5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

روزی با عشایر ایل قشقایی در ییلاق سمیرم

روزی با عشایر ایل قشقایی در ییلاق سمیرم
اصفهان – دیار سرسبز و ییلاقی سمیرم این روزها پذیرای جمعیت زیادی از عشایر ایل قشقایی است که از شهرها و استان های جنوبی کشور راهی این منطقه شده اند.
ادامه مطلب ...

همدانین پاس تیمی نین لیگ برتر قالماقین بوتون آزربایجانلیلارا

همدانین پاس فوتبال تیمی نین لیگ برتر قالماقین


بوتون آزربایجانلیلارا تبریک دئییرم



/حاشیه دیدار پاس و تراکتورسازی/
حضور هواداران تراکتورسازی در سطح شهر همدان
خبرگزاری فارس: هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی از صبح امروز در شهر همدان متمایز از دیگران بودند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حدود هزار هوادار تراکتورسازی هم اکنون در ورزشگاه قدس همدان حضور پیدا کرده اند. نکته جالب توجه این است که این هواداران از صبح امروز با در دست داشتن پرچم های قرمز رنگ متمایز از افراد در شهر در حال گردش بوده اند.

* از یک ساعت قبل از بازی ورزشگاه قدس همدان پر از جمعیت شد. به دلیل رایگان بودن این بازی یک و نیم برابر ظرفیت ورزشگاه، هوادار در قدس همدان حضور پیدا کرده اند. در حال حاضر 8 هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور دارند.

* عده ای از علاقه مندان به فوتبال در پشت بام های ساختمان های مجاور در حال تماشای این بازی هستند.

* هوادارانی از زنجان و ارومیه برای تشویق تراکتورسازی به همدان آمده اند.

یئنی بیر قشقایی وبلاگی

یئنی بیر قشقایی وبلاگی


http://www.ghashghaee3.blogfa.com


حتما آهنگدن کی پخش اولور گئدین و لذت آپارین

مجموعه شعر شهر هفت هزار ساله"کیان" "یاشاسین شهرکیان "

مجموعه شعر نسل کهن شهر هفت هزار ساله "کیان" در قالب منظومه "یاشاسین شهرکیان " رونمایی شد.

انتشار منظومه ترکی «یاشاسین شهرکیان» سروده شاعر معاصر استاد همایون علیدوستی با اقبال عمومی مردم مناطق ترک زبان استان چهارمحال و بختیاری به ویژه ساکنان شهر کیان مواجه شد.


این منظومه در برگیرنده حدود 400بیت شعر به زبان ترکی قشقایی است که به آداب و رسوم مردم شهر کیان در گذشته های دور و خاطرات شاعر از دوران کودکی و زادگاهش اشاره دارد.

نگاهی به باورها و سنت های اصیل مردم از دیگر رویکردهای این منظومه به شمار می آید.همایون علیدوستی مسوول خانه طنز حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: این مجموعه در400 بیت به زبان ترکی قشقایی سروده شده و بصورت نرم افزار(سی دی )تکثیر و دراختیار اهل ادب قرار گرفته است.


همایون علیدوستی هدف از جمع آوری این مجموعه شعر را زنده نگه داشتن فرهنگ و ادب ، هنروآداب و رسوم این شهر کهن در زمانهای قدیم دانست . وی بکاربردن ضرب المثل ها، کنایه،آداب و رسوم اعیاد ،جشنها و سوگواریهای ائمه اطهار(ع) به زبان ترکی قشقایی را از نکات برجسته این مجموعه ادبی برشمرد .علیدوستی تصریح کرد: انتقال فرهنگ و آداب نسل های گذشته به نسل جدید امکان تهاجم فرهنگی غرب به جامعه را کاهش می دهد.


همایون علیدوستی متولد سال ۴۵ در شهرکرد است، که در حال حاضر استاد دانشگاه علوم‌پزشکی و مسئو ل خانه طنز حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز می باشد. کتاب‌های «اشک فانوس»، «غربت‌نوشته‌ها»، «چشم‌ها و آینه‌ها» انتشارات سوره‌ی مهر، «شب‌های بی‌ستاره» انتشارات نیستان، «یک سبد شقایق» نشر عابد درآستان جانان و مجموعه طنز کاکتوس و «فصلی به رنگ عشق» انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، از دیگر آثار او هستند.


http://kiyandargozaretarikh.blogfa.com/post-23.aspx

صد آساناک

صد آساناک

سروده های ترکی قشقایی

گردآوری و برگردان: رسول یونان

چاپ نخست 1389

صفحه

2500  تومان

 

http://www.meshkipublication.com/100asanak-B.jpg

صد آساناق، گزیده ترانه‌های ترکی‌قشقایی است. قشقایی‌ها به‌این ترانه‌ها، "آساناق" می‌گویند.

آساناک که ترکیبی از "آس" و "آنا"‌ست به‌معنای دخترکی‌است که مادرش اهل قبیله‌ی "آس" است.

کسی‌که چنین مادری دارد زیبای ایل و سرزمین به‌حساب می‌آید.

آساناق ازنظر قالب و شکل شبیه دوبیتی است و تنها تفاوت‌اش با دوبیتی در وزن آن است.

برخلاف دوبیتی ‌که وزن عروضی دارد، وزن این‌قالب شعری هجایی است و هر مصرع آن‌

از هفت هجا تشکیل شده است و موضوع‌اش حول محور عشق، کوچ، جدایی و زندگی می‌چرخد.

آساناق‌ها، دوبیتی‌های شورانگیزی هستند که رابطه‌ی نزدیکی با موسیقی فولکولوریک دارند

و متعلق به عامه‌ی مردم‌اند. جز در موارد استثنایی نام هیچ شاعری در شناسنامه‌ی آن‌ها

ثبت نشده است. این دوبیتی‌ها از قلب‌ها جوشیده‌اند و از همین‌رو می‌توانند در قلب‌ها بنشینند.



http://yashmaq.blogfa.com/post-110.aspx

فراخوان در حمایت از نماینده آذربایجان در جام حذفی

دعوت از قشقایی های عزیز مقیم تهران


خصوصا دانشجویان قشقایی


در حمایت از نماینده آزربایجان در جام حذفی  

 

 

گشترش فولاد را در تهران نیز میزبان خواهیم کرد  

 

 

 

۳ خرداد آزادی را در آغوش خواهیم گرفت 

 

چاپ کتاب "سفر نامه حاج ایاز خان قشقایی" توسط کتابخانه مجلس

چاپ کتاب "سفر نامه حاج ایاز خان قشقایی" توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی

http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2010%5C5%5C12%5Cimg634092585698906250.jpg


سفرنامه ای مربوط به اواخر دوره احمدشاه و جامعه آن روز انتشار یافت


گروه اسناد و اطلاع رسانی -کتاب "سفر نامه حاج ایاز خان قشقایی"با موضوع عزیمت به مکه،مدینه و عتبات عالیات در روزگار احمد شاه قاجار (1340-1341ق/1301ش) به کوشش "پرویز شاکری" توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی انتشار یافت.

درمقدمه این کتاب به وقایع سفرنامه از اردیبهشت تا دی ماه سال 1301 ش (رمضان 1340 تا جمادی‌الاول 1341 ق) در واپسین سال‌های سلطنت احمدشاه قاجار و مدت کوتاهی پس از کودتای سوم اسفند اشاره دارد و نکات جالب توجهی را در دسترس محققان و علاقمندان به این دوره از تاریخ قرار می‌دهد. این وقایع، پس از جنگ اول و قبل از وقوع شورش قشقایی‌ها و نبرد با نیروهای دولتی روی می‌دهد. بنابراین، می‌توان این سال‌ها را سال‌های آرام بین دو جنگ تلقی نمود.
مهمترین ویژگی سفرنامه حاج ایازخان، وابستگی آن به ایل قشقایی است. با عنایت به تعداد بسیار اندک کتب و متون قدیمی در ایل قشقایی، این کتاب را می‌توان اولین تصحیح متن و قدیمی‌ترین کتاب مستند در تاریخ و فرهنگ این ایل به شمار آورد.
حاج ایازخان، در بازگشت از سفر عتبات عالیات، هنگام ورود به بوشهر، در کنار اسماعیل خان صولت الدوله قشقایی همراه با "رضا خان" وزیر جنگ، از احمدشاه قاجار که در حال بازگشت از سفر فرنگ بوده، استقبال می‌کند.
او در نگارش این سفرنامه، صلابت و ارشدیت صولت الدوله را نسبت به سایر خوانین منطقه به وضوح مشخص نموده و همچنین با تشریح وضعیت موجود در مراسم استقبال از شاه قاجار و بیان شعارهای مردم بوشهر به هواخواهی از صولت‌الدوله، ضعف دولت قاجار و توان نظامی قشقایی را نیز به تصویر کشیده است.
اطلاعاتی از شهرها،شیوه زندگی مردم،اماکن مقدسه،نرخ اجناس و خدمات نیز در این کتاب دیده می شود. هم چنین موارد بسیاری در این سفرنامه وجود دارد که برای تشریح و امکان مقایسه اوضاع اجتماعی، اقتصادی ایران و کشورهای همجوار مفید بوده وبا توجه به مسیر سفر که چند کشور همجوار را در بر می گیرد، از ارزش پژوهشی برخوردار است.
کتاب "سفر نامه حاج ایاز خان قشقایی" در شمارگان 1000و باقیمت 35 هزار ریال توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی به تازگی روانه بازار نشر شده است.


ادامه مطلب ...

دانلود اهنگ قدیمی قشقایی

دانلود اهنگ قدیمی قشقایی

آواز:علی رضا شهبازی

فرمت MP3

این اهنگ جزء یکی از بهترین اهنگهای قدیمیه که الان خوانندش داره فراموش میشه که نباید بذاریم اینطور شه


دانلود


http://shahrambadri.blogfa.com/post-129.aspx

تاریخچه در مورد طایفه بزرگ عمله

تاریخچه در مورد طایفه بزرگ عمله

 

توضیح مختصردر مورد عمله و قره بهی:   

 

همانطور که خوانندگان این مسطور از این موضوع اگاه اند طایفه ای بسیار بزرگ در ایران که به زبان ترکی سخن می گویند در مناطق فارس.بوشهر.اصفهان.خوزستان و...به نام ایل قشقایی وجود دارد.که شامل 5 طایفه ی بسیار بزرگ از بزرگ به کوچک {البته از دید جمعیت} به نام های عمله.شش بلوکی.دره شوری.کشکولی بزرگ.فارسیمدان می باشد

البته ریشه و بنچاق ایل قشقایی مربوط به مکان وزمان خاصی نمیباشد اما عمدتا از تبریز.دوغو تورکستان1. موصل عراق...مهاجرت کرده و در شهرهای مذکور مقیم شده اند  اما گستردگی ایل قشقایی فراتر از ان است که بتوان ان را با دستان و افکار ناتوان من جلوه گر نمود اما بنده حقیر میکوشم تیره کوچکی از این ایل با عظمت را برایتان  جلوه گر نمایم  که شاید بتواند کمکی به شما در مورد رسم و رسومات ... از ایل که در مورد همه ی طایفه ها صدق میکند جلوه گر نماید.

 

طایفه عمله شامل 37 تیره می باشد که که ییلاق و قشلاق ان ها با هم متفاوت است  اما به طور عمده در استان فارس اسکان دارند که بعضی از این تیره ها را برایتان ذکر می کنم

 

1-اردکپان

2-گله زن

3-چگینی

4-قره قانی

 5-قوجابیگلو

6-بهلولی

7-سهراب خانلو

8-نمدی

9-شبانکاره

10-کرانلو

11-جرکانی

12- توللی

13-بولوردی14

-گرایی

15-کهواده

16-ددکه ای

17-بوربور

18-چهارده چریک

19-مهترخانی

20-بهمن بیگلو

21-ایگدر

22-موصلی

23-قزللو

24-بللو

25-طیبی

26-کشکولی کوچک

{کرمانی.کهواده.بهی.اوخچلو.سهم الدینی.فیلیوند.عالیوند.بللو.بیات.نفر.اریاد.لک.لر}

27-بیات

28-جعفربیگلو

29-مختارخانلو

30-دمرچماقلو

31-زرگر

32-عاشق

33-قوتولی

34-قرخلو...میباشد

 

اماتیره بهی خودشامل دو تیره به نامهای 1-قره بهی2-اق بهی است که امروزه متاسفانه اق بهی به کلی زبان ترکی را فراموش کرده و و اکثریت درشهرشیرازاسکان یافته اند و فقط نامی از انها به عنوان قشقایی باقی مانده اما قره بهی خوشبختانه به خوبی توانسته اصیل بودن خود را ثابت کند عشایر قره بهی ییلاق خود را در فارس قسمت بیضا .کامفیروز.حوالی شیراز.تل خانی مارگون وقشلاق خود را در فیروزاباد.دهرود.تب وتل شعبان.دشت ازادگان.میگذرانند.

افراد و فامیلهای تشکیل دهنده ی تیره بهی هرکدام از مناطق خاصی امده اند که به ذکرهمه انها در صفحه ی تاریخچه ی مردان بهی در مورد ان توضیح میدهیم          

 

http://www.mardanebehi.blogfa.com/post-11.aspx

1 بو قسمت اصلاح اولونوبدور

ادامه مطلب ...

دعوت به مراسم افتتاحیه ی نمایشگاه نقاشی های علی قلی مردانی قشقای

دعوت به مراسم افتتاحیه ی نمایشگاه نقاشی های علی قلی مردانی قشقایی


آقای مردانی از هنرمندان ارزشمند قشقایی و از اعضای گروه دانشجویان قشقایی تهران نمایشگاهی از نقاشی های خود را برپا کرده اند. ایشان کارت دعوتی را برای داشجویان قشقایی ارسال کرده اند که در این بخش به اطلاع دوستان می رسد.


افتتاحیه ی نمایشگاه روز جمعه 31 اردیبهشت ماه و ساعت 16 بوده و آدرس محل نمایشگاه در عکس زیر قابل مشاهده است.

email: alighoosh@yahoo.com



http://qashqaee.blogfa.com/post-101.aspx

نگارخانه شیرازی فرمانیه / دیباجی شمالی / محمود نوریان خیابان شهید دوقوز

/ کوچه پوریا / پلاک ۲