5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

بلداجی (طایفه ی بولوردی و ازنسل صفی خان قشقایی)

به نام خدا

http://www.boldaji.com/image/header3.jpg

شهر بُلْداجی یکی از شهرهای شهرستان بروجن، استان چهارمحال و بختیاری و مرکز بخش بلداجی است.[۱] نام قدیمی آن بولداشی بوده است[نیازمند منبع].

این شهر در فاصله تقریبی ۳۵ کیلومتری جنوب غربی بروجن قرار دارد.[۲] جمعیت آن ۱۱،۷۴۰ نفر است (برآورد سال ۱۳۸۳). در کنار این شهر تالاب بین‌المللی چغاخور قراردارد و امامزاده حمزه علی که است در کنار این شهر پذیرای هزاران زائر از سراسر کشور است.

شهرت گز بلداجی هم جهانی شده و یکی از بهترین سوغات استان چهارمحال بختیاری و حتی کشور است . مردم بلداجی به زبان ترکی تکلم می‌کنند، ترکان بلداجی اصالتاً از بازماندگان طایفه بولوردی صفی‌خان قشقایی هستند که در دهه‌های گذشته از خرابه‌های صفی‌آباد به بختیاری کوچ نموده‌اند.[۳]

در نزدیکی این شهر شهرکی نیز به نام شهرک گلخانه‌ای بلداجی بنیاد شده.[۴]

از سوغاتی‌های مهم شهر بلداجی می‌توان گز و پولکی و نبات را نام برد. از جاهای دیدنی این شهر امامزاده حمزه علی (از نوادگان امام سجاد) و تالاب چغاخور می‌باشد .


http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%84%D8%AF%D8%A7%D8%AC%DB%8C




شهر بلداجیموقعیت و مشخصات :
شهر توریستی و تاریخی بُلداجی با جمعیتی افزون بر ١۵٠٠٠ نفر در فاصله ٢۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان بروجن و ٦۵ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان) قرار گرفته است که از شرق به روستای آقبلاغ و از غرب به امامزاده حمزه بن علی و از شمال و جنوب به رشته کوههای این منطقه محدود می گردد. 
وجه تسمیه :
در مورد وجه تسمیه این شهر اقوال گوناگونی مطرح است که به موجب یکی از آنها ، در روزگاران گذشته جلگه ومراتع اطراف این شهر محل ییلاق برخی از طوایف ترک زبان بوده است.تکلم به زبان ترکی و وجود اماکن و نامهای ترکی در اطراف این شهر موید این مطلب میباشد.
ظاهرا در نقطه ای از این جلگه سنگهایی وجود داشته است که چوپانان در هنگام فراغت آنها را به عنوان زورآزمایی و به عبارت امروزی برای وزنه برداری برسر دست بلند میکرده اند که به این سنگها « بل داشی » یعنی سنگ وزنه برداری می گفته اند. اندک اندک با گذر زمان ترکیب « بل داشی » به صورت بُلداجی درآمده است.
به قولی دیگر بنیانگذار شهر شخصی بنام ابوالحاجی بوده یا به روایتی کلمه بلداجی مرکب از بل (فراوان) داج (مشایعت کننده) ی (پسوند نسبت) به معنی بسیار مشایعت کننده میباشد. شاید این مفهوم به لحاظ مشایعت و همراهی مردم این شهر با ایلات و عشایر در روزگاران گذشته باشد. 
شهر بلداجیاماکن مذهبی و جاهای دیدنی :
بر اساس کاوشهای باستان شناسی اخیر، سابقه سکونت مردم در این محل بهبیش از سه هزار سال میرسد. شهر بلداجی در کنار یکی از زیباترین امامزادگان آرمیده برقله کوه، واقع شده است، امامزاده " حمزه علی " بلداجی در ارتفاعی مشرف به کوه کلار و سبزکوه مامن و زیارتگاه خیل مشتاقان است.در حواشی این شهر نیز تالاب‌های بزرگ و بین‌المللی چغاخور و سولقان این زیبایان خفته، در معرض دید همه رهگذاران دشت بروجن قرار گرفته‌اند.
شهرت جهانی بلداجی :
بلداجی نام شهری است ، که نام گز را به عنوان سوغات شیرین و ماندگار ایرانی به جهانیان معرفی کرده است.
شهرت این شهر شیرین به خاطر محصول " گز " است ، که مخلوطی از " انگبین" و سفیده تخم مرغ و مغز پسته است. هم‌اکنون تولید گز در شهر بلداجی به عنوان سوغات چهارمحال وبختیاری شهرت جهانی دارد.
بهر حال وجود قابلیتهای مهم کشاورزی ، دامپروری ، صنایع دستی ، توریستی و صنعتی « بویژه صنعت گزسازی به عنوان نماد اصلی این شهر » و مهمتر از همه مردمانی کوشا ، فهیم ، معتقد به اسلام با سابقه ای درخشان در عرصه های گوناگون فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی لزوم توجه بیشتر به این شهر و روستاهای اطراف را می طلبد.

نویسنده : علی نادری فرد

http://www.boldaji.com/


عزیز دوستوموزون جوابیندا

http://paeeze75.blogfa.com/


بلداجی شهر گز

http://www.pana.ir/Images/News/Smal_Pic/24-12-1389/IMAGE634358751028593750.jpg

  آیا می دانید بهترین گز ساخت کجاست؟ حتما می گویید گز بلداجی اصفهان ‌‌‌اشتباهی که خیلی از افراد می کنند و گز بلداجی را ساخت اصفهان می دانند

بلداجی یکی از شهرهای شهرستان بروجن می باشد.خیابانی در این شهر نیست مگرآنکه در آن حداقل یک کارگاه گز سازی ببینی .گز ساخت این شهر به دلیل کیفیت مواد اولیه مشهورترین گز ایران شده است.



امام زاده حمزه علی

  از مناطق توریستی مذهبی نزدیک بلداجی می توان به امام زاده حمزه علی اشاره کرد.مرقد این امام زاده در بالای یک کوه واقع شده است و پلکانی بسیار زیبا به آن منتهی می شود و بر دشتی بسیار زیبا مشرف است.امکانات اقامتی در دامنه کوه از قبیل پارک ،بازارچه، محلهای اقامتی و پارک بازی احداث شده است .این مکان زایران بسیاری خصوصا در تابستان را به خود جذب می کند.


 

تالاب چغاخور

    از مناطق بسیار زیبای دیگر تالاب چغاخور است که یک مکان بسیار مفرح برای دوستاران طبیعت است.این مکان زیستگاه پرندگان بسیاری است و همچنین از آن جهت پرورش ماهی نیز استفاده می شود.دخالتهای انسانی و خصوصا ساخت یک سد بر روی آن محیط طبیعی آن را تا حدودی بر هم زده است ولی با این حال هنوز مکانی بس زیباست.


 

فَرادُنبه یکی از شهرهای شهرستان بروجن، استان چهارمحال و بختیاری است. این شهر کوچک در ۷ کیلومتری غرب بروجن قرار دارد و نام اصلی آن پارا دنبه می‌باشد. جمعیت آن ۱۳۹۶۰ نفر است (برآورد سال ۱۳۸۳).

پیشینه پیدایش فرادنبه را به بیش از ۴۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند که گویا چهار قلعه در اطراف آن وجود داشت. همچنین از این محل به نام پیر دامنه با ۸۰۰ نفر جمعیت در سفر نامه‌ای مربوط به سال ۱۳۲۳ هجری قمری یاد شده‌است.

مردم این شهر بیشتر ترک زبان و احتمالاً از طایفه اَبیوِردی (از طوایف ایل قشقایی که از ناحیه‌ای در شمال خراسان به فارس وسپس به بختیاری مهاجرت کرده‌اند) می‌باشند.[نیازمند منبع]

این شهر دارای اقتصادی مبتنی بر کشاورزی نیمه مکانیزه و دامداری سنتی است. قالی بافی از صنایع دستی مشهور آن است و نقش " گل پتو " در این شهر بصورت انحصاری استفاده میشود.

از فرهنگ دهخدا: فرادنبه . [ ف َ دُم ْ ب َ ] (اِخ ) قصبه ای است از دهستان گندمان بخش بروجن شهرستان شهرکرد، واقع در 11 هزارگزی باختر بروجن متصل به راه بروجن به اصفهان . ناحیه ای است واقع در دامنه ٔ کوه و معتدل که دارای 4004 تن سکنه است . آب آنجا از قنات تأمین میشود و محصولاتش غلات ، حبوبات ، کتیرا و لبنیات است .





- تالاب بین المللی چغاخور:در نزدیکی شهر بلداجی و 30 کیلومتری بروجن که از آن میتوان به عنوان نگین فیروزه ای استان چهارمحال و بختیاری یاد نمود دارای وسعت زیستگاهی بسیار خوب برای پرندگان مهاجر و آبزی است
- مراکز سیاحتی و گردشگری:باغ آورگان،آب سفید،چشمه گلوگرد،تنگ سیاه،تالاب گندمان،سولگان،پارک ملت بروجن.

- آثار باستانی و تاریخی:امامزاده حمزه علی بلداجی،خانه حفیظی بروجن،قلعه خانی بروجن،مسجد حاج شیخ علی بروجن،کلیسای معموره،حمام مکتب خانه بروجن،قلعه ضرغام السلطنه فرادنبه،تپه بهرام گور گندمان،قبور ارامنه وستگان و گلوگرد و. آقبالاغ.

http://www.sabteahval.ir/chb_brjn/default.aspx?tabid=3727



« آستان مبارک حضرت امامزاده حمزه علی (علیه السلام) »  بلداجی( استان چهارمحال و بختیاری ـ شهرستان بروجن )

 Image

     بقعه متبرکه حضرت امامزاده حمزه علی ( علیه السلام ) از نوادگان حضرت امام سجاد ( علیه السلام ) در 35 کیلومتری شهر بروجن، در مجاورت شهر بلداجی و 50 کیلومتری شهرکرد ( مرکز استان چهارمحال و بختیاری ) در بالای تپه ای مرتفع قرار گرفته و در اطراف آن دشتی وسیع گسترده است.
     موقعیت طبیعی، مطلوب، آب و هوای مناسب و نزدیکی به تالاب زیبای چغاخور سبب جذب سالیانه هزاران نفر از داخل و خارج استان به این منطقه می شوند. امکان اردو زدن و کمپینگ در این مکان وجود دارد.
     ضمناً ؛ امکانات و تسهیلات تفریحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و  ... در این محل شامل؛ جاده آسفالته، فضای سبز، سرویس بهداشتی، فاصله تا پمپ بنزین ( بلداجی ) 10 کیلومتر، پارکینگ، آب آشامیدنی، سکوی نشیمن، امکانات بازی کودکان، دسترسی به واحدهای پذیرایی و اقامتی بروجن می باشد.
    * حرم مطهر حضرت امامزاده حمزه علی (ع) بلداجی، در فاصله حدود ۸۹ کیلومتری روستای شیخ شبان ( و آستان مقدس حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد(ع) ) قرار دارد.

**********
سید احمد احمدی شیخ شبانی

http://sheikhshaban.blogfa.com/post-2.aspx





گز بلداجی سوغات مردم استان چهارمحال و بختیاری برای گردشگران

خبرگزاری پانا: میهمانان نوروزی در سفر به استان چهارمحال و بختیاری می توانند گز بلداجی به عنوان سوغات این دیار شیرینی سال نو را دو چندان کنند.

به گزارش خبرگزاری پانا، میهمانان نورو زی در سفر به استان چهارمحال و بختیاری می توانند گز بلداجی به عنوان سوغات این دیار شیرینی سال نو را دو چندان کنند

گز بلداجی به دلیل مرغوبیت ،تازگی و کیفیت مواد اولیه ،خوشمزه ترین و مشهورترین گز ایران است که در بازارهای داخل و خارج بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفداران بسیاری دارد

سالانه افزون بر سه هزار تن گز در این شهر تولید می شود که نیمی از این تولیدات در داخل و بقیه به کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان،فرانسه،چین،ژاپن،روسیه،ایتالیا،کشورهای آمریکای جنوبی، آسیای میانه،پاکستان و افغانستان صادر می شود.

سابقه تولید گز در شهر بلداجی به بیش از نیم قرن می رسد که مردم تلاشگر این منطقه با بهره مندی از تجارب گزسازان مشهور ایرانی نخستین کارگاههای کوچک گز سازی را در خانه های روستایی خود بر پا کردند

یکی از گز سازان بلداجی در چند سال اخیر موفق شده است جایزه جهانی کیفیت را از ژنو کسب کند و بر افتخارات تولید و صادر کنندگان چهارمحال و بختیاری بیفزاید

شهر بلداجی را به علت تعداد کارخانه تولید گز پایتخت گزایران می نامند.

بلداجی شهر کوچکی از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری است این شهر در فاصله 60 کیلومتری مرکز استان و در نزدیکی کانون گردشگری امامزاده حمزه علی و تالابهای بین المللی چغاخور و سولقان قرار دارد.

بلداجی 16 هزار سکنه دارد که نزدیک به یک سوم آنان در کار تولید،تهیه مواد اولیه ،بازار یابی و صادرات گز به نقاط مختلف ایران و جهان فعالیت می کنند.   

http://www.pana.ir/NSite/FullStory/News/?Id=42391


http://broujen1.blogfa.com/post-4.aspx



دیدن بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری روی نقشه ایران

http://www.irangpsmap.com/ShowCity.asp?id=33726




http://wikimapia.org/15280848/fa/%D8%A8%D9%84%D8%AF%D8%A7%D8%AC%DB%8C


نویسنده : محمد حسینی - ساعت ٧:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٤/٦
 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد