اما اشخاصی مانند ارد بزرگ را هر اندازه که  محبوب و شناخته شده باشند هیچکس به عنوان یک قشقایی نمی شناسد. زیرا هیچ نقشی در فرهنگ زبان و هویت قومی قشقایی ها ایفا نکرده است. در واقع چنین اشخاصی هر اندازه شناخته شده دانا، محترم و یا ثروتمند و مشهور باشند نامشان در ذهن هم قومی هایشان به عنوان یک هم تبار ماندگار نخواهد بود. این افراد ممکن است خدمت کرده باشند اما به هویت ،زبان، تاریخ و فرهنگ قومی خود خدمتی نکرده اند.....


یازان:دومان قره قانلو

http://www.qashqaiturk.blogsky.com/1388/09/19/post-81/


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد