5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

سازی فراموش شده به نام چگور قشقایی

 

http://javanemrooz.com/_files/News/images/425d6558-7bf8-4f04-a973-88dec7d0ce72.jpgبه گزارشجوان امروز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، در این نشست که از ساعت 45/10 در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان آغاز شد امید سهرابی به عنوان کارشناس و نصرت الله زرگری به عنوان نوازنده چگور به روی سن رفتند.


در ابتدای این نشست سهرابی با تاکید بر موضوع پژوهش های خود در مورد ساز چگور قشقایی گفت: ساز چگور در نواحی مختلف ترک زبان ایران اجرا می شده که از آن جمله می توان به آذربایجان، زنجان، ترک زبانان بخش های مرکزی ایران، اراک، شیراز، همدان و خوانسار اشاره کرد.
وی همچنین در مورد برخی اسناد تاریخی به جای مانده از این ساز گفت: من نمونه ای تصویری از ساز چگور را که مربوط به دوره قاجار می شود، پیدا کرده ام که در آن معین الممالک، آقا حسین قلی، باقر خان کمانچه کش و عاشق محمد چگورزن در این تصویر دیده می شوند. در اسناد مربوط بوط به دوره صفویه نیز در برخی نقاط اسم چگور دیده می شود.
این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: در مناطق ترک نشین شهسون بختیاری و افشار منطقه کرمان از نوعی ساز کمانی شبیه به کمانچه استفاده می شود که به آن چگور گفته می شود. یکی از دو فرضی که طی پژوهش های سال های اخیر به آن رسیده بودم این بود که احتمالا چگور سازی کمانی بوده است. در واقع فرض ما بر این بود که احتمالا این ساز در گذشته های دور کمانی بوده و ما به اشتباه به دنبال سازی کمانی با نام چگور می گردیم.
امیر سهرابی همچنین افزود: پراکنگی ترک زبانانی که از چگور استفاده می کرده اند تا شهریار نیز می رسد و جالب اینکه در اطراف شهریار روستایی با نام قشلاق زرگرها وجود دارد که در آن طایفه رزگرها زندگی می کنند؛ و این طایفه ساز چگور را می نوازند. ما در این نشست از نصرت الله زرگر که نوازنده چگور است، دعوت کرده ایم تا درباره این ساز و جایگاه آن در بین زرگرها توضیح دهند.
نصرت الله زرگر در ادامه این نشست در مورد خود و جایگاه چگور در موسیقی زرگرها گفت: حدود 600 سال قبل مهاجرانی از امپراطوری عثمانی که به آن آنتولی می گفتند به سمت ایران سرازیر شدند و بعدها در شکل گیری حکومت صفویه نیز نقش داشتند. ما زرگرها احتمالا جزء این مهاجران بوده ایم.
وی افزود: زرگرها زبانی مستقل با نام زرگری دارند که ما خودمان به آن رومانی می گوییم. در تصور عامه مردم نوعی از زبان من در آوردی که در آن به هر واژه ای حرف«ز» را اضافه می کنند، وجود دارد؛ اما در واقعیت اینطور نیست و زبان زرگر یا رومانی چیزی غیر از تصور عامه مردم است.
زرگر در ادامه تصریح کرد: زرگرها موسیقی مخصوص به خود را نیز دارند و سازی با عنوان«جوره» ساز اصلی آنها محسوب می شود. جوره ساز کوچکی با 7 سیم است که کوک آن تقریبا مانند کوک چگور است و آن را هم با آواز ترکی و هم با آواز زرگری اجرا می کنند.
سهرابی در این بخش به ارائه توضیحی در مورد زبان زرگری پرداخت و گفت: زرگری نوعی زبان لترا نیست. لترا به زبانی اطلاق می شود که اصطلاحا به صورت زبان مخفی یا من درآوردی کاربرد پیدا می کند. زرگری چنین زبانی نیست و قواعد دستوری خاص خود را دارد.
زرگر در ادامه گفت: در حال حاضر نوازنده هایی نداریم که اشعاری به ترکی از شاعر معرف محزون را اجرا کنند اما من به خاطر دارم که پدربزرگان ما آثاری را با اشعار محزون اجرا می کردند. وقتی از پدرم در این مورد سئوال کردم پاسخ داد در گذشته های دور من مراوداتی با شیراز و با قشقایی ها داشتم که طی آن برخی اشعار و قطعات ما در آنجا و برخی از آثار و موسیقی آنها در بین ما وراج پیدا کرد.
سهرابی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: انچه در موسیقی زرگری اجرا می شود مستقل از رپرتوار موسیقی استان مرکزی نیست. من برای درک بهتر این مطلب نمونه ای از اجراهای موسی خان زرگری را که حدود 2 دهه قبل درگذشته برای حاضران پخش می کنم. موسی خان در اجرایش از ملودی های قشقایی استفاده نکرده است اما در تزئینات موسیقی خود از تزئیناتی که در موسیقی قشقایی وجود دارد بهره گرفته است.
این پژوهشگر همچنین در مورد فرض دوم خود برای ای پژوهش ها گفت: فرض دیگر این است که اگر زرگرها از قشقایی ها بوده باشند و در طول تاریخ نیز این موضوع قابل اثبات است ساز چگور همراه با کوچ آنها به سمت شهریار، به این منطقه آمده است. از این رو است که امروزه با وجود اینکه ساز چگور در خانه های قشقایی یافت نمی شود اما در کنج خانه زرگرها می توان آن را یافت.

در بخش پایانی این نشست نصرت الله زرگر به اجرای قطعاتی از جمله«نغمه زرگری»، «شهریاری» و «ترکمن شهریاری» همراه با ساز چگور پرداخت

http://s2.picofile.com/file/7292939458/401px_Kopuz.jpg


برچسب‌ها: سازی فراموش شده به نام چگور قشقایی

 http://elkamez.blogfa.com/post-220.aspx

آرامگاه مأذون...

   (اگر هر قشقایی فقط هزارتومان کمک کند،

  آرامگاه مأذون ومجموعه فرهنگی آن ساخته میشود) 

 "مدت دیر اولموشام مست هوی عشق

 دیوانه یــــــه همخوی اولور خوی عشق

یوز ایـل اؤلموش اولسام گلر بوی عشق

مأذون دئر ایــــــــله سنگ قبرستانیمی"   (مأذون)

        در دیماه ۱۳۷۲ هجری شمسی به بهانه یکــصدمین سال در گذشت میرزا مأذون، شاعر و عارف سترگ ایل قشقایی و عشایر جنوب، یادمانی در سالن اجتماعات آموزش و پرورش عشایری در خیابان باغ ارم شیراز برگزار گردید در حالی که کسی نمیدانست آرامگاهش کجاست چه گونه مرده و چه کسی درکجا به خاکش سپرده...

      مرحوم شهبازی از قول شیرزاد بیگ دزکردی نوشته بودکه مدفنش در بقعه شازده منصور شیراز است و من از شخص دیگری شنیده بودم در قبرستان شادایی الله شیراز است حتی شنیده بودم که بقعه شاهزاده منصور هم در همانجاست و در سال ۱۳۶۴ که دانشجوی دانشـــــــــگاه شیراز بودم مدتها وقت صرف کرده آن قبرستان وسیع را سنگ به سنگ جستجو کرده بودم اما...

        در گیر و دار بزرگداشت، برخی از سخنوران از نامعلوم بودن مکان دفنش می گفتند و... تا این که نو جوانی در پشت سن پیشم آمد و گفت پیر مردی در وسط سالن اظهار میدارد که جای قبر ماذون را میداند یه سرعت کارگردانی را رها کرده به سراغش رفتم شماره تلفنش را گرفته برگشتم.

        دو روز بعد از بزرگداشت با بی صبری تمام همراه دوست جدیدم مهندس حسین حیدری، که در همین برنامه باهم آشنا شده بودیم و بعدها  بر اساس تلاشهایش به حیدری مأذون معروف شد با جعبه ای شیرینی به دیدارش رفتیم.

       خانه زنده یاد عزیزخان فیلی قشقایی (متخلص به خسته) در خیابان فضل آباد شیراز بود. پس از معارفه و چای و شیرینی پای صحبت های شیرینش نشستیم که: مأذون اواخر عمرش را در شیراز در یکی از اتاقهای خانه مشیر دفتر که از بستگانش بوده در همسایگی خداکرم خان فیلی، پدر عزیز خان، ساکن بوده و در همانجا با کمک مرحوم نجفقلی خان اشعارش را جمع آوری ومرتب میکند (اهتمام ائیله دی ییغدی کتابیم...)  هنگامی که به دعوت کلانتر طایفه بهارلو به داراب میرود( داراب دا اه یله نن خان نو جوان...) کتابش را به خداکرم خان میسپارد که در یخدانی چوبی قرارش میدهد دو ماه بعد که از داراب بر میگردد و برای گرفتن کتاب میرود با تأسف میبینند که موشها دمارش را در آورده اند.(داغیلار تفرقه اولار دفتریم...)  از نو شروع به نوشتن  میکند اما اجل از راه میرسد و کارش ناتمام میماند...

       عزیزخان از بقعه میگفت از قبر دو برادرش که در نو جوانی به مرض حصبه از دنیا رفته اند و قبرشان با مأذون ۲ متر فاصله دارد از پدرش که هرشب جمعه دستش را میگرفته بر سر خاک برادرانش میبرده و قبری که در کنارآنها بوده. یک روز از پدرش می پرسد که آیا این هم برادرم بوده؟ جواب میدهد نه این دوست و همسایه ام بود و بعد ها که بزرگتر میشود از مأذون برایش میگوید و می سپارد که روزی قشقایی ها به سراغ این قبر خواهند آمد. روزی که احتمالا من نیستم مکان آن را به خاطر بسپار مطالبی را که گفتم فراموش مکن تا روزی که جویندگانش را بیابی و این امانت را تحویلشان دهی...

        مارا بر بقعه برد جایی که بیش از ۲۵ سال بود نرفته بود اما جالب بود خیلی ها میشناختنش محوطه بقعه و روی قبر ها با خاک مسطح و موزائیک شده بود اما بازهم توانست محل قبر را مشخص کند حاج عباس شمیرانی، رئیس هیأت امناء شاهزاده منصور و سایر اعضا وحتی خانم بسیار مسنی را به بقعه آوردند، محل قبر را تأیید کردند. سپس مارا به خانه ای برد و اتاقی را که مأذون آخرین روزهای حیاتش را در آن گذرانده بود نشانمان داد وبعد گفت خدا از شما راضی باشد! سالها بود دین سنگینی بردوشم بود الان احساس راحتی میکنم... ـ خدایش رحمت کناد ـ

     چند روز بعد به اوقاف شیراز رفتم آقای مددی، رئیس ناحیه۳، و آقای نادر ریاحی، مدیر کل اوقاف، به خوبی تحویل گرفتند و از هر نوع مساعدت دریغ نکردند هیأت امناء آرامگاه مأذون تأسیس شد و چون در آخرین تحقیقات ثابت شده بود که شازده منصور امامزاده نیست این بود که کلیه محوطه بقعه کتبا به این هیأت امنا واگذار گردید تا قبر مأذون باز سازی شود...

 

 

 

       با معرفی اوقاف در بانک ملی مرکزی شیراز حسابی با سه امضا،  (حسین حیدری آغاجاری، من و آقای صفری از اداره کل اوقاف)، به نام آرامگاه مأذون افتتاح گردید. با اولین کمک نقدی که دریافت شد تعدادی قبض جمع آوری اعانه چاپ شد. جلسات بزرگ و کوچک گرفته شد اعلامیه ها پخش شد. علاوه بر اعضای اصلی حدود ۱۸۰ نفر اعضای افتخاری به جمع پیوستند  و قبوض در اختیار آنان قرار گرفت. دست دریوزگی به هر کسی گشودیم...

مهندس غلامعلی دیزجانی که آن موقع رئیس سازمان عمران و بهسازی شهر شیراز بود، نظارت و مهندس حسین حیدری مدیریت ساخت و ساز افتخاری آن را عهده دار شدند که بعد ها آقای مهندس حسین روانان هم دست یاری داد. باتمام تلاشی که شده و ریزه کمکهایی که از برنامه و بودجه، اوقاف، ارشاد و حمایت آقای حاج سید نورالدین دبیری، نبیره مأذون، و برخی افراد خیر شده توانسته ایم کل محوطه(۱۰۰۰متر مربع) را تا عمق یک متر خاک برداری کرده، شالوده مجموعه فرهنگی آرامگاه را بنا نهیم. بخشی از محوطه را با مخلوط بالا آورده زیربنای خود آرامگاه را با بتون بسازیم و سنگ قبر مرمر اهدایی آقای دبیری را بر روی آن نصب کنیم.

      اما برای ساختمان بنای یادبود آرامگاه، مجموعه فرهنگی(شامل سالن اجتماعات، موزه، کتابخانه و...)، و محوطه سازی که زحمت طراحی افتخاری آن را مهندس مهرداد طیبی پور کشیده اند هنوز دستمان باز و چشممان در راه است... 

  دست ازکرم به عذرتنک مایگی مشوی/ /برگی درآب کشتی صد مور میشود                                                                                                                  (صائب)  

    (شماره حساب آرامگاه مأذون: ۹۳۲۱۰ بانک ملی شعبه مرکزی شیراز)

 

     (ضمنا ازعزیزانی که قبوض اعانه گرفته اند استدعا داریم اگر

از تمام اهل فضل و کمال و ادب مخصوصا دانشجویان عزت طلب قشقایی نیز استدعا دارم این مطلب را در سایت یا وبلاگ خود قرار دهند، شاید قلم خیرشان سبب قدم خیری گردد... انشاا... 

  

http://nademsozu.blogfa.com/post-41.aspx

     نمیتوانند کمکی کنند لا اقل قبض ها را به هیات امنا برگردانند)   

تیراختور 0-0 فجرسپاسی؛ حماسه ی بزرگی که فقط گل کم داشت

جمعه, 18 فروردین 1391 ساعت 17:55

ویدئو/ پخش تراکتهایی برای نجات دریاچه اورمیه دربازی تراختور – فجر سپاسی

 

فعالین حرکت ملی آزربایجان در این بازی نیز با پخش تراکتهایی برای دریاچه اورمیه حساسیت ملت آزربایجان را برای نجات نگین آزربایجان نشان دادند . 

http://www.youtube.com/watch?v=GdFZ83_-eCs&feature=player_embedded&noredirect=1

ادامه مطلب ...

آخرین اخبار از استادیوم یادگارامام (ره) تبریز




گزارش لحظه ای دیدار تراکتورسازی - فجرسپاسی
آناج : از هفته بیست ونهم لیگ برتر فوتبال تیم های فوتبال تراکتورسازی و فجر سپاسی شیراز امروز از ساعت 17 در شرایطی به مصاف هم میروند که برای اولین بار تماشای این دیدار برای هواداران رایگان اعلام شده است.
به گزارش آناج، دیدار تیم های فوتبال تراکتورسازی تبریز و فجر سپاسی شیراز ، از ساعت 17 در تبریز و در استادیوم 70 هزار نفری یادگار امام (ره) در شرایطی برگزار می شود که از لحاظ مختلف دارای حساسیت های زیادی است.
در این خبر آخرین اخبار از استادیوم، حواشی، صحنه های حساس و آخرین اخبار این بازی به صورت آنی پوشش داده می شود.

13:00 » به گزارش خبرنگاران آناج با وجود فاصله زمانی زیاد تا شروع مسابقه، مسیرهای منتهی به مجموعه ورزشی یادگار امام (ره) شاهد هودارانی است که با پای پیاده در راه استادیوم هستند.



13:30 » با توجه به شرایط بسیار مناسب آب و هوایی در تبریز و رایگان بودن تماشای این دیدار پیش بینی استقبال خوب و کم نظیر هواداران تراکتور دور از انتظار نیست.

هوای تبریز هم اکنون کاملا آفتابی و دمای هوا حدود 19 درجه سانتیگراد می باشد.





14:30 » با اینکه چند ساعت به شروع بازی باقی مانده است، حدود 6 هزار هوادار در استادیوم حضور دارند و در هر لحظه به تعداد انها افزوده می گردد.





14:36 » در بین هواداران چند نفر روشن دل به خاطر عشقشان به تراکتور از این ساعت در استادیوم حضور پیدا کرده اند.
باشگاه تراکتور سازی با پخش شیرینی از هواداران استقبال و پذیرایی میکند.

14:40 » ورودی های استادیوم مملو از جمعیت است. 

" set="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" get="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" getall="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" clear="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }">
">

 

">

 

">

 

">

آلبوم گلن آتـلی

 

تنظیم و موسیقی:محمد جاویدی

همخوان:سودابه اسدی

آواز:قربـان نجـفی

دمو:شهرام بدری

اشعار از کاوه ایروانی، عوض اله صفری و کامبیز نجفی

بالاخره بعد از ماهها انتظار البوم زیبا و متفاوت "گلن آتلی" با تنظیم آقای محمد

جاویدی و صدای آقای قربان نجفی به بازار عرضه شد.خانم سودابه اسدی

همخوان هستند که زیبایی کار رو دو چندان کردند.اشعار پر محتوای این اثر از

اقایان کاوه ایروانی کشکولی، عوض اله صفری کشکولی و کامبیز نجفی هست.

این البوم که قرار بود مهرماه 1390 پخش بشه با 6 ماه تاخیر منتشر شد که

کاری نو و دلنشین هست.

برای حمایت از صاحب اثر دموی "گلن آتلی" قرار داده شده و علاقه مندان

می تونند این البوم رو از فروشگاههای معتبر با کیفیت اورجینال تهیه نمایند.

 فرمت MP3

 

 

 

دانلود 4shared 

  

http://shahrambadri.titrblog.com/post536.php

آلبوم گلن آتـلی 

کنسـرت موسیقی قشقایی

کنسـرت موسیقی قشقایی

سرپرست:محمد جاویدی

آواز:قربان نجفی

گروه موسیقی قشقایی درنا

قرار هست در ایام نوروز گروه موسیقی قشقایی "درنا" به سرپرستی آقای

محمد جاویدی در شیراز برنامه اجرا کنند. اقای قربان نجفی بازیگر سینما و

تلویزیون آواز خوان این گروه هست که برای اولین بار این امر میسر شده.

گروه موسیقی قشقایی درنا متشکل از شاگردان خود اقای جاویدی هست

که در این کنسرت قراره هنرنمایی کنند.

زمان: 6 و 7 فروردین ماه 1391

ساعت:20 الی 22

مکان:تالار حافظ شیراز 

 

http://shahrambadri.titrblog.com/post528.php