5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

مجموعه شعر شهر هفت هزار ساله"کیان" "یاشاسین شهرکیان "

مجموعه شعر نسل کهن شهر هفت هزار ساله "کیان" در قالب منظومه "یاشاسین شهرکیان " رونمایی شد.

انتشار منظومه ترکی «یاشاسین شهرکیان» سروده شاعر معاصر استاد همایون علیدوستی با اقبال عمومی مردم مناطق ترک زبان استان چهارمحال و بختیاری به ویژه ساکنان شهر کیان مواجه شد.


این منظومه در برگیرنده حدود 400بیت شعر به زبان ترکی قشقایی است که به آداب و رسوم مردم شهر کیان در گذشته های دور و خاطرات شاعر از دوران کودکی و زادگاهش اشاره دارد.

نگاهی به باورها و سنت های اصیل مردم از دیگر رویکردهای این منظومه به شمار می آید.همایون علیدوستی مسوول خانه طنز حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: این مجموعه در400 بیت به زبان ترکی قشقایی سروده شده و بصورت نرم افزار(سی دی )تکثیر و دراختیار اهل ادب قرار گرفته است.


همایون علیدوستی هدف از جمع آوری این مجموعه شعر را زنده نگه داشتن فرهنگ و ادب ، هنروآداب و رسوم این شهر کهن در زمانهای قدیم دانست . وی بکاربردن ضرب المثل ها، کنایه،آداب و رسوم اعیاد ،جشنها و سوگواریهای ائمه اطهار(ع) به زبان ترکی قشقایی را از نکات برجسته این مجموعه ادبی برشمرد .علیدوستی تصریح کرد: انتقال فرهنگ و آداب نسل های گذشته به نسل جدید امکان تهاجم فرهنگی غرب به جامعه را کاهش می دهد.


همایون علیدوستی متولد سال ۴۵ در شهرکرد است، که در حال حاضر استاد دانشگاه علوم‌پزشکی و مسئو ل خانه طنز حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز می باشد. کتاب‌های «اشک فانوس»، «غربت‌نوشته‌ها»، «چشم‌ها و آینه‌ها» انتشارات سوره‌ی مهر، «شب‌های بی‌ستاره» انتشارات نیستان، «یک سبد شقایق» نشر عابد درآستان جانان و مجموعه طنز کاکتوس و «فصلی به رنگ عشق» انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، از دیگر آثار او هستند.


http://kiyandargozaretarikh.blogfa.com/post-23.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد