5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

تالاب مهارلو سیراب شد

بارندگیهای اخیر استان فارس حیاتی را که تالاب مهارلو ظرف دو سال گذشته در پی خشکسالیهای مکرر از دست داده بود دوباره پس گرفت و پرندگان نیز پس از سالها دوری از خانه خود دوباره در بستر مهارلو پناه گرفتند.

به گزارش مهر، از آغاز فصل زراعی امسال یعنی مهر ماه تاکنون 122 میلی متر بارندگی در دریاچه مهارلو صورت گرفته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر افزایش بارندگی را نشان می‌دهد.

این بارندگیها خشکی دریاچه مهارلو را تا حدود زیادی برطرف کرده به گونه ای که در حال حاضر پنج هزار فلامینگو، یک هزار و 500 قطعه اردک و انواع مختلف پرندگان آبزی و کنارآبزی دوباره پس از سالها خشکی مهارلو در این دریاچه پناه گرفتند.

بازگشت پرندگان به مهارلو و بارندگیهای رو به فزونی این مدت نوید بخشی پایان روزهای خشک دریاچه مهارلو بوده تا مثل همیشه حیات و زندگی به این زیستگاه با ارزش استان فارس بازگردانده شود.

دریاچه نمک (مهارلو) در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می شد.

مهارلو در پی خشکسالیهای دو سال گذشته استان فارس به شدت با معضل خشکی مواجه شد به طوریکه چندی پیش مسئولان محیط زیست استان فارس اعلام کردند که فقط 10 درصد از این تالاب بر جای مانده است.

در این شرایط محیط زیست استان نسبت به وقوع معضلی دیگر نیز هشدار داده بود که بر اساس آن خشکی دریاچه مهارلو باعث می شود نمک موجود در بستر دریاچه وارد هوای شیراز شده و این امر در گرمای هوای این شهر تاثیر بگذارد.


http://www.chn.ir/News/?Section=1&id=32353

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد