5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

زبان مردم شهر کیان

زبان مردم شهر کیان


مردم شهرکیان اغلب به ترکى نزدیک به ترکى قشقایى صحبت مى‏کنند. و زبان فارسى را به خوبى حرف مى‏زنند ولى متاسفانه چند سالى است به خاطر تکلم فارسى مردم شهر با فرزندان خود، زبان ترکى رو به فراموشى است.

 "سرزمین ما ایران از دیر باز اقوام ونژادهاى مختلفى رادرخود پذیرفته است و پیش از هجوم اقوام ایلامى، هیتى، هورمى، میتانى، اورارتو، کاسى، فوتى، لولویى، ماننا، مادها و غیره، سومرى‏ها و ایلامى‏ها توانستند در علوم ریاضى، ستاره‏شناسى، هنر، ادبیات، معمارى وغیره به آنچنان پیشرفت شگرفى دست یابند که تا آن زمان ابناء بشر بدان نائل نشده بودند.

 در رژیم پهلوى ودر پى اجراى سیاست‏هاى شوونیستى، مورخان آریامهرى دست به تخریب وجعل حقایق زدند. چنانچه دکتر ضیاءصدر )در کتاب ارزشمند کثرت قومى‏وهویت ملى ایرانیان(مى نویسد:به علت آن که زبان ایلامى‏ها وسایر تمدن‏هاى فوق‏الذکر همگى التصاقى بود نه تحلیل )آریایى( در دوران 53 ساله پهلوى این تمدنها به عمد به فراموشى سپرده شده اند وتاریخ ایران از میانه آن یعنى از هخامنشیان و حداکثر از مادها مورد توجه مورخین داخلى )همچون پیرنیا، تاریخ ایران باستان( وبرخى از مورخین خارجى )چون پتروفسکى ودیاکونوف( قرار گرفت.

 محققین بر این باورندکه سومرى‏ها، ایلامى‏ها وتمام اقوام فوق الذکر به زبان‏هاى التصاقى )که زبان ترکى نیز ازخانواده زبان‏هاى التصاقى است(صحبت مى‏کرده‏اند وهمگى از قوم آلتاى بوده اند ولذا اجدادونیاکان ترکان بومى ایران به شمار مى‏آیند. هخامنشیان آریایى با حمله به حکومت مادها که از اقوام ترک بومى ایران بوده اند به قدرت رسیدند وپس از آن آنها اشکانیان که از اقوام سکایى ترک بودند به زمامدارى رسیدند و سپس ساسانیان آریایى زمام امور را در دست گرفتند

http://kiyandargozaretarikh.blogfa.com/post-24.aspx


شــــهر کــیان (شهرک) در دشت هموار و حاصلخیز واقع شده است . این شهر از طرف شمال به شهرکرد ، از طرف شرق به فرخ شهر از سمت جنوب غربی به هفشجان ، طاقانک و روستای بهرام آباد واقع شده است و مسافت این شهر با مرکز استان حدود 5 کیلو متر است.


کیان در فاصله تقریبی دو کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

نام اول این شهر «لار سرخ» بوده که بعدها به «شهرک» و در چند دهه اخیر با نام «شهر کیان» یاد می‌شود.

لازم به ذکر است که «شهر کیان» بصورت ترکیبی از شهر و کیان است و بصورت «کیان» نیست.

زبان

بیشتر مردم شهر کیان از ترکان قشقائی مهاجر بوده و به ترکی نیز صحبت می‌کنند.

اقتصاد

مردم این شهر بیشتر به کارهای کشاورزی مشغولند. تعداد زیادی از تحصیل کردگان آن در شهرکرد مشغول بکارند.

جمعیت

جمعیت این شهر در حدود ۲۰۰۰۰ نفر می‌باشد.

اماکن تاریخی، مذهبی و تفریحی.

مسجد جامع یکی از آثار تاریخ این شهر است. از جمله جاذبه‌های مذهبی این شهر امام‌زاده «شاهزاده عزیزالله» است.

http://www.shahrekian.blogfa.com/

نظرات 1 + ارسال نظر
امید 1389/02/30 ساعت 12:22 ق.ظ

یاشاسین ایرانین غیرتی تورکلرین
Cock sagol

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد