5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

اپرای پست مدرن "غریب و صنم" ساخته می شود


منظومه"غریب و صنم" که از جمله منظومه های مورد علاقه ترک زبانان محسوب می شود به وسیله حیدر ساجدی در قالب یک اپرای پست مدرن اجرا خواهد شد.

حیدر ساجدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزار سینمای ایران گفت: "غریب و صنم" از منظومه هایی است که به وسیله عاشیق ها اجرا می شود و من با توجه به روایتی که در ایل قشقایی از این منظومه شنیده ام در حال ساختن اپرایی از این روایت موسیقایی کشورمان هستم.

این آهنگساز ادامه داد: برای این کار پروین بهمنی که از کارشناسان و خوانندگان موسیقی قشقایی محسوب می شود به من یار خواهد داد و همچنین از راهنمایی های فرهاد فخرالدینی و علی اکبر شکارچی نیز بهره گرفته و می گیرم.

وی همچنین در مورد ویژگی های فنی این اثر اذعان داشت: قرار است این کار یک راوی داشته باشد که در طول اجرا به زبان فارسی روایت داستان "غریب و صنم" را بر عهده خواهد داشت. البته زبان این راوی برای اجرای این اپرا در کشورهای دیگر تغییر خواهد کرد تا مخاطبان به شکل کلامی نیز با مفاهیم اثر ارتباط بگیرند.

ساجدی درباره موسیقی اپرای پست مدرن"غریب و صنم" افزود: در ساخت موسیقی این کار از ملودی ها و تم های موسیقی قشقایی استفاده شده است و بخش آوازی اثر نیز به وسیله خوانندگان قشقایی از جمله پروین بهمنی اجرا خواهد شد. البته هنوز در مورد خوانندگان مرد این اپرا به نتیجه نهایی نرسیده ایم.

این آهنگساز در ادامه گفت: در سازبندی کار نیز علاوه بر سازهای قشقایی که در رنگ آمیزی اثر نقش دارند از گروه های مختلف سازهای موسیقی کلاسیک مانند سازهای زهی ، سازهای کوبه ای و سازهای بادی برنجی استفاده خواهم کرد.

وی در مورد حامیان مالی این اثر اضافه کرد: من در دو سال گذشته در آلمان آثاری را در مورد فرهنگ شفاهی موسیقی مناطق مختلف ایران اجرا کرده ام که در این اثر نیز همین بخش های فرهنگی حامیان مالی کار محسوب می شوند. این بخش ها کاملا غیر دولتی هستند که برای مثال می توان به یکی از سالن های برگزاری کنسرت در آلمان اشاره کرد.
 

ساجدی در پایان تأکید کرد: بخش هایی از کار مانند نوشتن برخی از تک آهنگ ها، یا بخش های مربوط به سازهای کوبه ای به اتمام رسیده و در حال حاضر به صورت مداوم مشغول کار بر روی این اثر هستم تا در کوتاه ترین مدت ممکن کار ساختن آن به پایان برسد.

منبع: خبرگزاری سینمای ایران

http://www.qashqaiturk.blogsky.com/1389/03/21/post-91/

نظرات 2 + ارسال نظر
حسین 1389/03/21 ساعت 11:38 ب.ظ http://www.akslar.com

عزیزم وبلاگ قشنگی داری.من هر روز به وبلاگهای زیادی سر میزنم ولی وبلاگ شما یه چیز دیگست

وحیدوالی(قشقایی) 1389/03/26 ساعت 11:35 ب.ظ

سلام
الین آغراماسون
پیس دگلم شوکور
سیز منه چوخ محبت وارینز
تشکورلار

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد