5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

روستای توریستی چلوان (قشقایی کندی)

شهر سامان شهر قشقایی در استان چهارمحال بختیاری 

و روستای توریستی چلوان در شهر سامان 

 

 

چلوان؛ نگین روستاهای حاشیه زاینده رود چهارمحال و بختیاری 


سامان - خبرگزاری مهر: روستای چلوان از سه طرف در محاصره رودخانه زاینده رود قرار گرفته و این ویژگی در کنار امتیازات دیگر موجب شده که این روستا مورد استقبال مسافران زیادی در چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، روستای چلوان در 25کیلومتری شمال غربی مرکز استان چهارمحال وبختیاری قرار گرفته وجزء محدوده بخش سامان است.
قدمت این روستا بیش از 500سال ویکی از قدیمی ترین روستاهای بخش سامان محسوب می شود.

بنا بر شواهد ومنابع این روستا پنج بار جابه جا شده که می توان از مکانهای قدیمی این روستا به آق بلاغ، سوق بلاغ، قبرستان گلی، باغ محلی، ونظرگاه بی بی مریم اشاره کرد که سالانه تعداد بی شماری از مردم شهر وروستاهای اطراف برای بازدید از این مکان به این روستا سفر می کنند.

عضو شورای اسلامی روستای چلوان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرا شدن طرح هادی روستای چلوان در سال 81 بیان داشت: مساحت این روستا 20هکتار و دارای جمعیتی بیش از 728نفر است.

99درصد از افراد زیر 45 سال این روستا باسواد هستند
سید طاهر نوربخش با بیان اینکه 99درصد از افراد زیر 45سال این روستا باسواد هستند، افزود: اکثر مردم این روستا باسواد واز سطح سواد بالایی برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: در سال جاری این روستا در خصوص بهسازی سیمای روستا در کشور مقام اول را کسب کرد.

نوربخش از اقداماتی که درزمینه به سازی روستا انجام شده بود را سنگ فرش کردن روستا به میزان 12هزار متر مربع از خیابانها ومعابر این روستا عنوان و تصریح کرد: چراغانی و کاشت گلهای فصلی که نمای خاص وزیبایی به روستا داده از طرف خودیاری خود مردم این روستا بوده است. 
روستای چلوان
وی تاکید کرد: روستای چلوان یکی از روستاهای هدف گردشگری کشور محسوب می شود که این در پی تعامل خوب مردم روستا با دهیار واعضای شورای اسلامی این روستا بوده است.

سید طاهر نوربخش با اشاره به اینکه این روستا از سه طرف به رودخانه زاینده رود محدود می شود، اذعان داشت: این روستا به صورت جزیره ای زیبا در میان درختان سربه فلک کشیده و فضای سبز بکر ودیدنی زیبایی خاصی را به این روستا داده وآن را به عنوان نگینی در حاشیه زاینده رود تبدیل کرده است.

عضو شورای اسلامی روستای چلوان تائیدکرد: روستای چلوان ظرفیت وزیربناهای جذب توریست را داراست وبا توجه بر این که جزو روستاهای هدف گردشگری در کشور شناخته شده، می طلبد که مسئولان استان سرمایه گذاری بیشتری را در این روستا متمرکز کنند.

وی از امکانات رفاهی این روستا را خانه بهداشت، دفتر آی سی تی، مدارس دخترانه وپسرانه ، خانه عالم، حسینیه تازه تاسیس، سالن ورزشی، سالن اجتماعات و مجتمع بین راهی عنوان کرد واذعان داشت: سایت گردشگری روستا در مساحت دو هکتار در شرف واگذاری به سرمایه گذاران است.

دهیار روستای چلوان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت مسکن مهر در این روستا اشاره کرد وبیان داشت: این طرح برای نخستین بار در روستا چلوان دراین استان اجرامی شود.

داود ریاحی با تاکید براینکه این ساختمان ها در زیربنای دو هزارمترمکعب در این روستا ساخته می شود بیان داشت: این ساختمانها در دو بلوک شش طبقه با تعداد48واحدساخته می شود.

وی افزود: زیربنای هر واحد 85متر است واعضا متقاضی برای این ساختمانها ثبت نام کرده اند.

داود ریاحی با اشاره به اینکه 70هکتار از زمینهای این روستا زیرکشت محصولات کشاورزی است، اظهار داشت: هلو، بادام و گردومحصولاتی است که در این روستا کشت می شود.

دهیار روستای چلوان گفت: در سال جاری بیش از پنج هزار گردشگر از این روستا با درختان سرسبزی که در حاشیه زاینده رود مناظر بکر ودیدنی را به جلوه گذاشته اند بازدید کردند.

ریاحی گفت: بازارچه سنتی در روستای چلون در راستای ساماندهی کشاورزانی که محصولات خود را در کنار محور اصلی روستا عرضه می کنند وباعث مشکلاتی از جمله تصادف در محور می شود احداث می شود.

وی با اشاره به اینکه در این روستا مجتمع فنی وحرفه در راستای آموزش کشاورزان دایر است، تصریح کرد: در این مجتمع آموزش باغبانی، تولید وپرورش قارچ وخیاطی برای کارآموزان وکشاورزان ارائه می شود.

داودی ازطرح های که در این روستا در سال جاری در دست احداث است به سنگ فرش کردن، چراغانی معابربا لامپ های کم مصرف، احداث بازارچه و تکمیل سالن ورزشی در این روستا اشاره واز مسئولان مربوطه درخواست همکاری کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد