5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

کوچ بهاره عشایر قشقایی استان بوشهر آغاز شد

کوچ بهاره عشایر قشقایی استان بوشهر آغاز شد

بوشهر- مدیرکل امور عشایر قشقایی استان بوشهر گفت: همزمان با گرم شدن هوا ، کوچ بهاره عشایر قشقایی این استان به مناطق ییلاقی در آیینی با حضور استاندار بوشهر آغاز شد

علی ابراهیمی شنبه در حاشیه این آیین درگفت وگو با ایرنا افزود:استان بوشهر دارای پنج هزارو 200 خانواده عشایر قشقاییی در قالب 30 هزار نفر کوچ رو و ساکن هستند که از پنج طایفه شامل فارسیمدان، شش بلوکی، دره شوری، کشکولی و عمله تشکیل شده است.

 

وی اظهارداشت:از مجموع عشایر قشقایی استان بوشهر تعداد سه هزارو 500 خانوار عشایر قشقایی کوچ رو و یکهزارو 700خانوار نیز ساکن هستند که در 25کانون عشایر قشقاییی اسکان یافته اند.

ابراهیمی اضافه کرد: قشلاق عشایر قشقایی در استان بوشهر به مدت هفت ماه از مهر ماه تا فروردین ماه سال بعد در شهرستان های دشتستان، دشتی، تنگستان، دیر و دیلم در محدوده ای به وسعت 40درصد عرصه های منابع طبیعی این استان مستقر می شوند.

مدیرکل امور عشایر قشقایی استان بوشهر اضافه کرد: ییلاق عشایر قشقایی استان بوشهر نیز در استان های فارس و اصفهان در شهرستانهای سمیرم، آباده و اقلید است.

وی گفت: عشایر قشقایی استان بوشهر 850 هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز دارند که نیمی از دام های سبک این استان را شامل می شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه شغل عشایر قشقایی استان بوشهر دامداری، تولید صنایع دستی و کشاورزی است افزود: عشایر قشقایی این استان سالانه شش هزارو 500تن گوشت قرمز، 11 هزار تن سایر فراورده ها، 25هزار متر مربع انواع قالی، قالیچه، گلیم، گبه و جاجیم و 12هزار تن نیز انواع محصولات زارعی و باغی تولید می کنند.

وی بیان کرد: ترکیب ایلی و عشیره ای عشایر قشقایی استان بوشهر شامل 105بنکو، 31 تیره و پنج طایفه از ایل عشایر قشقایی است.

ابراهیمی گفت: دولت در راستای تحقق شعار عدالت محوری در زمینه راهسازی، آبرسانی، برق رسانی، واگذاری و تجهیز اراضی، حفر و تجهیز وکف شکنی چاههای آب شرب و کشاورزی، توزیع سوخت، تامین و توزیع انواع کالاهای یارانه ای شامل مایحتاج عمومی و نهاده های دامی در قالب شبکه های تعاونی عشایر قشقایی و برنامه های جبران خسارت ناشی از خشکسالی برای کمک به عشایر قشقایی استان بوشهر انجام می دهد.

مدیرکل امور عشایر قشقایی استان بوشهر افزود: در این راستا پارسال 33پروژه در زمینه های عمرانی، خدمات پشتیبانی و جبران خسارت خشکسالی با اعتبار 35میلیارد ریال از محل اعتبار ملی و استانی در استان بوشهر انجام شد.

وی اظهارداشت: در طول برنامه چهارم توسعه نیز 187میلیارد ریال اعتبار برای ارایه خدمات در مناطق عشایر قشقاییی استان بوشهر هزینه شد که بیش از شش برابر اعتبارهای سه برنامه توسعه قبل است. ک/3
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد