5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

کشف تازه در مورد ایل قشقایی

http://ghashghaietribe.persianblog.ir/post/181/


در مورد محل و مبدای ایل قشقایی سخن ها فراوان گفته شده است. که من در بخشهایی که در صفحات وبلاک است نوشته ام و همه آن ها را به عنوان یک اظهار نظر در زمان خود محترم می شمارم چون همه مختارند که در هر موردی اظهار نظر نمایند. اما این که کسی بخواهد نظرش را که مستند به هیچ مدرکی نیست به عنوان یک نظر غالب ارایه داده و نظریات دیگران را بدون اساس معرفی کند، از یک پژوهشگر نمی پسندم و  کمی برایم سخت و سنگین است.



 در مورد قشقایی ها گفته ام که به احتمال زیاد از سرزمین قشقا هستند  و اشاره هم کرده ام که دیگرانی هم قبل از من در این مورد نوشته اند. اخیرا  خانم دکتر نامداری کشف جدیدی کرده و معتقدند که:

" ایل بزرگ قشقایی از منطقه قشقه دریا و شهر زیبای قش (کش)یا شهر سبز کنونی برخاسته است چون اینان چون در شهر قش و منطقه قشقه دریا اقامت داشته اند و از قبیله بزرگ قایی بوده اند به قشقایی معروف میشوند"

البته ایشان حق دارند که این باور و اعتقاد را داشته باشند، من هم تا موقعی که ایشان نامه پراکنی می کرد و در سایت ها از ایشان نقل قول می شد، مشکلی در این باره نداشتم. اما اکنون مشاهده می کنم که نوشته های ایشان وارد، بخش هایی شده  که مردم اغلب آن ها را مرجع می شناسند ، و ادامه این امر  ممکن است که پایه و اساسی نامستند را بین مردم رایج کند که فریبنده خواهد بود. به همین دلیل به عنوان یک قشقایی برای  این ادعای بدون سند و مدرک  ارزشی در حد یک پژوهش تاریخی قایل نیستم و به همین دلیل نظریاتم را برای اطلاع ایشان و دیگر دوستداران ایل درج می کنم که شاید سبب شود  در صورت موجود بودن اسناد لازم منتشر شود و  در غیر این صورت از ساختن و پرداختن سوژه تاریخی در مورد ایل تا حدودی جلوگیری کند.

در مورد سرزمین ولایت قشقا دریا   و احتمال این که قشقاییان از این دیار باشند من هم با ایشان موافقم و یا ایشان با من هم باور هستند. و   در همین تارنما در تاریخ 3/8/1387 نوشته ام که:

" ترکان قشقائی از سرزمین قشقا هستند

..... علاوه بر این سر زمین که به نام قشقه معروف است .در میان زبان ترکان این ناحیه نیز یک زبان ترکی معروف و رایجی است که به نام ترکی "قشقا" است. که به منبع آن اشاره خواهیم کرد.  پس در ازبکستان فعلی سرزمینی به نام " قشقا" وجود دارد - که در کنار رود به همین نام قرار دارد و آن رود نیز به نام" قشقه دریا" معروف است . در این ناحیه ترکان و فارس زبانان تاجیک در کنار ازبک زبانان زندگی می کنند.  همچنان که ما به ساکنان یزد "یزدی" و مردم رشت را " رشتی" و مردم فسا را " فسائی" می نامیم.        مردم این سر زمین را هم ( قشقائی  ) می نامند.                                                                                                                                                      می می دانیم که ترکان غز در بادغیس و ترکان خلج در کاشغر می زیسته اند که در جوار همین سر زمین قشقا بوده است و مطلع هستیم که اکثر ترکان مهاجر به ایران هم از همین گروه بوده اند.   بنا به نوشته دکتر سعید نفیسی طایفه ای بنام قشقائی(کشکائی) در قفقاز و بر اساس نوشته آقای احمد پژوه گروهی به همین نام در ترکستان چین هستند. بنا بر این نباید به وجود  قومی به نام  " قشقائی " در سرزمین ترکستان(فعلا در ازبکستان) تردید داشته باشیم .  با توجه به هم مرز بودن ترکان غز و خلج با سرزمین قشقا و مهاجرت آنها به ایران بنظر میرسد که ترکان قشقائی نیز همراه آنها وارد ایران شده باشند.و برخی از آنان از راه ایران به قفقاز کوچ کرده اند.

 با این توضیحات آیا فکر نمی کنید که مردم قشقائی از این سرزمین که روزگاری بخشی از ایران بزرگ و متعلق به ایران بوده است . به سوی فلات فعلی ایران  زمین کوچ کرده اند؟  وقتی سرزمینی به این نام و زبانی هم به این اسم و رودی هم - به این نام در دنیا وجود دارد که ساکنین آن نود درصد شان ترک زبان هستند! آیا باید هنوز به گفته فسائی در فارسنامه ناصری استناد کنیم که آنها چون گریخته بودند به این نام معروف شده اند؟"

بنا براین من هم معتقدم که ترکان قشقایی احتمالا از سرزمین (قشقا دریا) باید باشند. اما سندی که این موضوع را اثبات کند فعلا در دست ندارم. اما در مورد بخش دوم نظر خانم نامداری، که قشقاییان از قبیله قایی هستند، موافق نیستم. که البته ایشان به موافقت من هم نیازی ندارند. ولی ایشان این قدر روی این کشف خودشان تبلیع راه انداخته اند که بسیاری از تارنماهای ترکان شمال ایران (آذربایجان) هم آن را منعکس کرده اند  به علاوه برخی از  قشقایی ها هم آن را باور کرده و در تارنماهای خود درج کرده اند. و برخی از این سایت ها نوشته  و تکرار کرده اند:

" زبان امروزی قشقایی ، در واقع ادامه گویشِ آهنگین از زبان توانمند و فراگیر ترکی آذری ایرانی به حساب می‌آید که در مناطق مرکزی و جنوب غربی ایران با گویش‌های بازمانده از ترکی سومری Sumer درهم آمیخته و به شیوه‌ای بدیع و خوش آهنگ تبدیل شده است"

و دیگری در یکی از سایت های آن ور مرزی هم  مدعی هم مطلب و کمی هم بیشتر شده و چنین نوشته است:

در حالی که آنان که با ترکان قشقایی و ترکان آذربایحانی در تماس هستند می دانند  و من دوستان زیادی از بین ترکان آذربایجان - اردبیل و زنجان داشته ام و با گروهی از اینان در شهر صنعتی قزوین همکار بودم و می دانم که زبان قشقاییان اصلی، نه گروهی که در زمان صفویان به فارس کوچ داده شدند، تفاوت های فاحشی هم در گویش و هم در کلمات با زبان این عزیران دارد. و به علاوه ما در تاریخ ترکان از گذشته تا به حال هم ترکانی به نام ترکان آذری نداریم. که قشقاییان عضوی از آنان باشند. زبان آذری را کسروی برای مردم غیرترک  که در دیار  آذربایجان زندگی می کردند به کار برده است و مربوط به یک قوم تاریخی است که از بین رفته اند و یا در دیگر زبان ها حل شده اند. قشقاییان بیش از ده قرن است که در فارس سکونت دارند و در حالی که ترکان قایی  هیچ گاه در فارس نبوده اند و در تاریخ هم ذکری از آنان برای سکونت و یا عبور در فارس در دست نیست . اما مشکل من این نیست که ایشان به جای این که قشقایی را از آخر دو بخش مانند (قشقا) و (یی) که نشان می دهد قشقاییان از سرزمین قشقا هستند، بکند و  قشقایی را از ابتدا به دو نیمه ، (قش) و (قایی) تقسم کرده اند و برای هریک مفهومی ساخته اند . البته ایشان مجاز هستند که آن را سه بخش و بیشر از پس و پیش کنند. مشکل در این است که عده ای هستند  که به فارس ها لقب شوونیست می دهند، سعی دارند که هر آن چه که در تاریخ هست را صاحب شوند حتی منکر تاریخ چند و چندین ساله ایران هم هستند، حالا به فکر تسخیر ترکان قشقایی و بعد هم  به فکر کردان و سپس لران بر خواهند آمد. امیدوارم که خانم دکتر پیرو این اندیشه نباشند. و این گروه برای دستبابی به این هدف دست به تحریف، ساخت تاریخ، تولید سند و  ........ می کنند.  و دیگر این که ما داریم یواش یواش عضو همه اقوام تاریخی می شویم که قایی و کاسی هم به آن اضافه شده است؟ کشف ها یکی پس از دیگری به ثبت می رسند و تحریف ها ادامه دارد..!!!!

به مراتب زیر در دانشنامه آزاد نگاه کنید تا متوجه شوید که نگرانی من از چیست ؟

این نوشته در ویکی پدیای انگلیس است. من عین آن را در این جا آورده ام و شما هر بخش را هم که لازم است کلیک کنید و ببینید

Qashqadaryo Province (Uzbek: Qashqadaryo viloyati, Қашқадарё вилояти), (old spelling Kashkadarya Province) is a viloyat (province) of Uzbekistan, located in the southern part of the country in the basin of the Qashqadaryo River and the western slopes of the Pamir Mountains. It borders with Tadjikistan,Turkmenistan, Samarqand Province, Buxoro Province and Surxondaryo Province. It covers an area of 28,400 km². The population is estimated to be around 2,067,000 (2007),[1] with some 73% living in rural areas.

ترجمه این متن که در ویکی پدیا انگلیسی در مورد ایالت قشقه دریا چاپ شده است به این شرح است:

"اسنان قشقا دریا ( اوزبک: قشقا ولایتی، (Қашқадарё вилояти) به زبان روسی ( به هجای قدیمی کشکا دریا – استان) یک ولایت(استان) در ازبکستان است که در بخش جنوبی کشور در  کناره  رود قشقا دریا و در دامنه کوه های پامیر قرار گرفته است.   و با کشورهای تاجیکستان ، ترکمنستان و ایالت سمرقند هم مرز می باشد. مساحت آن 28.400 کیلومتر مربع است. جمعیت آن بالغ بر 2.067.000 (در سال 2007) می باشد که حدود 73% آن در روستاها زندگی می کنند."

حالا به متن فارسی آن که باید با امانت داری همراه باشد و به فارسی ترجمه شود،از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد فارسی را هم بخوانید.

ا" استان قشقه‌دریا یکی از استان‌های کشور ازبکستان است. وسعت آن ۲۸،۴۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۲،۳۳۷،۰۰۰ تن است. به عقیده دکتر شیرین نامداری ایل بزرگ قشقایی از منطقه قشقه دریا و شهر زیبای قش (کش)یا شهر سبز کنونی برخاسته است چون اینان چون در شهر قش و منطقه قشقه دریا اقامت داشته اند و از قبیله بزرگ قایی بوده اند به قشقایی معروف میشوند".

 

من توصیه می کنم که این پژوهنده وارد سایت انگلیس و دیگر زبان ها هم شده و این یافته جدید را برای نویسندگان خارجی تاریخ قشقایی هم منتشر سازند.

من  دو سال پیش از همین صفحه برای معرفی قشقا دریا  متنی را برای کتابم برداشتم، هیچ موردی در باره ایل قشقایی در آن نبود. و این شرح اخیرا افزوده شده است.

 

امانت داری در ترجمه و اطلاع رسانی را مشاهده می فرمایید.  بعد هم به این نکته توجه کنید: ایل بزرگ قشقایی از منطقه قشقا دریا و شهر زیبای قش (کش) یا شهر سبز کنونی برخاسته اند و از قبیله بزرگ قایی بوده اند به قشقایی معروف شده اند.  حالا این نوشته ها بر چه اساسی است؟ معلوم نیست و از کجا این محقق محترم می داند که آن ها علاوه بر این که در قشقا دریا بوده اند، در شهر قش هم سکونت داشته و چگونه کشف کرده اند که از قبیله بزرگ قایی هم بوده اند.؟

 در قرن 21 تاریخ نویسی به سبک فسایی که گفته است، قشقاییان گریخته بودند و به قشقایی معروف شدند، و با مسعودی که نوشته این ها کاشغری بودند و چون زبان ترکی ک ندارد (قشقری شدند و بعد قشقری قشقایی شد؟؟ جای اندیشه فراوان دارد؟

و اما در مورد شهر سبز یا کش (قش) هم داستان ترجمه خواندن دارد متن انگلیسی و فارسی را باهم می خوانیم:

From Wikipedia, the free encyclopedia

Shahrisabz or Shahr-e Sabz (Persian: شهر سبز, Uzbek Shahrisabz, Шахрисабз), is a city in Uzbekistan located approximately 80 km south of Samarkand with the population of 53,000 (1991). It is located at the altitude of 622 m. Once a major city of Central Asia, it is primarily known today as the birthplace of 14th century Turco-Mongol conqueror Timur. Its name (شهر سبز) means "green city" in Persian.

[edit] History

Formerly known as Kesh (i.e., "heart-pleasing") and tentatively identified with the ancient Nautaca Shahrisabz should be counted among Central Asia’s most ancient cities. Alexander the Great's general Ptolemy captured the satrap of Bactria and pretender to the Persian throne, Bessus, at Nautaca thus ending the once great Achaemenid Empire. Alexander the Great chose to spend his winters and met his wife Roxanna in the area in 328-327 BC.

Shahrisabz was the birthplace of Timur on April 9, 1336, to the family of a minor local chief, and during the early years of the Timurid Dynasty, enjoyed its considerable patronage. Timur regarded Shahrisabz as his “home town” and planned it eventually to be the location of his tomb. However, during the Timurid period, the center of activity shifted to Samarkand instead.

The Emir of Bukhara, Abdullah Khan II, mostly destroyed the city in the 16th century during his attempt to seize the Shaybanid throne. According to legend, he had the city destroyed in a fit of rage over the death of his favorite horse from exhaustion on a steep approach the city, but was later overcome with remorse for the damage he had done.

The city struggled for autonomy under Bukharan rule. The Russians conquered the city in 1870, allegedly in revenge for the murder of a tsarist tax collector"

و در ویکی پدیای فارسی ترجمه یا متن به این شرح است:

" شهرسبز (در ازبکی: Shahrisabz/Шахрисабз) یکی از شهرهای تاریخی ازبکستان است. نام شهر فارسی است و در گذشته بخشی از ایران بوده است. نام شهر در قدیم قِش یا کِش بوده و به اعتقاد بسیاری از بزرگان قشقایی قش زادگاه ایل قشقایی است زیرا ترکان قشقایی از قبیله قایی هستند و اینان به خاطر اقامت در شهر قش به قشقایی معروف شده‌اند[نیازمند منبع]. هسته مرکزی این شهر به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

امیر تیمور گورکانی در ۷۳۶ ه‍.ق / ۱۳۳۵ م در شهرسبز که در آن روزگار قِش یا کِش نامیده می‌شد دیده به جهان گشود."

 کلی مطلب در متن انگلیسی هست که در فارسی نیست . هیچ یک از مطالبی که در مورد قشقایی در فارسی نوشته شده است در متن انگلیسی نیست و  برای چسباندن قش به قایی (نیازمند منبع هستند) و نمی دانم چرا خانم دکتر منبع خودشان را به این دانشنامه (آزاد) نداده اند؟؟

و خانم دکتر که در این جا از وی به (بزرگان قشقایی نام برده شده اند) نگفته اند که این قوم قایی در کجای قشقا دریا بوده است و سندشان برای این بودن کجاست؟  و منبع شان کدام است؟

در تاریخ داریم که:پس از آن کوچ قبایل ترکمن مسلمان از شرق ایران به آسیای کوچک آغاز شد و این قبایل به تدریج دولتهای کوچک محلی در آنجا تشکیل دادند. یکی از مشهورترین این قبایل، قبیله "قایی" بود که در نزدیکی آنقره (آنکارا) سکونت داشتند. رهبر این قبیله به نام عثمان در سال 678 هجری خورشیدی (699 قمری/1300 میلادی) حکومتی تاسیس کرد که به نام خودش عثمانی خوانده شد. از آن پس تا حدود 150 سال بعد حکومت عثمانی بیشتر آناتولی را به تصرف درآورد."

به‌ گفته‌ مروزی‌، یک‌ قبیله‌ ترک‌ (قبچاق‌ها) در نتیجه‌ فشار خان‌چین‌ مجبور به‌ مهاجرت‌ از شرق‌ شدند، و قبیله‌ قایی‌ ترکمن‌ هم‌، به‌ همان‌ علت‌ بدنبال‌ آنها حرکت‌ نمودند و سرزمین‌ قبچاق‌ها را اشغال‌ کردند. قبچاق‌ها، ترکمن‌ها را ازسرزمینشان‌ بیرون‌ راندند و ترکمن‌ها به‌ سوی‌ غرب‌ سرازیر شدند و زمین‌های‌ اوغوز (اغوز) مانقیشلاق‌ را تصرف‌ کردند. در آنجا چشمه‌ها و چراگاهها یافتند. برخورد اوغوزها و پچنک‌، پچنک‌ها را به‌ سوی‌ غرب‌ راند .این جادثه مربوط به قرن دهم میلادی است. بنا براین می توان قایی ها را در سرزمین ترکمن ها و در ترکیه حست و جو کرد و نه در فارس و یا قشقه دریا.

 

و کشفیات ایشان بعد از این است که این حقیر نام سرزمین و نقشه آن را  درج کرده بودم و نوشته بودم که یکی از دوستانم بیش از یک دهه قبل از طرف اتاق بازرگانی ایران به  استان قشقه دریا سفر رفته بودند و با مردم این دیار سخن گفته بودند.

 

خانم دکتر در لغت نامه دهخدا هم وارد شده و به نام خویش متنی گذاشته اند و پس از درج کشفیات خود در مورد (قش) و( قایی) اصافه کرده اند: پس سرزمین قشقا سرزمین ما ست(نمی دانم که ایشان قش + قایی هستند و یا قشقایی بدون قش) ودرآن شکی نیست و سایر نظرات اساسی ندارند(!!).  من خود به قفقازو قبچاق واستان قشقادریا وسرزمین قشقا سفر کرده واز نزدیک این اقوام را دیده ام وبا آنها گفتگو کرده ام بیگمان(!!!) قشقاییها از شهر قش و سرزمین قشقا آمده ومدتها در قفقاز وقبچاق(!!) سکونت داشته و سرانجام راه فارس را در پیش گرفته اند. دکتر شیرین نامداری"

کمتر پژوهنده ای این چنین با قاطعیت سخن می گوید، مگر این که اسناد بسیار  بسیار معتبری در دست داشته باشد و یا پیرو گوبلز و طرفدارانش باشد که دروغ را آن قدر بزرگ کنید که همه باور کنند، که امیدوارم اصلا چنین نباشد و ما با دیدن اسناد خانم نامداری از این باور بهره مند شویم.

 در ضمن ایشان، ننوشته اند که کدام یک از این اقوام را در قشقه دریا دیده اند، ترکان قش را یا ترکان قایی ، و یا هر سه را با هم دیده و گفتگو کرده است.  و اساس گفته شان چیست که این  چنین مطمئن هستند که اگر (قش) را با (قایی) وصل کنند، قشقایی می شود.!! و دیگر این که دستاوردهای دیگر ایشان در این سفر طولانی به قفقاز و قبچاق و استان قشقه دریا و سرزمین قشقا چه بوده است؟

 

 دست کاری و دست بردن در منابعی که مردم به آن ها رجوع می کنند و به صحت آن ها اعتماد دارند، شکست حریم صداقت و راستی است و درج مطلبی بدون داشتن سند و مدرکی در لغت نامه دهخدا به نظرم خطای بزرگی است. این از یک قشقایی اصیل بعید است .وای بر ما اگر سندی در این باره می یافت نشود.

 

و ایشان این کشف را هم به همه تارنماهای قشقایی و سازمان های مختلف تاریخی و اجتماعی مخابره کرده اند و باید منتطر باشیم که در کتاب سال کاشفین هم نام ایشان را زینت بخش ببینیم؟؟

 

امیدوارم و انتظار دارم که خانم دکتر، اسناد کشفیات خود شان را برای قشقاییان و یا قایی یان ارایه دهند که همه از این که بعد از قرن ها یک پژوهنده توانسته است هم محل، هم مهاجرت و هم یورت بین راه قومشان را پیدا کند از وی سپاسگزاری نمایند و ارجش را گرامی دارند.

مورخ شدن  بدون سند و بررسی  کار آسانی است.  که امیدوارم در این مورد چنین نباشد. و آماده درج جوابیه و اسناد ایشان هستم.

من به زودی در مورد تاریخ حضور ترکان در فارس نوشتاری را تهیه خواهم کرد. به امید غلبه راستی و درستی بر همه جهان.

 

"لازم بذکر است که در نام های مکان مربوط به قشقائی ها [ترکان قشقائی که در ترکی بصورت قاشقای و یا کاشکای می باشد واز دو جزء “کاش” + “کای” و یا “قای” تشکیل می گردد که “قای” هم طایفه ای از ترکان اوغوز بوده است- از مؤلف] چون کاسکا، کاسسو، کاسولا، کاسیپا، کاسسیا، قازیورا، قازاپا و غیره جزء اصلی کاس موجود می باشد که این مسئله توجه و دقت ب. قروزنی دانشمند چک که برای اولین بار خط هیتی را خواند به خود جلب کرد و وی حرف قاس (کاس) و قاز را در تمامی نام های مکان و قومی موجود در قشقایی (قاشقای)، کاسوق ها، کاسپی ها و قزاقها (کازاق ها) را مشاهده و به آن اعتراف کرد.

ضمناً نباید از یاد برد که ترکان قشقایی بی ارتباط با کاسی ها نبوده و قرابت زبانی، عینیت نام طایفه و تطابق تقریبی محل زندگی دلیل این مدعاست." ؟؟؟؟؟

نظرات 1 + ارسال نظر
سعید آزربایجان 1388/12/25 ساعت 05:54 ب.ظ

محرومیت کمالوند لغو شد

طی خبری که دقایقی پیش دریافت کردیم محرومیت مربی تیم تراکتورسازی تبریز تمام شد و از این پس این مربی میتواند با رسانه های جمعی گفتگو کند .
منبع : روابط عمومی باشگاه

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد