5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

تخریب هواداران تراکتور باتقبیح قوم گرایی درفوتبال به روش سایت گل

تخریب هواداران تراکتور با تقبیح قوم گرایی در فوتبال به روش سایت گل!

آرتان آرمان

 

سایت گل با بهانه قرار دادن کامنت یکی از کاربران سایت با عنوان «یامان یوخ! (فحش موقوف!» که به هواداران تیم خود توصیه نموده است که در ورزشگاه فحاشی ننمایند مطلبی در سایت قرار داده و توصیه هایی و به عبارت دیگر نصایحی نیز به هواداران تراکتور نموده است از جمله این نصایح خودداری هواداران تراکتور از وارد نمودن بحثهای قومی به حوزه فوتبال بوده است. این سایت همچنین اذعان نموده است که روزانه پذیرای هزاران نفر از تورک زبانان سرتاسر کشور می باشد و با نام بردن از تراکتور بعنوان پرشورترین و پرهوادارترین تیم کنونی لیگ برتر، تلاش نموده است که مقاصد در لفافه پیچانده خود را به هواداران تراکتور القا نماید.


 به عنوان قطره ای از اقیانوس بیکران هواداران تراکتور با خواندن این مطلب از دو جهت خوشحال گشتم و از جهتی نیز خاطرم مکدر گشت. خوشحالیم اول از آن جهت بود که برای اولین بار بعد از سالها در یکی از رسانه های رسمی غیررسمی! کشور دو کلمه به زبان مادری خود یافتم و دوم از این شادمان گشتم که باب بحث باز شده توسط سایت گل برای ما این امکان را فراهم می نماید که برای یکبار هم که شده از خود و هویت خود دفاع نماییم نمی شود که همه اش محکوم باشی و هر کسی از راه رسید یک توسری و پس گردنی مجکم به تو زده و تو مثل بچه یتیم ها (قبلاً به خاطر استفاده از این واژه از هواداران عزیز تراکتور پوزش می طلبم) حتی قدرت و اجازه جیک زدن نیز نداشته و همواره قبل از محاکمه مجازات گردی! و تکدر خاطرم نیز از آن جهت بود گه گاهاً رسانه ها برای نفی و انکار هویت دیگران و تزریق سلیقه و تفکر رسانه ای خود به آنان نوشته های خود را در لفافه خوش رنگی پیچانده و به عبارت دیگر گنجشک را رنگ آمیزی نموده و بجای بلبل به چند برابر قیمت واقعی خود در بازار دلالان یا همان بازار سیاه به خورد مشتری می دهند!

هر چند که نوشته سایت گل گویای بی خبری این رسانه از هویت واقعی هواداران تراکتور می باشد ولی من بعید می دانم که اینگونه باشد. هدف راقم این سطور نیز بهیچ وجه این نیست که در مقابل نوشته سایت گل بگوید «یامان هن! (فحش آری!)» بلکه مقصود موشکافی نگاه رسانه ها به هواداران یک تیم پرطرفدار که اغلب نگاهی ابزاری است، می باشد.

خدمت مسئولان محترم سایت گل عرض شود که نه فقط در ایران بلکه در کل جهان هر تیمی خاستگاهی دارد و متعلق به یک شهر یا منطقه خاص می باشد و آن شهر و منطقه قاعدتاً زبان، هویت و فرهنگ خاص خود را دارد که این ویژگی بالعینه و بطور تمام و کمال در خصوص هواداران تراکتور صدق می نماید. تراکتور متعلق به منطقه آذربایجان و زبان آن تورکی است و بالطبع فرهنگ خاص منشق از زبان و هویتش نیز بر هوادارانش حاکم است. یکی از مشکلاتی که تراکتور در فوتبال ایران دارد این است که دیگران دو پای خود را در یک کفش نموده و با سماجت تمام چشم بر روی این حقیقت که این تیم و هوادارانش هویت و زبان اصطلاحاً قومی منحصر بخود را دارا می باشند می بندند و به لطایف الحیل گوناگون تلاش می نمایند که هواداران تراکتور را آنگونه بسازند که دلخواه خودشان است! اگر سر دادن شعارها و تشویقهای تیم به زبان تورکی آمیختن مسائل قومی با فوتبال می باشد پس در تهران و سایر شهرها نیز که زبان خاص خود را دارند هواداران باید با زبان مهر و موم شده فقط فوتبال را تماشا نمایند و هیچ گونه واکنش کلامی از خود بروز ندهند زیرا در این حالت مسائل قومی با فوتبال آمیخته می گردد! و اگر بگونه دیگری به موضوع نگاه نماییم و چنین تصور نماییم که مقصود گردانندگان این سایت از قاطی نمودن مسائل قومی با فوتبال، طنین شعارهایی مانند «یاشاسین آذربایجان» و برخی شعارهای مشابه که آنچنان شعارهایی هم صرفاً به دلیل حس تعلق و علاقه وافر تیراختورچیها به زبان و سرزمین مادری خود سر داده می شود، در فضای ورزشگاه باشد بازهم نمی توانیم بین منظور این سایت در مورد اختلاط مسائل قومی با فوتبال و هواداران تراکتور رابطه ای معنادار برقرار نماییم. فوتبال از زمان تولد رابطه ای بسیار فشرده و تنگاتنگ با موضوعات اجتماعی و سیاسی داشته است و دلیل اصلی تولد آن نیز دقیقاً بهمین منظور بوده است زمانی صاحبان قدرت برای استعمار ملل ضعیف از آن استفاده می نموده اند و امروزه به محملی برای تخلیه هیجانات روحی و روانی دوستداران آن بدل گشته و کارکردهای متعدد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دیگری نیز دارد که بحث در رابطه با آن از حوصله این نوشتار خارج است فقط همینقدر بدانیم که فوتبال امروزه چنان با نظامهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی درهم تنیده شده و بر آنان تأثیر گذاشته و متقابلاً از آنان تأثیر می پذیرد که نگاه به آن صرفاً بعنوان یک ورزش جذاب و پرطرفدار کاملاً نگرشی توخالی و پوچ می باشد پس با در نظر گرفتن مسائل و موضوعاتی که حول و حوش این ورزش پرطرفدار و به نوعی اسرارآمیز می چرخد به راحتی می توان به این نتیجه دست یافت که متهم نمودن تیراختورچیها به وارد نمودن بحثهای قومی به حیطه فوتبال کاملاً بیجا و غیروارد می باشد.     

حال که گردانندگان محترم سایت گل به خود این اجازه را داده که هواداران تراکتور را نصیحت نمایند راقم این سطور نیز بجا می داند که توصیه هایی را به مسئولان سایت گل بنماید تا شاید از این ببعد همدیگر را بیشتر بفهمیم:

1- از روزهای اول حضور تراکتور در لیگ برتر، سایت گل بارها مطالبی را در مورد تراکتور منتشر نموده است اوایل فصل این سایت برای بالا بردن آمار بازدیدکنندگان سایت خود، حاشیه های متعددی را برای تراکتور ایجاد می نمود تا با تحریک احساسات هواداران تراکتور از جو رسانه ای ایجاد شده به نفع خود استفاده نماید و تا حدودی نیز موفق بود بعدها با مشاهده قدرت هواداران تراکتور در فضای مجازی و واقعی، این سایت تلاش نمود که تغییری اندک در رویه مغرضانه خود ایجاد نماید و بعد از آن بود که یک روز به نعل و روز دیگر به میخ زد. روزی هواداران تراکتور را به عرش کشاند و روز دیگر آنان را با کله به فرش کوباند ولی اعتراضات مکرر هواداران تیم تا حدودی سبب عقب نشینی این سایت از این رویکرد غرض ورزانه خود گشت با اینحال این سایت باز هم «یک یا چند در میان» به ایجاد حاشیه و تخریب تراکتور و هوادارانش مشغول است. به متولیان این سایت توصیه می نماییم که فوتبال را فقط در سطح تولید حاشیه و تخریب تیمها درک ننموده و تغییری اساسی در رویه کنونی خود دهند. 

2- مطمئناً سایت گل مفهوم قوم گرایی را بخوبی می داند پس اگر درک صحیحی از این موضوع دارد بجای تخریب هواداران نجیب و فهیم تراکتور در فضای مجازی، برای یکبار نیز که شده به توهینهای قوم گرایانه و نژادپرستانه هواداران سایر تیمهای مناطق فارس نشین کشور بر علیه هواداران تراکتور واکنش مناسب و معقولی نشان دهد تا هواداران تراکتور نیز مفهوم قوم گرایی در فوتبال را بیشتر درک نمایند! پاسخ هواداران تراکتور به فحاشیها و هتاکیهای نژادپرستانه هواداران سایر تیمها واکنش است نه کنش، که این وجه از موضوع سهواً یا عمداً از چشم گردانندگان این سایت و سایر کوته اندیشان دور نگهداشته می شود. بیشتر هواداران فهیم تراکتور از اشخاص تحصیل نموده تشکیل یافته و به رغم حاکم بودن بدترین جو در سایر ورزشگاههای کشور بارها با رفتارهای متمدنانه خود نشان داده اند که نه فقط کاملاً با سالم سازی فضای ورزشگاهها موافق و همگام می باشند بلکه خودشان نیز اینقدر مسئولیت پذیر می باشند که با پیشنهاد عاری نمودن ورزشگاه از هر نوع فحاشی و هتاکی در سایت گل و سایر سایتهای مشابه در این زمینه پیشگام باشند پس در چنین حالتی هیچ جایی برای محکوم نمودن هواداران تراکتور با سوء استفاده از نوشته یک هوادار مسئولیت پذیر باقی نمی نماند. سایت گل بهتر است که بجای تقبیح رفتارهای هواداران تراکتور، ریشه ها و علل و عوامل پدید آورنده این رفتارها را به درستی درک نموده که اگر اینگونه باشد مطمئناً علت العلل بخشی از آنان را در رفتارها و لجن پراکنی های کینه توزانه، تهاجمی، ستیزه جویانه، غیر انسانی و نژادپرستانه سایر هموطنان کشور می تواند پیدا نماید.    

3- حال که مسئولان این سایت اینقدر با حسن نیت و مسئولیت پذیر می باشند و در رابطه با تصفیه فوتبال از قوم گرایی اهتمام بخرج داده و در این موضوع مهم پیشگام گشته اند کار خیر خود را با نوشتن مکتوبی به هواداران تیم بارسلونا برای خودداری از اختلاط مسائل و موضوعات قومی با فوتبال تکمیل نمایند تا فوتبال جهان بکل از شر ابلیس قوم گرایی رهایی یابد!

در خاتمه بحث خاطرنشان می شود که ما به این نوع تخریبات رسانه ای عادت نموده ایم این ما نیستیم که باید خود را با سلایق رسانه ها وفق دهیم بلکه این آنان هستند که باید در رفتار رسانه ای خود تغییری اساسی پدید آورند زیرا ما در هر حال پیروزیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
vqh 1389/01/21 ساعت 08:35 ب.ظ

جوابیه سایت هواداران تراکتورسازی
tractor-fans.com
به مطلب سایت گل، آیا شعار در ورزشگاه ها فحش تلقی می شود؟

http://www.goal.com/iran/news/1825/ایران/2010/04/10/1871941/جوابیه-سایت-هواداران-تراکتورسازی-به-مطلب-سایت-گل-آیا-شعار-در

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد