5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

شکلات تلخ

چند سال پیش بود که برای کاری به یکی از شهرهای ترک نشین ایران (فیروزآباد) رفته بودم . برای سفارش غذا وارد یکی از رستورانهای آن شدم . البته پس از من مادری به همراه فرزندش و یک خانم دیگر نیز وارد شدند . من سفارش غذا را داده و منتظر بودم تا سفارشم آماده بشه. در همین حین آن فرزند کوچک شروع به گریه و بهانه گرفتن کرد و مادر نیز برای آرام کردن کودکش با او به زبان فارسی چیزهایی گفت. اینجا رو داشته باشین تا بریم ادامه …

مکان: همان قبلی . زمان : چند دقیقه بعد …

مادر در کمال تعجب با خانمی که با هم وارد شده بودند به زبان ترکی صحبت کرد . پس از چندی هم بدون اینکه چیزی سفارش دهند از آنجا خارج شدند …

دخترکی دانشجو به همراه دوستش که در میز بغلی حضور داشتند پس از دیدن این صحنه شروع به تمسخر کرده و خندیدند، بله خندیدند به رفتار مادری که دلش نمیخواست فرزندش زبان ترکی بیاموزد. البته من به آنها حق می دهم که بخندند و در واقع این رفتار آنها بود که واقع گرایانه بود و نه رفتار آن مادر آسیمیله شده . من نیز خندیدم ، البته من و آن دخترک دانشجو با هم خندیدیم اما آن خنده کجا و این خنده کجا…

خندیدم : به حماقت مادری که زبان شیرین ترکی را از کودک بیچاره اش دریغ می کرد و البته دلم برای آن کودک سوخت که باید در دامان چنین مادر بی سوادی بزرگ شود !

خندیدم: به اینکه شرکت نیسان باید برای ما برند خودرو به نام قشقایی بسازد و آن وقت ما …

خندیدم : به اینکه آن مادر نمی دانست ترکی تنها زبانی است در دنیا که فقط یک فعل بی قاعده دارد (1)

خندیدم: به مادری که دلش نمیخواست فرزندش زبان ترکی را بیاموزد یا شاید آن را مایه ننگ می دانست و البته اگه اینجور باشه خیلی افراد پست و ننگین هستن که به این زبان صحبت کرده اند و البته آنها از فرزندانشان ترکی را دریغ نکرده اند . ازجمله : نادرشاه افشار، شاه عباس صفوی، بهمن بیگی، ستارخان، باقر خان، صولت الدوله، باغچه بان، دکتر مصدق، دکتر حسابی ، جم اوزمیر (رهبر حزب سیزهای آلمان )، فارابی و البته این زبان مشابه زبون سومری هایی بوده که اولین دانشگاهها را در دنیا ایجاد کرده اند (3و2)

خندیدم؟ نه دیگه نخندیم ، از رستوران که بیرون اومدم یه شکلات تلخ خریدم . اون شکلات رو گذاشتم رو زبونم تا طعم تلخ حادثه ای رو که دیده بودم از خاطر ببرم .

منابع :

  1. ” ترین ها ، مجموعه شگفت انگیز ترین دانستنی ها و رکورد های جهان”1997، GUNIESS. ترجمه : سیف غفاری . صفحه 147
  2. ” ترین ها ، مجموعه شگفت انگیز ترین دانستنی ها و رکورد های جهان”1997، GUNIESS. ترجمه : سیف غفاری .
  3. ” تاریخ ایران ، از آغاز تا انقراض قاجاریه” نویسنده : حسن پیرنیا، عباس اقبال. چاپ نهم. صفحه 25

فرستنده ب مطلب : قاشقایی اوغولو 

 

http://tqbd.org/?p=989#comments

نظرات 2 + ارسال نظر
reza 1390/06/28 ساعت 05:21 ب.ظ

سلام خسته نباشید وبلاگ خوبی دارید من را با نام تراختور یارلاری لینک کنید خبر بدید لینک کنم ممنون
www.tiraxtur-azarbaycan.persianblog.ir

سلام لینکیز آچیلمادی

سلام
من مهسا هستم متولد 1370 از تبریز و طرفدار سرسخت تراکتور هستم آرزوی من این هست که روزی بتونیم همراه با داداشهای هوادار تراکتور تو استادیوم سهند تیم خودمون رو تشویق کنیم.
خوشحال میشم منو رو با عنوان((( مهسا هوادار تراختور )))لینک کنید و بعد از رضایت شما من هم شما رو با عنوانتون لینک میکنم.
یاشاسین تراختور
یاشاسین تراختورون قیز یاردیمجیلاری
و با تشکر از مدیر قبلی وبلاگ ا.س که به علت نداشتن وقت ادامه این وبلاگ رو به من سپرد.
http://tabriz-tr.blogfa.com

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد