5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

سنگ مزار قشقایی (قشقایی قبیر داشی)


عکس زیر را در مسیر یکی از روستاهای نورآباد استان فارس گرفته‌ام:

 

همان‌طور که می‌توان حدس زد این سنگ قبر متعلق به یک فرد مهم (حاچی خان کراتی؟) از عشایر قشقایی است که به زیبایی و با رنگ‌های قرمز و سبز و سیاه طراحی و اجرا شده است. در این سنگ قبر دو حالت مختلف از متوفی را می‌بینیم که نشان‌دهندی سبک زندگی او در زمان حیاتش بوده است. در بخش بالایی سنگ قبر، متوفی را می‌بینیم که شمشیرش را در دست راست گرفته و در حال تازاندن اسب و در جستجوی شکار است. اما در بخش پایینی او را می‌بینیم که بساط چای و قلیانش به راه است. در نقش‌های این سنگ قبر، حیوانات از نیم‌رخ و مرد تمام رخ نشان داده شده‌اند.

متاسفانه هیچ عکس دیگری از عشایر قشقایی در اختیار ندارم تا بیش‌تر بر روی این طرح‌ها حرف بزنیم. اما بعد از اتمام سفرهایم (اگر همه چیز به خوبی پیش برود) ادامه‌ی سفرهای تحقیقاتی سنگ‌مزارها در ایران را پی خواهم گرفت.

پی‌نوشت: دوست خوبم «پرتو حسنی‌زاده» که در این سفر همراه ما بود اشاره کرد که در مسیر نورآباد ممسنی به پل فهلیان، سه روستا وجود دارد به نام‌های سربیشه جنجان، سروان جنجان و جنجان. بنده این عکس را در قبرستانی که در همین مسیر بود گرفتم.

http://nooraghayee.com/?p=8332

خبر قایناقی

http://www.qashqaiturk.blogsky.com/

نظرات 1 + ارسال نظر
علی 1390/03/24 ساعت 05:27 ب.ظ http://paeeze75.blogfa.com

درود من اهل بلداجی دراستان چهارمحال وبختیاری هستم مردم این شهرهمه ترک هستند ونسلشان بازگردانده میشود به طایفه ی بولوردی و ازنسل صفی خان قشقایی میرسد از شما میخواهم من رادر شناختن این طایفه یاری کنید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد