5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

آلبوم «آوازهای قشقایی» منتشر شد


خبرگزاری ترک: آلبوم موسیقی «آوازهای قشقایی» که به آوازهای محمدحسین کیانی اختصاص دارد از سوی موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.


به گزارش خبرنگار موسیقی ترک،‌این مجموعه که توسط «پروین بهمنی» گردآوری و ضبط شده به بخش‌هایی از آوازهای ایل قشقایی مربوط می‌شود که با همکاری هادی نکیسا: نوازنده سه تار، حبیب‌الله گرگین‌پور: نوازنده سه تار و فرود گرگین‌پور: نوازنده ویلن در دهه‌های سی، پنجاه‌وهفتاد اجرا شده است.
آوازهای قشقایی شامل 12 قطعه با عنوان‌هایی چون بزداغ، قطعه ضربی بر اساس کسمه نار آغا جویام، هلیله خسرو، کرم، لای لای، اخشاماگ، صمصام، ترکمن قیزی، زارنجی خسرو، خسرو و شیروان خان قص یا کیخان قص است.
دامون شش بلوکی محقق و پژوهشگر موسیقی قشقایی در مقدمه روی جلد این آلبوم نوشته است: موسیقی قشقایی، همچون زبان و دیگر شاخصه‌های فرهنگی آن، مقدار زیادی متفاوت با موسیقی و فرهنگ دیگر اقوام کوچگر و یکجانشین است.
نقش و حضور موسیقی در این ایل بسیار جدی و پر رنگ است، به طوری که این مردمان از آغازین لحظات زندگی با آوای دلنشین لالایی با موسیقی انس و ارتباط گرفته‌اند.
شاید بتوان به صراحت گفت که موسیقی عاشیقی اصلی‌ترین بخش از موسیقی قشقایی است که دارای اصالت تاریخی و مستند در ایل قشقایی نیز هست. نقش این بخش از موسیقی، به عناون یک شاخصه فرهنگی- هنری در جهت تحکیم ساختار فرهنگی ایل، فراتر از تنها مقوله موسیقی بوده است؛ به صورتی که ای کارگان (رپرتوار) در قسمت کلامی خود، که شامل روایت منظومه‌هایی به زبان ترکی است، در طی سال های متمادی و تغییر نسل‌های مختلف و تحولات مختلف اجتماعی و سیاسی، در حفظ زبان این ایل (زبان ترکی) نقش مهم و به سزایی ایفا کرده است.
شش بلوکی در قسمت دیگری آورده است: در یک تعریف ساده می‌توان همه مردم ایل را آواز خوان دانست؛ به طوری که همه مراسم و در روزمرگی زندگی بهترین و لذت‌بخش ترین سرگرمی برای کوچک و بزرگ و در هر سنی آواز خواندن است.
ریشه‌های اصلی مقام‌های آوازی را می‌توان در هر سه کارگان موسیقی ایل جستجو کرد.
آلبوم «آوازهای قشقایی» هم اکنون توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور در بازار منتشر شده است.
نظرات 3 + ارسال نظر
گونش 1389/06/04 ساعت 09:42 ب.ظ

سلاملار
تبریزدن سلام اولسون بوتون قشقایی قارداش لاریمیزا

بویوک آذربایجان نان سیز قشقایی قارداشلاریما سلام سویلییرم.

علی 1389/06/10 ساعت 04:19 ق.ظ

هامینیز یاشیاسیز .ترک کارداشلارم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد