5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

صدا و سیمای استان فار س یا شیرازی ها !!!!

استان فارس یکی از بزرگترین استانهای کشور از لحاظ جغرافیایی است .وسعت و تنوع جغرافیایی این استان عامل تعدد قومیت و فرهنگ بومی است. قشقایی ها لر ها  و فارسها با لهجه های مختلف در این سرزمین پروسعت زندگی میکنند . هرکدام از این اقوام دارای فرهنگ بومی و آداب ورسوم وزبان ویژه ای هستند که قرنهاست در کنار هم با مرابطه ای مثبت گذران عمر کرده اند. سرزمین فارس مشهور به مادر ایران زمین است. این سرزمین پر وسعت ویژگی جمعیتی وبافت فرهنگی متنوعی دارد که برای قوام و دوام این زندگی پر مرابطه باید توجه ویژه ای به آن صورت پزیرد . باید این رایطه مثبت فرهنگی و اجتماعی که موجب وحدت و یک پارچگی استان گردیده است تقویت شود و لازمه آن اهمیت دادن به تمام فرهنگ ها و آداب ورسوم بومی است. لذا در کارهای فرهنگی ورسانه ای نباید فرهنگ های بومی و آداب ورسوم اقوام یک منطقه جغرافیایی به وسعت استان فارس به هیچ انگاشته شود. صدا وسیمای استان فارس تنها رسانه ی فراگیری است که باید در برنامه ریزی و برنامه سازی به هویت قومی و فرهنگ بومی کل استان اهتمام یکسان داشته باشد که متاسفانه هم اکنون چنین نیست. صدا وسیمای استان در این رابطه برنامه ای مدون وکارا نداشته است . در عملکرد رسانه ملی فرهنگ و آداب ورسوم وزبان کازرونیها ، لار و لامردیها ، جهرمی ها و  قشقایی ها و لرها و........ مهجور مانده است. دایره بسته صدا وسیمای و علی الخصوص سیمای فارس به شهر شیراز ختم شده است. ظاهرا صدا وسیمای شیراز است نه استان فارس. فرهنگ برتر ولهجه برتر شیرازی است . این روال برنامه سازی تبعیض آشکار  در برنامه ریزی ها را درسطح استان عیان میکند و موجب مهجوریت سایر فرهنگها ی بومی میگردد. اقبال مردم استان فارس به دیدن برنامه سایر استانها بویزه استان کهکیلویه و بویر احمد در میان لر ها و قشقایی ها نشانه عدم توجه و اهتمام مسئولین این رسانه به مخاطبین استان فارس است. 

چه شده است که فرهنگ و آداب ورسوم ونوع پوشش مردم استان با فرهنگ بومی خود فاصله گرفته است. !!!!

چه شده است که لر ها و قشقایی ها وشهرستانی ها لهجه خود را فراموش کرده و تقلید وار او او میکنند.!!!!!

چه شده است که برای مردم استان فارس دیدن برنامه سایر استان ها لذت بخش ترشده  است!!!!!!

چه شده است که در این استان افبال مردم برای دیدن ماهواره بسیار زیاد شده است. !!!!!!!

مگر نه این است که در سیمای فارس هیچ نشانه ای از خود نمی بینند. جایگاه لرها و قشقایی ها با آن فرهنگ غنی وآداب ورسوم خاص کجاست . در تمام استانهای که قسمتی از مردم  دارای زبانی متفاوت با سایر جمعیت هستند سهم ویژه ای در برنامه های صدا وسیما در نظر گرفته شده است. بطور مثال در استان خوزستان عرب ها برنامه ویژه مخصوص به خود دارند . در استان کردستان و گلستان هم همینطور است .

صدا وسیمای استانهای ترک نشین هم با زبان ترکی برنامه ارائه میدهند.

سهم ترک زبانان استان فارس در برنامه های صدا وسیما کجاست؟

ایل قشقایی چگونه باید فرهنگ بومی وایرانی خود را در میان هجوم فرهنگ غالب غیر خودی و بیگانه حفظ نماید.وقتی در برنامه های صدا وسیما برای فرهنگ بومی و خودی جایی نیست و از طرف دیگر هجوم فرهنگ مخرب غرب از طریق ماهواره ها در دسترس قرار دارد پس چگونه انتظار داریم جوان روستایی وعشایری وشهرستانی به فرهنک خودش وفادار باقی بماند. این همه جوان  الینه شده فرهنگ شهری و غربی محصول چیست ؟ مگر این نیست که دنبال هویت خودشان هستند. مسئولیت احیاء هویت ایرانی و اسلامی ما کیست؟ آیا حق جمعیت عشایری نیست که 2 ساعت در هفته برنامه ویژه ای با زبان و فرهنگ خودش در سیما داشته باشد. مسئولین استان ، استاندار محترم باید حقوق معنوی همه اقوام فارس بویژه عشایر را پیگیری نمایند وریشه این تبعیض آشکار را در صدا وسیمای فارس بخشکانند. باید دایره بسته برنامه ریزی و برنامه سازی در صدا و سیمای فارس شکسته   شده  و به همه فرهنگ ها و آداب ورسوم اجازه اظهار وجود داده شود. خوشبختانه استاندار جوان فارس اولین استاندار بعد انقلاب استان می باشد که با اهتمام به امور عشایر مشاور ویژه ای در این زمینه منصوب نموده است. تقاضای عزیزان عشایر از ایشان  اختصاص زمان ویژه ای در سیمای استان برای برنامه عشایر به زبان مشترک لری و ترکی قشقایی است.  مشاور محترم استاندار جناب اقای حضرتی باید از این فرصت مناسب برای احیای حق عشایر غفلت ننمایند.

بطور قطع ویقین دایره بسته برنامه ریزی و برنامه سازی صدا وسیمای استان فارس نقش بسزایی در کیفیت پایین و عدم تنوع برنامه های آن دارد تاجایی که برخی از برنامه ها جز لودگی و لهجه بازی با زبان شیرازی چیزی نیست. فارس منبعی غنی از موضوعات بکر و تازه ای است که اگر این دایره بسته شکسته شود می توند دستمایه هزاران  فیلم و سریال فاخر و برنامه های متنوع شود و ذائقه فرهنگی عموم مردم استان را قانع کند.  

http://ghashghayi.mihanblog.com/post/109

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد