5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

تورباخ

«تورباخ»؛



وقتی اقتصاد و فرهنگ پای سفره عشایر می نشینند


گزارش ویژه بیشاپور از برپایی نخستین جشنواره نوروزی عشایر کازرون

سرویس اجتماعی بیشاپور: بنشین و نگاه کن. این عنوان  ساده­ای است که مسوولین برگزاری نخستین جشنواره نوروزی عشایر شهرستان کازرون، برای این اقدام خود انتخاب کرده­اند و ظاهراً معنای فارسی واژه تورباخ است. اقدامی که به قول مدیر داخلی این جشنواره تجربه­ای متفاوت برای معرفی ظرفیت­های عشایر شهرستان کازرون به گردشگران نوروزی است. تجربه­ای که به اعتقاد بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان، توانسته میدان­های تازه­ای را در عرصه­ی فعالیت­های اقتصادی ـ گردشگری در کازرون باز نماید.


http://www.bishapour.org/culture/1361.html/

تورباخ از ۲۸ اسفند ماه ۸۸ تا ۹ فروردین ماه ۸۹ با هماهنگی و همکاری برخی از نهادهای دولتی مانند اداره میراث­فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرمانداری، منابع­طبیعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و ترابی، برق و… و با سرمایه­گذاری و مدیریت دکتر اژدری و بهنام پرتو از فعالین اجتماعی عشایر برگزار شد.

محمدرضا صالحی­پور که با دکترای ارشد بازاریابی وظیفه مدیریت داخلی این جشنواره را عهده­دار است معتقد است گروه برگزارکننده تمامی تلاش خود را به کار بسته­اند تا حتی­الامکان به نمایش بیشترین داده­های فرهنگی و اجتماعی عشایر لر، ترک، قشقایی و بختیاری شهرستان کازرون در قالب این نمایشگاه بپردازند.

صالحی­پور برپایی ۱۲غرفه­ی سنتی که هر یک بخشی ویژه و خاص از زندگی عشایر را به نمایش گذاشته­اند به همراه عرضه­ی غذاهای سنتی مانند آش­دوغ، کنگرماست، کشک، نان سنتی و… را از جمله دلایلی می­داند که روزانه بیش از ۱۵۰۰گردشگر را جذب این جشنواره نموده است.

بهنام پرتو، از مسوولین برگزاری مراسم که تمام مدت برپایی جشنواره قطار فشنگ­هایش را از کمر باز نکرد و تفنگ »برنو«اش را بر زمین نگذاشت، می­گوید: قبلاً این نمایشگاه را در سطوح کوچک اجرا کرده بودیم اما با توجه به ظرفیت­های بالای گردشگری در کازرون، امسال برنامه را در سطحی وسیع­تر از سال­های قبل اجرا کردیم و با استقبالی که صورت گرفت و دعوت­هایی که انجام شده به زودی مقدمات برپایی این نمایشگاه را در سایر نقاط کشور و از جمله تهران نیز آغاز خواهیم کرد.

پرتو معتقد است این برنامه را جز با همکاری صمیمانه و همیشگی ایلیاتی­ها نمی­توانستند برگزار کنند و می­گوید: تجربه­ی نمایشگاه امسال برای شروع خوب بود و امیدواریم با تکیه به این تجربه بتوانیم برنامه­های مناسب­تری را در سال­های آینده اجرا نماییم.

اگر بخواهیم نگاهی کلی­تر به جشنواره نوروزی تورباخ بیاندازیم و  جایگاه این جشنواره را در سطح اجتماع بهتر بشناسیم، شاید بهتر باشم به یاد آرزوی دیرینه­ای بیفتیم که بسیاری از فعالین عرصه­ی فرهنگ و تاریخ کازرون، سال­ها در انتظارش بودند. بسیاری معتقدند اگر بتوان به شیوه­ی مناسب و علمی پیوندی میان اقتصاد و فرهنگ ایجاد نمود، این دو در یک چرخه پویا و رو به رشد قرار گرفته و به یکدیگر کمک می­کنند. چنانچه هرگاه فرهنگ به شیوه­ای علمی و منطقی به اقتصاد تکیه داده، نه تنها تضمین کننده بقاء خود شده، بلکه توانسته مجالی برای بازیابی آنچه که به مرور زمان نیز از دست داده، بپردازد. اقدامی که سال­های سال در کازرون، جز در سطوح خرد و محدود محقق نشده بود.

دکتر اژدری، بانی اصلی برپایی این جشنواره نیز که هدفی مشابه به سطور فوق را دارد معتقد است: چنانچه بتوان پیوندی اصولی میان گردشگری و اقتصاد ایجاد کرد هم می­توان فضاهای زیادی را برای اشتغال فراهم نمود و هم به حفظ هویت­های ملی و محلی امید داشت. این فعال فرهنگی و اجتماعی می­گوید: خوشبختانه امسال توانستیم زمینه­ی اشتغال موقتی، بالغ بر ۱۰۰نفر از جوانان عشایر را در قالب این جشنواره فراهم آوریم. وی ادامه می­دهد: با این اقدام هم آن جوان عشایری متوجه می­شود که با تکیه بر هویت خود می­تواند به اشتغال امیدوار باشد و هم گردشگر و مسافر می­توانند به خوبی با داده­های فرهنگی منطقه آشنا شوند.

هرچه بود، امسال تجربه­ی ۱۱روزه­ی تورباخ پایان یافت و میدانی تازه برای ورود بخش خصوصی به عرصه­ی گردشگری کازرون باز نمود، عرصه­ای که می­توان با تجربه­های به دست آمده به سال­های آینده آن امیدوارتر از قبل بود.


بو خبرین قایناقی:

http://www.qashqaiturk.blogsky.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد