5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

5 میلیون هوادار تورک قشقایی تراختور

TIRAXTURUNQ 5 MILYON QAŞQAILI YARDIMÇILARI

موفقیت دیگری برای قشقایی

جوانان ایل قشقایی افشین هاتمی کشکولی به عنوان مربی و مسعود محمدی کشکولی به عنوان بازیکن ، تیم فوتسال دانشگاهای علمی کاربردی  استان فارس را به مقام قهرمانی دانشگاهای کشور رساندند . . .

 


http://tqbd.org/wp-content/uploads/2011/04/01.jpg

حکیم ایت الله جهانگیر خان قشقایی

تولد

جهانگیر خان قشقایی در سال 1243 هـ . ق. در خانواده‌ای تحصیل کرده به دنیا آمد. پدرش محمد خان نام داشت و از ایل قشقایی، طایفه دره شوری، تیره جانبازلو و از ساکنان «وردشت» سمیرم و مادرش اهل «دهاقان»، از شهرهای تابع سمیرم بود.

تحصیل


ادامه مطلب .....




صحنه ای از مدفن حکیم قشقایی که قبر این شخصیت معروف ولی گمنام !!!!

خفته در جمع خاموشان با علامت ضربدر مشخص شده. که متاسفانه فقط قطعه اهنی مختصر و جایگاه کوچکی جهت روشن کردن شمع سر قبر ان بزرگقرار دارد.


http://up.vatandownload.com/images/ljiuflwdxxzhh6px6v.jpg
ادرس دقیق محل دفن ایت الله جهانگیر خان قشقایی با شماره ای 40 بر روی نقشه علامت گذاری شده است  . اصفهان-خیابان فیض

ادامه مطلب ...

واژه قشقایی به چه معنی است؟

واژه قشقایی به چه معنی است؟


http://qashqaee.blogfa.com/post-168.aspx


نظریات مختلفی در مورد خود کلمۀ قشقایی و منشأ ایل مان قشقایی مطرح شده است. هر چند می توان همۀ آنها را درست پنداشت ولی به نظر می رسد هر کدام جزئی از حقیقت هستند. هر کس می گوید قشقایی ها از فلان جا آمده اند مثلاً با توجه به فلکلور ما که در آن صحبت از ایروان، گرجستان، ارض روم، حلب، دربند، تبریز می شود ایل ما کنفدراسیونی متشکل از همۀ مردمی است که از این مکان ها آمده اند. دلیل این مسئله هم لهجه های مختلفی است که در بین ما رواج دارد. همه این لهجه ها در بازۀ زبان ترکی قشقایی قرار می گیرند که از رشته کوه های مکران در جنوب تا مرکز ایران یعنی خمین و اراک (عراق عجم: احتمالاً این عیراق: IRAQ به معنی دور است و تلویحاً معنی مرز را دارد) و حتی سمنان، همدان و قزوین گسترده می شود.  به نظر می رسد زنجان مرز بین بازۀ لهجه های زبان ترکی قشقایی و بازۀ لهجه های ترکی آذربایجانی است.


در حال حاضر تنها قشقایی هایی که در استان اصفهان و دیگر استان های جنوب آن قرار دارند مفهومی به نام کارا دارند که به معنی طایفه و تیره است. دیگر قشقایی ها با اینکه خاطراتی از قشقایی بودن را دارند که مواردی را خودم از سمنان، زنجان و شهرکرد (شهر سامان) برخورد داشته ام  خود را قشقایی می دانند ولی تیره و طایفه را فراموش کرده اند. تیره و طایفه استخوان بندی ملت ماست که بدون آن از بین خواهیم رفت به همین دلیل ما باید تیره و طایفۀ خود را به خاطر داشته باشیم و قبل از هر چیز در معرفی از آنها استفاده کنیم همانطور که تا کنون مهم ترین سؤال از کسی که تازه با او آشنا می شویم "نه کارایانگ؟" بوده است. سؤالات باید به صورت زیر باشد:

1-      نه کارایانگ؟(Ne karayaŋ?)           

2-      هاردا اوتوریرانگیز؟(Harda oturıyıraŋız?)  

سؤالی به صورت "هارالییانگ؟" بی معنی ترین سؤالی است که یک قشقایی از یک قشقایی می تواند بپرسد. زیرا ما محدود به مکان نبوده ایم و الان هم همۀ طول مسیر کوچ و اطراف آن سرزمین ماست. در همین جا باید اضافه گردد که ایلات خمسه هم جزء قشقایی ها هستند هر چند زمانی به دلایل سیاسی قوام که حتی ترک نبود آنها را از ما جدا و در مقال ما قرار داده بود. 

تا به حال به ما گفته اند که ترکها با حملۀ مغول به ایران آمده اند و یا اینکه ترک ها همان مغول ها هستند. این هم به عنوان جزئی از حقیقت قابل قبول است زیرا ترک ها چه در مغولستان از طایفۀ قره ایتها (QARA İTLER) و مره ک ایت ها (MEREK İTLER) که روابط نزدیکی با پدر چنگیز خان داشته اند و چه ترکهایی که در مسیر به مغول ها پیوسته اند در حملۀ مغول به ایران آمده اند. ولی آیا ترک ها فقط آمده اند و یا از قبل در این خاک بوده اند؟

                در جواب به سؤال بالا باید ذکر گردد که برخی از باستان شناسان به این نتیجه رسیده اند که شاخه ای از اجداد باستانی ترک ها که از آنها به نام پروتوترک ها یاد می کنند در حدود هفت هزار سال پیش از آسیای مرکزی و اطراف دریای خزر حرکت کرده و در آزربایجان و آناتولی ساکن شده اند. گروهی از این اقوام که در پی آبهای دجله و فرات به بین النهرین مهاجرت کرده بودند تمدن عظیم سومری را در آنجا پدید آوردند. زبان این اقوام همانطور که هومل زبان شناس آلمانی اثبات می کند از نظر ساختار التصاقی خود شبیه زبان ترکی است. هومل پا را از این فراتر می گذارد و با مقایسۀ سیصد و پنجا کلمه ترکی و سومری و ساخت جملاتی با این کلمات که در هر دو زبان به یک معنی در می آیند ترکی بودن زبان سومریان را به اثبات می رساند.

  حال به معنی کلمۀ قشقایی می پردازیم. کل ترکان دنیا به بیست و چهار بوی (BOY) تقسیم می شوند که یکی از آنها قایی ها هستند. همانطور که محمود کاشغری در دیوان لغات ترک خود می آورد تامغا و یا همان نشانۀ قایی ها به صورت |Y| است که به شکل توشانچیل (TOV-ŞANÇIL) به معنی پرنده ای خرگوش خوار است. خود کلمۀ قایی به معنی محکم است. باید بدانیم که بنیان گذاران امپراطوری عثمانی هم گروهی از قایی ها بوده اند که در زمان سلجوقیان برای حفاظت مرزها از ترکستان به  غرب آناتولی هم مرز با رومیان آمده بودند. در مقدمه کتاب ده ده قورقود آمده است که قایی ها حاکمان نهایی زمین خواهند شد و کسی حکومت را تا ابد از دستشان نخواهد توانست گرفت.

    قایی ها به سه گروه تقسیم می شده اند: سول قایی (قایی های سمت چپ احتمالاً در لشکرکشی ها که گفته می شود همان سلجوقیان هستند)، ساغ قایی (قایی های سمت راست) که گفته می شود همان سکایی ها هستند که کوروش را به قتل رسانده اند و قاشقایی (قایی های سمت جلو و یا مرکزی) که ما هستیم. 

   چرا به ما اورتا قایی نگفته اند، زیرا سیستم ترک به صورت عدد سه است و نحوۀ قرار گیری این سه برای اینکه قوام داشته باشند به صورت سنگ های اجاق است. علاوه بر این در بایداق این موضوع را متوجه می شویم که قاشقایی ها علاوه بر آنکه در جلو بوده اند به صورت هستۀ مرکزی هم عمل می کرده اند یعنی نه تنها از نظر عملی جلو بوده اند بلکه از نظر فکری نیز هدایت گر و تصمیم گیرنده بوده اند. قاش به معنی برتر نیز هست. به شکل بایداق در زیر توجه کنید:

   تامغای قایی ها را در آن می بینیم. باز در سنگ نوشته هایی که در خمین پیدا شده است نیز این تامغا را می بینیم که متعلق به 2300 سال قبل از میلاد است زمانی که هنوز سر و کلۀ قومی به نام آریا در این سرزمین پیدا نشده بود:

  این سنگ در تپه لوزدار در خمین پیدا شده است، علاوه بر این در همان مکانها سنگ هایی به نام ترکی قره قیه یعنی صخرۀ سیاه نیز پیدا شده است که نوشته هایی از این نوع بر آنها بوده است. با این همه که حتی اسم این مکانها ترکی است بعضی از این به اصطلاح پژوهشگران در روز روشن اینها را مصادره به مطلوب می کنند و از خودشان می دانند یعنی به نام ما و به کام خودشان. مثلاً در مورد قالی پازیریک می نویسند این یک قالی ایرانی است که گره هایش موسوم به گره ترکی است! در سنگ بالا نیز همانطور که می بینید اجاقهای ما وجود دارند، شکل وسط همان بایداق است.

به قلم داریوش نره ای

مطالب بالا را به شکلی دیگر و یا کامل تر به زبان ترکی قشقایی با الفبای لاتین در ادامۀ مطلب می آورم که کسانی که مایلند می توانند بخوانند:

ادامه مطلب ...

کـلـاه ایـل قشقایی //برک (Berk)

کـلـاه ایـل قشقایی

نوع پوشاک:کلاه دو گوشی قشقایی

برک (Berk)

برک دو گوشی (کلاه دو گوشی):کلاه دو گوشی از جنس کرک بز بوده و حدود 50

سال ، درمیان مردم ایل قشقایی رایج شده است .در گذشته کلاه مردان نظیر کلاه

های نمدی دوره قاجاریه با رنگ مشکی و بدون لبه بوده .عکس هایی از یکصد سال

پیش مردم قشقایی باقی مانده نشان می دهد که کلاهایی بدون لبه با اندازه هایی

مختلف ، مرسوم و اغلب افراد سرشناس و بزرگ ایل ،با کمی تغییر استفاده می

کردنداما از انجا که ایلخانان قشقایی دوست داشتن قوم و قبیله شان وحدتی،نه تنها

از نظر اخلاقی سیاسی و اجتماعی بلکه از لحاظ لباس ،یکپارچگی داشته باشند.با

طرح نقشه یکی از خوانین ،کلاه مخصوصی که امروز مرسوم است و به کلاه دو

گوشی نامیده می شود ،رایج شده.همین مسئله بعدها در زمان رضا شاه موجب

مشکلاتی برای مردم ایل گردید که هر جا کلاه دو گوشی میدیدند،پاره کرده و صاحب

را ازار و اذیت می کردند.

کلاه دو گوشی توسط نمد مال ها با زحمت تهیه می شود.ماده اولیه ان کرک بز است

که خیلی کمیاب است و این ماده را پس از چیدن موی بز از لابلای ان ،به مقدار

خیلی کم جمع اوری کرده و برای ساخت کلاه استفاده می شود .این ذرات (کرکها) به

قدری لطیف و ظریف هستند که از میان 100 کیلو موی بز حدود 2 کیلو کرک می توان

جمع کرد و برای ساخت هر کلاه حدود 200 تا 300 گرم کرک لازم دارد .که ان را با

دستگاه مخصوص می زنند تا رشته ها باز شوند و سپس با موادی مثل کف صابون

انها را انقدر می مالند تا ذرات به هم در گیر شوند و با تجربه ای که دارند لبه ها را بر

گردانده و شکل می دهند و سپس با سنگ هایی مخصوص می سایند تا به فرم

دلخواه دراید .خصوصیات این کلاه اینست که تا حدی سنگین نبوده و در برابر باد و

حرکات سریع در اسب سواری و جست و جو وخیزهایی در حال کوچ از سر نمی افتد.

زنـگ موبایل ترکی

 

زنـگ موبایل ترکی

هنرمند:مسعود نامداری

به کوشش:شهرام بدری

برگرفته از البوم ایلگر

سری اول

پس از درخواست فراوان کاربران قشقایی بالاخره بخش "زنگ موبایل قشقایی" رو

هم نیز راه اندازی کردم

خیلی از عزیزان دوس داشتند که زنگ موبایلشون اهنگ قشقایی باشه و این باعث

شد که من با مروری مجدد بر البومهای قشقایی و گوش دادن به تک تک اهنگها،

قسمتهای مناسب رو واسه برش انتخاب کنم

این امر چون واسه اولین بار اتفاق می افته از شما درخواست دارم پیشنهادات و

انتقادات خودتونو ابلاغ بفرمایید تا در صورت وجود مشکل، اونا رو برطرف کنم

فرمت MP3

 

 

 

 

 

 

 

 

1.زنگ تصنیف حیدری           دانلود 4shared


2.زنگ آواز حیدری              دانلود 4shared


3.زنگ مقدمه کیخا              دانلود 4shared


4.زنگ آواز کیخا              دانلود 4shared


5.زنگ آی و چای            دانلود 4shared



بزرگترین آرشیو موسیقی قشقایی


http://shahrambadri.titrblog.com/post369.php

ابن سینا کیست ؟

بله، شکی در این نیست. ابن‌سینا در کودکی اصلاً فارسی و عربی نمی‌دانست. خود، در همین شرح احوال خود نوشته و می‌گوید که در بخارا مردی سبزی‌فروش بود که زبان فارسی و حساب هندی می‌دانست و پدرش او را برای تعلیم نزد آن مرد برد و از اینجا پیداست که وی فارسی و عربی را از  نوجوانی به بعد آموخته است. این مرد............

http://pic4up.ir/images/1l15fjc95kpjhofzpm4.jpg

ادامه مطلب ...

هر آمدنی رفتنی دارد

سایت متحد هواداران - پرونده ی بازیهای این فصل لیگ با همه ی خاطرات تلخ و شیرینش بسته شد. تراختور با کسب عناوین افتخاری تیم اخلاق، بهترین خط دفاع و پرتماشاگرترین تیم با قرار گرفتن در جایگاه 5 به کار خود پایان داد. سایت متحد هواداران بعد از تعطیلی سایت تراکتورفنس مادر وارد عرصه ی حمایت از تراختور شد. فراز و نشیب های زیادی داشتیم و مدتی نتوانستیم به کار خود ادامه دهیم. ولی برگشتیم تا کار نیمه تمام خود را به پایان برسانیم و به کمک شما توانستیم.

هدف کلی سایت از ابتدا، هوادار محور بودن آن بود تا بتوانیم همه را دور هم جمع کنیم تا از افراط و تفریط جلوگیری شود. که این مورد شامل حال مدیران، کاربران  و خوانندگان نیز میشد. چون معتقد بودیم که اگر جلوی گفتمان گرفته شود، هیچگاه تعادل برقرار نشده و به افراط و تفریط دامن خواهیم زد.

امروز دیگر با خیال آسوده می توانیم بگوییم ( این ما اینبار خیلی کوچک هست و خیلی وقتها باید گفت من) آنهم بر اساس نظرسنجی سایت، عملکرد قابل قبولی داشتیم ( البته اعتقاد داریم کسی که از سایت و عملکرد راضی نباشد در سایت نیست که نظرش را بیان کند پس زیاد هم بر روی آن تکیه نمی کنیم ).این باعث خوشحالیست البته آرزو داشتیم که این درصد و نمره ها را با عملکرد خود بهتر می  کردیم.

سایت متحد هواداران به صورت رسمی به فعالیت خود به عنوان سایت هوادارای پایان می دهد. آنهم به دلیل اینکه نمی خواهد هواداران شاهد افت این سایت در فصل جدید لیگ برتر - به خاطر محدودیت منابع انسانی و زمانی - باشند. سایت پابرجا خواهد بود، تا تاریخ دوساله تراختور را حفظ کنیم. در تاریخ 5 خرداد ماه ، ساعت 10:30 برای خداحافظی به قول این اجنبی ها - گودبای پارتی- در سایت خواهیم بود. به صورت زنده با هم در اتاق چت گفتگو خواهیم کرد و مارشهای تراختور را گوش خواهیم داد. از همه ی کسانی که در این مدت تلاش کردند تشکر می کنیم، بابک، آینالی، آذربایجان، شاهین، دلجوان، فرزاد، آتنا، فرشید، یارپاق،ترک آز در بخش سایت و همه مدیران بخش فروم که منت بر بر سر ما گذاشتند و فعالیت کرده بودند. در نهایت از همه نویسندگان سایت که محبتشان را فراموش نمی کنیم.

 

به امید قهرمانی تراختور

یاشاسین آذربایجان

یاشاسین تراختور

مدیریت سایت متحد آتانیو

qaşqay muzisiyəni pərvin xanimin yaşami

زندگینامه پروین بـهـمـنـی

زندگینامه:پروین بهمنی

موسیقیدان و پژوهشگر ایل قشقایی

 زندگی نامه خانم پروین بهمنی موسیقدان و پژوهشگر و متولد ۱۳۲۸ در ایل قشقایی

پروین، کودکی را در میا ن ایل گذراند. پس از تحصیلات متوسطه وارد تربیت معلم

عشایری شیراز شد و سال ها به عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان

فارس خدمت کرد. پدرش، غلامرضا بهمنی،  از موسیقی دانان ایل و صاحب سبک بود.

او می گوید از زمانی که دایه اش، لالایی ها را در گوشش زمزمه می کرد، به

موسیقی ایل علاقمند شد و پدر هنرمندش نیز مشوق او بود. از محضر اساتیدی

مانند: محمد حسین کیانی( آواز خان بنام ایل قشقایی)، محمد قلی خورشیدی

( شاهنامه خوان معروف ایل)، هادی نکیسا و حبیب الله گرگین پور(مشهورترین

موسیقیدانان ایل ) و محمد رضا درویشی فیض برد. وی مدت مدیدی نیز نزد هنگامه

اخوان به آموختن موسیقی ردیفی ایران پرداخت. او همچنین فرزندان خود را با

موسیقی سنتی و عشایری آشنا نمود و بیش از دو دهه است که زندگی خود را وقف

پژوهش و احیاء موسیقی سنتی و اصیل ایل قسقایی نموده است.

ادامه مطلب ...

qaşqay muzik indirin

دانلود اهنگ هـلــی

سه تار:نصراله جهانگیری

فرمت mp3

اهنگ زیبای "هلی" از هنرمند قشقایی اقای نصراله جهانگیری هست

نصراله پسر فتح اله جهانگیری و برادر خانم استاد فرود گرگین پور هستند که به سبک

استاد حبیب اله گرگین پور سه تار میزنند

این اهنگ مربوط میشه به البوم نوای ایل که فقط تکتوازی سه تار هست و واسه افراد

تازه کار میتونه اموزش خوبی باشه


http://www.4shared.com/get/wQRPVqZf/Nasrollah_Jahangiri-Haley.html



http://shahrambadri.titrblog.com/post361.php

تاریخچـه اسـب دره شوری

تاریخچـه اسـب دره شوری

موضوع:اسب دره شوری

به گواهی تاریخ اولین کسانی که اسب را رام کرده، آن را در زندگی قومی و عشایری

بکار گرفتند

در میان این مردم گزینش اسب و رام کردن آن یکی از آداب درآمدن به سلوک پهلوانی

بود . هنوز هم نمایش با اسب مثل تاخت کردن از سرازیری ، چرخیدن در دو طرف

اسب و شکار پرندگان ( قیقاج ) نشانه تهور وشجاعت سوارکار عشایری محسوب

میشود ، مرد عشایری باید بتواند هنگامی که اسب با سرعت زیاد در حال تاختن

است تیراندازی کند و به چپ و راست خم شود و یا به سرعت به عقب برگشته و

بدون اینکه تیرش به خطا رود شکار کند.

دره شوری نام یکی از طوایف ایل بزرگ قشقایی و همچنین نام یکی از نژادهای اصیل

اسب پرشین عرب که در طایفه دره شوری از ایل قشقایی پرورش می یابد و از اصیل

ترین اسبهای دنیا می باشد . به علت کوچهای مداوم و عبور از مناطق مختلف با آب

و هوای مختلف و استفاده از اسب به عنوان اصلی ترین ابزار ، اقدام به تولید این نژاد

در این ایل شد به همین خاطر نام اسب دره شوری برای همیشه روی این اسب قرار

گرفت .

 

تاریخچه اسب دره شوری

در خصوص پیشینه اسب دره شوری گفته می شود برای نخستین بار شخصی به نام

زیاد خان دره شوری کلانتر طایفه ی دره شوری و فردی بسیار متشخص تعدادی از

اسبهای منطقه را که سرآمد دیگران بودند و همگی دارای خصوصیات رفتاری و

صفات ظاهری مشترکی بودند در یک محل جمع آوری و پرورش داده است

زیاد خان دره شوری

 

خصوصیات مرفولوژی

- خصوصیات: صورت صاف، سینه باز، سر و گردن عالی با دمی افراشته، بدنی قوی با

رنگ های کهر و کهر طلایی می باشد.

قد اسب به مراتب بلندتر از اسب عرب می باشد .

گوشهای این اسب از اسب عرب بلندتر است .

کپل معمولاً کشیده و به سمت عقب می باشد و برخلاف اسبهای عرب که کپلی گرد

دارند بیشتر حالت زاویه دار می باشد .

اسب دره شوری عالی برای ورزش خصوصاً درساژ و پرش می باشد .

از نظر استقامت و رکورد سرعت بسیار بالاتر از اسبهای عرب هستند و همین باعث

شده که در کورس اسبهای عرب نمی توانند شرکت کنند .

رنگ غالب این نژاد معمولاً کهر طلائی ، کرنگ ، سمند و نیله میباشد و اسبهای ابلق

و یا سفید دیده نمی شود و مشکی خالص در این نژاد به ندرت دیده میشود.

اسب دره شوری با توجه به اینکه اسب ایلات کوچ نشین قشقایی بوده، نیازمند

استقامت زیاد، نرمی لازم جهت سوارکار و استحکام اجزای بدنی بوده است و با

توجه به این موارد اصلاح نژاد شده است. بنابراین یکی از بهترین اسب ها جهت

سواری آزاد و مسابقات استقامت می باشد. - به طور کلی اسب دره شوری بسیار

زیبا و خوش اندام می باشد اما به طور ویژه زیبایی این اسب ها برای خوانین اهمیت

بیشتری داشته است و به همین دلیل اسبان خوانین، زیبایی منحصر به فردی نیز

داشته اند و این نکته نیز در اصلاح نژاد آنها مورد توجه قرار می گرفته است

 

علائم مربوط به داغ اسب دره شوری

کلیه قوانین و شیوه های علامتگذاری آن مشابه اسب عرب می باشد و این داغ نیز

در ناحیه گردن و در سمت چپ بدن علامتگذاری می شود . فقط به جای ذکر کد با

حروف kh و یا علامت (oo ) با حرف D علامتگذاری می گردد که حرف اول کلمه دره

شوری میباشد .

معاونت فنی فدراسیون سوارکاری در سال 1374 تا 1380 اقدام به داغ زدن تعدادی از

این اسبها نموده و مدارک تعیین هویت آنها بر اساس فنوتیپ ( مشخصات ظاهری )

تهیه کرده است و در حال حاضر هیچ داغی برای این نژاد صورت نمی گیرد وصرفا کد

شناسایی با استفاده از میکروچیپ انجام می گیرد.لازم بذکر است تعداد 69 اسب بر

اساس فنوتیپ توسط فدراسیون داغ سرد شده اند.

 

پراکنش

در حال حاضر تعداد کمی ازاین نژاد اسب به همت پرورش دهندگان بخش خصوصی در

شهرهای تهران – شیراز – اصفهان(سمیرم آقای مسکوب) – آذربایجانغربی –

کرمانشاه – بم – ورامین – جزیره کیش نگهداری می شوند ودر شیراز هنوز فرزند آقای

زیاد خان آقای امان اله دره شوری تعدادی از اسبان گذشته را جمع آوری ونگهداری

می کند

آقای اردشیر مسکوب در ناحیه مهرگرد سمیرم در جنوب اصفهان اقدام به تولید و

اصلاح این نژاد نموده و در حال حاضر در حدود 40 راس از این اسب در اصطبل و ایلخی

ایشان وجود دارد .

 

راهکار و پیشنهاد

1- تحقیق و بررسی برای شناخت اولیه این نژاد به کمک علم ژنتیک و باستانشناسی

و ...

2- مشخص کردن ویژگیها و مشخصات منحصر بفرد هر یک از نژادهای بومی ( کاربری

این اسبها )

3- تهیه کتاب انساب ( شجره نامه ) این اسبها به کمک کارشناسان این رشته .

4- برنامه ریزی برای اصلاح نژاد و تولید اسبهایی با قابلیت ویژه با استفاده ازروشهای

استاندارد ( تولید اسبهای خالص دره شوری )

امید است با شکل گیری انجمنهای نژادی برای هریک از نژادهای اسب بومی ایران

حداقل در شهرها یا استانهایی که این نژادهای اصیل به اسم قوم یا استان مشخصی

است ، این ذخیره های با ارزش از خطر نابودی کامل حفاظت شود.