پوشاک زنان قشقایی
پوشاک زنان قشقائی بسیار زیبا و جالب توجه است و عبارت است از: چهار یا پنج دامن چین دار است که تنبان با زیر جامه نامیده میشود. تنبانها را روی هم میپوشند و هر کدام آنها از 12 تا 14 پارچه ساخته میشود. تنبانهای زیری از پارچههای ارزان مانند چیت گلدار و دامنهای رویی از پارچههای بهتر مانند مخمل یا زری و تور است و در پائین حاشیه یا تزئین دارد.
پیراهن زنان تا ساق پا، یقه بسته و آستین بلند است و در دو طرف پائین چاک دارد که روی دامنها قرار میگیرد.
اگر پیراهن از جنس ساده و گلدار نباشد پیش سینه را پولک دوزی میکنند. روی پیراهن آرخالق کوتاهی با آستین سنبوسهای میپوشند که از زری گلدار یا مخمل است. بر دو گوشه کلاخچهای (کلاهچه یا کلاهکی) سه گوش از جنس آرخالق کش میاندازند و پس از آنکه آن را سر گذاشتند کش را به زیر میآورند و موها را دور کش میپیچند.
روی کلاخچه چارقد تور یا زری سه گوش بزرگی سر میکنند و آن را با سنجاقی محکم زیر گلو میبندند و روی آن را از قسمت جلوی سر و بالای پیشانی دستمال کلاغی رنگی میبندند. و کلاغی را از پشت سر گره میزنند و قسمت زیادی آن را از پشت آویزان میکنند. پوشش پای آنها کفش ساده یا گیوه ملکی است. جوراب نمیپوشند. زیور دیگر زنان گلوبند زرین یا اشرفی همراه با دانههای میخک خوشبو و همچنین النگو و دست بند طلا است.
لباس مردان عموماً کت و شلوار است ولی پوشاک ایلی آنها آرخالق آستردار بلندی است که تا مچ پا میآید و آستین بلند و گشاد و چاک دار دارد و ساده یا گلدار است. زیر آرخالق پیراهنی به رنگهای گوناگون ساده یا راه راه با شلوار بلند آبی ساده یا راه راه میپوشند. کفش آنها گیوه ملکی ساخت آباده یا شیراز، یا کفش ساده مردانه است. بر روی آرخالق (در قسمت کمر) شال پهنی میبندند و کلاه دو گوشی از جنس کرک شتر به سر میگذارند. کلاه دو گوشی ویژه قشقائیهاست و به دستور ناصر خان، برای تمایز از ایلات دیگر، طرح شده است. پیر و جوان، بزرگ و کوچک به این کلاه علاقه خاصی دارند. «چُقِّه» پوشاک دیگری است که ویژه جنگ و شکار مردان قشقائی است چقه را از پارچه پشمی آستین دار سفید رنگ و نازکی تهیه میکنند. بلندی چقه تا زانوان و قسمت جلو آن مانند قبا چاکدار است. در پشت چقه بند رنگینی قرار دارد که «زِنْهارِه» نامیده میشود و دو سر آن منگوله زیبایی دارد.
زنهاره روی شانهها قرار دارد و دو سر آن از زیر بغلها میگذرد و در پشت به میان زنهاره گره میخورد. کار زنهاره جمع کردن و نگهداری آستینهای چقه در روی بازوان است.
http://i47.tinypic.com/2vjueth.jpg
http://i50.tinypic.com/oi63ir.jpg
http://i46.tinypic.com/29dycux.jpg
http://up.iranblog.ir/4/1260743923.jpg
http://i46.tinypic.com/qss5tj.jpg
http://i47.tinypic.com/2qva8o3.jpg
دومین همایش هنر و فرهنگ عشایر ایران
پروین بهمنی شیرزن قشقایی٬تلاش ها و فعالیت های وی در عرصه موسیقی قشقایی ستودنی است
زیباترین عکس همایش:محمودخان اسکندری٬پروین بهمنی٬فرود گرگین پور
اجرای موسیقی قشقایی
http://hayghir.blogfa.com/post-19.aspx
شاید عنوان مطلب کمی برای خواننده عجیب و گیج کننده باشد
مگر ماذون قشقایی نیست؟؟؟!!
مگر ارد بزرگ قشقایی است؟؟؟!!
بله
جالب اینجاست که این دو شخصیت هر دو از لحاظ نسبی به یک اندازه قشقاییند.
براساس آنچه خوانده ایم و میدانیم میرزا ماذون، شاعر شهیر قشقایی از پدری
لر و مادری ار ترکهای قشقایی به دنیا آمده و ارد بزرگ نیز از پدری از
ترکان خراسان و مادری ترکهای قشقاییت. اما چگونه است که همه ماذون را
قشقایی میشناسند ولی حتی کسی نمی داند ارد بزرگ بااینکه او هم همانند
ماذون فقط از طرف مادری به قشقایی ها منسوب است قشقاییست؟؟؟
پاسخ اینست که هویت انسان به عنوان یک موجود ذی شعور پیش از اینکه تابع نژاد، خون و نسبش باشد تابع فرهنگ، زبان، عقاید و تفکرات اوست. نقش ماذون و اشعارش در فرهنگ هویت و زبان قشقایی ها کاملا واضح و غیر قابل انکار است. تا آنجا که با شنیدن کلمه ی قشقایی یکی از اولین کلماتی که به ذهن می آید نام ماذون به عنوان یک شاعر ترک قشقاییست. سروده های ماذون در کنار سروده های دوستش ، یوسفعلی بیگ قره قانلو ، بخش اعظمی از میراث شعر ترکی قشقایی را تشکیل میدهند. از طرفی همین سروده ها باعث خلق آثاری بسیار زیبا و ماندگار در موسیقی قشقایی شده اند.
پس به کار بردن تعبیر قشقایی برای ماذون کاملا صحیح خواهد بود و میتوان او را با توجه به نقش مهمش در فرهنگ و زبان قشقایی ها از بسیاری قشقایی ها قشقایی تر دانست!!!
اما اشخاصی مانند ارد بزرگ را هر اندازه که محبوب و شناخته شده باشند هیچکس به عنوان یک قشقایی نمی شناسد. زیرا هیچ نقشی در فرهنگ زبان و هویت قومی قشقایی ها ایفا نکرده است. در واقع چنین اشخاصی هر اندازه شناخته شده دانا، محترم و یا ثروتمند و مشهور باشند نامشان در ذهن هم قومی هایشان به عنوان یک هم تبار ماندگار نخواهد بود. این افراد ممکن است خدمت کرده باشند اما به هویت ،زبان، تاریخ و فرهنگ قومی خود خدمتی نکرده اند.....
یازان:دومان قره قانلو
http://www.qashqaiturk.blogsky.com/1388/09/19/post-81/
ادامه مطلب ...نفت در دیار قشقائیان گچساران -
هفته بیستم
جمعه ۲۷ آذر، ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۰۰
ورزشگاه یادگار امام تبریز
در گیم PRO ELOVATION SOCCER 2010 خود می توانید از تیم تراکتور استفاده نمائید :
اطلاعات دقیقی از طراح این Save در دسترس نیست .
لینک برای دانلود این Save :